Giant Revolt 0 – varma perusmallin gravel-pyörä

Hiilikuitu vai alumiini, 1x vai 2x, tubeless vai sisärengas? Etenkin ensimmäisen gravel-pyörän osalta haluaisi varmistaa sen, että pyörä on itselle sopiva. Kuraläppä koeajoi Giant Revolt 0:n ja selvitti vastauksen muun muassa näihin kysymyksiin.

Ensimmäinen gravel-pyörä – mistä, minkä merkkinen ja millainen? Valinta ei ole helppo tehdä, sillä merkkejä ja malleja on monia.

Kuraläppä koeajoi syksyllä Giant Revolt 0 -pyörän. Giantin paljon myyty gravel-pyörä asettuu erittäin kilpailtuun alle 2 000 euron hintapisteeseen ja on näin ollen monelle listalle tuleva vaihtoehto esimerkiksi työsuhdepyörää tai ensimmäistä gravel-pyörää valitessa.

Tämän hintaluokan pyörä tulisi selvitä kaikesta ajosta hienosti eikä sen komponenteissa saisi juuri olla tehtynä suurempia kompromisseja. Tästä jutusta selviää, onko niitä tehty suuren valmistajan suurille asiakasryhmille tarkoitetussa pyörässä.

Ajoasennosta saa sekä konttorityöläiselle sopivan että myös aggressiivisemman, kuten kuvassa.

Alumiini vai hiilikuitu?

Moni ensimmäistä kunnon gravel-pyöräänsä etsivä harkitsee usein alumiinisen ja hiilikuituisten runkojen välillä. Tässä hintaluokassa rungot ovat yleensä alumiinia ja haarukka hiilikuitua. Hiilikuiturunkoisen pyörän hankinnassa yleensä joutuu laittamaan sivuun useampia satasia lisää. Joitain saattaa myös mietityttää hiilikuiturunkojen kestävyys, mutta ainakaan omien kokemusten perusteella niitä ei saa ajamalla rikki.

Pelkkä runkomateriaali ei kuitenkaan tee pyörästä sen parempaa, vaan rungon mittasuhteet eli geometria vaikuttavat enemmän ajokokemukseen. Pientä painoeroa ei nimittäin yleensä tunne ja materiaalierotkin huomaavat useammin vain paksureitisemmät kuskit. Rungon geometriassa tehdyt valinnat sen sijaan vaikuttavat pyörän vakauteen ja hallittavuuteen.

Revolt 0:n runko on hyväksi havaittua ja kovaa käyttöä kestävää 6061-alumiiniseosta. Putket on yksinkertaisesti ohennettu eikä ikäviä hitsaussaumoja näytä olevan. Suuren valmistajan laadunhallinta voidaan siis todeta tälläkin kerralla luotettavaksi. Alumiinirunkoiseksi pyörä tuntuu kevyehköltä.

Ajotuntuman osalta ei juuri tunne eroa esimerkiksi edullisempaan hiilikuiturunkoon, joista itsellä on paljon kokemusta. Jos jotain eroa hakee, ehkä takapäästään hiilikuiturunkoinen pyörä on hieman jäykempi. Toisaalta ajotuntuma on alumiinirunkoisella hieman hiilikuituista kovempi. Leveillä renkailla ja niiden paineita alentamalla sitäkin saa pehmennettyä, vaikkakin ihan kuiturungon pehmeään ajotuntumaan ei päästäkään. Erot ovat kuitenkin marginaalisia ja itse piti kaksi kertaa varmistaa, että olihan tämä pyörä alumiinisella rungolla.

Tässä hintapisteessä peruskäytössä en siis näe kovin suurta hyötyä hiilikuiturungosta, vaikkakin esimerkiksi kilpailukäytössä sellaisen edut ovat kiistattomat. Alumiinirunko on tähän hintapisteeseen oikea valinta.

Revolt 0 sulautuu värinsä puolesta suomalaiseen maastoon ja sopii ominaisuuksien puolesta myös suomalaiseen ajoon.

