Canyon Spectral:ONfly – uusi kevytsähköpyörä revittelijöille

Canyon on tänään julkaissut uuden Spectral:ONfly -kevytsähköpyörän. Valmistajan tavoitteena on ollut luoda sähköpyörä, jonka ulkonäkö, käsittely ja tuntuma ovat kaikki luonnollisia. Kuraläppä kertoo, millaisesta pyörästä on ennakkotietojen perusteella kyse.

Ominaisuudet, kevyt paino ja hinta-laatusuhde. Kuulostaako tutulta? Niillä Canyon kuvailee uutta Spectral:ONfly -kevytsähköpyöräänsä, joka julkaistiin tänään.

Pyörä on ottanut inspiraatiota ulkonäköönsä isoveljeltään Spectralilta. Pyörän kehitystyössä oli valmistajan mukaan tarkoituksena saada ketterä ja näppärä trail-pyörän hallinta yhdistettynä sähköpyörän tehoon.

Tuloksena oli edestä 160 mm ja takaa 150 mm joustomatkalla varustettu joka paikan sähkömaastopyörä. Lisääntynyt joustomatka perus-Spectraliin verrattuna ei kuitenkaan hidasta pyörää ylämäissä tai teknisissä paikoissa. Niissä Canyonin mukaan pyöräilijää auttaa TQ:n toimittama moottori, jonka poljintuntumaa valmistaja kuvailee hyvin luonnolliseksi. Painoakaan pyörällä ei ole hieman yli 18 kiloa enempää.

Geometria on suunniteltu ja komponentit on valittu kova ajo edellä.

Revittelijän kevytsähköpyörä

Miten Spectral:ONfly sitten eroaa Neuron:ONfly:stä, joka tuli julki keväällä? Canyonin mukaan tämä on pyörä niille, jotka haluavat aggressiivisen ja ketterän trail-pyörän, mitenkään Neuronia vähättelemättä.

Toisin sanoen Spectral:ONfly on suunnitellu heitä varten, jotka haluavat polkea kovaa ja puskea sekä omia rajojaan että polun rajoja – tarvittaessa luonnolliselta tuntuvan moottorin avustuksella.

Spectral:ONfly on Canyonin mukaan geometrialtaan progressiivisempi ja rakennettu kestämään suurempia kuormituksia ja iskuja kuin Neuron:ONfly. Lisäksi Spectral:ONfly:n komponentit on valittu aggressiivisempaa ajoa silmällä pitäen.

Hiilikuituisen rungon ilmoitetaan kestävän endurotyylistä ajoa, vaikka sen paino on ainoastaan 2,65 kiloa. Canyonin luokituksessa pyörä osuu kategoriaan 4E, kun Neuron:ONfly on luokiteltu pykälää varovaisempaan ajoon.

Näin ollen kilpailijoiden kevytmaastopyöriin verrattuna pyörän kehitystyössä on pyritty ottamaan huomioon rankemman ajon vaatimukset ja se onkin saanut inspiraatiota Spectralin perusmallista. Pyörä on myös käynyt samat testiohjelmat läpi kuin valmistajan enduro-kisamallisto.

Uuden pyörän kokonaispainoksi on ilmoitettu kevyimmässä mallissa M-koossa 18,1 kiloa, joka jää juuri ja juuri maagisen 40 paunan rajan alle. Verrattuna vastaavilla komponenteilla varustettuun reisimoottoriseen pyörään eroa on ainoastaan 3,5 kiloa – eli ei kovin paljoa. Malliston edullisin pyörä Spectral:ONfly 8 on painoltaan 18,9 kiloa.

Spectral:ONfly:n keskiöstä löytyvä TQ:n moottori on piilotettu runkoon onnistuneesti.

Mulletilla mennään

Kun vauhti kasvaa ja ohjaamo on täynnä käsiä, pysyy pyörä geometriansa ansiosta hyvin hallinnassa. Satulaputken kulma on 76,5 astetta, jotta jyrkätkin nousut selvitetään. Takahaarukan alaputket ovat 440 milliä pitkät eli pitoa tulisi riittää silloin, kun etupyörä on takapyörää ylempänä.

160-millisellä etuhaarukalla varustetun pyörän keulan kulma on varsin loivat 64 astetta. Keulan liukuputket ovat 36 tai 38 milliä mallista riippuen. Rungon reach-lukemat ovat pitkiä koko mallistossa, esimerkiksi M-koossa se on 470 milliä.

Yleisesti ottaen lukemat vastaavat siten perus-Spectralia. Geometriaa ei voida kuitenkaan säätää rungosta, eli muun muassa ns. kääntöholkkeja (flip-chipejä) tässä pyörässä ei nähdä. Canyon on nimittäin halunnut optimoida pyörän geometrian samanlaisena kuten tavallisessa Spectralissa ja pitää myös painon alhaisena.

