7.11.2023

Ultra XC -kisapyörä vai ultimaattinen seikkailukaveri? Esittelyssä täysin uusi Canyon Lux Trail

Canyon Lux Trail on uudistunut täysin. Lux Trail venyttää eroaan kisaisempaan sisareensa, ja se on syntynyt määrittelemään uudelleen mitä XC-pyörällä voi tehdä etenkin kisaratojen ulkopuolella.
Lux Trail CFR LTD – Lightning Mauve

Useimmille lajiin vihkiytyneille ei tule varmaankaan uutena asiana, että maastopyöräily on laji, jossa tykätään leikitellä niin kutsuttujen alalajien kanssa. Viime aikoina erityisen suurta myllerrystä on kokenut XC-, sekä Trail-kategoriat ja niiden välimaastot. Cross Country (XC) on perinteisesti koettu lyhytjoustoisten tai jäykkäperäisten, keveiden maastopyörien kategoriana, joita ajetaan mieluusti trikoisiin ja maantiekypärään sonnustautuneena. Keveytensä ja lyhytjoustoisuutensa vuoksi XC-pyörät mielletään erinomaisiksi laitteiksi mäkien nousuun, sekä vauhdin ylläpitoon tasaisessa maastossa. Trail-kategoria puolestaan on perinteisen käsityksen mukaan kattanut koko spektrin XC- ja Enduromaastopyörien välissä. Trail-pyörällä voidaan ajaa vauhdikkaasti ylämäkeä sekä tasaista, mutta eritoten pitää hauskaa alamäessä lippakypärä ja aurinkolasit päässä. Maastopyöräilyn kehittyessä ja lajin harrastajien tarpeisiin vastatakseen trail -pyörien kategoria on muodostunut melko laajaksi käsitteeksi ja usein sitä onkin koettu tarpeelliseksi täsmentää jollain ”alakategorialla”. Monelle lukijalle onkin tullut varmasti vastaan tähän tarpeeseen luodut käsitteet downcountry, tai light trail, tai sitten puhutaan pitkä- tai lyhytjoustoisesta trailpyörästä.

Tämä kaikki oli tietysti pohjustusta sille, että Canyon on juuri julkistanut täysin uuden Lux Trailin, joka luo taas tarpeen hieman sulatella ja venytellä XC- ja Trail-pyörien käsitteitä.

Lux Trail on kotonaan pitkillä koko päivän mittaisissa suorituksissa

Täysin uusi Lux Trail

Lux Trail on Canyonin XC mallistoon kuuluva pyörä, joka valmistajan myyntipuheiden mukaan määrittelee uusiksi sen, mihin moderni XC -pyörä pystyy ja kykenee. Tarkoituksena on ollut luoda pyörä, joka on ennen kaikkea nopea ja kevyt, mutta myös riittävän mukava ja hyvin varusteltu, jotta tuosta nopeudesta voidaan nautiskella aamuvarhaisesta iltamyöhälle jatkuvien seikkailujen ajan. Lux Trail on siis tiivistettynä tarkoitettu menemään pidemmälle ja nopeammin. Go Further, go Faster, niin kuin Canyonin iskulausekin lupaa.

Uuden rungon jousituksen toiminnan ja hallittavuuden luvataan kasvattavan itseluottamusta linjavalinnoissa

Vanha nimi, mutta kokonaan uusi runko – Mitä uutta?

Nyt julkaistu Lux Trail on täysin alusta loppuun uudelleen suunniteltu pyörä. Lux Trail jakaa saman DNA:n kisakireän Lux World Cup -mallin kanssa, mutta siinä missä lyhyempijoustoinen sisar on suunniteltu jahtaamaan voittoja lippusiimojen välissä, on Lux Trail suunniteltu saavuttamaan ennätyksiä niiden ulkopuolella.

Paperilla Lux Trail on edestä 120mm ja takaa 115mm joustolla varustettu ”kaksysi”. Mutta kertoman mukaan ajaessa nuo numerot tuntuvat aivan joltain muulta. Uudelleen suunnitellun rungon kinematiikan, sekä takajousituksen luvataan näet vastaavan entistä välittömämmin kuskin käskytykseen, watit välittyvät takarenkaalle entistä tehokkaammin ja pyörän hallittavuus alamäissä antaa kuljettajalle itsevarmuutta suunnata eturengas kohti sitä nopeampaa linjaa.

