Pirelli Scorpion Enduro -renkaat testissä

Pirelli Scorpion Enduro M eturengas
Kyseessä on Pirellin Scorpion Enduro-sarjan yleiskäyttöön (M=Mixed) tarkoitettu rengas. Ensisijaisesti rengas on suunniteltu eturenkaaksi, mutta toimii varmasti olosuhteiden vaatiessa myös takana. Scorpion Enduro M -rengasta on saatavilla 27.5” (2.6”-leveänä) sekä 29” koossa. 29-tuumaisista on tarjolla kahta eri leveyttä: 2.4” ja 2.6”.

Mallista riippumatta Pirelli Scorpion Enduro M rengas on saatavilla ainoastaan pehmeämmällä SmartGRIP Gravity -kumiseoksella. Kumiseos on Pirellin mukaan repeytymistä kestävä ja tarjoaa pehmeytensä ansiosta paremman pidon olosuhteista riippumatta. Toisin kuin monissa muissa markkinoilla olevissa renkaissa, Pirellin Scorpion -sarjan renkaat on kaikki valmistettu yhdestä kumiseoksesta. Pirellin mukaan yhdellä kumiseoksilla mahdollistetaan paremmin johdonmukainen suorituskyky läpi renkaan elinkaaren. Scorpion Enduro M painaa 2.4″-leveänä 1043g. 2.6-tuumainen leveämpi Enduro M painaa 1198g.

2.4” leveänä Scorpion Enduro M on huomattavasti kapeampi kuin paperilla yhtä leveä Scorpion Enduro R. Maxxiksen 2.5” leveään Assegaihin tottuneena suhtauduin renkaaseen aluksi ennakkoluuloisesti. Suurin huoleni oli siinä, kuinka kapea rengas pysyy syksyn märissä juurakoissa ja kivikoissa linjalla, mihin pyöräni osoitan. Ilokseni, ja ehkä jopa vähän yllätyksekseni huomasin, että Scorpion Enduro M todella toimii kapeudestaan huolimatta. Ajoin päivän syksyisen kostean Simpsiön bikeparkin enduroreittejä nostaen pikkuhiljaa ajovauhtia, kunnes en enää edes miettinyt rengasasiaa. Luottamus niihin löytyi aika nopeasti eikä rengas irronnut ajopäivän aikana kertaakaan. Ainoana miinuksena kapeasta renkaasta haluan nostaa kiekon kehän altistumisen kiville. Scorpion Enduro M 2.4” oli DT Swissin 25mm sisäleveällä EX471-kehällä (Pepi-insertin kanssa) ja tunsin kehän iskuja kiviin totuttua useammin. Vaikka renkaan tilavuus on pienempi, iskut eivät tulleet läpilyönneistä vaan kehät ottivat suoraan kontaktia kiviin. Leveämpi rengas todennäköisesti suojaisi näiltä tilanteilta. Innostuin Scorpion Enduro M:stä niin, että päädyin tilaamaan vielä 2.6” leveän renkaan testiin. Renkaan nappulakuvio on luonnollisesti samanlainen, mutta leveämmän renkaan nappulat ovat kauttaaltaan suurempia kuin kapeammassa 2.4″-renkaassa. Kuten toivoin, 2.6” suojaa kehää paremmin ja säilyttää 2.4”:n pito-ominaisuudet. 2.6″ leveä Scorpion Enduro M on leveytensä puolesta hyvin lähellä Maxxis Assegain 2.5″-rengasta. 2.6″-leveä Enduro M vaimentaa kivasti kivikoissa ja juurakoissa suuremman tilavuutensa ansiossa samalla kun kookkaat nappulat tarraavat hyvin maasta kiinni. Joidenkin arvostelujen mukaan kiemurteleva reunanappulakuvio aiheuttaa kiemurtelevan tunteen myös kovissa bermeissä. Itse en moista havainnut. Tosin valtaosan ajasta renkaani ovat syöneet luonnonmukaisia enduroreittejä konebaanojen sijaan. Koin aavistuksen eri linjassa olevat reunanappulat enemmänkin eduksi, sillä varsinaista tyhjää kohtaa ei keskinappuloiden ja reunanappuloiden väliin pääse syntymään. Tähän toki auttaa näiden välissä oleva pienempi nappularivistö, mutta joka tapauksessa pyörää kallistaessa mutkaan pito pysyy johdonmukaisena.

Pirelli Scorpion Enduro R takarengas
Takarenkaaksi tarkoitettu Pirelli Scorpion Enduro R on SmartGRIP Compound kumiseoksella. Se on aavistuksen SmartGRIP Gravityä kovempaa seosta, mutta Pirellin mukaan sillä on muuten samat ominaisuudet repeytymiskestävyyden ja kuluvuuden suhteen. 2.4″ leveä Enduro R painaa 1029g.


Renkaan keskinappulat on melko tiheästi vierekkäin, mikä parantaa renkaan rullaavuutta. Mistään semi-sliksistä ei kuitenkaan ole kyse, sillä nappulat ovat semi-sliksejä korkeampia. Scorpion Enduro R:ssä on hyvä veto- ja jarrutuspito. Reunanappulat on melko harvalla jaolla, mutta ne toimivat hyvin yhteistyössä niiden ja keskinappuloiden välissä olevan nappularivistön kanssa kun pyörää kallistetaan mutkaan. Tämä nappularivistö mahdollistaa myös sen, että pyörää kallistettaessa pitovastuun siirtyessä keskinappuloilta reunanappuloille ei tule vastaan tilannetta, missä pito katoaa hetkeksikään. Poikkileikkaukseltaan Scorpion Enduro R on melko pyöreä, joten kovalla alustalla valtaosa renkaalle kohdistuvasta massasta asettuu keskinappuloille, mikä ainakin teoriassa parantaa rullaavuutta.
Olen tätä juttua kirjoittaessani päässyt ajamaan Pirellin renkaita märiltä ja liukkailta Simpsiön bikepark-reiteiltä kuiville ja hiekkaisille Tornikeskuksen DH- ja enduroreiteille eikä renkaat ole vielä tähän mennessä näyttäneet mahdollisia heikkouksiaan. Jos kyljet ja pistosuojaus renkaissa on yhtä hyvää kuin pidon ja rullaavuuden suhde, ollaan hyvin lähellä uusia suosikkirenkaitani.
Kirjoittanut:

Juha kuuluu parhaaseen A-ryhmään, nimittäin Seinäjoen Opel-ryhmään! Vivaron lisäksi Juha ajaa pyörällä paljon ja mitään säästelemättä, eikä epäile ottaa osaa tyhmiinkään haasteisiin. Pyöräilystä on tullut Juhalle osa kurinalaista tekemistä motivaatiosta riippumatta. Kun tarpeeksi syvältä kaivaa se on myös hyvä tapa oppia itsestään aina jotain uutta. Toisessa elämässä Juha on tekninen insinöörismies, joten suhtautuminen välineisiin on sen mukaista.