8.1.2025

Uuden sukupolven tehomittari maastoon – Favero Assioma Pro MX-2 testissä

Favero Assioma Pro MX-2 -polkimet lupaavat yhdistää käytännöllisyyden ja kestävyyden maastopyöräilyyn. Kompakti rakenne, vedenpitävyys ja helppokäyttöisyys tekevät niistä kiinnostavan vaihtoehdon kaikille, jotka arvostavat toimivuutta vaativissa olosuhteissa. Testasin polkimet Suomen talven haasteissa, joissa muta, lumi ja jää paljastavat nopeasti, mihin komponentit todella pystyvät.

Favero Assioma Pro MX-2

Teho- eli wattipolkimet ovat jo pitkään olleet maantiepyöräilijälle yleinen varuste, mutta maastopuolella tilanne on ollut toinen. Maastokäyttöön soveltuvia tehomittareita on kyllä ollut pitkään tarjolla erilaisissa muodoissaan, osa mittaa tehoa kampien spiderista, toiset kampien akselista, kolmannet itse kammesta ja listaa voi jatkaa… Maastopyörien kampien erilaiset leveydet, voimansiirtojen yhteensopivuudet ja ylipäätään esimerkiksi useamman maastopyörän taktiikka voivat tuoda haasteita löytää tarpeisiin soveltuva tehomittari. Helppo liikuteltavuus pyörien välillä on monelle syy valita wattipolkimet.

Testin aikana lämpötilat olivat pääosin talviset.

Italialainen tehomittarivalmistaja Favero vastaa tähän haasteeseen hiljattain julkaistuilla Assioma Pro MX-2 -polkimillaan, jotka ovat Faveron ensimmäiset SPD-klossien kanssa yhteensopivat wattipolkimet.

Assioma Pro MX-2 on molemmista polkimista mittaava versio, mutta saatavilla on myös edullisempi Assioma Pro MX-1 -malli, joka mittaa vain vasemmalta puolelta (tuplaten arvot). MX-1 versio on päivitettävissä MX-2:ksi ostamalla erikseen oikean puolen wattipolkimen (Assioma Pro MX-UP). Kokemusta Faverolla on wattimittareista jo pidemmältä ajalta, joten uudesta tulokkaasta ei voida puhua.

Polkimet sisältävät tiedonsiirron sekä ANT+ että Bluetooth -yhteyksillä. Mitattavia määreitä ovat luonnollisesti teho (maks. 3000W), kadenssi (maks. 250rpm) ja polkemisen vasen/oikea -tasapaino (%). Lisäksi polkimet tarjoaa Torque Efficiency, Pedal Smoothness ja Power Phase -arvoja datasta tykkääville.

Testasin polkimet Suomen vaihtelevissa olosuhteissa, joissa lumi, loska, hiekka ja muta muodostavat omanlaisensa testilaboratorion.

Akselien päässä olevat punaiset ledit osoittavat polkimien olevan aktiivisena.

Favero Assioma Pro MX-2 | Speksit

Yhteensopiva SPD-klossille

Hinta:
Assioma Pro MX-2 761€

Assioma Pro MX-1 456€

Assioma Pro MX-UP 437€

Paino: 328g (MX-2)

Ladattavat akut

Akunkesto: 60h

IP67 vedenpitävyys

-10°C – +55°C -käyttölämpötila

Takuu 2 vuotta

Valmistettu Italiassa

Lisätietoa: Faveron sivuilta

IAV Power System – Tehomittauksen uusi standardi

IAV Power Systeemin gyroskooppi mahdollistaa reaaliaikaisen kulmanopeuden mittaamisen, mikä eliminoi perinteisten tehomittareiden yleiset haasteet. Useat markkinoilla olevat tehomittarit käyttävät keskimääräistä kulmanopeutta laskennassa, mikä olettaa polkemisen olevan täysin tasaista. Tämä johtaa helposti virheisiin, etenkin tilanteissa, joissa poljennan rytmi vaihtelee – esimerkiksi jyrkissä nousuissa, kiihdytyksissä tai käytettäessä epäsymmetrisiä rattaiden muotoja, kuten ovaalirattaita. IAV Power System ottaa nämä vaihtelut tarkasti huomioon reaaliaikaisesti, mikä tekee mittauksista merkittävästi tarkempia.