Kohokohtia uudessa Lux Trailissa tuntuu riittävän ja uuden rungon luvataan olevan yksi niistä kirkkaimmista. Runkoa on saatavilla Canyonille tuttuun tapaan sekä keveämpänä CFR-, että edullisempana ja hieman painavampana CF -versiona. M-kokoinen CFR runko painaa vain 1999,6g, joka on erittäin kilpailukykyinen muiden valmistajien XC-runkojen kanssa (Varsinkin kun otetaan huomioon integroidut säilytysratkaisut). Kummassakin rungossa on kaksiosainen integroitu ”patonkilaatikko”, joka on suunniteltu erityisesti matkan jatkumisen turvaamiseksi rengasrikon tai kaatumisen sattuessa. CFR -malleissa on uusi integroitu yksiosainen ohjaamo ja jokaiseen malliin luvataan mahtuvan kaksi juomapulloa.

Lux Trailia on saatavilla vain hiilikuiturunkoisena. Malleja on tiedotteen mukaan kuusi, jotka ovat ylähyllyn RockShox- ja SRAM -osilla varustettu CFR LTD, Foxin jousituksella ja Shimanon osilla katettu CFR, sekä CF rungolla varustetut CF9, CF8, CF7, sekä CF6. Koot ovat valittavissa välillä XS-XL.

Pyörämallit ja tarkemmat mallikohtaiset speksit
Uuden rungon nerokkaat säilytysratkaisut. Vaakaputkessa integroitu työkalu, viistoputkessa kaksiosainen varasto sisurille ja paikkaustarvikkeille.

Geometria – ”All day geo”

Pyörän geometria on luonnollisesti keskiössä kun puhutaan pyörän ominaisuuksista. Lux Trailissa on pyörän tehokkuuden ja suorituskyvyn ohella pyritty tarjoamaan myös mukavuutta, edistämään jaksamista pitkissä suorituksissa. Jyrkkä satulaputken kulma pitää kuljettajan tehokkaassa asennossa nousuissa, kun taas loiva keulakulma tarjoilee varmuutta ja hallintaa teknisiin laskuihin. Lux Trailin geometrian luvataan olevan täydellinen koko päivän kestäviin XC -iloitteluihin.

Geometria

Satulaputkea on jyrkennetty reippaat 1,5 astetta, joka tuo kuljettajan pystympään ajoasentoon, mikä tekee pitkistä lenkeistä mukavampia. Jyrkempi satulaputken kulma asettaa kuljettajan myös tehokkaaseen asentoon keskiön yläpuolelle, joka osaltaan auttaa voiman siirtymistä reisistä polun pintaan. Lisähyötynä mainittakoon myös, että ylämäissä keula pysyy paremmin maassa. Keulakulmaa on loivennettu 0,5 astetta ollen nyt siis 67 astetta, mikä näkyy pyörän hallittavuudessa korkeilla nopeuksilla ja jyrkissä laskuissa.

Jyrkempi satulaputken kulma, ja loivempi keulakulma parantavat pyörän hallittavuutta niin myötä, kuin vastamäissäkin.

Säädettävä, suorituskykyinen jousitus

Kokonaan uudelleen suunniteltu Single pivot -mallinen jousitusratkaisu on tuttu Lux World Cup -mallista, mutta Trailin linkusto poikkeaa World Cup -mallista lisäten takajousituksen alkuherkkyyttä. Ideana on ollut luoda linkusto, joka saa aikaan tunteen, että pyörässä on paljon todellisuutta enemmän takajoustoa. Jousituksen yläpäässä liike on herkkää ja sulavaa, kun taas keskialueella jousituksesta tulee erittäin reaktiivinen ja se jatkuu kimmoisana joustoalueen loppuun asti. Takaiskari on tuunattu jokaiselle runkokoolle erikseen, tuoden samat ominaisuudet kaikille kuljettajan koosta riippumatta.

