4.12.2025

Uudistunut Garmin Rally XC210 – Tarkkaa tehonmittausta maastoajoon

Garmin julkaisi tänä syksynä uudistuneen tehonmittauksella varustetun Rally-poljinmalliston. Mallistoon kuuluu kolmella eri lukitusmekanismilla varustettua poljinmallia. Maantiepyöräilyyn tarkoitettujen RS- ja RK-mallien lisäksi tarjolla on totuttuun tapaan maastopyöräilijöille suunnattu XC-malli. Saimme testiin kahdella tehonmittauksella varustetun Garminin Rally XC210-polkimet.

SPD-lukko litteämässä paketissa

XC210-polkimet jättää käyttäjälleen perustellun ensivaikutelman laadukkaasta viimeistelystä ja toimivuudesta. Ulkonäöllisesti ne ovat tyylikkäät ja kireyssäätöinen SPD-lukkomekanismi on varmatoiminen. Runkorakenne on uudistunut paljon edelliseen malliin nähden, vaikkakin klossin lukitusmeknismi on vanha tuttu SPD eli identtinen Shimanon SPD-polkimien kanssa. Kengän alla lukitusmekanismi ei  tunnu erilaiselta kuin Shimanossa.

XC210:n ”stack” on 2mm matalampi (11,5mm) kuin edellisessä mallissa. Osumien mahdollisuus kiviin, juuriin ja muihin maan epätasaisuuksiin vähenee. Vaikka erot ovatkin millipeliä, käytännössä tällä kuitenkin tuntuu olevan merkitystä. Kauneus on katsojan silmässä, mutta ainakin itseäni uusi matalamman profiilin poljin miellyttää ulkonäöllisesti enemmän.

Painoa uusilla XC210-polkimilla on 220 g kappaleelta, eli yhteensä noin 440 g. Tämä on käytännössä samaa tasoa kuin edellinen XC100-malli. Kun verrataan esimerkiksi Shimano XT 8100 -polkimiin, Garminin polkimet ovat noin 100 grammaa painavammat parina. Ero on siis pieni, eikä sillä ole merkittävää vaikutusta pyörän kokonaismassaan.

Garmin Rally XC210 (oik.) on profiililtaan silminnähden vanhempaa XC100:sta (vas.) ohuempi.

Eroon vaihdettavista pattereista

Garmin on siirtynyt polkimissaan vaihdettavista paristoista uudelleen ladattaviin kiinteisiin akkuihin. Garmin lupaa akkujen käyttöajaksi 90h. Tyhjäksi ajettujen akkujen pikaisella 15 minuutin latausjaksolla saadaan 12h lisää peliaikaa. Tämä on erityisen hyvä tilanteissa, missä unohtunut lataus muistuu mieleen hetkeä ennen lenkille lähtöä.

Akkujen latausportti löytyy polkimen akselin juuresta. Se on siisti magneettinen liitin, jota ei voi saada väärin kiinni. Jos polkimet on asennettu ilman 2mm offset-renkaita, kammen mahdollinen suojakumi estää latauksen polkimien ollessa pyörässä kiinni. Näin ollen polkimet pitää ruuvata irti latauksen ajaksi. Polkimien myyntipakkauksen mukana tulee laturit molemmille polkimille, mikä mahdollistaa samanhetkisen latauksen. Pistotulpat myydään harmillisesti erikseen. Tämä ei toki ole ongelma, jos kotoa löytyy jo valmiiksi USB C-liitännällä varustettua pistotulppia.

Laturin liittimelle jää vähän tilaa polkimen ollessa kiinni suojakumilla varustetussa kammessa.

Poljinosan vaihto onnistuu nopeasti

Mikäli ajat maastopyörän lisäksi maantiepyörää, saatat myös käyttää SPD-lukkopolkimen lisäksi maantiepyöräilyyn tarkoitettuja, SPD-SL tai Look Keo-mekanismilla varustettuja lukkopolkimia. Garmin mahdollistaa XC210-polkimien mittalaitteen (eli akselin) käyttämisen molemmissa tapauksissa, sillä poljinosan vaihto maasto- ja maantiepolkimen välillä on mahdollista ja se on itseasiassa tehty aika helpoksi. Edellisen mallin poljinakselin irrottamiseen tarvittiin kuusiokoloavain, 12mm hylsy räikkineen sekä pieni ristipääruuvimeisseli, jotta poljinosan sai vaihdettua.

XC210:ssä poljinosa kiinnittyy akseliin ainoastaan kahdella 5mm kuusiokolopultilla. Ensimmäisenä on avattava se ulospäin näkyvä ”päätytulppa” ja se kiinnittyy akselin päässä olevaan toiseen pulttiin. Pulteissa ilmoitetusta kireysohjeita lienee syytä noudattaa ettei pultit lukitu toisiinsa. Poljettaessa uloin pultti pyörii suhteessa polkimen runkoon. Otettuani polkimet käyttöön, vasemmasta polkimesta kuului pieni hankaava ääni. Ääni syntyi juurikin tuosta pyörivän liikkeen tuottamasta kitkasta. Lisäsin uloimman pultin reunatiivisteeseen seitinohuen rasvakerroksen, eikä ääntä ole sittemmin enää kuulunut.

