22.7.2024

Evocin laukut kestotestissä

Saimme Evocilta pyörään kiinnitettäviä laukkuja testiin aiemmin tänä vuonna. Laukut ovat päässeet mukaan eri kokoonpanoilla arki-iltojen gravel-lenkeistä aina Likaasen Lakeuden soratieultraan. Nyt, muutaman testikuukauden jälkeen, on aika avata laukkuja vähän tarkemmin ja katsoa mitä niistä löytyy.

Testin tuotteet:

Evoc Frame Pack WP M (90€)

Evoc Handlebar Pack 1,5 (50€)

Evoc Top Tube Bag (40€)

Evoc Seat Bag Tour M (30€)

Yhteistä kaikille testin laukuille oli Evocin malliston mukainen Carbon Grey -väri. Evocin logo on jokaisessa laukussa heijastinpintainen, eli pimeässä logot lisäävät hieman pyöräilijän näkyvyyttä. Pintamateriaaliltaan laukut hylkivät likaa ja ovat vedenpitäviä. Laukut on toki helppo puhdistaa vedellä ja rätillä, jos ne kuitenkin märällä ajokelillä sattuvat likaantumaan. Evocin nettisivujen mukaan saumat laukuissa ovat hitsattuja, mutta tässä tapauksessa termi suomennettuna tarkoittanee ultraäänihitsausta tai liimausta. Joka tapauksessa saumat pitävät veden loitolla ja ovat siististi viimeistellyn näköisiä. Myös laukkujen vetoketjut ovat vedenpitäviä.

Kaikki Evocin vetoketjut ovat vedenpitäviä.

Laukut kiinnitetään pyörään kumipintaisilla jämäkillä tarranauhoilla. Kumipinnan ansiosta tarranauhat pitävät laukut ryhdikkäästi paikallaan. Tarranauhat ovat melko pitkiä, mutta ne on tarkoitettu leikattavaksi sopivaan mittaan. Ne ovat kaikissa laukuissa samankokoiset myös leveydeltään. Laukkujen mukana tulee tarranauhojen alle pyörän runkoon kiinnitettävät suojateippiliuskat, joilla voi halutessaan suojata pyörän runkoa.

Kaksi laukkua kiinni samalla tarranauhalla.

Frame Pack M

Pyörän etukolmion sisään kiinnitettävä M-koon runkolaukku on ulkoisilta mitoiltaan 50 x 450 x 150mm. Evocin mukaan laukku painaa 270g ja on tilavuudeltaan 3,5l. Laukun säilytystila koostuu kahdesta osasta, joista isompaan pääsy on oikealta sivulta. Ison tilan ”takaseinästä” löytyy vielä pienet verkkotaskut.

M-koon runkolaukun tilavuus on 3,5 litraa.

Iso säilytystila toimii mainiosti pitkällä lenkeillä energian ja lisävaatekerroksen säilytystä varten sekä sinne mahtuu vaihtoehtoisesti myös juomarakko. Helposti aukeava ja sulkeutuva pitkä vetoketju mahdollistaa laukulla käynnin ajon aikana, mikäli sieltä on tarve ottaa jotain.

Pääsy runkolaukun isompaan säilytystilaan löytyy oikealta kyljeltä.

Runkolaukun vasen puoli on huomattavasti kapeampi tilaltaan. Pitkillä lenkeillä tila on omiaan puhelimelle, varavirtalähteelle ja eri laitteiden latausjohdoille. Mm. ajotietokoneen lataus ajon aikana onnistuu hienosti, kun latauskaapelin saa vedettyä siististi laitteelle suoraan laukusta.

Vasemman kyljen kapeampi säilytystila sopii hyvin mm. varavirtalähteelle ja tarvittaville johdoille.

Handlebar Pack 1,5

Ohjaustankolaukun asentaminen voi olla stemmin pituuden ja/tai jarruletkujen/vaihdevaijerin takia joissakin pyörissä haasteellista. Itselläni jarruletkut ja vaihdevaijeri aiheutti aluksi pientä päänvaivaa. Testiin saatu laukku on ulkoisilta mitoillaan 240 x 90 x 100mm ja tilavuudeltaan 1,5 litraa. Laukku yllätti tilavuudellaan. Parhaimmillaan se on syönyt tuulitakin, hanskat, lampun akun, Leathermanin ja urheilujuomatablettituubin. Tietäjien mukaan ohjaustankolaukut lisää jonkin verran ilmanvastusta ja näin ollen syö myös watteja, mutta pitkillä lenkeillä rajallisen säilytystilan takia jostain on luovuttava.

