Pyörälaukut kilpailuolosuhteisiin – Testissä Apidura Racing tuoteperheen laukut

Ilmoittauduttuani kesän alkupuolella ajettuun Likaanen Lakeus -tapahtumaan olin itselleni uusien asioiden edessä. Kyseisen ajotapahtuman pituus tulisi olemaan yli 450 kilometriä ja aikatavoitteekseni asetin vuorokauden alittamisen. Matkan pituus ja alkukesän vuorokausien mittaan vaihtelevat olosuhteet laajensivat retkelle tarvittavien varusteiden määrää totutusta huomattavasti. Varustemäärää arvioidessani totesin, että juomarepun lisäksi tarvitaan runkoon kiinnitettäviä laukkuja. Tähän tarpeeseen ja meidän onneksemme tarjoutui tilaisuus testata Apiduran Racing -sarjan runko-, sekä vaakaputken päälle tuleva ”Top tube” -laukkuja.
Apidura – Tehty kestämään
Latinan kielen sanoista Api – Mehiläinen, sekä Dura – Kestävä, koostuva Apidura on bikepacking -laukkuihin keskittynyt itsenäinen pyöräilijöistä koostuva perheyritys. Yrityksen toimintafilosofia keskittyy tuottamaan kestäviä ja monipuolisia pyörälaukkuja, joiden avulla pyöräilijät voivat jatkaa matkaansa pidemmälle yksinkertaisen toimivilla, keveillä ja kehyksettömillä ratkaisuilla. Yritys on perustettu vuonna 2013 ja sen toiminta pyörii Yhdistyneistä Kuningaskunnista, sekä Ranskasta käsin. Tuotteet valmistetaan Kiinassa ja Filippiineillä. Laukkuja on saatavilla ympäri maailman yrityksen verkkokaupasta, sekä tarkoin valikoitujen jälleenmyyjien kautta.
Kestävä, eli latinan kielessä Dura kuvastaa yhtiön filosofiaa tehdä bisnestä kestävältä ja läpinäkyvältä pohjalta, sekä valmistaa tuotteita jotka on tehty kestämään. Tuotteen mekaanisen kestävyyden lisäksi sanalla tarkoitetaan kestävyyttä myös ympäristön ja eettisen kestävyyden perspektiivistä. Tuotteiden materiaaleissa ja toimituksessa on kiinnitetty huomiota kestävään kehitykseen. Sen lisäksi, että tuote on valmistettu kestämään kovaa käyttöä, on se myös suunniteltu korjattavaksi, kun kestävyys tulee tiensä päähän. Yhtiö tarjoaakin sivustollaan ohjevideoita erilaisten korjaustoimenpiteiden suorittamiseksi. Mikäli videoista ei löydy sopivaa toimenpidettä, lupaa yhtiö neuvoa kuluttajaa sähköpostitse tuotteen korjaamisessa.
Eikä siinä vielä kaikki; Apiduralla on käytössään REVIVE -ohjelma, jossa se myy edulliseen hintaan takuukorjattuja, testikäytössä olleita ja näyteversioita laukuistaan. Hyvät toimivat tuotteet on siis laitettu kiertämään korjattuina takaisin kuluttajille sen sijaan että ne heitettäisiin roskiin. Tämä on kerrassaan kunnioitettavaa toimintaa.
Mitäs kummaa se Mehiläinen sitten symboloi? Yhtiön perustajajäsenellä Tori Faheyllä on henkilökohtainen kiintymys mehiläisiin ja hän onkin ajanut muun muassa kilpaa mehiläispukuun sonnustautuneena. Lisäksi yhtiön mukaan mehiläinen symboloi pyöräilijää, joka on kykeneväinen ahkeroimaan yhteisen hyvän vuoksi, parvessa tai yksin.