Reaaliaikainen kulmanopeuden mittaus eliminoi tyypilliset virheet.

Reaaliaikainen kulmanopeuden mittaus mahdollistaa myös luotettavan datan erilaisissa käyttötilanteissa, kuten trainereilla, joissa erilaiset vastukset voivat vaikuttaa merkittävästi kulmanopeuteen. Lisäksi järjestelmä toimii moitteettomasti haastavissa maastoissa ja epätasaisessa poljennassa. Favero yhdistää IAV Power Systeemin kanssa ATC-teknologian (Automatic Temperature Compensation), joka kompensoi lämpötilavaihtelut välillä -10°C – +60°C. Tämä varmistaa, että tehomittaukset pysyvät tarkkoina (+/- 1 %) ja luotettavina myös vaihtelevissa sääolosuhteissa pitkillä lenkeillä.

Myyntipaketti ja käyttöönotto

Polkimien käyttöönotto oli suoraviivaista ja nopeaa. Paketissa tulee mukana vasemman ja oikean puolen tehomittarilla varustetut polkimet, SPD-yhteensopivat klossit, neljä spaceria poljinakselin ja kammen väliin sekä magneettinen latausliitin molempien polkimien yhtäaikaiseen lataamiseen. Lisäksi mukana on haarautuva micro-USB-latausjohto, rasvaustyökalusetti sekä takuu- ja turvallisuusohjeet.

Molempiin polkimiin haarautuva latausjohto mahdollistaa molempien polkimien lataamisen samanaikaisesti, mikä tekee lataamisesta vaivatonta. Ennen käyttöä polkimet täytyy rekisteröidä, mikä hoidetaan helposti lataamalla puhelimeen Faveron applikaatio. Rekisteröinti on välttämätön, sillä ilman sitä polkimet eivät lähetä dataa. Vaikka prosessi voi äkkiseltään kuulostaa monivaiheiselta, se sujuu sulavasti ja on ohi hetkessä, vaikka käyttäisi Faveron polkimia ensimmäistä kertaa. Paketissa mukana olevat spacerit ovat hyödyllisiä, jos poljinakseli uhkaa osua runkoon tai ketjuun. Spacereitä käyttämällä myös q-factor kasvaa.

Polkimen rakenne suojaa elektroniikkaa

Toisin kuin kilpailijat, Favero on sulkenut elektroniikan sekä akun poljinakselin sisälle. Tämä ei ole vain esteettinen valinta, vaan myös käytännöllinen toteutus, joka suojaa herkkää teknologiaa. Kaikki maastopyöräilijät tietävät, kuinka helposti poljin voi osua kiveen tai juureen, mikä voi pahimmillaan aiheuttaa ikäviä vaurioita polkimeen.

Tältä näyttää akselin sisällä.

Kyseinen ratkaisu vaatii ladattavien akkujen käyttöä vaihdettavien paristojen sijaan. Faveron mukaan akkujen käyttö vähentää virheellisten kontaktien riskiä, joka saattaa liittyä vaihdettaviin paristoihin. Tämä mahdollistaa myös IP67-luokituksen vedenpitävyyden suhteen. Lisäksi poljinrunko on helppo irroittaa ja kustannustehokasta vaihtaa, sillä siinä ei ole elektroniikkaa. On kuitenkin hyvä huomioida, että akun ollessa kiinteä, mahdollisissa ongelmatilanteissa koko akseli vaatii vaihtoa.

Poljin on virallisesti Category 3-luokiteltu, eli soveltuu käytännössä parhaiten xc-, gravel-, ja cyclocrossi-ajoihin. Enduro-käyttöön poljinta ei suoranaisesti suositella. Kuskin maksimipainoksi on määritelty 120kg.

Polkimen ja klossin välinen kiinnitys tuntui vakaalta ja tukevalta. Ylimääräistä heilumista tai epävakautta ei ollut havaittavissa. Päädyin lopulta ajamaan näillä polkimilla myös hyvin paljon trainerilla, vaikka yleensä suosinkin siinä ainoastaan maantiepolkimia ja -kenkiä.

