Antti Ukkonen – Ukkosen lailla Suomen sähköpyöräenduron eliittiin

Moi Antti, mitä sinulle kuuluu?
No moi! Kiitos hyvää! Aika kiireinen kesä ollut vähän kaikilla elämän rintamilla, mutta hyvin menee! Touhua riittää ja ajamaan päässyt mukavasti, joten mikäs tässä.
Sinun kasvosi ja kovat suorituksesi ovat tulleet tutuiksi endurokisoissa jo monelle, mutta kertoisitko vielä hieman millainen tausta sinulla on lajiin?
Olisinkohan minä ehkä ollut 14-vuotias, kun ajoin ensimmäiset krossikisat, ja sitten tuli ajettua motocrossia ja jäärataakin parit talvet kilpaa. Molemmat lajit jäivät aktiivisesta kilpailemisesta pois sen jälkeen kun täytin 19 vuotta, eli olisiko se ollut vuosi 2012. Siinä oli useampi vuosi välissä ettei minulla ollut minkäänlaista motskaria. Ostin vuonna 2013 ensimmäisen täysjoustomaastopyörän ja vuonna 2014 ajoinkin jo ensimmäisen enskakisan. Sitten ostin enskamotskarin 2016 lopulla ja sillä ajellut välillä huvikseen. Vuonna 2021 oli olkapään kanssa ongelmia enkä ajanut pyörällä kisaa, mutta kävin ajamassa parit motskarienskat huvikseni. Sekin meni ihan hyvin, ensimmäisestä C-luokan kisasta tuli voitto ja toinen kisa B-luokassa olin viides. En kuitenkaan ehkä moottoripyörällä tule ajamaan aktiivisesti kisaa, sillä tänä kesänä olen käynyt kuusi kertaa, lähinnä keulimassa takapihan pellolla, eli kamalasti ei pysty siihen nyt panostamaan… maastopyöräily vie taas melkein kaiken ajan.
Sinähän olet ajanut maastopyöräenskaa luomusarjassakin hyvällä menestyksellä?
No joo, yleensä pyörin top 10 sakissa, parhaat sijoitukset luomusarjassa ovat olleet neljäntenä kahdessa eri kisassa.
Miksi sitten siirryit luomupyöristä sähköpyöräsarjaan?
Se kiinnosti jotenkin tosi paljon konseptina ja ideana, että pääsee ajamaan vielä enemmän. Ja ehkä se ajankäytön rajallisuus tässä elämäntilanteessa on ajanut sen treenikuvion siihen, että ajaa mielellään eniten alamäkeä. Ja kun ei ole rajattomasti aikaa käytettävissä, niin tulee lähdettyä lenkeille sähköpyörällä, sillä saa maksimoitua ajot ja alamäet. Ja sitten tuli ajatus siitä että miksi ei lähtisi kokeilemaan myös e-bike kisoja, kun sillä lähinnä treenaakin. Ja kun talvella tuli tieto siitä sähköpyörien kokonaan omasta sarjasta, niin se sitten sinetöi päätöksen! Sähköpyöräsarjassa paras sijoitus on Himoksen kisoissa 1. sija ja tällä hetkellä olen kokonaiskilpailun johdossa.
Miksi juuri e-bike?
Ehkä nyt kun asiaa vielä miettii tarkemmin, niin ehkä kun ajoin mopoenskaa parit kisat, niin siitä tuli kipinä myös siihen ylämäen ajamiseen. Se on erilaista verrattuna luomusarjaan. E-bikellahan se on todella paljon kivempaa kuin luomupyörällä, ja pääsee haastamaan itseään myös todella teknisiin ylämäkiin
Olikos se niin, että teidän perheenne ensimmäinen e-bike ostettiin sinun vaimollesi….?
Joo, hahaha, kyllä, haha, näinhän se taisi olla! Kun olin ehkä tehnyt jonkinlaisen periaatepäätöksen että kun omistaa enskapyörän, niin en sitten voi ostaa itselleni sähköpyörää. Ja sitten kun ostettiin vaimolle se Levo ja sitä siinä hieman lainailin… no on se vaimo sillä ainakin 30 kilsaa ajanut! Mutta sinne meni se periaate, kyllä tuo pyörätyyppi on aivan loistava!
Eli sähköpyörä vei mennessään?
No joo, kyllä 😀

