16.10.2024

Uusi Rocky Mountain Element kevenee Flex Pivot -linkustolla

Rocky Mountain on julkaissut uuden version xc-pyörästään. Uusi Rocky Mountain Element on nyt lähes 350g kevyempi kuin edeltäjänsä.

Rocky Mountainin lyhytjoustoinen Element uudistui lähes täydellisesti vuonna 2022. Element oli ensimmäisten xc-pyörien joukossa siirtymässä kohti trailipyörien progressiivista runkogeometriaa säilyttäen xc-pyörille ominaisen keveyden ja polkutehokkuuden.

Vuoden 2022 Element oli yksinkertaisesti loistava pyörä. Tänään julkaistu seuraavan sukupolven Element muistuttaa hyvin paljon edeltäjäänsä. Pieniä parannuksia on kuitenkin tapahtunut.

Rocky Mountain Element on takaa 120mm ja edestä 130mm joustava xc-pyörä, mikä osuu täydellisesti myös paljon puhuttuun downcountry-kategoriaan. Element on saatavilla viidessä eri runkokoossa. Pienin, XS, on saatavilla ainoastaan 27.5″ kiekoilla. Tätä isommat rungot tulevat 29″-rengastuksella. Elementtiä on saatavilla Rocky Mountainille tutulla Smoothwall Carbon -hiilikuiturungolla. Tarjolla olevassa alumiinirunkoisessa versiossa on käytössä sama runko kuin aiemmin, eli nyt julkaistut runkopäivitykset eivät koske sitä.

Vaahteranlehdellä on pitkät perinteet Rocky Mountainin pyörissä.

Runkopäivityksistä suurimpana on takahaarukan Smoothlink SL Flex Pivot -linkusto. Kyseessä on siis yhtenäinen takahaarukan seatstayn ja chainstayn rakenne. Rocky Mountainin mukaan ratkaisu parantaa takarenkaan pito-ominaisuuksia sekä lisää mukavuutta ajotuntumaan. Seatsayn yläpään kiinnityksessä on edellisestä mallista poiketen tuplalaakerointi. Tällä on haluttu pidentää laakereiden elinkaarta ja huoltoväliä.

Rocky Mountainin mukaan uuden Elementin runko on 350g edeltäjäänsä kevyempi. Painoa on saatu pois mm. rungon rakenteista, mutta suurin keventävä tekijä löytynee kuitenkin takahaarukan toteutuksesta. Sähkövaihtajien yleistyessä on myös ilo huomata, että Rocky Mountain on jättänyt mahdollisuuden mekaanisten vaihteiden käytölle. Chainstayssä kulkee kanava vaijereille sekä etukolmion emäputken kyljestä löytyy paikat niiden sisäänmenoille.

Laakeroidut nivelet loistavat poissaolollaan Smoothlink SL -ratkaisussa.

Rocky Mountain Elementin edellisen mallin tavoin myös uudesta Elementistä löytyy Ride-4-flipchip. Kyseessä on neliskanttiset palat, joiden asentoa kääntämällä iskarin kiinnitys linkustoon muuttuu hieman. Flipchipin asennosta riippuen runkogeometriaa voidaan joko jyrkentää tai loiventaa. Esimerkiksi keulakulmassa ero jyrkimmän ja loivimman asennon välillä on 0,8°.

Takahaarukan lisäksi ehkä näkyvin pikkulisäys Rocky Mountain Elementissä lyötyy vaakaputken alta. Elementin viistoputkesta ei edelleenkään löydy avattavaa luukkua säilytystilalle, mutta vaakaputken alle on lisätty kierrereiät. Nämä mahdollistaa erilaisten lisävarusteiden kiinnittämisen runkoon siististi. Viistoputkesta löytyy myös kierrereiät kahdelle pullotelineelle.

Runkogeometrialtaan nyt julkaistu Rocky Mountain Element on identtinen edellisen mallin kanssa. Geometria on varmasti havaittu toimivaksi, jolloin perusteet sen muuttamiselle jäävät vähäisiksi. Alta näet tarkemmat mitat Ride-4 -flip chipin eri asennoissa.

Rocky Mountain Elementin runkogeometria sama kuin vuoden 2022 mallissa.

Rocky Mountain Elementtiä tulee olemaan saataville neljällä eri hiilikuiturunkoisella kokoonpanolla sekä aluminiisena. Suomeen saapuu tämän hetkisen tiedon mukaan malliston keskisarjan pyöriä, C50 ja C70.

Näistä edullisemman C50:n hinta tulee olemaan 5200€ ja kalliimman C70:n saa ostettua omaksi 6900 eurolla. Malliston halvinta C30-mallia eikä kalleinta C99-mallia ole tämän hetkisen tiedon mukaan tulossa Suomen markkinoille. Rocky Mountain Elementistä on olemassa myös runkosetti, jota on olemassa kaikissa kolmessa värissä, mutta sen saatavuudesta Suomessa ei ole varmuutta. Pyörän julkaisuhetkellä meillä ei ole tietoa C50-mallin spekseistä. Voimme vain spekuloida onko siihen tulossa jotain sellaista mitä ei ole vielä pyörän julkaisuhetkellä julkaistu. Muiden mallien speksit löydät Rocky Mountainin sivuilta.

 

Rocky Mountain Element C99
Rocky Mountain Element C70
Rocky Mountain C70

 

Kirjoittanut:

Juha Mielonen

Juha kuuluu parhaaseen A-ryhmään, nimittäin Seinäjoen Opel-ryhmään! Vivaron lisäksi Juha ajaa pyörällä paljon ja mitään säästelemättä, eikä epäile ottaa osaa tyhmiinkään haasteisiin. Pyöräilystä on tullut Juhalle osa kurinalaista tekemistä motivaatiosta riippumatta. Kun tarpeeksi syvältä kaivaa se on myös hyvä tapa oppia itsestään aina jotain uutta. Toisessa elämässä Juha on tekninen insinöörismies, joten suhtautuminen välineisiin on sen mukaista.