Akun kesto ja ratkaisun käytännöllisyys

Akun pitkä käyttöaika, jopa 60 tuntia yhdellä latauksella, osoittautui hyvin paikkansa pitäväksi , ja samalla riittäväksi etenkin omiin tarpeisiin. Toiminta-aika on markkinoilla olevista akkuja käyttävistä wattipolkimista pisin. Ainoastaan Garminin polkimet pääsevät pidempään toiminta-aikaan (120h) vaihdettavan patterin johdosta.

Tarvitaan vain yksi yhdistelmäjohto, jonka avulla latautuvat molemmat polkimet yhtä aikaa. Johto on onneksi sen verran pitkä, että lataus onnistuu useimmissa eri tilanteissa.

Latauksen helppous magneettisella liitännällä tuo sujuvuutta myös arjen kiireissä. Polkimet voi jättää paikoilleen pyörään ja ladata ne helposti samalla, kun huoltaa muita varusteita. Tämä säästää aikaa vähentämällä tarvetta irroitella polkimia tarpeettomasti, mikä on mukavaa etenkin silloin, kun pyörä on likaantunut. Huomionarvoista on myös se, että magneettinen latausliitin suojaa latausporttia paremmin kuin perinteiset usb-liittimet, mikä on hyvin oleellista täällä pohjolan muuttuvissa olosuhteissa.

Talvella akun suorituskyky joutuu koville, sillä kylmä ilma tunnetusti lyhentää ladattavien laitteiden toiminta-aikaa. Assioma Pro MX kuitenkin yllätti positiivisesti. Vaikka en saavuttanut aivan täyttä 60 tunnin käyttöaikaa pakkasolosuhteissa, akun suorituskyky pysyi silti erittäin hyvänä (+50h). Tämä on hyvä uutinen meille, jotka ajavat ympäri vuoden, sillä pitkien lenkkien suunnittelu Suomen talvessa on jo muutenkin monimutkaista, eikä epävarmuus polkiminen akkujen kestävyydestä ole se lisähaaste, jonka haluaa kantaa mukanaan.

Käyttökokemukset – sulautuu osaksi ajoa

Koeajo Suomessa talviaikaan tarjoaa omat haasteensa. Erilaiset vaihtelevat alustat tekevät ajamisesta haastavampaa, sillä klossien kiinnittymistä ja irroittamista saattaa joutua toteuttamaan hieman tavallista enemmän. Assioma Pro MX -polkimet eivät eroa juurikaan Shimanon SPD -polkimista tämän suhteen, sillä kiinnittyminen ja irroittaminen oli erittäin luontevaa molemmilla polkimilla, oli sitten kenkien ja polkimien välissä normaalia enemmän lunta ja hiekkaa tai ei.

Huomionarvoista oli, että polkimet eivät pitäneet minkäänlaista häiritsevää ääntä, vaikka niitä käytettiin likaisissa ja märissä olosuhteissa. Olosuhteet, jotka yleensä aiheuttavat narinaa tai ylimääräistä kitkaa, eivät näyttäneet vaikuttavan näiden polkimien toimintaan. Etenkin joissakin kenkä + poljin -comboissa häiritsevää narinaa saattaa esiintyä. Tämä on yleensä poistettavissa säännöllisellä silikoni-käsittelyllä.

Assioma PRO MX-2 paksuus on n. 23mm.

Assioma Pro MX-2 -polkimien positiivinen puoli on huomiota herättämätön (lue: normaali) ulkonäkö. Ne sulautuvat osaksi pyörää ilman, että ne herättäisivät juurikan kummastelua. Polkimen rakenteen kompaktius näkyy etenkin polkimen korkeudessa (stack height), joka on 11,2 mm. Tämä lukema on oikein kilpailukykyinen tehomittareiden sarjassa, mutta se jää hieman jälkeen Shimano XTR:n 8,5 mm:stä. Käytännössä tämä tarkoittaa, että Assioma Pro MX -polkimet tarjoavat riittävän maavaran teknisessä maastossa, jossa kivet ja juuret ovat jatkuvasti hyökkäämässä polkimiin. Hieman isompi stack ei ollut mielestäni merkittävä haitta, eikä vaikuttanut ajolinjoihini millään tavalla, tosin se vaati hieman hienosäätöä satulan korkeuden suhteen.