Geometria sopii kaikille

Pyörän geometria on varsin tavanomainen gravel-pyörän geometria – esimerkiksi Canyon Grail alumiinisena on geometrialtaan huomattavasti aggressiivisempi. Näin ollen Revoltin pitäisi sopia lähtökohtaisesti kuskille kuin kuskille. Rungon ulottuvuus on reiluhko ja vaakaputki pitkähkö. Tämä riittää toisin sanoen suomalaiselle vartalomalliselle eli pitkäkätiselle ja -selkäiselle hyvin. Toisaalta tämä mahdollistaa myös sen, että ajoasentoa saa esimerkiksi kisaisempaan ajoon pidemmäksi.

Konttorityöläiselle sopii myös se, että ajoasento ei jää liian matalalle eikä yllättäviä niska- tai selkäkipuja pitäisi tulla ainakaan rungon mittojen vuoksi. Ne voivat joskus nimittäin johtua liian aggressiivisesta ajoasennosta. Geometrian osalta pyörä sopii varmasti kenelle tahansa. Itse matalaan ajoasentoon tykästyneenä sain pyörän säädettyä sopivaksi, kun ohjainlaakerin suojuksen päältä siirsi väliholkit ohjainkannattimen päälle.

Oli siis miellyttävä yllätys, että ajoasennossa riittää säätövaraa aina mukavuuspainotteisesta ajosta kisaiseen ajoon. Yleensä jokin rungon mitta tekee säätämisestä pienen kompromissin, varsinkin jos omat mittasuhteet eivät ole ihan kipsimuotin mukaan valettuja.

Revolt on ketterä ajaa – esimerkiksi jalkakäytävien reunojen yli on helppo hyppiä. Kääntyminen sujuu tiukoissakin käännöksissä gravel-pyöräksi varsin terävästi. Putkelta ajaessa pyörä sen sijaan tuntui ajoittain hieman kiikkerältä, mikä johtunee jyrkähköstä emäputken kulmasta ja maltillisesta ensiasennusrenkaiden koosta.

Vakautta saa lisää pyörän geometriaa säätämällä takahaarukasta taka-akselin paikkaa taaksepäin. flip-chip -ratkaisun avulla. Etummaisessa asennossa pyörä on ketterämpi ja taka-asennossa hieman vakaampi, kun akseliväli pitenee. Minulla tämä säätö jäisi todennäköisesti vakaampaan ja suuremman rengastilan mahdollistavaan asentoon – varmasti monella muullakin.

Alumiinirungon hitsaussaumat ovat nätisti tehtyjä ja geometriaa saa säädettyä takahaarukan ”flip-chipillä”.

Varmoja merkin omia osavalintoja

Tähän mennessä kompromisseja ei ole juuri havaittu, vaan pyörän runko ja geometria vaikuttavat hyvin järkeviltä käyttötarkoitukseen.

Myös muissa ratkaisuissa on menty käytännöllisyys edellä. Esimerkiksi etuhaarukan kaulaputkessa Giant luottaa ylikokoisiin laakereihin, joiden pitäisi kestää kuluttavassa hiekkatieajossa hyvin. Ohjainlaakeriratkaisu tunnetaan nimellä OverDrive. Onneksi valmistaja ei ole lähtenyt tämän pyörän osalta mukaan villitykseen reitittää jarruletkut ja vaihdevaijerit ohjainlaakerin läpi.

Ohjauksessa luotetaan myös muutoin valmistajan omiin ratkaisuihin. Ohjaustanko on nimittäin Giantin omalla merkillä brändätty. Se on kuitenkin yllättävän leveä eri kokovaihtoehdoissa (XS 42cm, S 42cm, M 44cm, M/L 44cm, L 46cm, XL 46cm). Valmistaja tosin lupailee pyörän selviävän maastoajostakin, joten tangon leveys on ilmeisesti valittu tätä silmällä pitäen. Tangon alaotteen mukavuus todennäköisesti edellä valitut taivutukset saatavat tosin vaatia hieman totuttelua alkuun, mutta muuten ajotuntuma on hyvä.