Pidempää haarukkaa ei saisi asentaa pyörään: Canyonin mukaan 160 milliä nimittäin sekä riittää hyvin että tuntuu hyvältä. Jos ylimääräisellä ilmakannulla varustettu ilmajousi ei miellytä, voi pyörään kuitenkin asentaa kierrejousen.

Rungon vaakaputki laskee jyrkässä kulmassa alas päin kohti lyhyttä satulaputkea, joten pyörän päällä pitäisi olla helppo liikkua. Lyhyt satulaputki mahdollistaa myös jopa 230 milliä pitkän hissitolpan käyttämisen. Hissitolpan halkaisijaksi on valittu 34,9 milliä, mikä on tällaiseen pyörään ainoa oikea valinta.

Ketteryyttä on lisätty myös mullet-yhdistelmällä tulevilla kiekoilla eli etukiekko on halkaisijaltaan 29 tuumaa ja takakiekko 27,5 tuumaa. Takakiekkoa ei voida kuitenkaan valmistajan mukaan vaihtaa 29-tuumaiseksi, koska se heikentäisi pyörän hallittavuutta. Canyon korostaa myös, että moottorin nopeussensori menisi sekaisin ja takuu päättyisi, jos tästä huolimatta joku haluaisi asentaa pyörään suuremman takakiekon.

Joustokäyrän mukaan pyörän kolmivaiheinen takajousitus suodattaa polun epätasaisuudet, mutta on silti herkkä ja tehokas ajaa jousituksen keskivaiheen tarjoaman tuen ansiosta. Valmistaja lupaileekin, että pitoa pitäisi riittää jopa kaikkein karmeimmilla poluilla siihen asti, että polku katoaa hyppyrin jälkeen alta.

Mallista riippuen pyörän etuhaarukka tulee joko 36- tai 38-millisillä liukuputkilla.

Kestävät komponentit

Speksaajille ehkä hyvä juttu – tai joillekin harmin paikka – on se, että Canyon on halunnut varustaa joka mallin sellaisilla komponenteilla, että heti paketista nostettaessa pyörään ei tarvitsisi vaihtaa osia tehdäkseen siitä mieleisen.

Mallistojen kiekkovalinnoissa on menty kestävyys ja jäykkyys edellä. Kiekoissa on 200-milliset jarrulevyt, joiden liikkeen pysäyttämisestä huolehtivat nelimäntäiset jarrusatulat. Vaikka kyseessä on kevytsähköpyörä, tällaisen maastopyörän tärkeimpiä osia ei siis ole valittu painon perusteella.

Pyörä toimitetaan 2.4-tuumaisilla renkailla. Eteen menee keulasta riippuen varmaankin suurempi rengas ja taakse valmistajan mukaan enintään 2.5-tuumainen kumi.

Pyörästä löytyy Canyonin pyörissä aiemminkin nähty K.I.S.-ohjausvaimennin, joka parantaa valmistajan mukaan pyörän hallittavuutta epätasaisessa ja kivisessä maastossa. Ohjausvaimennin vähentää myös etupyörän ylimääräistä kääntymistä alla jyrkissä nousuissa, kun ohjauskulma on varsin loiva.

Koska pyörä on suunniteltu kovaan ajoon, näkyy tämä myös myös runkoon tehdyissä rakenteellisissa ratkaisuissa. Linkuston laakerit on tuplasuojattuja. Lisäksi esimerkiksi takaiskunvaimentimen kiinnityspultin vastakappaleen kierteet ovat vaihdettavissa, mikä on etenkin kovakätisempien ruuvaajien mieleen.

Huoltoa helpottaa se, että esimerkiksi akkua ei tarvitsisi irrottaa takajarruletkuja vaihtaessa. Moottorin irrottaminen vaatii parin pultin ja parin piuhan irrottamista.

Tärkein eli akun jäljellä oleva varaus näkyy selkeästi integroidusta näytöstä.

TQ:n moottori ja tehomittari

Viimeisimpänä, mutta ei vähäisimpänä pyörän ominaisuutena on pyörän moottori, jonka valmistaja on TQ. Canyonin pitkän harkinnan jälkeen pyörään valitun TQ HPR-50 -moottorista löytyy enimmillään 50 Nm vääntöä ja sen paino on vaivaiset 1 850 grammaa.

Canyon kertoo, että moottorin tulisi tuntua samalta kuin polkisit tavallista maastopyörää elämäsi parhaana päivänä, mikä yleensä on hyvän sähkömoottorin merkki.

Moottorin valinnassa tärkeimpänä kriteerinä onkin ollut poljintuntuman luonnollisuus. Tavoitteena on ollut se, että avustusta ei juuri tuntisi ajaessa. Ainakaan ulkoisesti moottoria ei juuri huomaa, vaan se on piilotettu keskiöön fiksusti ja se on mitoiltaan varsin pieni.