Koeajon aikana arvostin myös sitä, että Assiomat Pro MX:t tuntuivat erittäin tukevilta ja vakailta polkea. Oli kyseessä sitten kovavauhtinen treeni gravelilla tai kevyempi nautiskelu poluilla, niin jalka tuntui kiinnittyvän tasaisen tukevasti polkimeen ilman ylimääräisiä välyksiä mihinkään suuntaan.

 

Testejä tehdessä vertailukohtana oli mm. Tacx Neo 3M ja Rival AXS -tehomittari.

Mittaustarkkuuden arviointi

Favero Assioma Pro MX-2 -polkimet testattiin sisätiloissa Tacx Neo 3M- ja SRAM Rival AXS -tehomittareiden kanssa sekä maastossa Quarq XX T-Type -tehomittarin rinnalla. Molemmin puoleinen mittaus tarjosi selkeän hyödyn, sillä se toi tarkkuutta vasemman ja oikean jalan tehon vertailuun. Faverot ja Quarqit pysyivät luotettavina kaikissa olosuhteissa, ja niiden mittaustulokset olivat tasalaatuisia.

Sisätesteissä Faveron mittaukset vastasivat täysin Tacxin ja SRAM:n tuloksia sillä eroavaisuudella, että watit olivat tasaisesti muutaman watin korkeampia. Polkimet toimivat tasaisesti myös kiihdytyksissä ja korkeilla intensiteettitasoilla ilman poikkeamia. Maastossa Quarq pysyi Faveron tasolla useimmissa tilanteissa, mutta huipputehopiikeissä se näytti satunnaisesti pieniä eroavaisuuksia. Molemmat mittarit säilyttivät tarkkuutensa vaikeassa maastossa ja haastavissa olosuhteissa, kuten tärinässä ja mutaisilla poluilla.

Polkimessa on Cat3-luokitus, eli soveltuu xc-, cx- ja gravel-ajoon.

Faveron suurin vahvuus oli sen virheetön suoritus. Polkimet eivät kertaakaan näyttäneet epärealistisia lukemia tai lopettaneet tietojen lähettämistä. Vaikka Quarqia pidän luotettavuudeltaan korkeassa arvossa, Faveron johdonmukaisuus teki siitä mittaustarkkuuden vertailukohdan.

Hinta-laatusuhde – Kilpailukykyinen vaihtoehto

Kun tarkastellaan tehomittaripolkimien markkinoita, 759 euron hinta Assioma Pro MX-2:lle on kilpailukykyinen. Markkinoiden muut Garmin Rally XC200:n korkeampi hinta (1 200 €) ja SRM X-Powerin vieläkin kalliimpi hintalappu (1 500 €) asettavat Faveron suotuisaan valoon, etenkin ottaen huomioon sen ominaisuudet ja luotettavuuden. Vertailun vuoksi voi mainita, että SRM X-Powerin akunkesto on 30h, eli karkeasti puolet heikompi kuin Assiomissa.

Polkimet ja stack-lukemat vasemmalta alkaen: Favero Assioma Pro MX-2 23mm, Shimano XTR M970 20mm ja Shimano XTR M9120 18mm.

Assioma Pro MX-2 onnistuu erottumaan hinnallaan siinä, että se ei tee merkittäviä kompromisseja. Polkimet tarjoavat korkean mittaustarkkuuden (+/- 1 %), pitkäkestoisen akun ja rakenteen, joka kestää maastoajon rasituksia. Kilpailijoiden korkeampi hinta ei automaattisesti tarkoita parempaa laatua, ja tämä tuo Faveron tuotteelle selvän etulyöntiaseman.

Lopulta kyse ei ole vain siitä, mitä polkimet maksavat nyt, vaan myös siitä, kuinka pitkään ne palvelevat käyttäjäänsä. Kestävyys ja varaosien saatavuus tekevät näistä polkimista asiallisen valinnan vaativaan käyttöön. Akselin sisälle suojattu elektroniikka ja IP67-vesitiiviys varmistaa luotettavuuden rankoissakin olosuhteissa.
Mukana tuleva rasvaustyökalu helpottaa laakereiden voitelua, ja varaosien, kuten poljinrunkojen, edullisuus (60€) lisää huollettavuutta. Polkimet kestävät hyvin likaa ja suolavettä ja ovat helposti puhdistettavissa. Lisäksi automaattiset ominaisuudet, kuten itsekalibrointi, tekevät käytöstä helpompaa.