Ajat nyt Polen tiimissä tiimikisoja. Kuinka teidän tiiminne toimii, saatko tiimiltä tukea kisoihin valmistautumisessa ja kisojen aikana?
Hieman riippuu aina kilpailusta ja millä kokoonapanolla tiimi on siellä edustettuna. Kalpalinnassa oli muitakin Polen tyyppejä mutta Himoksella ei ollut ketään muita kuin minä ja Miika, sillä muut olivat Trans Madeiralla. Ja se Kalpalinnan kisa tuli niin nopeasti, että keskiviikkona valmistui pyörän runko ja torstaina harjoittelin kasaamaan pyörää, maastopyöräähän en ollut aiemmin kasannut rungosta ja osista… ja sillä sitten suoraan kisaan. Hieman mietitytti, kun en ollut tuolla pyörällä päässyt ajamaan ennen kisaa kuin kerran! Teknistä tukea ja varmistusta omille säädöille olen saanut mukavasti, silloin kun olin vasta aika tuore Voiman omistaja! Eipä siinä oikeastaan sen enempää tarvitsekaan apuja ellei tule jotain ropleemia, mutta on kiva vaikka kisapäivinä ajella kimpassa tiimikavereiden kanssa.
Kuinka e-bike kisaaminen eroaa luomupyörällä kisaamisesta?
Sillon kun mennään alamäkeen, niin ei oikeastaan eroa paljon. Mutta sitten kun mennään ylämäkeen tai tasaista, missä on sellaista hankalaa, mitä täytyy polkea, niin sittenhän se ajaminen muuttuu. Myös mutkia ja teknisiä kohtia täytyy ajaa eri tavalla kun pyörässä on veto päällä. Sähköpyöräsarjassa on enemmän osuuksia kisapätkällä, kun siellä on erilaisia pitkiä poljettaviakin osuuksia ja ylämäkiä, mitä ei olisi luomusarjassa. Siirtymillä polkeminen on niin paljon kevyempää että siellä pääsee jopa hieman lepäämään, kun moottori avustaa. Se onkin kiva, kun pystyy antamaan kisapätkillä kaiken kropastaan! Luomupyörällä joutuu ehkä miettimään enemmän myös kropan säästämistä siirtymillä, että jaksaa ajaa pätkätkin loppuun.
Endurokilpailujen lisäksi olet tänä kesänä käynyt ajamassa voitokkaasti Himos Epic -kilpailun. Millainen kokemus se oli?
Joo! Lähdin mukaan Himos Epiciin, kun siltä viikonlopulta peruuntui enskakisat. Ajatuksena oli lähteä kisaan kaveriporukalla, hieman katsomaan mistä kehutussa kilpailussa oli kyse. Hieman ehkä oli lähtöpaikalla ulkopuolinen olo täydessä enskavarustuksessa 190mm joustavalla sähköpyörällä, kun suurin osa osallistujista oli lähdössä kisaan xc-varustuksella. Mutta kilpailu sujui hyvin ja kultainen Pole siivitti kilpailun voittoon! Todella positiivinen kokemus järjestelyistä ja pätkistä, ajoa tuli paljon enemmän kuin normaalissa enskakisassa. Ehdottomasti haluan ensi vuonna taas Epiciin mukaan!
Miksi sinä kilpailet?
Ehkä pääsyy siihen on että pääsee ajamaan erilaisiin paikkoihin valmisteltuja reittejä, joita voi syöttää täysiä. Kun joku on käynyt ne tsekkaamassa sinua varten ja sitten saat vain ajaa. Tietenkin mukava myös haastaa itseään ja muita siinä sivussa, silleen vähän saattan olla kilpailuhenkinen. Helposti innostun pikkukisailusta kun pääsee kavereidenkin kanssa ajamaan. Ja kisoissa pääsee ajamaan muutakin kuin tuttuja reittejä. Kisareissut ovat itselle irtiottoja arjesta! Ja hei, e-bikekisat on siitä myös hyviä, kun ne ovat yksipäiväisiä. Niin sitten kun se mutakeli iskee, ja sehän iskee, niin ei tarvitse kärsiä kuin se yksi päivä! Pääsee paljon vähemmällä vaatteiden pesulla ja varustehuollolla, kuin kaksipäiväisessä koitoksessa!