Poljinrungon vaihto onnistuu nopeasti, eikä se vaadi erikoistyökaluja.

Tarkkaa pyöräilyn dynamiikkaa

Garmin lupaa uusitun mittausanturin ja polkimiin lisätyn gyroskoopin ansiosta lisää mittausherkkyyttä. Mittaustarkkuudeksi luvataan +/-1 %. Aikaisemmin käyttämäni Rally XC100-polkimien jälkeen otettuani uudet Rally XC210:t käyttöön Garminin Connect-sovellus leiskautti isomman määrän harjoitusdataa tutkittavaksi. Kun tehonmittaus tapahtuu edellisistä polkimistani poiketen molemmista polkimista, sain luettavakseni data molemmista jaloista. Tämä luonnollisesti mahdollistaa oikean ja vasemman jalan väliset tehoerot ja niiden voima-alueet.

Myös jalan offset-tieto polkimen keskilinjasta oli tarjolla. Offsettiin näkyi vaikuttavan myös käytössä ollut kenkä, mutta siitä huolimatta selkeitä yhtäläisyyksiä oli havaittavissa. Tulkitsen tätä dataa niin, että polkimien mukana tulleet 2mm q-factoriin (=kampien välinen leveys) vaikuttavat offset-renkaat olisi ehkä syytä ottaa omassa tapauksessani käyttöön.

Tehovaihe kertoo, missä kohtaa poljinkiertoa tuotat voimaa. Ymmärrettyäsi tämän, voit yrittää saada tuotettua voimaa  tasaisemmin koko polkukaarelle sen sijaan, että polkisit sitä vain tietyssä kohdassa. Tämä voi tehdä polkemisesta sujuvampaa, tehokkaampaa ja vähemmän rasittavaa. Luulen myös, että oikean asiantuntijan analysoinnilla tehovaiheet voisivat antaa viitteitä kuskin heikkouksista, minkä voisi huomioida harjoittelussa.

Tehovaiheet jalkakohtaisesti.

Aikaisemmin manuaalisen kalibroinnin vaativat polkimet saattoivat antaa mieltä ylentävän, mutta virheellisen raportin tuottamistani tehoista, jos ajoin lenkin kalibroimattomilla polkimilla. Uusista Garmin Rally XC210-polkimista löytyy automaattisesti toimiva älykäs kalibrointi, mikä vähentää käyttäjän muistettavia lenkkiä edeltäviä toimenpiteitä.

Kalibrointia vaaditaan usein tilanteissa, missä ympäristön olosuhteet, kuten lämpötila, on muuttunut tai kun polkimet on vaihdettu pyörästä toiseen. Toimiakseen automaattinen kalibrointi vaatii uudemman Edge-laitteen. XC210-polkimet ovat kyllä yhteensopivia vanhempienkin ajotietokoneiden ja kellojen kanssa, mutta tämä toiminto ei niissä valitettavasti toimi.

Optimaaliset tavoitehakuiselle pyöräilijälle

Garmin uudet Rally XC210-polkimet on huippulaadukkaat, joskin hinnaltaan (1255€) melko kalliit polkimet. Tavoitehakuiselle pyöräilijälle Rally XC210 tuottaa tarkkaa pyöräilyn dynamiikkatietoa, mikä on omiaan ymmärtämään omaa tehontuottoa ja kehittämään sitä entisestään.

Jos koet, että dynamiikkatiedot eivät palvele omia vaatimuksiasi pyöräilijänä, mutta haluat silti ”watit talteen” harjoittelusta, löytyy Garminilta myös edullisempi yhden polkimen mittarilla varustettu Rally XC110-malli. Omiin tarpeisiini Rally XC110 on varsin riittävä, mutta käytettyäni XC210-polkimia huomaan kiinnittäväni yhä enemmän huomiota polkutekniikkaan ja löydänkin itseni tarkastelemassa polkimien tuottamaa dataa lenkkien päätteeksi yhä tarkemmin.

Kirjoittanut:

Juha Mielonen

Juha kuuluu parhaaseen A-ryhmään, nimittäin Seinäjoen Opel-ryhmään! Vivaron lisäksi Juha ajaa pyörällä paljon ja mitään säästelemättä, eikä epäile ottaa osaa tyhmiinkään haasteisiin. Pyöräilystä on tullut Juhalle osa kurinalaista tekemistä motivaatiosta riippumatta. Kun tarpeeksi syvältä kaivaa se on myös hyvä tapa oppia itsestään aina jotain uutta. Toisessa elämässä Juha on tekninen insinöörismies, joten suhtautuminen välineisiin on sen mukaista.