Heikkoudet – Ei täydellinen, mutta lähellä

Vaikka Assioma Pro MX-2 on vaikuttava kokonaisuus, se ei ole täysin vailla heikkouksia. Sisäänrakennettu akku ei ole käyttäjän vaihdettavissa, mikä voi nousta potentiaaliseksi ongelmaksi vuosien päästä. Tällöin ratkaisuksi nousee koko akselin ostaminen varaosana, joka on toki mahdollista.

Käytännössä sisäänrakennettu akku voi vaikeuttaa, jos olet ajamassa pitkää ultramatkaa ilman latausmahdollisuutta. Tällöin tehomittari vaihdettavalla paristolla voi osoittautua järkevämmäksi vaihtoehdoksi. Tämä tuskin on useimmille meistä ongelma, sillä 60h akunkesto on vallan riittävä lähes kaikkeen.

Polkimet edestä päin kuvattuna.

Toinen havainto testin aikana oli pieni klappi poljinrungon ja akselin välillä. Vaikka tätä ei huomannut ajon aikana, se saattaa häiritä tarkkasilmäisiä pyöräilijöitä. Pieni klappi johtuu Faveron käyttämistä neulalaakereista, jotka on suunniteltu kestämään paremmin iskuja ja maastoajon rasituksia kuin perinteiset laakerit. Tämä suunnitteluratkaisu selittää, miksi välys on olemassa, ja Favero onkin ilmoittanut, että pieni liike on normaalia eikä vaikuta polkimien toimintaan tai kestävyyteen. Vaikka tämä voi tuntua häiritsevältä teoriassa, käytännössä ongelma jää hyvin vähäiseksi – varsinkin, kun klappi ei ilmene ajossa.

Kolmas löydettävissä oleva heikkous on konversion puute, eli toisin kuin joillakin kilpailijoilla, poljinta ei voi muuttaa maantiepolkimeksi poljinrunkoa vaihtamalla – ainakaan toistaiseksi. Toistaiseksi tämä tekniikka on tarjolla vain maastopuolen polkimeen

Loppusanat – Mitä vaaditaan hyvältä wattipolkimelta?

Jos mietitään täydellistä wattipoljinta, niin ainoastaan hyvä tarkkuus tai luotettavuus ei riitä, vaan tuote pitää olla ensiluokkainen myös polkimena. Ja sitä Assioma Pro MX-2 on. Assiomat ei ehkä mullista maastopyöräilyn tehomittausmarkkinoita, mutta se asettaa uuden tason siinä, mitä voimme odottaa jatkossa wattipolkimilta.

Polkimet kätkevät elektroniikan sisälleen huomaamattomasti.

Näillä ajaessani tuntuma oli täysin vertailukelpoinen XTR:n polkimiin sillä erotuksella, että watit vilkkui ajotietokoneessa. Tehomittarin tuoma lisäpainokin on hieman polkimista riippuen lähes mitätön.

Ehkä silti yksi Assioma Pro MX-2:n suurimmista vahvuuksista on sen kilpailukykyinen hinta-laatusuhde. Vaikka Favero on kilpailijoitaan pienempi yritys, on se onnistunut luomaan valmistusprosessin, jolla hinta on saatu kilpailijoita edullisemmaksi.

Italialaiselta Faverolta on hieno suoritus tuoda markkinoille poljin, joka toimii näin luotettavasti jopa Suomen haastavissa talviolosuhteissa. Tehoa mittaavien maastopolkimien valmistaminen on osoittautunut haastavaksi ja rutkasti kehitystyötä vaativaksi operaatioksi, mutta Favero on onnistunut siinä sellaisella tavalla, jota on helppo suositella.

Tämä tuote osoittautui tämän testin perusteella erinomaiseksi.

 

 

Kirjoittanut:

Bob

Mies, jonka aina liikkeessä pysyvät aivot ovat alkujaan Kuraläpän idean takana. Ilman Bobia ei olisi Kuraläppää. Bob on monitaituri ja perheenisä, jolla on sana hallussa ja kamera pysyy kädessä. Kova kestävyysurheilutausta rakensi Bobista sen kovaa ajavan koneen, joka nykyään viihtyy enemmän enskaisammilla poluilla. Rakastaa pyöräspeksaamista, jopa melkein enemmän kuin pyöräilyä itseään.