Gravel-pyörä entistä rajumpaan menoon – Uusi Specialized Diverge STR
Gravel-pyöristä yhä kykenevämpiä
Kuten kaikki tietävät, niin gravel-pyörät ovat kovassa huudossa ja uusia malleja tulee markkinoille tiuhaan tahtiin. Tilanne alkaa olla sellainen, että pyörävalmistajat eivät valmista enää vain yhtä gravel-mallia, vaan niitä alkaa löytyä jo useampaan ”painoluokkaan”. Tästä syystä myös Kuraläppä on kiinnostunut uutuudesta, sillä Specialized lyö pöytään nyt uudet korttinsa ja tällä kertaa Diverge-perhe laajenee uudella kykenevämmällä Diverge STR-mallilla. Ja mitäs erikoista tässä nyt onkaan? No Spessuhan tuo Future Shock -vaimennuksen nyt myös taakse jo aiemmin käytössä olleen etujousituksen lisäksi. Tavoitteena on ollut luoda pyörä, jolla pääsee nopeammin vaikeammassa maastossa, mutta se myös antaa samalla mahdollisuuden ajaa yhä pidemmästi ja mukavammin.
Future Shock edessä ja takana
Future Shock -teknologia vaimentaa pyörää 20mm edestä ja 30mm takaa. Takajousituksen suunnittelun perusta on ollut vaimentaa kuljettajaa – ei pyörää. Tämä on toteutettu siten, että voimalinjalla ei ole jousituselementtejä, jotta polkemisen tehokkuus ei kärsi. Polkimiin kohdistettu voima välittyy siis takarenkaalle täysin kuin ennenkin. Takana oleva jousitus on toteutettu uudella innovatiivisella tavalla sisältäen vaimentimen, joustavan runkotolpan ja jänteen, jolla runkotolppa kiinnittyy etukolmioon. Takana oleva hydraulinen vaimennus kontrolloi istuinputken liikettä eteen ja taakse sekä on myös tuunattavissa täysin kuljettajan painon (50-125kg), pituuden ja ajotyylin mukaan. Se sisältää kolme säätötasoa sekä palautumisnopeuden säädön. Oikean ”jousen” löytämiseksi, jokaisessa pyöräkoossa on kaksi erilaista runkotolppaa ja jokainen runkotolppa voidaan suunnata jäykempään tai pehmeämpään asentoon. Vaikka suurin osa kuljettajista löytää täydellisen yhdistelmän pyöränsä mukana toimitetuista tolpista, valmistaa Specialized 9 erilaista tolppaa. Itse vaimennin sisältää vivun, jolla voi säätää kolmiasentoista sisäänpäinvaimennusta. Paluuvaimennus säätyy taasen kuusiokoloavaimella vaakaputken alapuolella olevan reiän kautta.
Kehitystyö
Kehitystyö on kulkenut pitkän matkan lähtien aina maantiepuolen kevät-klassikoihin luoduista elementeistä, joita nähtiin jo varhaisessa vaiheessa Roubaix-mallissa. Aiemmin gravel-pyörien takapyörän iskunvaimennuksessa on luotettu pitkälti joustavaan/taipuisaan satulatolppaan, joka on toimiva ratkaisu pienissä epätasaisuuksissa, mutta rajummalla alustalla ja isommalla joustolla kyseinen ratkaisu oli rajallinen. Vuonna 2019 kehitettiin ensimmäinen versio ”Future Shock Rear” -takaosan iskunvaimennuksesta ja nyt se on julki Diverge STR:ssä.
Divergen STR:n kyvyt
Kuten selväksi jo tuli, niin STR pitää sisällään jousituksen molempiin päihin, mutta lisäksi se tarjoaa myös muita hyödyllisiä ominaisuuksia. Diverge tarjoaa tutusti mukavan väljän rengastilan, sillä se vetää 46mm 700c-renkaan ja 2.1” 650b-renkaan. Kun kyse on Specializedin pyörästä, niin ei liene ihme, että pyörä on varustettu SWAT-lokerolla. Geometriaan ei Diverge STR tuo juurikaan uudistuksia, sillä se noudattelee jo aiemmin hyväksi todettua Divergen linjaa geometriassaan.
Maalattu 56cm Diverge STR ilman muita osia painaa 1100g, kun taas kokonainen Diverge STR-järjestelmä tuo lisäpainoa Divergeen verrattuna n. 400g. Kokonaisten pyörien painot ovat: S-Works Diverge STR 8,5kg, Diverge STR Pro 8,9kg ja Expert 9,5kg (tubelessina).
Loppusanat
Uudet innovaatiot ovat aina mielenkiintoisia ja pakottavat kaikki alalla työskentelevät innovoimaan ja työskentelemään yhä paremmin. Kuten aina, innovaatiot eivät tule ilmaiseksi. Niin myös tälläkin kertaa, sillä Diverge STR on kyllä arvokas pyörä, sillä hinnat alkavat 8000€ (Expert) päätyen aina 16 000€ arvoiseen S-works-malliin. Runkosetin hinta on 6000€.
Uusi jousitus on mielenkiintoinen ja taatusti kokeilemisen arvoinen. Mielenkiintoinen kysymys kuuluukin, että kuinka paljon eroa käytännössä kyseisen jousitusratkaisu tuo jousitettuihin satulatolppiin verrattuna. Ainakin varmaa on se, että Spessun systeemi tarjoaa mahdollisuuden käyttää dropperia takajousituksen yhteydessä, joka varmasti nostaa pyörän kyvykkyyden pykälän korkeammalle. Hienot jutut sisältää yleensä korkean hintalapun, mutta toivotaan että tällaista ratkaisua nähtäisiin joku päivä myös hieman edullisemmissa Diverge-malleissa.
Kirjoittanut:
Mies, jonka aina liikkeessä pysyvät aivot ovat alkujaan Kuraläpän idean takana. Ilman Bobia ei olisi Kuraläppää. Bob on monitaituri ja perheenisä, jolla on sana hallussa ja kamera pysyy kädessä. Kova kestävyysurheilutausta rakensi Bobista sen kovaa ajavan koneen, joka nykyään viihtyy enemmän enskaisammilla poluilla. Rakastaa pyöräspeksaamista, jopa melkein enemmän kuin pyöräilyä itseään.