Tempr CFR Off-Road – Canyonin iso askel kenkätelineen ylähyllylle
Sanotaan, että aikuisen ihmisen tulisi käyttää rahansa vähintään kahteen asiaan – hyvään sänkyyn ja hyviin kenkiin. Pyöristään paremmin tunnettu Canyon tarjoaa nyt jälkimmäisiin ratkaisun omasta mallistostaan.
Saksalainen valmistaja julkaisi nimittäin kesällä ensimmäisen oman kenkämallistonsa, josta ensiksi myyntiin tulivat kisakireät Tempr CFR -kengät sekä maastoon (Off-Road) että maantielle (Road).
Kuraläppä kirjoitti Canyonin uusista kengistä ennakkojutun täällä, josta voit lukea lisää muun muassa siitä, mitä kenkien kehitystyössä tehtiin.
Koeajojakson aikana alkusyksystä Suomessa oli parhaillaan intiaanikesä, joten maastokenkää päästiin kokeilemaan sekä viileinä aamuina että syyskuun alussa yllättäneessä helteessä.
Varpaat tiukasti kisaradoilla
Tempr CFR Off-Road on kisakenkä sekä ulkomuotonsa että ominaisuuksiensa puolesta. Ei isoja logoja, ei isoja kuvioita eikä mitään ylimääräistä, jota kilpailusuorituksessa ei tarvitsisi.
Testissä oli valkoinen pari, jonka materiaali vaikutti pysyvän rapalätäköiden yli oikaisemisesta huolimatta valkoisina. Kaunista materiaalivaihtoehtoa ei siis tarvitse pelätä, vaan se on likaa hylkivä. Näin ollen maastopyöräilyn lisäksi nämä sopivat jo pelkästään ulkonäkönsä puolesta valkokenkägravelajoon.
Kenkää jalkaan vetäessä sama vaikutelma pysyy. Canyon on antanut kengän etureunassa tehdylle ratkaisulle nimen ”PerformFit”, jossa kengän koko etureuna on yksiosainen. Jalka istuukin hyvin kenkään eikä liiku sen kummemmin, vaikka nauhat eivät vielä olisikaan kiinni.
Canyon on suunnitellut kengän niin, että jalkaterän leveimmässä kohdassa pikkuvarpaan ja isovarpaan välillä jalkaan kohdistuvaa painetta on minimoitu materiaalia vähentämällä.
Kengän päällys kiristyy kahdella Boa Li2 -rullalla poikittaissuunnassa. Tällä kantapää saadaan pysymään kantakupissa paikallaan, mikä oli valmistajan tavoitteenakin.
Kantapään ylimääräinen liike yleensä yhtäältä ärsyttää polkiessa ja toisaalta sillä on vaikutusta myös itse voiman välittymisellä polkimeen. Tämä on ensimmäinen vaatimus ostopäätökselle myös ihan tavallisia kenkiä ostaessa.
Poljinta ylös vetäessä jalka ei heilu kengässä ja alaspäin suuntautuva poljinliike tuntuu luonnolliselta. Voima välittyy siten hyvin polkimeen. Hyvän kisakengän ensimmäinen vaatimus täyttyy.
Kenkää on helppo löysätä, kun kisatilanne kiristyy
Pyöräilykenkien kiristysmekanismi voidaan yleisesti ottaen toteuttaa rullalla, remmillä, nauhoilla ja tarranauhoilla. Korkeaa suorituskykyä vaativaan ajoon kiristysrulla, kuten Canyonin kenkien Boa-rulla on mielestäni järkevin ratkaisu.
Myös kiristysrullia on monenlaisia. Esimerkiksi Shimano käyttää kengissään kaikkein kalleinta mallia lukuun ottamatta rullaa, jota ei voi löysätä ilman rullamekanismin ylös nostamista. Northwaven kenkien löysääminen sen sijaan edellyttää rullassa olevan painikkeen pohjaan painamista ainakin tietyissä malleissa.