Ohjaustankolaukun tilavuus on 1,5 litraa.

Kuten muistakin Evocin laukuista, myös ohjaustankolaukun sisältä löytyy verkollinen väliseinä, mikä jakaa tilan kahtia. Tämä oli lopulta ihan kätevä ratkaisu pimeässäkin, kunhan vaan muistit kummalle puolen väliseinää tavarat pakkasit.

Myös ohjaustankolaukusta löytyy tilan jakava väliseinä.

Top Tube Pack

Tämä on ehdoton kestosuosikki testin laukuista ja riippumatta lenkin pituudesta se on tullut pyörääni jäädäkseen. Ulkoisilta mitoiltaan se on suhteellisen pieni (200 x 50 x 85mm / 90g), mutta sieltä on helppo ottaa lisäenergiaa karkkien ja geelien muodossa ajon aikana. Todella pitkillä lenkeillä sitä voi toki täydentää taukojen aikana muista laukuista. Putkelta poljettaessa varsinkin vähän aggressiivisemmin polvet osuvat hieman laukkuun, mutta se pysyy kuitenkin paikallaan. Vetoketju on helppo avata ja sulkea ja se estää eväiden kastumisen sateella sekä niiden pakenemisen karkealla alustalla ajettaessa.

Vaakaputken päälle kiinnittyvä laukku on tullut pyörääni jäädäkseen.

Toptube pack voidaan kiinnittää pyörään myös ruuvein, mikäli pyöräsi vaakaputkesta löytyy tähän tarkoitukseen sopivat valmiit kierrereiät. Laukun sisältä oikealta kyljeltä löytyy muiden laukkujen tapaan verkollinen väliseinä. Olen säilyttänyt siellä kotiavaimia, mutta jostain syystä lenkin päätteeksi ne ovat joka kerta hypänneet väliseinän yli eväiden sekaan.

Toptube packin pohjasta löytyy vaihtoehtoinen ruuvikiinnitystapa mikäli pyöräsi tätä tukee.

 

Toptube packin sisältä oikealta kyljeltä löytyy pieni sivutasku.

Seat Bag Tour M

M-koon satulalaukku on mitoiltaan 85 x 150 x 95mm ja painaa 76g. Muista testin laukuista poiketen satulalaukun kiinnitysmekanismi on hieman erilainen. Irrallisista tarranauhoista poiketen satulalaukusta löytyy kiinteät tarranauhat, millä se kiinnittyy edestä satulaputkeen ja yläpuolelta satulan kiskoihin. Satulalaukusta on tullut niinikään vakiolaukku pyöräni kokoonpanossa lenkin pituudesta riippumatta. Satulalaukku on minulle ns. varaosaosasto, mihin kajotaan vain, kun jotain lenkin aikana hajoaa. M-kokoiseen laukkuun olen saanut mahtumaan kaksi sisuria, rengasraudan, pieniä nippusiteitä ja pienen pikaliimatuubin sekä pätkän teippiä. Näiden lisäksi mausteena sopassa on vaihdevaijeri, klossinpultti, ketjulinkki ja pari venttiilin sielua.

Satulalaukusta löytyy lenkin aikana oletettavasti tarvittavat varaosat.

 

Satulalaukkuun mahtuu pari sisuria, rengasrauta sekä pieniä, mutta tärkeitä varaosia.

Kirjoittanut:

Juha Mielonen

Juha kuuluu parhaaseen A-ryhmään, nimittäin Seinäjoen Opel-ryhmään! Vivaron lisäksi Juha ajaa pyörällä paljon ja mitään säästelemättä, eikä epäile ottaa osaa tyhmiinkään haasteisiin. Pyöräilystä on tullut Juhalle osa kurinalaista tekemistä motivaatiosta riippumatta. Kun tarpeeksi syvältä kaivaa se on myös hyvä tapa oppia itsestään aina jotain uutta. Toisessa elämässä Juha on tekninen insinöörismies, joten suhtautuminen välineisiin on sen mukaista.