Lux Trailissa on ohjaustankoon kiinitetty 3-vaiheinen etälukitus, joka ohjaa sekä keulaa että takaiskaria. Open tilassa jousitus on täysin auki, antaen parhaan pidon teknisillä osuuksilla ja alamäissä. Pedal -asento hidastaa jousitusta hieman antaen paremman polkemistehokkuuden ja pitäen keskiön korkeammalla. Locked -asento lukitsee koko jousituksen, joka on paras asetus asfalttisiirtymille tai soratienousuihin.

Kuvaaja Lux Trailin, sekä Lux Worl Cupin vipuvoimasuhteista

Säilytysratkaisut

Maastopyöräily on laji, jossa vahinkoja sattuu. Etenkin silloin jos satut olemaan matkassa pyörällä, joka on tarkoitettu siihen, että sillä painellaan mahdollisimman kauas sivistyksen keskuudesta. Tällöin on suositeltavaa pitää matkassa banaanin lisäksi myös varaosia, joilla turvataan matkan jatkuminen tai vähintäänkin pääsy lähimmän asutuskeskuksen läheisyyteen. Lux Trailissa tämä on ratkaistu kuljettajan puolesta kaksiosaisella, tai pitäisikö sanoa -vaiheisella säilytysratkaisulla, jonka ansiosta repun tai vyölaukun voi huoletta jättää kotiin.

Vaihe 1 on tarkoitettu nopeille korjaustoimenpiteille tai vaikkapa renkaan paikkauksille kesken maratonkilpailun. Vaakaputken alle on sijoitettu kätevä pienoistyökalu, jolla voi tehdä ohjaamon oikaisut ja muut säädöt lennosta. Ohjaustangon päihin on sijoitettu tubeless renkaan paikkaamiseen tarvittavat välineet ja viistoputkeen on sijoitettavissa CO2 patruuna, joiden avulla matka jatkuu käden käänteessä, eikä sekunteja mennyt hukkaan montaakaan.

Vaihe 2 on sitten puolestaan isompaa remonttia varten varattu pussukka, jonne voi pakata vaikkapa sisurin, lisää CO2 patruunoita, hapankorppuja tai hammasharjan.

Rungon nerokkaat säilytysratkaisut, osat myydään erikseen

Kenelle Lux Trail on tarkoitettu?

Loppuun on ehkä hyvä vielä pohdiksella kenelle, tai minkälaiselle käyttäjälle tämä pyörä soveltuu. Itse olen jo tätä kirjoittaessani huomannut selailevani pohjoisen suomen maastokarttoja, sekä tarkastanut pariin otteeseen, milloin se Kaldoaivi Ultra olikaan, eikä se Tahkon 180km matkakaan kuulostakaan kovin pahalta..

Palatakseni asialinjalle Lux Trail on taatusti kykenevä XC-pyörä, joka istahtaa Canyonin mallistossa keveämmän ja lyhyempijoustoisen Lux World Cup -mallin sekä aggressiivisempien Neuronin ja Spectral 125 -mallien väliin.

Lux Trail suorituskeskeisen seikkailijan pyörä. Sinulle, joka valitset ennemmin urheilugeelin kuin banaanin. Sinulle, joka haluat mennä pidemmälle ja kovempaa. Go Further. Go Faster.

Hinnat:

Lux Trail CF 6 3449€

Lux Trail CF 7 3849€

Lux Trail CF 8 4899€

Lux Trail CF 9 5949€

Lux Trail CFR 7299€

Lux Trail CFR LTD 8849€

Lisätietoja: Canyon

Go Further. Go Faster.

Kirjoittanut:

Aki Pusa

Aki on, kuten arvata saattaa, intohimoinen pyöräilyn sekakäyttäjä. Pyöräilevä rumpali, perheenisä ja insinööri, joka on hakeutunut tavoitteellisen urheilun pariin saadakseen vastapainoa arjen pyörteisiin. Sen lisäksi, että Aki koluaa keski pohjanmaan neulaspolkuja, on hän tuttu näky Suomen bikeparkeissa ja pyöräilytapahtumien osallistujalistoilla.