Sen sijaan satulaputkesta annan pienen moitteen, vaikka tarkoitus onkin hyvä. Revolt 0:n runko nimittäin mahdollistaa D-mallisen satulaputken käytön. Pyörä tulee kuitenkin pyöreällä satulaputkella ja erilaisilla adaptereilla, joiden käyttötarkoitusta en ihan saanut pyörää kasatessa selville. Satulaputken kiristimen päälle rungossa tulee pieni kumiosa, joka ei oikein tahdo pysyä paikallaan. Ainakaan itse en löytänyt järkevää ratkaisua sen asettamiseksi. Peruskäyttäjän kannalta tämä ratkaisu voisi olla yksinkertaisempi. Jos pyörä hankitaan myymälästä, tämä tuskin kuitenkaan haittaa ketään.

Satula oli sen sijaan miellyttävä yllätys. Tämän hintaluokan pyörissä satula on usein se kohta, jossa kuluja viilataan. Revolt 0:ssa satula on Giantin merkkiä kantava Approach, jossa keskellä on reikä paineen lievittämiseksi. Kovatempoisessa ajossa satula tuntui oikein hyvältä ja uskoakseni se toimii myös pidemmissä ajoissa. Satula tuntui jokseenkin samalta kuin Specializedin Power -satula, johon olen itse tykästynyt.

Vaihdevaijerit ja jarruletkut on reititetty rungon läpi, kuten tämän hintapisteen pyörissä yleensä.

Työmatkalta kestopäällysteen ulkopuolelle

Mihin kaikkeen alle 2 000 euron hintaisen pyörän tulisi taipua? Tärkeimmässä käyttötarkoituksessa eli monipuolisessa hiekka- ja kestopäällysteteitä yhdistävässä ajossa pyörä toimii hienosti. Hiekkatiellä pyörä tuntuu vakaalta ja hyvin etenevältä eikä asfaltillakaan mitenkään nihkeältä. Revolt 0 selvisi hyvin myös lanatuilta sorateiltä, jotka usein kauhistuttavat hiekkatiekuskia.

Koeajaja kokeili pyörää kuitenkin ennakkoluulottomasti myös jopa alamäkipätkillä, joiden kaltaisia ajo-olosuhteita tulee kuitenkin harvemmin hiekkatielenkeillä vastaan. Ajonopeudet näissä jäävät tosin alas, mutta hallintaan liittyvät ongelmat nousevat silloin hyvin esille. Joka tapauksessa pyörän tulisi etenkin kokemattomalla kuskilla selvitä myös haastavammista tilanteista. Koska pyörästä ei vielä ollut sen suurempia ajokokemuksia, pelkäsin aluksi tangon yli lentämistä paikallisella mäellä hyvin jyrkkää mönkijäuraa alas ajaessa. Tulin kuitenkin joka kerralla varmasti kukkulalta takaisin alas.

Edes jarruja ei tarvinnut juuri painaa, vaikka vauhti kasvoikin alamäkeen mentäessä. Shimanon hydrauliset jarrut toimivatkin hyvin. Usein matalamman hintapisteen pyörissä jarruissa on säästetty ja joskus näissä näkee hieman epätarkoituksenmukaisempia ratkaisuja kuten mekaanisia levyjarruja. Kompromisseja ei onneksi ole tässä pyörässä tehty, vaan osavalinta on oikea.

Alamäkien lisäksi pyörä kulki hienosti myös ylämäkeen, koska 2×11-vaihteisessa voimansiirrossa välityksiä riitti. Shimanon GRX-sarjan kahvat ja etu- ja takavaihtajat toimivat hienosti. Ne on myös käytössä todella kestäviksi havaittu, ainakaan itse en ole saanut sellaisia ajamalla enkä koheltamalla omissa pyörissäni rikki. Sähkövaihteet eivät ole tällaiseen pyörään kuitenkaan perusteltu valinta, koska mekaanisetkin toimivat aivan riittävän hyvin.

