Orbealta täysin uudistettu sähköpyörä Wild

Orbea on juuri julkaissut täysin uudistetun version täysitehoisesta endurosähköpyörästään Wildista.

Viime aikoina on nähty runsaasti uusia sähköpyöräjulkaisuja ja aika monella merkillä painopiste on ollut kevytsähköpyörien puolella. Orbealla päivitysvuorossa on kuitenkin tällä kertaa täysitehoinen sähköpyörä Wild. Pyörän edellinen versio olikin ehtinyt jo yli kolmen vuoden ikään, joten päivitystä voi pitää hyvinkin ajankohtaisena. Kolmessa vuodessa on ehtinyt tapahtua paljon sähköpyörien markkinoilla niin sähköjärjestelmien kuin geometrioiden suhteen.

Orbea kertoo uuden Wildin olevan ensisijaisesti monipuoliseen ajoon suunnattu sähköavusteinen enduropyörä. Takana pyörässä on 160 mm joustomatkaa ja eteen voi valita Orbean MyO-kustomointipalvelussa joustomatkaksi 160 mm tai 170 mm. Malliversioita on saatavilla niin edullisemmalla alumiinirungolla kuin kevyemmällä ja hintavammalla hiilikuiturungolla. Geometria ja jousituksen kinematiikka ovat molemmilla materiaaleilla samat.

Runko, sähköjärjestelmä ja akku

Uusi versio on edeltäjänsä tapaan varustettu Boschin sähköjärjestelmällä ja tällä kertaa luonnollisesti uusimmalla Performance CX -moottorilla. Kallein LTD-malli on lisäksi saatavilla uudella kilpailuhenkisemmällä CX-R-moottorilla. Kaikkiin malliversioihin voi valita budjetin ja tarpeen mukaan joko 625 Wh:n tai 750 Wh:n version Boschin PowerTube -akusta. Pienempi akku on paitsi edullisempi, myös kevyempi. Orbea suositteleekin isompaa akkua niille, jotka arvostavat enemmän pitkää akunkestoa ja pienempää akkua niille, joille ketteryys ja hallittavuus on tärkeämpi kriteeri.

Edellisessä Wildin versiossa oli nopeasti ja helposti irrotettava akku. Uudessa versiossa Orbea on siirtynyt rungon sisälle integroituun akkuun. Integroitu akku mahdollistaa huomattavasti kevyemmän rungon paremmalla kiertojäykkyydellä, koska pyörässä ei tarvitse olla lisävahvikkeita vaativia aukkoja ja muutenkin osia tarvitaan vähemmän. Hyvin usein pyörävalmistajat hehkuttavat uuden pyörämallin julkaisussa, että uusi versio on monta prosenttia jäykempi ja kevyempi kuin edeltäjänsä. Hieman kriittisemmin ajatteleva voi kyseenalaistaa kuinka paljon käytännön merkitystä näillä väitteillä yleensä on. Tällä kertaa Orbea lyö tiskiin kuitenkin aika hurjia lukemia ja väittää uuden runkosetin olevan huikeat 51 % jäykempi ja 32,5 % kevyempi (-901 g), kuin edeltäjänsä. Tällaisten lukujen voisi jo kuvitella tuntuvan jossakin ihan käytännössäkin!

Uudessa Wildissa on myös viime kuukausina hyvin monessa uudessa pyörämallissa nähty suunnitteluratkaisu, jossa letkut ja vaijerit viedään rungon sisälle ylemmän ohjainlaakerin kautta. Tämä tuntuu olevan aika vahvasti harrastajia jakava ratkaisu. Sen hyötyjä ovat muun muassa tyylikkyys ja se, että runkoon ei tarvitse tehdä ylimääräisiä rakenteita heikentäviä reikiä, jolloin voidaan käyttää vähemmän materiaalia saman kestävyyden saavuttamiseksi. Merkittävin haittapuoli on hankalampi ohjainlaakerin huollettavuus.

Ohjainlaakerin läpi vedetyt letkut ja vaijerit. Vahvasti mielipiteitä jakava ratkaisu.

Geometria

Geometria on myös päivittynyt huomattavasti edeltäjää nykyaikaisemmaksi. Orbealta kerrotaan, että uusi Wild muistuttaa ajettavuudeltaan ja geometrialtaan hyvin paljon heidän suosittua ja toimivaksi todettua akustista enduropyörää Rallonia. Standover on aiempaa matalampi ja satulaputken pituus huomattavasti edeltäjää lyhempi. Reachia on tullut n. 25 mm lisää ja sitä on nyt L-koossa 480 mm. Keulakulma on loiventunut 64 asteeseen ja chainstayn pituus on kaikissa neljässä koossa S:stä XL:ään 448 mm. Satulaputken kulma on jyrkentynyt 77,5 asteeseen. Ei siis mitään hirmu radikaaleja numeroita, mutta näyttävät kuitenkin hyvin asiallisilta ja nykyaikaisilta. Kaikki versiot pyörästä ovat vakiona varustettuja ilmaiskarilla, mutta jousituksen kinematiikan progressiivisuus mahdollistaa myös jousi-iskarin käytön.

L-koon tärkeimmät geometrian luvut.

Saatavuus ja hinnat

Wildin toimitukset alkavat vuoden 2023 alussa, mutta pyöriä on jo nyt tilattavissa Orbean Rider Connect -palvelun kautta.

Malliversiot ja hinnat

WILD FS H30   6399 €
WILD FS H20   6899 €
WILD FS H10   7699 €
WILD FS M20   7999 €
WILD FS M10   8999 €
WILD FS M-TEAM   10399 €
WILD FS M-LTD   12999 €

Kallein versio Wild FS M LTD kaikilla herkuilla. Paino alle 21 kg.

Kaiken kaikkiaan Orbea näyttää ainakin paperilla kehittäneen kyvykkään ja nykyaikaisen endurosähköpyörän. Geometria on nykyaikainen, mutta ei erityisen radikaali, joten pyörä soveltuu varmasti erinomaisesti monipuoliseen käyttöön. Orbean MyO-kustomointipalvelun mahdollistamat osien ja värien hienosäädöt ovat varmasti monelle positiivinen lisä eri pyörävaihtoehtoja pohtiessa.

Lisätietoja uudesta Wildista ja Orbean muista pyöristä löydät heidän sivuiltaan täältä.

Kirjoittanut:

Mika

Kuraläpän viisain ja sydämellisin henkilö, toinen perustajajäsenistä. Mitä Mika ei tiedä, sitä ei kenenkään tarvitse tietää. Tekniikan parissa työtään tekevä Mika nauttii siitä, kun pääsee ajamaan pitkiä lenkkejä mieluiten musiikkia kuunnellen. Kalusto alla vaihtuu fiiliksen mukaan maasturista graveliin. Mika arvostaa myös hyviä oluita, ja onkin paljon mainetta niittäneen Kuraläppä NEIPAn luoja.