Tempr CFR Off-Road -kengissä sen sijaan rullat sekä kiristyvät että löystyvät silloin, kun rulla on ala-asennossa. Hienosäätöä on siten helppo tehdä vauhdissa suuntaan tai toiseen. Sekä XC- että sora-ajossa tämä on hyvä ominaisuus. Esimerkiksi ennen jyrkkiä mäkiä kenkä olisi hyvä olla niin kireällä, että jalka ei liiku kengässä ollenkaan.
Kenkiä on siis helppo sekä kiristää että löysätä – hyvän kisakengän toinen vaatimus täyttyy. Toisaalta nauhoitus ei tunnu liian kireältä, vaikka rulla olisikin kiristetty tiukalle.
Erääseen yksityiskohtaan sen sijaan suhtaudun varauksella. Tempr CFR Off-Road -kenkien Boa-rullan nauhan materiaali on synteettistä punosta. Tällä on mahdollisesti säästetty hieman painoa. Omissa kengissäni pidän enemmän Boan perusmallien muovipäällysteisestä rautalankatoteutuksesta, joita en ole itse ainakaan saanut hajoamaan.
Ei taivu paineen alla
Kisakengän kolmas vaatimus on se, että pohja ei anna periksi kampea kovaa pyörittäessä. Kengän välipohja on tehty kokonaisuudessaan hiilikuidusta.
Melko isokokoisena pyöräilijänä putkelta polkiessa usein huomaan kengän pohjan taipuvan ja notkuvan melko helposti. Tästä ei sinänsä ole tavallisessa ajossa juuri haittaa, mutta kisassa en halua kompromisseja.
Canyonin kenkien hiilikuitupohjien ansio on, että teknisissä paikoissa tuntuma kengän, pyörän ja ajoalustan välillä on välitön. Tämä on kisakengältä tärkeä ominaisuus, koska jalkojen kautta saa hyvän tuntuman muun muassa ajopinnan pidosta, juurista ja kivistä.
Kenkien pohjat ovatkin erittäin jäykät. Putkelta täysillä polkiessa ylämäkeen pohja ei jousta lainkaan. Tämä on yksi jäykimmistä kengistä, joita olen testannut.
Kenkien sisäpohjat ovat Canyonin yhdessä Solestarin kanssa kehittämät ja ne tuntuvat jalkapohjiin erinomaisilta.
Voisi kuvitella, että nämä ovat omiaan XC- tai cyclocross-kisan intensiiviseen starttiin, jossa jokainen polkaisu vaikuttaa siihen, miltä sijoitukselta löydät itsesi ensimmäisen kierroksen jälkeen. Kisakengän kolmas vaatimus on täytetty.
Tiukka istuvuus, mutta säädettävissä
Koeajossa minulla oli koon 47 kengät. Tuttu lenkkitossumyyjä totesi juoksukenkiä ostaessani, että se on suurin lapsille tarkoitettu koko ennen aikuisten kokoja. Mielestäni kenkien mitoitus vastasi ilmoitettua kokoa. Vapaa-ajalla käytän kokoja 46-47 ja pyöräkengissä koko 47 on yleensä minulle parhaiten sopiva.
Kengistä on tarjolla unisex-malli kokovaihtoehdoissa 36-48 ja puolikkaat koot ovat saatavilla kokojen 40.5-46.5 välillä.
Canyon ilmoitti kenkiä julkaistessaan, että leveää lestiä ei tarvita erikseen. Purefit360-lestissä pitäisi siksi olla tilaa leveämmille jalkaterille. Varpaiden kohdalta kenkä onkin itse asiassa riittävän tilava, vaikka minulla onkin leveä jalkaterä.
Lättäjalkaisena jäin kuitenkin kaipaamaan leveälestistä mallia. Minun kaltaisillani leveillä jaloilla kenkä puristaa herkästi pidemmällä lenkillä ja joudun siksi käyttämään leveälestisiä malleja kaikissa pyöräkengissä.
