Uusi Canyon Torque:ON CF – E-Freeriden tulevaisuus?

Edeltäjäänsä jäykempi, kevyempi, vahvempi ja vähän pidempi. Tätä kaikkea Canyon lupaa tänään julkaistussa uudessa Canyon Torque:ON CF:ssä. Akun kapasiteetin kasvaessa edeltäjäänsä nähden Canyon lupaa ainoaksi rajoittavaksi tekijäksi kuskin käsivarsilihaksien sietokyvyn.

Irti hissien ja shuttlen kahleista

Edellinen Torque:ON AL suunniteltiin seuraavia periaatteita vaalien: pyörän piti olla leikkisä ja helposti käsiteltävä moottorin ja akun tuomasta painosakosta huolimatta. Sillä piti päästä helposti ilmaan ja moottorin piti tuoda riittävä avustus, jotta kiipeäminen takaisin huipulle olisi vaivatonta. Akun koosta päätettiin hieman tinkiä ja ensimmäiseen Torque:ON AL -malliin valittiinkin 504Wh:n akku. Tällä kertaa haluttiin tehdä toisin ja uuden Torque:ON CF:n viistoputkeen upotettiin 720Wh (S-koon runko) ja 900Wh akku. Toinen iso muutos oli runkomateriaalin vaihto alumiinista hiilikuituun. Tällä muutoksella rungon painosta saatiin kutistettua 1,5kg. Painokevennyksen lisäksi hiilikuiturungon luvataan jäykistävän etukomiota 7% ja takahaarukkaa merkittävät 25%. Isommalla akulla ja hiilikuiturungolla M-koon Torquen kokonaispainoksi luvataan 23,7kg, mikä on aavistuksen vähemmän kuin edeltävän mallin paino. Jäykempi runko lisää kuskin luottamusta pyörään kovissa vauhdeissa sekä lisää pyörän leikkisyyttä. Moottorin, akun ja iskarin sijoittelu sekä matalampi keskiö ovat omiaan madaltamaan pyörän massakeskipistettä mikä parantaa pyörän käsiteltävyyttä sekä lisää pitoa vaativilla reiteillä.

Poikittain, niinkuin Rokella.

Mullet

Lukuisien testisessioiden pohjalta Canyon tuli lopputulokseen, minkä mukaan uusi Torque:ON CF toimii parhaiten mullettina, eli pyörän kaikkia malleja on saatavilla ainoastaan 29″/27.5″ rengastuksella. Ratkaisulla on haluttu useita kertoja kuullun fraasin mukaisesti yhdistää molempien maailmojen parhaat puolet: 29″ renkaan tuoma pito edessä ja 27.5″ renkaan tarjoama ketteryys takana. Pienempi takarengas lisää myös tilaa kuskin peräluukun ja renkaan välillä, mikä vähentää tahattomien jarrutusten määrää jyrkissä teknisissä spoteissa.

27.5″ Mullet.

Takahaarukan kinematiikka

Torque:ON CF:ssä on käytetty Canyon Senderistä tuttua takahaarukan kolmivaiheiseen kinematiikkaan perustuvaa ratkaisua. Tämän mukaan takahaarukan joustomatka on jaettu kolmeen osaan. Joustomatkan herkkä alku lisää pitoa alustaan sekä vaimentaa sen epätasaisuutta. Takahaarukan jouston tukeva keskialue lisää vakautta mm. hyppyrien nokilla. Jouston loppualue toimii progressiivisemmin estäen tai ainakin pienentäen iskarin pohjaamisen riskiä kun pyörällä jysäytettään hyppy yli ländin joko vahingossa tai tositarkoituksella.

Sulava, mutta voimakaslinjainen takahaarukka.

Runkogeometria

Torque:ON CF on täysverinen freeride-pyörä, minkä pääasiallinen tarkoitus on syöksyä alamäkeen. Näin ollen ei liene suuri yllätys, että sen geometria myötäilee Torquen akustisen version geometriaa. 63,5° keulakulma yhdistettynä 77,5° satulaputken kulmalla sekä 445mm takahaarukalla parantaa pyörän käsiteltävyyttä myös nousuissa ja riittää pitämään eturenkaan maassa, kun pyörälle annetaan jalkaa sähköavustuksen ollessa täysillä. Torque:ON CF:n reach on kasvanut edelliseen pyörään verrattuna 15mm, joten tila ohjaamossa ei lopu kesken. Tämän ansiosta Canyonilla ajavat tai sillä ajaneet kuskit voivat joutua miettimään uudelleen runkokokonsa, jos harkitsevat uuden Torque:ON CF:n ostamista. Joustoa Torquesta löytyy takaa sille tyypilliset 175mm. Runko on coili-iskariyhteensopiva. Keulan joustomatka on 180mm. Runko on myös yhteensopiva 190mm keulan kanssa. Tuplakruunukeulan käyttö uudessa Torque:ssa ei onnistu, koska keulan kääntösäde jäisi liian pieneksi leveän viistoputken takia.

