LKP Bikepark – Lumenkaatopaikasta maastopyöräilijän unelmien harrastuspaikaksi

Kirjoittanut: Salla

Some on käynyt kuumana viimeiset muutaman kesän, kun Järvenpäähän on rakentunut LKP Bikepark niminen harrastuspaikka. Pienelle alueelle on noussut iso määrä erikokoisia hyppyreitä, ja niitä pääsee ajamaan maksutta. Maksuttomuuden lisäksi paikka on aina auki. Kuulostaa jokaisen maastopyöräharrastajan unelmapaikalta!

Kaikki artikkelin kuvat: Eetu Halmela

Kaunista katseltavaa, hyppyreitä kaikkialla

Istuimme alas Jasu Louhen kanssa, joka hääräilee eräänlaisena johtohahmona jo kovasti mainetta niittäneen Lumenkaatopaikka Bikeparkin, eli LKP:n, takana. Jasu on asustanut Järvenpäässä koko elämänsä ja hänellä on ensimmäinen maastopyörä ollut 80-luvulla, joten kaupungin polut ja maastot ovat tulleet hänelle jo hyvinkin tutuiksi. Jasu on vaikuttanut paikallisiin pyöräilyolosuhteisiin jo ennen LKP:n tarinan alkua esimerkiksi harrastuspaikkoja ylläpitämällä ja sankarilinjoja speksaamalla.

 

Kiva saada sinut Jasu mukaan haastatteluun! Lähdetäänkö liikkeelle siitä, että mistä idea LKP:n takana sai alkunsa?

Paikka löydettiin joskus sillä tavalla, että olimme pyörälenkeillä tulleet alueelle ja oikoneet hiekkakentäksi muodostuneen alueen läpi. Paikka on ollut siis ikään kuin lenkin varrella. Hiekkaahan siellä on vaikka kuinka paljon, kun sitä on hiekotuksen vuoksi kerääntynyt vuosien saatossa lumen mukana. Siinä sitten tuli mieleen, että tästähän voisi saada rakennettua ihan hienoja hyppyreitä kun hiekkaa on valmiiksi niin paljon. Bikeparkeissa ajan ehkä pari kertaa vuodessa ja tuli tarve sille, että haluaisin helpommin päästä harjoittelemaan bermejä ja hyppyjä. Raksailimme sitten sinne hiekotushiekkakasoille pari pientä hyppyä.  Itsellä oli mielessä sellainen bermejä ja flow-tyylinen rata, joka onkin edelleen olemassa ja on nimeltään Disco-linja. Hyppyjäbät halusivat sitten isompaa hyppyriä, eli siellä oli muutama eri kaveriporukka ajelemassa ja puuhastelemassa ja laittamassa LKP:n tarinaa aluille.

Järvenpään kaupungilla olikin sitten meneillään osallistavan budjetoinnin kuviot, josta pyysin rahaa maastopyöräreittien parannukseen. Muutaman mutkan ja neuvottelun kautta lopputulema oli sellainen, että perustimme yhdistyksen nimeltä HTC Freeriders ry. ja vuokrasimme Järvenpään kaupungilta tuon maa-alueen. Ja siitä LKP Bikepark sai sitten alkunsa.

 

Milloin LKP ideointi siis sai alkunsa, ja milloin se on avattu kävijöille?

Se oli vuosi 2019 kun aloimme miettimään, että tähän hiekkakentälle olisi hieno saada rakennettua hyppyreitä. Vuoden 2020 alussa oli tämä OSBU eli osallistavan budjetoinnin systeemi, ja keväällä 2020 meillä olikin jo vuokrasoppari paikasta ja kaivaminen sai alkaa. Tutustuimme samoihin aikoihin Mannisen Seppoon, jolla on taustaa motocrossista ja osaamista kaivurin käsittelystä, mikä olikin hieno juttu kun kaivurilla tekeminen on niin paljon nopeampaa kuin pelkästään lapiopelillä. Ja Sepolla on kaivurin käyttö todellakin hallussa!

 

Mitä on HTC Freeriders Ry?

HTC Freeriders ry perustettiin silloin, kun LKP:n maa-alueen vuokraaminen tuli ajankohtaiseksi. HTC tarkoittaa Hiihtomaja Trail Centeriä jota olimme kaveriporukalla ylläpitäneet. Nimi keksittiin silloin, kun lähdimme ajamaan jotain enskakisaa ja joukkueelle tarvittiin nimi. Sama nimi otettiin käyttöön yhdistykselle, jonka päätarkoitus nyt on LKP Bikeparkin ylläpitäminen.

