Specialized Epic uudistuu vieläkin monipuolisemmaksi ja kykenevämmäksi

Specialized on juuri julkaissut kahdeksannen sukupolven Epic-täysjoustonsa. Uudistuneen Epicin käyttöalue laajenee aiempaa enemmän trail-kategorian puolelle. Specialized väittää vaatimattomasti uuden Epicin olevan maailman kyvykkäin 120 mm joustava maastopyörä.

Epic on pitkään ollut yksi Specializedin tunnetuimmista tavaramerkeistä maastopyöräilyssä. Nyt uudistunut versio on jo tämän kisakireän XC-pyörän kahdeksatta sukupolvea ja kulkee nimellä Epic 8 vastaavaan tyyliin kuin Specializedin maantiepyörissä esimerkiksi Tarmac SL8. Viimeiset pari vuotta XC-pyörissä on ollut trendinä joustomatkan kasvattaminen ja niin on käynyt myös uusimmalle Epicille. Nyt joustomatkaa on perusmallissa 120 mm molemmissa päissä ja EVO-mallissa on vielä hieman järeämpi 130 mm:n keula. Specialized julkaisi noin vuosi sitten erittäin kisakierän Epic World Cup -täysjouston, jonka myötä merkille on tullut tilaa siirtää Epicin painopistettä hieman järeämpään suuntaan Stumpjumperin ja Epic World Cupin välimaastossa.

Uudistukset ovat maistuneet Christopher Blevinsille.

Järeämpi ja kykenevämpi Epic

Uusi Epic 8 ei ole edeltäjäänsä järeämpi pelkästään joustomatkan osalta, vaan komponenttivalinnoista huokuu laajemminkin kestävyyden ja toimivuuden painottaminen keveyden edelle. Kyse on kuitenkin edelleen XC-pyörästä, joten osavalinnat ovat tietty skaalan kevyemmästä päästä ja hiilikuitua on paljon. Kaikissa Epic 8:n malliversioissa on nyt nelimäntäiset jarrut vakiona. Kevyemmissä Epiceissä ne ovat Sramin Level-sarjaa ja järeämmissä EVO-malleissa jopa enduropyöriinkin kelpaavaa Sramin Code-sarjaa. Epic 8 EVO sujahtaa siis näillä spekseillä varsin sulavasti trail-kategoriaan.  Tästä kaikesta huolimatta runkosetistä on saatu nipistettyä pois 76 grammaa verrattuna edelliseen sukupolveen. Tämä on varsin kova saavutus ottaen huomioon, että uudessa rungossa on myös niin sanottu patonkilaatikko, eli SWAT box, eli säilytyslokero esimerkiksi työkaluille tai eväille vaakaputkessa.

Epic on ensimmäistä kertaa saatavilla SWAT boxilla.

Specialized kertoo, että uuden Epic 8:n valinnassa kannattaa aiempaa tarkemmin kiinnittää huomiota käyttötarkoitukseen erityisesti jos on aiemmin omistanut Epicin. Uusi Epic 8 on sen verran järeämpi, että aiemmin Epic EVOn kisakäyttöön valinneiden kannattaa valita uudesta Epic 8:sta lyhempijoustoinen versio. Pidempijoustoinen EVO on kehittynyt jo sen verran järeäksi kapistukseksi, että se soveltuu leikkisämpään ajoon ja hauskanpitoon teknisessä maastossa paremmin kuin useimpiin kisoihin.

Uusi Epic 8 EVO on vähemmän kisapyörä ja enemmän hauskanpidon väline.

