Haastattelussa Dominik Geyer – mies Specialized Turbo -projektien takaa
Hei Dominik Geyer!
Onnittelut, uusi Levo SL on vihdoin julkistettu. Noh, miltäs nyt julkaisuhetkällä tuntuu?
Loistavalta. Todella, todella hienolta! Tämä on ollut meille niin suuri projekti ja se on ollut niin pitkään työn alla. Odotat lopulta aina kovasti sitä päivää, jolloin voi vihdoin paljastaa sen, minkä eteen on tehnyt niin kovasti töitä vuosia, joten fiilis on yksinkertaisesti fantastinen. Emme voi olla ylpeämpiä tuotteesta.
Kerrotko meille hieman roolistasi tässä projektissa?
Olen Turbo-osaston johtaja, ja sen myötä olen vastuussa koko Turbo-perheestä.
Ensimmäinen Levo SL oli eräänlainen uraauurtava malli, koska kevyet sähköpyörät olivat tuolloin vielä suhteellisen tuore ajatus. Millaisena näet tämän segmentin markkinat tällä hetkellä? Onko kilpailu kiristynyt?
Levo SL oli aikanaan uraauurtava pyörä. Kevyttä emtb -segmenttiä ei ole oikeastaan ollut olemassa, mutta me todella uskoimme tähän kategoriaan ja kokemukseen, jonka se pyöräilijällä tarjoaa. Emme ole yllättyneet, että kategoria on kasvanut ja kilpailu on koventunut. Viime vuosina on ollut paljon lanseerauksia kilpailijoiden toimesta, mikä on hienoa, sillä lopulta se nostaa segmenttiä enemmän valokeilaan. Samalla se todistaa meille, että menimme aikanaan oikeaan suuntaan julkaisemalla ensimmäisen Levo SL:n.
Kuinka tärkeä kevytsähköpyörien segmentti on Specializedille?
Todella tärkeä. Alkuperäinen idea oli olemassa jo kauan aikaa sitten, ja siitä kesti useita vuosia kehittää asianmukainen teknologia tukemaan haluamaamme ajokokemusta. Kuten varmaan huomaatkin, olemme uskoneet ja vahvasti investoineet ajatukseen alusta asti, ja sen ansiosta SL-pyöriemme portfolioon kuuluu maastopyörien lisäksi myös mm. maantie- ja kaupunkipyöriä.
Miten uusi Levo SL eroaa ensimmäisestä generaatiosta? Mikä tekee uudesta Levo SL:stä erityisen?
Uusi Levo SL on vallankumouksellinen. Se ei ole edellisen pyörän evoluutio, vaan täysin uusi pyörä. Aloitimme jälleen suunnittelun täysin puhtaalta pöydältä ja otimme huomioon myös alkuperäisen Levo SL:n lanseerauksen jälkeen saadut kokemukset ja kehitimme seuraavan sukupolven uuden vallankumouksen. Pyörässä on täysin uusi alusta, moderni geometria ja täysin uusittu e-systeemi sisältäen uuden moottorin, vertaansa vailla olevat ominaisuudet ja helpot personointimahdollisuudet.
Miten pyörä eroaa markkinoilla olevista kilpailijoistaan?
SL-luokka ei määrittele itseään, eikö niin? Se on näkökulma, joka sinulla on ja jollainen kokemuksen pitäisi mielestäsi olla. Kaikki uudessa Levo SL:ssä edustaa sitä, millainen mielestämme SL-kokemuksen pitäisi maastopyöräilyssä olla. Meille uusi Levo SL on paras trailipyörä, jonka voit tehdä, oli se sitten sähköinen tai ei. Se on meidän tulkintamme. Jos kysyt minulta, miten se eroaa muista, niin pitkä kokemuksemme takaa korkean ja ensiluokkaisen laadun, joka on vertaansa vailla.
Pyörässä on nyt uusi SL 1.2 -moottori, joka tuottaa 50 nm vääntöä. Miten päädyitte tämän tehoiseen moottoriin?
Päädyimme siihen, koska meistä tuntui, että se on oikea teho tuohon pyörään. Ajattelemme kokemusta, jonka haluamme tarjota. Halusimme lisätä uuden SL 1.2 -moottorin tehoa verrattuna edeltäjäänsä, koska erityisesti kaksi asiaa ovat tärkeitä: A) pyöräilijät arvostavat enemmän vääntöä tietyissä teknisissä tilanteissa ja B) jos ajattelet porukkalenkkejä, niin 50 nm:n väännöllä olet hyvissä asemissa ryhmässä, vaikka mukana olisi myös täysitehoisia sähköpyöriä. Samalla meille oli kuitenkin selvää, että painon olisi pysyttävä lähes samana. Toinen suuri tavoite moottorin uudessa kehityksessä suuremman tehon ohella oli melun vähentäminen. Olemme erittäin ylpeitä siitä, miten vähensimme melua ja kuinka hiljainen moottori on nyt. Jos ajattelet moottorin tehon lisäämistä ja melun vähentämistä, niin ne ovat hyvin ristiriitaisia tavoitteita, mutta olemme erittäin tyytyväisiä lopputulokseen. Vaikka moottori näyttää hyvin samanlaiselta kuin edellinen, se on sisältä 100 % erilainen. Näin pääsimme tavoitteeseemme.
Akun koko on yhä 320wh. Se on ehkä hieman pienempi kuin joillain kilpailijoilla. Koetko, että 320wh on juuri sopiva akun koko kevyille sähköpyörille?
Itse asiassa meillä akun kapasiteetti on 480wh (320wh sisäinen akku + 160wh range extender). Uskomme modulaariseen akkukonseptiin kevytsähköpyörissä, koska suurin osa ajoista voidaan tehdä 320 Wh:n sisäisellä akulla. Meillä on paljon kerättyä dataa asiasta, jotka tukevat tätä. Niille kuljettajille, jotka haluavat tehdä pidempiä ajoja, tarjoamme 50% lisäkantaman range extenderin muodossa. Tällöin ylimääräinen paino ei haittaa sinua tarpeettomasti, jos et tarvitse sitä kyseisellä lenkillä. Ja on vielä yksi tärkeä asia, joka on myös nostettava esille. Järjestelmän taloudellisuus on nyt 10 % parempi aikaisempaa malliin verrattuna. Joten vaikka moottorin teho on kasvanut, niin akusta on saatavilla irti pidempi kantama. Tähän käytimme paljon resursseja, sillä se on hyvin merkittävä asia, että kuljettaja saa pyörästä irti riittävän pitkän rangen silloin kun he sitä tarvitsevat.
Ja lopuksi, mikä on mielestäsi siistein asia uudessa pyörässä?
Se on täydellinen polkupyörä. Se on osiensa summa, se on todella sitä. Upeaa käsiteltävyyttä, vertaansa vailla olevia ominaisuuksia ja luokan johtavaa avustusteknologiaa. Siinä se pähkinänkuoressa.
Kiitos paljon, Dominik!
Kiitos, ilo oli minun puolellani.
Kirjoittanut:
Mies, jonka aina liikkeessä pysyvät aivot ovat alkujaan Kuraläpän idean takana. Ilman Bobia ei olisi Kuraläppää. Bob on monitaituri ja perheenisä, jolla on sana hallussa ja kamera pysyy kädessä. Kova kestävyysurheilutausta rakensi Bobista sen kovaa ajavan koneen, joka nykyään viihtyy enemmän enskaisammilla poluilla. Rakastaa pyöräspeksaamista, jopa melkein enemmän kuin pyöräilyä itseään.