 

Harrastepaikkojen rakentaminen ja ylläpitäminen vaatii jonkin verran rahaa. Kuinka katatte LKP:n kulut, kun harrastaminen on kuskeille maksutonta?

Aluksi tähän tosiaan saatiin Järvenpään kaupungilta osallistavan budjetoinnin kautta 5000€. Se summa meni nopeasti kaivurivuokraan ja polttoaineisiin. Rahaa tarvitaan jatkossakin alueen vuokran maksuun, rakentamiseen ja ylläpitämiseen. Onhan tähän joku euro harrastajien taskuistakin laitettu, ja meidän toimintaa voikin tukea liittymällä kannatusjäseneksi HTC Freeriders –yhdistykseen. Paikallisilla yrityksillä on myös mahdollista tukea meidän toimintaamme. Esimerkiksi viereinen rautakauppias lahjoitti heti alkuun kattavan trail build kitin, joka sisälsi lapioita, haravoita, kottikärryt ja oksasaksia. Myös paikallinen kondiittori on sponssannut monet talkoot lihiksillä ja nakkipiiloilla, ja tuusulalainen Diamondbikes on osoittanut yhteistyöhalukkuutta.

 

Millä ajalla tämä kaikki sitten tapahtuu?

No, kaikki harrastuksethan vievät aikaa, tämän ajopaikan rakentaminen ja ylläpitäminen on siis harrastustoimintaa. Meillä on noin 15 hengen porukka joka ajaa LKP:lla aktiivisesti ja yhdessä hieman teemme ja suunnittelemme. Kuitenkin voisi sanoa, että aktiivisin viiden hengen porukka sitten käy säännöllisemmin ylläpitämässä reittejä. Ja tietenkin jos harrastajat huomaavat rikkoneensa jonkin bermin tai muuta, niin tottakai omia jälkiä saa korjata. Mutta suuremmat huoltotoimenpiteet tehdään HTC Freeridersien aktiivien toimesta.

Tuttu näky LKP:lla – porukkaa kerääntyy ajamaan, raksaamaan ja viihtymään yhdessä.

Jos joku haluaisi tukea toimintaanne, kuinka se onnistuu?

Voi vaikka liittyä kannatusjäseneksi haluamallaan summalla! Kannatusjäsenyydestä löytyy tietoa HTC Freeridersin nettisivuilta täältä. Kannatusjäsenille halusimme tarjota myös jotain ekstraa kiitokseksi, ja nyt muutama viikko sitten järjestimmekin LKP Syysjamit jossa aluksi oli kannatusjäsenille avoin hyppyleiri.

Lisäksi on ollut hienoa huomata kuinka yhteisöstä on löytynyt haluja auttaa, esimerkiksi joku joka omistaa kaivinkoneen on tarjonnut apujaan ja mahdollisuutta käyttää konetta.

Tunnelmia syysjameista.

Millainen vaikutus LKP:lla on ollut paikalliseen pyöräilykulttuuriin?

Meillä on ollut polkujyystöä Järvenpäässä jo pitkän aikaa, kun täällä on tuo HTC eli Hiihtomaja Trail Center ja myös Fillarihemmon ylläpitämä Paavonpolku Trail Center. Ajopaikkoja siis löytyy luonnon poluista ylläpidettyihin paikkoihin, mutta ehkä LKP tuo porukkaa eri tavalla yhteen kun alue on kuitenkin suhteellisen pieni. On hienoa nähdä kun ajajat viihtyvät hyppyreillä, mutta kaikkein hienointa on tietenkin seurata kuskien kehittymistä.

LKP on tehnyt myös sen, että tänne tullaan nyt ajamaan eri puolilta pääkaupunkiseutua ja muualtakin Suomesta, eli sen seurauksena näkee myös enemmän uusia tuttavuuksia mäellä. Tämä on hyvä paikka harjoitella kun toistoja tulee niin paljon pienessä ajassa ja hyppyvarmuus kehittyy nopeasti. Juuri joku harrastaja oli jakanut vähän tunnin sessiolta speksejä, niin yhdessä tunnissa luomupyörällä oli tullut 25 toistoa. Ja jos yhdellä radalla on viisi hyppyriä, niin tunnissa tulee yli sata hyppyä. Aikamoista täsmäharjoittelua!

LKP on aina auki – myös talvella on pyritty pitämään joitain linjoja ajokunnossa.

Millaisia suunnitelmia teillä on tulevaisuuden suhteen?

Pientä kehittämistä on tietenkin aina tarpeen tehdä. Juuri pari viikkoa sitten on tehty muutama uusi hyppyri sinne mäen päälle. Lähtökumpuja voisi varmaan korottaa vielä ja sitten meillä on siellä takana vielä käyttämätöntä tilaa, jonne olisi kiva suunnitella vaikka junnuille sopivaa pumptrackia.