Pyörän voimansiirrossa ei ole tehty kompromisseja, vaan se on toimiva paketti. Kampisarja on FSA:n valmistama, mikä ei herätä sen kummempia tuntemuksia. Kammet tosin voisivat olla lyhyemmät, tässä pyörässä ne olivat 175-milliset. Etenkin vähemmän ajaneet voisivat hyötyä lyhyemmistä kammista, vaikkakin välttämättä peruspolkija sitä ei huomaakaan.

Itse pitäisin kuitenkin yhtä eturatasta järkevämpänä tällaiseen pyörään, koska se on huoltovapaampi ja peruskäyttäjälle yksinkertaisempi. Moni haluaa ajaa gravel-pyörällään esimerkiksi helppoja neulaspolkuja, joilla vaihtamisen helppoutta arvostaa. Niistäkin tämä pyörä selvisi hyvin.

Toisaalta kahdella eturattaalla tämä pyörä taipuu hyvin myös vauhdikkaammille maantielenkeille, kunhan rengastus on oikea. Pyörä tuntuikin sopivan myös asfalttipainotteiseen ajoon hyvin ja oli kuin kotonaan kevyen liikenteen väylillä, koska välityksiä riitti pidemmässäkin päässä. Käyttötarkoituksen mukaan tähän voi toki laittaa vaikka pienempää eturatasta.

Pyörä toimitetaan tubeless-yhteensopivilla renkailla ja venttiileillä – lisää vain litku.

Tubeless on oikea valinta

Renkaiksi tässä pyörässä Giant on valinnut Maxxis Ramblerit 40-millisinä 28-tuumaisilla kiekoilla, joilla ajaa hyvin kaikkialla mihin mielikuvitus riittää. Rapaisessa cyclocross-henkisessä ajossa renkaat tosin lipsuvat hieman arvaamattomasti, kun oli märkää. Se tuskin lienee kuitenkaan pelkästään renkaan syy, vaan myös koeajolenkkejä edeltäneillä kovilla sateilla on oma vaikutuksensa.

Valmistajan mukaan runkoon pitäisi mahtua huomattavasti suuremmat kumit. Aiemmin 27,5-tuumaiset kiekot olivat yleisempiä tämänkin hintaluokan pyörissä, mutta pyörien rengastilan yleisesti ottaen kasvettua niiden edut ovat jääneet vähäisiksi. Tähänkin pyörään menee tosin ensiasennusrenkaita jonkun verran leveämmät renkaat, joten pienemmän kiekkokoon käyttäminen ei olisikaan perusteltua.

Iso plussa tulee siitä, että vanteet on teipattu valmiiksi sisärenkaattomaan tubeless-käyttöön. Testipyörän mukana tuli myös venttiilit tätä varten sekä tiivistysainetta eli litkua. Peruskäyttäjälle sisärenkaiden heittäminen varaston hyllylle ja siirtyminen hiekkatieajossa järkevään tubeless-tekniikkaan on siten tehty erittäin helpoksi.

Ylipäätään tällaista pyörää ei mielestäni kannattaisi juuri ajaa sisärenkailla, varsinkin jos tarkoitus on ajaa kestopäällysteen ulkopuolella. Rengaspaineet saadaan tubeless-tekniikan avulla matalammaksi ja riski matkan keskeyttäville rengasrikoille pienenee. Vanteiden sisäleveys on reiluhko, joten tässä on pidetty nykyajan vaatimukset mielessä.

40-millisillä renkailla jää rengastilaa näin paljon.