TQ:n moottorikarttoja on viilattu vastaamaan trail-pyörän vaatimuksia. Tehoasetuksia löytyy kolme. Moottori antaa enimmillään high-asetuksilla 300 wattia lisää tehoa, mitä hyväkuntoinenkin pyöräilijä arvostaa.

Tehomittarit ovat yleistyneet maastopyörissä ja sellainen löytyy yllättävää kyllä jopa Spectral:ONfly -pyörästä moottoriin sisäänrakennettuna. Odotan mielenkiinnolla päästä tutkimaan, miten omien reisien työ ja moottorin vääntö toimivat yhdessä silloin, kun avustusta tarvitaan.

Runkoon integroitu näyttö on tehty yksinkertaiseksi. Moottorin lukemia voidaan tarkastella ja säätää myös TQ:n mobiilisovelluksesta. Canyonin mobiilisovelluksen luvataan myös sisältävän tietoja ja muita temppuja pyörän säätämistä varten.

Akun koko on 360 wattituntia. Näiden lukemien tulisi riittää yhdellä latauksella valmistajan mukaan 85-kiloisen polkijan kanssa 1 000 metrin pystysuoraan nousuun (45 kilometriä), kun 65 % ajosta tapahtuu avustuksen keskitasolla mid-asetuksilla ja 35 % eco-asetuksilla. Canyon toki myöntää, että Spectralin sähköisoveli Spectral:ON voittaa näissä lukemissa.

Kantamaan saadaan juomapulloa muistuttavalla vajaan kilon painoisella Canyonin erikseen myymällä lisäakulla vielä 160 wattituntia lisää, joka menee pyörään kiinni fidlock-kiinnityksellä. Helppo kiinnitysmekanismi ei ole siten ajopäivän pidentämiselle.  Lisäakun kiinnityskohta toimii myös pullotelineenä, johon mahtuu S-koosta L-kokoon standardimallinen 600 millilitran pullo ja XL-kokoiseen menee 750-millinen.

Canyon on myös lisännyt vaakaputken alapuolelle kuusiokoloruuveilla kiinnityskohdat esimerkiksi pumpulle tai pienelle laukulle, mikä on hyvä yksityiskohta. Canyon tarjoaa pyöräkohtaisen runkolaukun tähän tilaan.

TQ:n mobiilisovelluksesta saa säädettyä asetuksia tarpeen mukaan.

Neljä eri kokoonpanoa ja kokoa

Pyörää on saatavilla neljällä eri kokoonpanolla, joiden suositushinnat ovat 5 599 eurosta 8 999 euroon (Canyonin ilmoittamat hinnat – paikalliset arvonlisäverokannat saattavat vaikuttaa hintoihin). Kokoja on Canyonille tuttuun tapaan välillä S ja XL.

Spectral:ONfly CF LTD | € 8,999: Fox 36/Float X Factory jousitus, SRAM XX Eagle Transmission sähkövaihteet, SRAM Code Ultimate Stealth jarrut ja Reynolds Black Label Expert kuitukiekot.

Spectral:ONfly CF CLLCTV | € 7,299: Fox 38/Float X Performance Elite jousitus,  SRAM GX Eagle Transmission sähkövaihteet, SRAM Code Silver Stealth jarrut ja DT Swiss HX1700 LS kiekot.

Spectral:ONfly CF 9 | € 6,299: Fox 36/DPS Performance jousitus, Shimano XT voimansiirto ja jarrut, DT Swiss H1900 LS kiekot.

Spectral:ONfly CF 8 | € 5,599: RockShox Lyrik/Deluxe Select+ jousitus, Shimano Deore voimansiirto, SRAM Code R jarrut ja Sun-Ringle Trail Expert kiekot.

Pyörää odotetaan Kuraläpän testiin.

Tulossa Kuraläpän testiin

Canyon kertoo lehdistötiedotteessaan, että he ovat kehittäneet hyvin herkän ja ketterän pyörän, joka selviää niin jyrkistä ja rajuista reiteistä kuin mitä kuski vain uskaltaa kokeilla. Kuraläpän testissä selviää, pitääkö tämä paikkansa.

Tutustu malleihin tarkemmin Canyonin sivuilta.

Kirjoittanut:

Juha Rinta-aho

Sorateiden sankari Juha viihtyy siellä, missä kestopäällyste päättyy ja seikkailu alkaa. Pohjanmaalla vaikuttava kestävyyskone ja entinen moukarinheittäjä pitää itsensä haastamisesta ja uuden kokeilemisesta. Välineenä on useimmiten joko gravel-pyörä, XC-pyörä tai läskipyörä, joiden rakentamisesta ja osavalinnoista riittää kerrottavaa vaikka useiden satojen kilometrien pituisten lenkkien ajaksi.