 

Minkä tasoisille kuskeille LKP Bikepark on tarkoitettu?

Periaatteessa olemme pyrkineet tekemään ajettavaa kaikille. Siellä on sellainen helpoin linja, mitä mun kaverin nelivuotias lapsi vetää balance bikella joten sanoisin että ajettavaa löytyy kaiken tasoisille. Ja tietenkin haastetta on pyritty kasvattamaan myös jo kokeneemmille kuskeille. Vaikka nyt ajatus on, että kaiken tasoiset voivat alueella ajaa, niin kannattaa alkuun kuitenkin tutustua suorituspaikkoihin ihan vaikka kävellen. Isoimmat hypyt ovat jo aika kookkaita ja jo keskikokoisissa voi olla gäppejä, joten suorituspaikkaan tutustuminen on tärkeää. Yleensä myös paikalliset mielellään neuvovat ja näyttävät linjoja, joten rohkeasti jutulle vaan!

Osa LKP:n hyppyreistä on jo todella kookkaita, tutustuthan suorituspaikkoihin ennen ensimmäisiä vetoja.

Mikä LKP:ssa on parasta?

No, se ainakin on tosi siistiä kun näkee miten junnut kehittyy kun on tällainen paikka missä treenata tekniikkaa. Olihan nämä paikalliset junnut kovia ajamaan jo ennestään, mutta nyt näyttää siltä että heidän ajonsa on ottanut aimo harppauksia eteenpäin. Ja myös se, että paikalle voi tulla kuka vain ajamaan. Tänne tulee välillä alakouluikäisiä joillain markettipyörillä ja niillä ne ajavat aivan innoissaan. Tästä on tullut sellainen matalan kynnyksen harrastuspaikka, jossa kaikki saavat ajaa kunhan on kypärä päässä. Ja tosiaan se, kuinka helposti täällä saa toistoja ja tekniikka kehittyy kun ajaa. On hienoa, kun on tällainen harrastuspaikka lähellä.

 

Mikä on ollut haastavinta LKP:n kanssa?

En oikein osaa sanoa mitään negatiivista. Ehkä sitten se, että satunnaisia mopoilijoita ollaan jouduttu opastamaan, ettei tämä paikka ole rakennettu mopoille. Vaikka hieno harrastus sekin, mutta ehkä niillä mopoilla voi ajaa jossain muualla.

Ilonpito jatkuu usein auringonlaskuun asti.

Onko antaa vinkkejä muille, jos jossain päin Suomea haluttaisiin toteuttaa samanlainen projekti?

Mieti tarkkaan minne rakennat ja mistä maat, sillä maan ostaminen on kallista. Ole hyvissä väleissä kunnan tai kaupungin kanssa. Perustelkaa projekti kaupungille taitavasti, eli tehkää hyvä taustatyö ja suunnitelma. Miettikää harrastuspaikkaa suunnitellessa tarkasti mittasuhteet ja miettikää hyppyreiden muodot. Ja no, tekemällä oppii. Joskus vasta jotain uutta linjaa testatessa olemme todenneet että tämä ei toimi, hyppyriä täytyy siirtää metri johonkin suuntaan tai jotain muuta viilaamista. Se kuuluu asiaan.

 

Kiitos haastattelusta! Vielä lopuksi, onko sinulla jotain toiveita kävijöille?

Muista pitää hauskaa! Ja baby steps, vältetään lanssien kanssa operoimiset sillä että lähdetään maltilla liikkeelle ja edetään kun kuski on lämmennyt ja kun taidot karttuvat. Ja muistaa, ettei aina ole pakko vetää isointa linjaa jos päivän fiilis ei ole sopiva. Treeniä, että oppii oikeat vauhdit.

 

LKP Bikeparkin ja HTC Freeridersien sivuilta löydät lisää tietoa – klik!

Kirjoittanut:

Salla

Kuraläpän ehdottomasti hauskin sekä ylivoimaisesti äänekkäin edustaja, jonka seurassa ei ole koskaan tylsää. Et usko vai? Lähde Sallan kanssa lenkille, niin 5min jälkeen tiedät mistä puhumme. Jos jatkat pidempään kuin 5min, niin opit hiljalleen mitä millainenkin kiljahdus tarkoittaa. Sallahan ei ole mikään pelkkä kaunis hattuteline, vaan pitkän kokemuksen omaava maastopyöräilijä, jonka salainen (nyt julkinen) intohimo on Emmerdale.