Racing -tuoteperhe
Apiduran Racing -tuoteperheen laukut on tehty etenkin pitkiä Gravel ja maantiepyöräkilpailuja silmällä pitäen. Racing sarjan laukkujen materiaalivalinnoissa on kiinnitetty erityisesti huomiota keveyteen, sekä aerodynaamiseen muotoiluun. Lisäksi laukkujen sisältöön käsiksi pääseminen on tehty mahdollisimman helpoksi, jolloin energiapatukan tai sadetakin nappaaminen laukusta onnistuu helposti ja nopeasti. Top tube -laukussa on helposti avattava magneettiavusteisella hakasella varustettu luukku, kun taas runkolaukussa on isolla lenkillä varustettu vetotketju jonka löytää helposti käsikopelolla laukkua avatessa ja sulkiessa.
Laukut on valmistettu jämäkästä materiaalista ja ne pitävät muotonsa hyvin jopa täyteen pakattuna. Tällöin laukut pysyvät pois liikkuvien raajojen tieltä, eivätkä pullistu pyörän ulkomitoista ulospäin. Toki väkisin survomalla laukun saa pullistumaan, mutta esimerkiksi mytätty kuoritakki ei yksinään tällaista efektiä saanut aikaiseksi. Molempien laukkujen etupäässä oli läpivientiluukku, josta pystyi viemään esimerkiksi latauskaapelin laukusta toiseen. Materiaalit ja vetoketjut ovat vesitiiviitä, joten sateellakaan ei tarvitse pelätä laukkujen sisällön kastumista.

Racing Top Tube Pack 1L
Tämä vaakaputken ja stemmin risteykseen tuleva laukku toimittaa omassa käytössäni sellaisten tavaroiden paikkaa, joihin on hyvä päästä helposti käsiksi ajon aikana. Yleisimmin minulla tässä laukussa kulkee mukana puhelin, kuulokkeet, sekä ajamisen aikana syötäviksi tarkoitetut snackit. Näiden lisäksi tilaa jää vaikkapa action kameralle, jonka voi napata laukusta esiin nopeasti kuvauksellisen tilanteen sattuessa kohdalle.
Tästä laukusta on saatavilla 1L ja 0,5L versiot, joista testissämme oli isompi 1L versio. Testattava laukku on varustettu remmikiinnityksellä, mutta laukusta on saatavilla myös pulttikiinnitteinen versio. Remmikiinnitys oli hyvin toimiva, laukku oli helppo asentaa ja se pysyi tukevasti paikallaan.
Laukku on melko korkea profiililtaan ja nousee omilla ohjaamoasetuksillani stemmin yläpintaa korkeammalle aiheuttaen hieman kyttyrämäisen vaikutelman pyörän siluettiin. Laukun mitat ovat 23,5cm / 10cm / 4,5cm (P/K/L) Paino 105g. Korkeudestaan huolimatta laukku pysyy hyvin paikallaan, eikä pyri kaatumaan tai edes heilumaan vaakaputken päällä. Korkeus tuo laukkuun myös käytännöllisiä ominaisuuksia, joista yksi on se, että esimerkiksi karkki- tai pähkinäpussi mahtuu kivasti avattuna seisomaan pystyssä laukun sisällä ja herkkupussin sisältö on heti kutsuvasti ammollaan kun laukun luukku avataan.

Laukun suuaukko on suuri ja läppä kiinnittyy magneettisen hakasen avustuksella. Hakasessa on muutama eri hahlo, jolloin laukku menee kiinni vaikka se olisi hieman ylitäytetty. Suuren suuaukon ansiosta laukun koko sisältö on hyvin näkyvillä ja tarvittava tuote heti löydettävissä. Laukun sisältö on vuorattu vaalealla pehmeällä kankaalla, joka helpottaa sisällön havainnointia, sekä estää sisällön kolisemista tai naarmuuntumista. Suuressa suuaukossa on toki pieni miinuspuolikin; laukkua ei uskalla avata epätasaisella alustalla, sillä pompun sattuessa sopivasti kohdalle laukun sisältö lennähtää melko helposti koristamaan sorateiden varsia.

Racing Frame Pack 4L
Runkolaukkuna testissämme oli 4L versio Racing tuoteperheen runkolaukusta. Runkolaukkua on saatavilla myös pienempänä 1L ja 2,4L versioina. Runkolaukun mitat ovat 42cm/ 14cm/ 6cm (P/K/L) Paino 205g. Runkolaukku on varustettu yläpuolella oikeaan mittaan katkaistavilla velcro -remmeillä joissa on pari eri vaihtoehtoa remmin paikalle, jotta remmit saadaan soviteltua pyörän ja muiden laukkujen mukaan sopiville paikoille. Viistoputkeen tulevat remmit olivat kiristyslenkillisiä. Oletukseni mukaan siksi, että tarralliset remmit keräisivät renkaan takana likaa, jolloin niiden toimintakyky ajan kanssa saattaisi heikentyä. Tämänkin laukun asentaminen ja irroittaminen oli helppoa ja nopeaa.

