Rallon – entistä endurompaa enskaa Orbealta
Syksy on kiireistä aikaa niin Kuraläpälle kuin muillekin maastopyöräilymedioille, sillä pyöriä tulee valmistajilta kuin kanttarelleja kuluvana syksynä. Orbealta tuli juuri päivitetyt versiot Occamista ja tällä kertaa luvassa on isoveljensä Rallon. Rallon on Orbean raskassarjaan kuuluva enduropyörä, ilman sähköavustusta. Kyseessä on aiemmin ollut edestä 170mm ja takaa 160mm joustava, mutta nyt päivityksen myötä peräpään jousto on kasvanut 167 millimetriin.
Rungon muotoilu noudattaa pitkälti edeltäjäänsä asymmitrisellä muotoilullaan. Geometrian osalta päivitykset ovat aiemmin mainittu muutos takapään joustoon, mutta myös keulakulman osalta ollaan tultu loivempaan suuntaan puoli astetta. Agressiivisuutta ja nopeutta luvataan uudella 63,5° asteen keulakulmalla. Kuten edeltäjänsäkin, myös uuden Rallonin geometria on muokattavissa kahteen asentoon erittäin pienellä vaivalla. Asennot LOW ja LOWER ovat valittavissa iskarin takaosaan kiinnitetyssä yokessa olevan pienen säätöruuvin avulla. Pyörästä löytyy myös maastopyörissä paikkansa vakiinnuttanut patonkilaatikko eli Orbealla tämä kantaa nimeä LOCKR. Integroituna löytyy rungosta myös FLP- työkalu, josta löytyy kuusiokoloavaimet kolmemillisestä kuusimilliseen.
Rallon on saatavissa sekä 29″- että mullet-setuppina, kunhan iskunvaimentimeen takaosaan kiinnitettävän yoken vaihtaa, muuttuu geometria vastaamaan oikeaa rengastusta. Standover on Rallonissa edelleen matala ja tämä mahdollistaa jopa 200mm dropperin. Kaapeleiden sisäänviennit ovat myös edeltäjänsä kaltaiset ja integroitua stemmi-tanko -yhdistelmää ei Rallonista vieläkään löydy. Muutokset ovat muutenkin maltilliset rungon suunnitelun osalta, mutta osasarjoja on päivitetty M-LTD -malliin, joka on saanut rinnallensa myös M11-mallin. Näistä molemmista löytyy Sramin AXS voimansiirtona, kun taas loput kolme mallia (M-Team, M10 ja M20) ovat varustettu Shimanon osasarjoilla. Kaikkiin malleihin on päivitetty Orbean OQUO-brändillä kulkevat kiekot.
Rallon lyhyesti:
- Joustomatka edessä 170mm ja takana 167mm
- Rengaskoko 29″ tai 29″/27,5″
- Runkomateriaalina OMR-hiilikuitu
- Keulakulma 63,5°
- Runkokoot S, M, L ja XL
- Viisi eri mallia, M-LTD, M-Team, M11, M10 ja M20
Kaksi uutta väriä on tullut vakiona, Forest Green – Blue Stone ja Mars Red – Black. Mikäli nämä kaksi väriä eivät miellytä, Orbean sivuilta löytyvän MyO-kustomointityökalun avulla rungon värityksen voi itse valita ja tarvittaessa tehdä myös osalistan päivitystä. Värikustomointi on Orbealla täysin maksutonta, joten saat tilattua juuri sellaisen värisen pyörän kuin mitä väripaletista värejä löytyy. Aiemmin valittavissa on ollut myös joko kiiltävä tai matta maalipinta ja toivotaan, että se mahdollisuus sieltä vielä löytyy jatkossakin.
Hinnat mallista riippuen 5.149€ – 10.799€.
Lisätietoja Orbean kotisivuilta: www.orbea.com/fi-en/bicycles/mountain/rallon
Kirjoittanut:
Jere solahti mukaan Kuraläpän jengiin hieman kuin vahingossa. Tai niin hänelle uskoteltiin, vaikka päätös Jeren mukaan pyytämisestä oli tehty jo ennen kuin Jere sitä osasi epäilläkään. Tämä Turun oululainen on nimittäin todella symppis, mutta lisäksi hyvä kaikessa mihin ryhtyy. Ja Jerehän ryhtyy! Nopeasti pyöräilyn aloittamisen jälkeen Jere oli jo mukana podcastissa puhumassa lajin hienoudesta. Jeren käsialaa ovat myös Kuraläpän videot ja osa valokuvista.