Uudistunut iskunvaimennus ilman Brainia

Specialized hehkuttaa  erityisesti uuden Epic 8:n jousituksen toimivuutta ja Specialized Ride Dynamics -tiimin tuotekehitystyötä iskunvaimennuksen suunnittelussa. 120 mm joustavat versiot Epic 8:sta ovat kaikki RockShoxin SIDillä ja SIDLuxella varustettuja, kun taas EVO-versiossa iskunvaimennuksesta vastaa Foxin 34 ja Float. Specialized näyttää ainakin toistaiseksi luopuneen pitkään käyttämästään Brain-teknologiasta, mutta nyt Epicissä on uudenlaiset aivot. Lyhempijoustoisen malliston huipulla nähdään Specializedin tuunaama versio RockShoxin elektronisesti säätyvästä Flight Attendantista. Muissa 120 mm joustavissa versioissa RockShox SIDLuxe -iskarissa on kolmiasentoinen säätö: täysin auki, napakka lukitusasento ja näiden välimaastossa oleva asetus, jota Specialized kutsuu kultaiseksi keskitieksi. Specializedin mukaan keskiasento on paras valinta n. 80 % XC-kilpailusta. Avoin asento on teknisempään rymyämiseen ja lukitus lähinnä loppukirin kaltaisiin tilanteisiin.

Uudenlaiset aivot: RockShox Flight Attendant.
Myös ilman elektroniikkaa oleva iskunvaimennin vaikuttaa hyvin lupaavalta.

Specialized kertoo uuden Epic 8:n takajousituksen ratkaisun olevan edeltäjää parempi polkemistehokkudeltaan, vaikka joustomatkaa on tullut lisää. Epic 8:n takajousitus notkuu selvästi vähemmän, kuin edellisen sukupolven Epicillä, mikä parantaa poljinvoiman siirtymistä oikeaan paikkaan. Vähemmän notkuvasta takajousituksesta on helppo ajatella, että se saattaa olla vähemmän herkkä ja siten epämukavampi. Epic 8:n kerrotaan kuitenkin vaimentavan iskujen ja tärinän voimia 12 % enemmän, kuin edeltävä sukupolvi, mikä edesauttaa kuskin jaksamista. Mukavuus ilman notkumista kuulostaa juuri sellaiselta yhdistelmältä mitä XC-kuskit kaipaavat.

Geometria

Geometriaa voisi kuvailla hyvin progressiiviseksi XC-kategorian pyörälle. L-koossa reach-mitta, eli ulottuvuus on jopa 475 mm ja ohjauskulma keskiön matalassa asennossa 65,9 astetta. EVO-mallilla vastaavat lukemat ovat 470 mm ja 65,4 astetta. Chainstayt pysyvät saman mittaisina kaikissa runkokoissa.

Specialized Epic 8:n geometriataulukko.
Epic 8 EVOn geometriataulukko.

Malliversiot ja hinnat

Uudesta Epic 8:sta on saatavilla neljä 120 mm joustavaa versiota ja kaksi pitempijoustoista EVO-versiota. Lisäksi S-Worksista ja EVOsta on myös saatavilla runkosetti. Shimanon osia ei tällä kertaa näy pyörissä lainkaan, vaan voimansiirrosta vastaa täysin Sram.

Suositushinnat:
EPIC 8 S-WORKS 15 400 €
EPIC 8 PRO 10 000 €
EPIC 8 PRO EVO 9 500 €
EPIC 8 EXPERT 7 950 €
EPIC 8 COMP 5 500 €
EPIC 8 COMP EVO 5 500 €
EPIC 8 S-WORKS -runkosetti 6 900 €
EPIC 8 PRO EVO -runkosetti 4 200 €

 

Lisätietoja uudesta Epic 8:sta löydät muun muassa Specializedin sivuilta täältä.

 

Kirjoittanut:

Mika

Kuraläpän viisain ja sydämellisin henkilö, toinen perustajajäsenistä. Mitä Mika ei tiedä, sitä ei kenenkään tarvitse tietää. Tekniikan parissa työtään tekevä Mika nauttii siitä, kun pääsee ajamaan pitkiä lenkkejä mieluiten musiikkia kuunnellen. Kalusto alla vaihtuu fiiliksen mukaan maasturista graveliin. Mika arvostaa myös hyviä oluita, ja onkin paljon mainetta niittäneen Kuraläppä NEIPAn luoja.