Runkolaukku istui käytössä olleen pyöräni etukolmioon erittäin hyvin ja huomasinkin sen olleen pyörässäni kiinni top tube -laukkua useammin. Lyhyemmillä lenkeillä tämän ollessa ainoana laukkuna, sielä kulkee mukana yleensä välttämättömät työkalut ja varaosat. Niiden lisäksi toki evästä ja lisävaatetta sään ollessa epävakainen. Runkolaukku on jaettu kahteen eri osioon. Laukun vasemmalla laidalla olevasta vetoketjusta pääsee käsiksi kapeampaan, mutta koko laukun sivun kattavaan taskuun, jossa kulki tavallisesti puhelin ja eväät. Pidemmillä matkoilla taskussa oli matkassa virtapankki, josta latauskaapeli oli helppo viedä etupäässä olevan läpiviennin kautta top tube laukkuun, jossa oli helppo ladata lamppuja, puhelinta tai viedä latauskaapeli ajotietokoneelle. Taskusta itse laukun puolellle oli myös kulkureitti kaapelille. Tämä jaottelu toimi erinomaisesti, sillä itse laukun puolelle pienet tavarat hukkuvat helposti muiden sekaan.

Tässäkin laukussa itse laukun sisäpuoli on vuorattu samalla vaalealla kankaalla, jolloin laukku on sisältä valoisampi ja tavarat helpommin löydettävissä. 4L pakkauskapasiteetti oli mielestäni sopiva moneen tarpeeseen ja laukku juuri oikean kokoinen, mikäli haluaa käyttää pyörän pullotelineitä. M -kokoisessa pyörässä 0,5l juomapullo otti hieman laukkuun, mutta laukku ei merkittävästi häirinnyt pullon käyttöä täyteenkään pakattuna.

Yhteenveto
Yhteenvetona voidaan todeta laukkujen toimittavan tehtävänsä erinomaisesti. En kokenut kaipaavani laukuilta mitään enempää, enkä olisi myöskään karsinut ominaisuuksia pois. Top tube -laukusta olisin esteettisyyden vuoksi viilannut pari senttimetriä pois korkeudesta. Lisäksi tärkeimmille tavaroille, kuten puhelimelle voisi olla top tube -laukussa pieni lisätasku, jolloin ainakaan se ei pääsisi tippumaan laukkua avatessa.
Apidura Racing Top Tube Pack
- Tilavuus 1L
- Tarranauha (velcro) kiinnitys
- Mitat 23,5/10/4,5 cm
- Paino 105 g
- Hinta 61 €
Plussat
- Helppo asentaa ja irroittaa
- Helppo avata ja sulkea
- Sisältö kerralla nähtävissä
- Tukeva
Miinukset
- Epätasaisella tiellä tavarat tippuu helposti laukun ollessa auki avaran luukun vuoksi
- Mikäli ohjaamo on matala, aiheuttaa laukun korkeus ”kyttyrämäisen” olemuksen 🙂
Apidura Racing Frame Pack
- Tilavuus 4L
- Tarranauha (velcro) kiinnitys
- Mitat 42/14/6 cm
- Paino 205 g
- Hinta 121 €
Plussat
- Helppo asentaa ja irroittaa
- Erinomaiset lenkit vetoketjuissa – helppo avata ja sulkea käsikopelolla
- Jaettu kahteen osaan – Vasemmalla tasku, oikealla itse laukku
- Istuu hyvin pyörään
- Tukeva rakenne – Ei pullistu täyttäessä, eikä osu jalkoihin
Miinukset
- -Lue lisää Apidura
Kirjoittanut:

Aki on, kuten arvata saattaa, intohimoinen pyöräilyn sekakäyttäjä. Pyöräilevä rumpali, perheenisä ja insinööri, joka on hakeutunut tavoitteellisen urheilun pariin saadakseen vastapainoa arjen pyörteisiin. Sen lisäksi, että Aki koluaa keski pohjanmaan neulaspolkuja, on hän tuttu näky Suomen bikeparkeissa ja pyöräilytapahtumien osallistujalistoilla.