Kuraläpän valokeila: Marita Nyqvist

Marita Nyqvist pyörien maailmassa. Kuva: Mikko Olki
Kuraläpän valokeila on juttusarja, jossa esitellään kiinnostavia pyöräilypersoonia vakiokysymysten kautta. Vuorollaan valokeilaan pääsevät niin kisakuskit kuin muutkin lajin eteen hyvää työtä tekevät vaikuttajat. Tutustu uusiin tyyppeihin, ota seurantaan ja moikkaa seuraavan kerran poluilla törmätessä.

Kuka olet ja mitä teet pyöräilyn parissa?

Olen Mäntsälästä kotoisin oleva Marita Nyqvist, entinen kisakuski moottoripyörä endurosta.

Erilaiset pyörät ovat kuuluneet elämääni pienestä pitäen. Moottoripyörät kisaamisen muodossa ja polkupyörät keinona liikkua paikasta A paikkaan B.

Moottoripyörä puolella tuli ajettua monipuolisesti enduroa, crosscountrya ja motocrossia, mutta pääpaino kisoissa oli endurossa, josta tuli mitaleja EM ja MM kisoja myöden.

Korona vuotena 2020 urakoin Suomessa kaikki kolme lajia (enduro, CC ja motocross), joista nappasin historiallisesti jokaisen lajin Cup voitot. Samalla päätin menestyksekkään urani, kolmen lajin mestarina. Jäähän tuossa tavoiteltavaa seuraaville sukupolville.

Polkupyörien parissa liikkuminen paikasta A paikkaan B muuttui enemmän liikunnan harrastamiseksi, mikä sitten perinteisesti ’levisi’ käsiin ja houkuteltuna löysin itseni numeroituna lähtöviivalta. Tällä hetkellä tulee ajettua kisaa, mutta sen lisäksi tykkään ajaa kavereiden kanssa lenkkejä, Bikeparkia ja mitä kaikkea keksitäänkään. Peruslenkkihän meille monelle on ajaminen ’tunkkaa-kanna-eksy-kaadu’-periaatteella. Vinkkinä, että osaan vakuuttavasti kertoa muka tietäväni reitin ja silti ollaan aina eksyksissä, joten ei kannata seurata mua! Ja uskokaa tai älkää, niin silti kaikki laittaa minut aina keulille, seuraa mua ja lopputulos on…

Kisaamisesta huolimatta olen pyrkinyt pitämään pyöräilyn hauskana harrastuksena.

Polkupyörällä ajaessa selviää vähän kevyemmissä varusteissa. Kuva: Oma albumi.

Miten ja koska päädyit maastopyöräilyn pariin?

Entisen lajitaustan kautta metsäpolut kiinnosteli myös maastopyörän selästä. 2017 hankin neulaspolkupyörän, mutta sillä ajelin oikeastaan vain metsäteitä ja helppoja polkuja pitkin.

2020 vuoden syksyllä moottoripyörä uraani lopetellessa, tuli fiilis, että jotain voisi tulla niiden tilalle ja sähkömaastopyörä tuntui silloin hyvältä ratkaisulta, koska halusin kuitenkin vauhtia. Eikä tässä kohtaa ollut vielä mielessä Bikeparkit tai kisat.

Motokeitaalta sitten kyselin pyörää, kun kaverit ovat tulleet tutuiksi moottoripyörä piireistä ja sieltähän sopiva kalusto järjestyi.

Varmaan olisin hankkinut kunnon maastopyörän jo aikaisemmin, jos siihen olisi ollut varaa. Moottoripyörä harrastus vaan vei sen verran euroja, että tuona aikana ei tullut kysymykseenkää kunnon maastopyörän hankinta.

Alku ei kuitenkaan ollut helppo, vaikka moottoripyörä taustaa onkin. Ensimmäisenä talvena olisi saanut halvalla Levon Lahden metsistä. Kaiken uuden oppiminen ja sisäistäminen ottaa yllättävän paljon energiaa, jonka loputtua alkoi turhautuminen omaan tekemiseen ja tämä näkyi kaatumisina pitkin lumihankia. Jostain on kuitenkin aina aloitettava ja mun alku oli tuossa.