Ajokauden pidentäminen onnistuu

Revolt 0:lla on siis tämän hintaiseksi pyöräksi aivan hyvä ajaa. Käyttäjän kannalta tärkeää on kuitenkin se, että pyörä ei jäisi varastoon, huoneiston parvekkeelle tai autotalliin seisomaan, jos siihen tulee pieniä huollon tarpeita. Etenkin uusissa pyörissä huoltaminen saattaa nimittäin mennä peruskäyttäjällä yli hilseen.

Usein huoltoa vaativa kohde on vaijerit. Tässä Giantissa vaijerit eivät ole kokopitkillä kuorilla, vaan ne menevät paljaana rungon läpi. En tosin huolestuisi tästä, koska olen ajanut useita talvia vastaavalla ratkaisulla toteutetulla pyörällä ilman sen suurempia vaijeriongelmia. Joka tapauksessa niiden osalta huollettavuus on helpohko.

Eturattaiden takaa löytää miellyttävän yllätyksen eli kierteellisen keskiön, joka yleisesti ottaen kestää pressfit-keskiöitä paremmin ja on autotalliruuvaajalle helpompi vaihtaa. Toisaalta keskiön alue vaikuttaa ulkomuotonsa perusteella keräävän itseensä mutaa. Lokakuun rapalätäköissä en kuitenkaan havainnut tätä sen isommaksi ongelmaksi.

Moni ajaa työmatkaa ympäri vuoden, kun vain kelit sallivat. Työmatkatempoilijalle tässä pyörässä on etuna kiinteiden lokasuojien kiinnityspaikat. Lokasuojien kanssa pyörään mahtuu myös järkevän kokoiset nastarenkaat. Revolt 0:n kanssa ajokautta voidaan siten jatkaa pitkälle talveen tai jopa koko talven läpi. Harrastusta ei siis tarvitse laittaa tauolle talven ajaksi.

Kun kesä tulee taas joskus, moni miettii pyöräretkeilyä. Revolt 0:ssa bikepacking-mahdollisuudet on otettu hienosti huomioon. Rungosta löytyy nimittäin kiinnityskohdat esimerkiksi vaakaputkeen pulteilla asennettavalle laukulle. Runkokolmion malli mahdollistaa myös erilaisten runkolaukkujen käytön ja lisäksi satulaan on helppo kiinnittää lisää säilytystilaa.

Yhteenveto

Pyöräilyn yksi hienoista puolista on se, että pyörän erilaisten ominaisuuksien ja osien vertailuun ja valintaan voi käyttää loputtomasti aikaa. Tämä saattaa kuitenkin joskus mennä itse harrastamisen edelle. Siksi pyöränörtille on piristävää testata niin perusmallista pyörää kuin Giant Revolt 0 alumiinirungolla.

Koeajojakso toi taas mieleen sen tärkeän asian, että kun pyörän perusominaisuudet ovat kunnossa, ei osien ja ominaisuuksien arpomiselle kannata käyttää liikaa aikaa. Se kannattaakin käyttää ajamiseen. Revolt 0:lla se oli yllättävän mukavaa. Pyörä on perusvarma gravelpyörä riittävän hyvillä ominaisuuksilla ja osilla. Vaikka hintapiste onkin kilpailtu, ei Giant ole sortunut etujen hakemiseen kompromisseilla, vaan kokonaisuus on harkittu.

Revolt 0:aa voi siten suositella kenelle tahansa, joka haluaa käytössä toimivan pyörän. Sillä pääsee ajamaan kaikkea sitä ajoa, mihin gravel-pyörä on tarkoitettu.

Kirjoittanut:

Juha Rinta-aho

Sorateiden sankari Juha viihtyy siellä, missä kestopäällyste päättyy ja seikkailu alkaa. Pohjanmaalla vaikuttava kestävyyskone ja entinen moukarinheittäjä pitää itsensä haastamisesta ja uuden kokeilemisesta. Välineenä on useimmiten joko gravel-pyörä, XC-pyörä tai läskipyörä, joiden rakentamisesta ja osavalinnoista riittää kerrottavaa vaikka useiden satojen kilometrien pituisten lenkkien ajaksi.