Mondraker uusii XC-tykkinsä, F-Podiumin
Mondrakerin runkoja ei ole vaikea tunnistaa ja sama pätee tälläkin kertaa päivitetyn F-Podiumin osalta. Mondrakerilla on noudatettu vanhaa ja hyväksi todettua siroa ulkomuotoa, erityisesti etukolmion putkien muotoiluissa. Kuten otsikostakin selviää, tämä juuri julkaistu Mondraker F-Podium tulee kamppailemaan cross country -kategoriassa, sekä maailman huipulla, että ihan tavallistenkin tallaajien keskuudessa. Valmistaja kuvailee pyörää erityisesti kolmella adjektiivilla: kevyt, jäykkä ja nopea.
F-podiumista löytyy päivitetty Mondrakerin oma Zero Suspension System, joka tarkoittaa mm. parempaa polkutehokkuutta, olematonta pedal kickbackia ja sulavaa joustoa kovemmassakin maastossa. Zero Suspension System perustuu iskunvaimentimen toimintaan yhdessä rungon kinematiikan kanssa ja se on perustana kaikissa Mondrakerin täysjousitetuissa pyörissä xc-pyöristä DH-pyöriin, mukaan lukien myös sähköavusteiset pyörät. Samalla geometria on kuitenkin kokenut pienen ulkoisen muutoksen, nimittäin takakolmiota on pienennetty.
Painopistettä ollaan saatu hiukan alaspäin pienemmän takakolmion ansiosta, jolloin iskunvaimennin ”makaa” alempana ja loivemmassa kulmassa. Edellä mainittujen muutosten myötä on myös mahdollistettu kahden juomapullotelineen kiinnitys enemmän tilaa saaneeseen etukolmioon ja mahdollisuuden pidemmälle hissitolpalle. Myös yläputki on uudessa F-Podiumissa jäykkäperäveljensä Podiumin kaltaisesti täysin suora.
F-Podium:
• Stealth Air -hiilikuiturunko
• 29″ -rengaskoko (max. 2.4″ leveät renkaat)
• Päivitetty Zero Suspension System
• Joustomatka edessä 120mm ja takana 110mm
• Kaksi juomapullon paikkaa
• Integroitu stemmi ohjaustankoon
Geometria (L-koko):
• Satulaputken pituus 470mm
• BB Drop -40mm
• Chainstayn pituus 435mm
• Reach 480mm
• Keulakulma 66,5°
• Satulaputken kulma 73° (efektiivinen 76°)
F-Podiumia on saatavilla neljää eri versiota neljässä eri koossa (S-XL).
F-Podium RR SL, josta löytyy Rokkarin SID Luxea, SRAMin XX SL Eagle AXS -voimansiirto sekä Rokkarin Reverb AXS -hissitolppa.
F-Podium RR:stä löytyy mm. FOXin Kashimaa alustana, SRAMin X01 Eagle -voimansiirto ja SRAM Level Bronze 2P Stealth -jarrut.
F-Podium R kätkee sisällensä mm. FOXin Performance-sarjan keulan ja iskarin, SRAM GX Eagle -voimansiirron ja SRAMin Level Bronze 2P Stealth -jarrut.
F-Podium on varusteltu Rokkarin SID Luxe 3P:llä, SRAM GX Eagle -voimansiirrolla sekä SRAM Level T -jarruilla.
Tarkkoja Suomen hintoja ei ole vielä saatavilla, mutta lähtöhinta tulee F-Podiumissa olemaan n.5000,00€ ja F-Podium RR SL:ssä n.11.000€.
Kirjoittanut:
Jere solahti mukaan Kuraläpän jengiin hieman kuin vahingossa. Tai niin hänelle uskoteltiin, vaikka päätös Jeren mukaan pyytämisestä oli tehty jo ennen kuin Jere sitä osasi epäilläkään. Tämä Turun oululainen on nimittäin todella symppis, mutta lisäksi hyvä kaikessa mihin ryhtyy. Ja Jerehän ryhtyy! Nopeasti pyöräilyn aloittamisen jälkeen Jere oli jo mukana podcastissa puhumassa lajin hienoudesta. Jeren käsialaa ovat myös Kuraläpän videot ja osa valokuvista.