Ensimmäisessä pyöräkisassa. Kuva: Jarkko Leppimaa

Millä pyörällä ajat mieluiten ja miksi?

Vaikea, koska tykkään molemmista pyöristäni tosi paljon, Specializedin Levosta ja Stumpjumperista. 

Päädytään nyt Levoon, koska sillä olen lajin aloittanut ja onhan siinä moottori 😉

Mikä on hienoin kokemuksesi pyöräilyn parissa?

Levin SM-osakilpailu vuonna 2023 ja sähkönaisten yhteishenki kyseisessä kisassa, monien vastoinkäymisten siivittämänä. Ketään ei jätetty ja yhdessä jatkettiin, kun saatiin parsittua milloin kenenki pyörä kasaan.

Kisaaminen on kivaa, vaikka muukin ajaminen maistuu. Kuva: Simo Kuuslampi

Mikä motivoi pyöräilemään?

Jatkuva uuden oppiminen ja uusien kavereiden ja kokemusten saaminen.

Mikä on tavoitteesi pyöräilyn suhteen kuluvalle kaudelle?

Pysyä terveenä ja saada ajaa mahdollisimman paljon. 

Vaikeaa löytää kuvaa ilman numerolappua. Kuva: Satu Rinkinen

Mikä on suosikkiajopaikkasi Suomessa ja/tai maailmalla?

Suomessa olen aina tykännyt Levistä ja sen ympäristöstä pitkine polkuineen.

Moottoripyörän selästä mieleen on jäänyt Pohjois Italian maastot ja jos jonnekin lähtisin Euroopassa ajamaan, niin varmaan sinne.

Mikä suomalainen pyöräliike on suosikkikauppasi?

Olen kahden liikkeen ihminen ja arvostan pidempää yhteistyötä/kumppanuutta.

Pyörät tulee Motokeitaalta Tampereelta ja siellä on osattu tehdä oikeat valinnat mulle, kun en itse ole pyöristä aloittaessani lajia ymmärtänyt. 

Vaatetus on taas tullut DiamondBikesista Tuusulasta. 

Jos tähänkin jotain valitsen, niin palataan aloituspisteeseen ja pisimpään mukana olleeseen, eli Motokeidas.

Ihan timanttia. Kuva: Oma albumi.

Pro tipsi muille – Millä asialla pyöräilystä tulee naksun verran parempaa?

Luota itseesi ja omiin valintoihisi. Koskee ne sitten pyörän säätöjä tai ajolinjoja. 

Jokainen kuski on yksilö ja asiat on tehtävä itselleen sopiviksi.

Jos sinulla olisi käytössä 150€, niin miten käyttäisit sen, jotta saisit parhaan mahdollisen hyödyn pyöräilyyn?

Hankkisin uuden rengassetin.

Mitä teet päivittäin/säännöllisesti kehittyäksesi pyöräilijänä?

Ensiksi, käyn päivätöissä, jotta saan rahaa harrastamiseen. Muuten pyrin harrastamaan ajamista tukevaa liikuntaa mahdollisimman monipuolisesti.

Mistä somekanavasta voi seurata pyöräilyjäsi?

Pyöräilyn saralla käytän Instagramia osoitteella maritanyqvist903.

Kirjoittanut:

Mikko Voutilainen

Mikko päästettiin Kuraläpän joukkoon omasta mielestään Suomen virallisen Trail Hunterin statuksella. Intohimoinen pyöräilyn harrastaja on suunnannut ajatuksensa aikuisuuden taakan keskellä harrastekilpailijan ajamisista pyöräilylle aukeavan ajan käyttämiseen itselleen uusien polkujen ajamiseen, edes joskus. Kiinnostuksen kohteena omien ja kylän miesten pyörien speksaamisen ohella on toimintakyky jonka tulisi säilyä aina eläkepäivien vuorilta paiskautumiseen asti.