Torque:ON CF runkogeometria koottain.

Shimano EP8 ja akut

Torque:ON CF saa avustustehonsa Shimano EP8-moottorista. 2,6kg painavasta moottorista löytyy 85Nm vääntöä ja tehontuotto saa ajotuntuman tuntumaan Canyonin mukaan luonnollisesta. Runkoa suunniteltaessa moottoria käännettiin 30°, minkä ansiosta moottori saatiin sijoitettua runkoon entistä alemmaksi. Alhaisemman massakeskipisteen lisäksi rungon viistoputkeen on saatu näin lisää tilaa isommalle akulle.

Canyonin R&D-tiimi on kehittänyt kaksi isoa akkua, 720Wh ja 900Wh. Nämä akut näkivät ensi kertaa päivänvalon Spectral:ON-malleissa ja nyt niitä on hyödynnetty myös uudessa Torque:ON-malleissa. 720Wh akulle Canyon lupaa 77,7km toimintasäteen ja 1681 nousumetriä. Isommalla, 900Wh akulla, toimisäde kasvaa 97,2 kilometriin ja 2132 nousumetriin. S-koon rungot ovat saatavilla ainoastaan 720Wh akulla, koska isompi siihen ei mahdu.  Muihin runkokokoihin 900Wh akku on saatavilla 450€ lisähinnasta.

Akku irtoaa liu’uttamalla se viistoputken alla olevan kiveniskusuojan kautta.

Lisävarusteet ja niiden paikat rungossa

Iskarin kiinnityspisteiden siirtyessä alemmas, juomapullolle ja perinteiselle telineelle ei ole jäänyt enää tilaa. Canyon on ratkaissut ongelman suunnittelemalla runko-spesifisen ratkaisun, missä erikoismuotoiltu pullo voidaan kiinnittää vaakaputkeen tehdyn reiän läpi viistoputkeen sijoitettuun telineeseen. Erikoisen muotoiseen pulloon mahtuu 650ml nestettä.

Paikka juomapullolle löytyy vaakaputken sisältä.

Viistoputken alta satulaputken juuresta löytyy kaksi kierrereikää, joihin voidaan kiinnittää markkinoilla olevia erilaisia työkaluratkaisuja.

Kierrereiät työkalujen kiinnitystä varten vaakaputken alla.

Torque:ON CF mukana tulee pieni Senderille tunnusomainen lokasuoja. Samaa sarjaa olevia suojia Canyonilla on tarjolle myös Foxin ja Rockshoxin keuliin, mutta ne myydään erikseen Canyonin verkkokaupassa.

Canyonin oma kuraläppä.

Mallit ja hinnat

Kuten aiemmin mainittiin, Torque:ON CF -pyöriä on saatavilla ainoastaan hiilikuiturunkoisena. Pyörästä on julkaistu kolme eri mallia, CF 8, CF 9 ja LTD ROCZEN. Julkaistut pyörämallit ovat myynnissä 9.5.2023 alkaen ja hinnat löytyvät alta.

Torque:ON CF 8: 6249€ (720Wh)

Torque:ON CF 9: 7799€ (720Wh) tai 8249€ (900Wh)

Torque:ON CF LTD Roczen: 9399€ (720Wh) tai 9849€ (900Wh)

Torque:ON CF -malliston pyöriä on saatavilla kolmessa eri buildissä.
Torque:ON CF8 – Stealth.
Torque:ON CF8 – Chainsaw orange.
Torque:ON CF9 – Stealth.
Torque:ON CF9 – Bigger Bamboo.
Torque:ON CF LTD – Roczen 94.

Kirjoittanut:

Juha Mielonen

Juha kuuluu parhaaseen A-ryhmään, nimittäin Seinäjoen Opel-ryhmään! Vivaron lisäksi Juha ajaa pyörällä paljon ja mitään säästelemättä, eikä epäile ottaa osaa tyhmiinkään haasteisiin. Pyöräilystä on tullut Juhalle osa kurinalaista tekemistä motivaatiosta riippumatta. Kun tarpeeksi syvältä kaivaa se on myös hyvä tapa oppia itsestään aina jotain uutta. Toisessa elämässä Juha on tekninen insinöörismies, joten suhtautuminen välineisiin on sen mukaista.