Kuinka sinä treenaat ja valmistaudut kisoihin?
Nykyään treenaan eri tavalla kuin aikaisemmin. Treenitapaa olen joutunut muuttamaan, kun ajankäytön prioriteetit ovat muuttuneet perheen ja muun sellaisen puuhan myötä. Treenaan niin että ajan mahdollisimman paljon – pyörällä, mopolla, trainerilla pakkasilla, pumptrackilla, mahollisimman paljon ajua. Sehän se on parasta tässä pyöräilyssä – se ajaminen. Olisihan se hienoa jos vielä kävisi hinkkaamassa jotain lihaskuntoa salilla jos olisi aikaa, mutta nyt vain ajan mahdollisimman paljon. Ja ihan luottavainen olo onkin omaan kuntoon tällä hetkellä, että pääsee kisoissa ajamaan kovaa. Sähköpyörällä treenaamalla lenkkien keskisykkeet on paljon kovemmat itsellä kuin luomulla, kun pystyy ajamaan koko ajan kovasti. Ja joskus on tullut ajettua sähköllä moottori kiinni myös luomukuskien kanssa, sekin luonnistuu!
Mitä Antti luulet, mikä on sinun vauhtisi salaisuus? Muutakin kuin sähköinen sukunimesi?
Hmm, hirmu paha. En minä tiedä. Ei kai siinä mittään salaista ole! Kyllä sitä maastopyörällä on tullut ajettua enemmän aktiivisesti kuin sillä moottoripyörällä aikanaan, eli sekään ei ihan selitä. Mutta sanoisin että treeniasenne ja treenimotivaatio. Sitten kun ajetaan kovasti, niin sitten ajetaan ja mennään, kavereiden kanssa ajelen sitten rauhallisemmin. Jos treenaa ajamalla hiljaa niin sinusta tulee hidas kuski. Jos treenaa ajamalla kovaa niin sinusta tulee koviskuski
Millaisia suunnitelmia sinulla on tulevan suhteen?
Tämän vuoden ajan sähköpyöräsarjan kokonaan, mutta en kyllä ole ajatellut sen pidemmälle. Ainakin nyt kolmen kisan kokemuksella tuntuu että tosi toimiva konsepti. Varmasti minulla tulee myös olemaan sähköpyörä jatkossakin, mutta mitä sillä teen… Todennäköisesti kyllä ajan sillä kisaakin. Sillä on niin mukava ja monipuolinen ajaa. Pystyy säätämään lenkin kuormittavuutta tarkoituksen ja porukan mukaan sopivaksi. Ainakin jossain määrin tulee jatkettua sähköllä ajamista!
Suuret kiitokset sinulle Antti haastattelusta! Haluatko vielä laittaa terveisiä Kuraläpän lukijoille?
Ihan sama millä ajat, kunhan ajat, ja pidät kivaa! Eikä sen aina niin kivaakaan tarvitse olla, kunhan ajat!

Kirjoittanut:

Kuraläpän ehdottomasti hauskin sekä ylivoimaisesti äänekkäin edustaja, jonka seurassa ei ole koskaan tylsää. Et usko vai? Lähde Sallan kanssa lenkille, niin 5min jälkeen tiedät mistä puhumme. Jos jatkat pidempään kuin 5min, niin opit hiljalleen mitä millainenkin kiljahdus tarkoittaa. Sallahan ei ole mikään pelkkä kaunis hattuteline, vaan pitkän kokemuksen omaava maastopyöräilijä, jonka salainen (nyt julkinen) intohimo on Emmerdale.