Myös Tempr CFR Off-Road-kenkä puristi jalkaterän sivuilta, mutta tämä on enemmänkin minun jalkojeni tyyppivika kuin kenkien vika. Esimerkiksi italialaisperäiset pyöräkengät tuntuvat jaloissani kidutusvälineiltä parin tunnin käytön jälkeen, vaikka muuten ainakin uskon olevani melko kovapäinen. Ehkä vielä pykälän suurempi koko olisi ollut näissäkin kengissä sopiva.
Boa-rullia löysäämällä sain onneksi kengät istumaan paremmin jalkaterän alueelta ja ongelmia ei enää ollut. Näillä ajaa varmasti muutaman tunnin tiukan kisan hyvällä menestyksellä koeajon kokemusten perusteella. Suoritus ei jää siis kengistä kiinni, vaan ne ennemminkin auttavat hyviin suorituksiin ominaisuuksiensa avulla.
Täytyy nimittäin muistaa, että kenkä on suunniteltu kisojen vaatimukset edellä. Mukavuusajoon on eri kengät. Pidemmillä matkoilla käytetään muutenkin leveämpiä ja hieman pehmeämpiä kenkiä.
Mitoitus kantapään alueella oli sen sijaan reiluhko ja kengät sai kiristää melko tiukalle ennen kuin ne istuivat hyvin.
Materiaalit valittu suorituskyky edellä
Kengän sisäpuolella käytetty materiaali vaikuttaa pitävältä. Edes halpa ja liukas keinokuitusukka ei lipsu kengän sisällä. Myös paksummilla sukilla – kuten pidemmissä pyöräsekoiluissa hyväksi osoittautuneilla automarkettien työsukilla – ajotuntuma on hyvä.
Materiaali on riittävän hengittävä suomalaisiin olosuhteisiin. Jalka ei hikoile liikaa edes lämpiminä päivinä. Tuuletus toimii hyvin sekä ulkona kesän viimeisillä helteillä että sisäpyöräilyssä.
Iltojen pimetessä ja sään kylmetessä mutaisissa olosuhteissa kenkien pohjien Vibram-pinnat ovat pitävät ja ne eivät lipsu kiiltävällä lattialla. Tempr CFR Off-Road -kengillä pystyy hoitamaan myös pakolliset jalkautumiset, mikäli niitä osuu kisaan tai lenkille. Klossi irtoaa helposti polkimesta ja toisaalta kenkä on helppo lukita polkimeen. Näin ollen nämä toimivat myös cyclocrossissa.
Juoksuominaisuuksien osalta todetaan sitä, että cyclocrossissa juoksu tuntuu joka tapauksessa pahalta eikä se ole kenkien syytä. Pidempiin tunkkausretkiin kenkä ei kuitenkaan välttämättä ole kaikkein paras valinta. Kyseessä on nimittäin erittäin jäykkä kisahenkinen kenkä.
Kisahenkisyys kannattaa ottaa myös huomioon siinä, että kenkien sisäpinnat ovat alttiita kulumaan niiden hinkatessa kampea vasten. Tähän hintaluokkaan toivoisi hieman kestävämpää materiaalia, vaikka kyseessä onkin kisakenkä.
Kenkien kupit ovat kovasta muovista valmistettuja, joten ne tukevat ja suojaavat jalkaterää hyvin. Niiden kanssa kannattaa kuitenkin olla varovainen, ettei kolhi pyörän maalipintaa vahingossa esimerkiksi kovin mutaisilla lenkeillä.
Voidaan todeta, että Canyonin ensimmäisen kenkämalliston maastokenkä Tempr CFR Off-Road kuuluu kenkätelineen ylähyllylle.
Lisätietoa: Canyon
Kirjoittanut:
Sorateiden sankari Juha viihtyy siellä, missä kestopäällyste päättyy ja seikkailu alkaa. Pohjanmaalla vaikuttava kestävyyskone ja entinen moukarinheittäjä pitää itsensä haastamisesta ja uuden kokeilemisesta. Välineenä on useimmiten joko gravel-pyörä, XC-pyörä tai läskipyörä, joiden rakentamisesta ja osavalinnoista riittää kerrottavaa vaikka useiden satojen kilometrien pituisten lenkkien ajaksi.