17.4.2025

Uusi Kona Hei Hei on vähemmän XC ja enemmän trail

Uudistusten joukosta löytyy muun muassa enemmän joustomatkaa ja päivitetty jousitusratkaisu ilman flex pivotia.

Kona Hei Hei on hyvin pitkät perinteet omaava maastopyörä, jonka ensimmäinen versio oli jo vuonna 1991 julkaistu titaanirunkoinen jäykkäperä. Viimeisimmät sukupolvet pyörästä ovat kuitenkin olleet hiilikuiturunkoisia täysjoustoja. Hei Hei on aina ollut Konan näkemys XC-kisapyörästä, mutta nyt julkaistua kymmenennen sukupolven Hei Heitä voi pitää pienenä poikkeuksena tästä linjasta aiempaa trail-henkisempien ominaisuuksiensa ansiosta.

Uudistunut jousitus

Uudistuneessa Kona Hei Heissä takajousituksen määrä on sama 120 mm, kuin edellisellä sukupolvella, mutta jousitusratkaisu on täysin uudistunut. Edellisen sukupolven Hei Heissä oli ns. flex pivot -jousitus, jossa ei ollut lainkaan nivelpistettä taka-akselin tuntumassa. Tämä ratkaisu mahdollistaa kevyemmän takahaarukan rakenteen, mutta voi asettaa muita rajoitteita takajousituksen kinematiikan suunnitteluun. Kona halusi tehdä uuden sukupolven Hei Heistä enemmän trail-henkisen yleispyörän polkukaahailuun, joten he päättivät priorisoida jousituksen toimivuuden painosäästöjen edelle.

Vakiona uusi Hei Hei tulee varustettuna 130 mm joustavalla Rock Shox Pike Ultimatella, mutta XC-henkisempää varustelua varten pyörään voi myös asentaa 120 mm joustavan keulan. Hei Hein voi varustaa myös lisäkannullisella iskarilla vielä kyvykkäämpää iskunvaimennusta varten, mutta tämä voi hieman rajoittaa pullotelineiden kiinnitysmahdollisuuksia.

Myös lisäkannulliselle iskarille on tilaa. Joidenkin iskareiden muotoilu saattaa vaatia toisinpäin kiinnittämisen runkoon.

Muita uudistuksia

Uudessa Kona Hei Heissä on hyvin runsaasti kiinnityspisteitä pullotelineille ja työkaluille. Etukolmion sisällä on jopa yhdeksän eri pullotelineen kiinnitysmahdollisuutta ja S-koossakin etukolmioon mahtuu kaksi pullotelinettä. Hei Hei on myös vihdoinkin(!) saanut UDH-korvakkeen, joten se on nyt yhteensopiva Sramin uudempien osasarjojen kanssa. Vaijereita ja letkuja ei ole lähdetty viemään ohjainlaakerin läpi, mikä on varmasti monen mielestä hyvä uutinen. Vientejä on kuitenkin kehitetty olemaan paremmin yhteensopivia uusimman sukupolven Sramin osasarjojen kanssa, missä vaijerit ja letkut ovat suoremmassa kulmassa kuin aiemmin suhteessa ohjaustankoon.

 

Kiinnityspisteitä piisaa niin vinoputkessa kuin vaakaputkessa ja satulaputkessa.

Geometria

Uudistuneen Kona Hei Hein geometria näyttää monelta osin melko tyypilliseltä nykyaikaisen XC-pyörän geometrialta. Trail-pyöräksi lukuja voinee pitää jopa hieman konservatiivisina. Rungossa on huomattavasti aiempaa paremmin tilaa pitkille hissitolpille aiempaa lyhyemmän ja suoremman satulaputken ansiosta.

Hinnat, mallit ja saatavuus

Uusi Kona Hei Hei on saatavilla vain yhdellä kokoonpanolla ja lisäksi runkosettinä. 6499 € kustantava pyörä on varustettu Rock Shoxin Ultimate-tason Pike-keulalla ja Deluxe-iskarilla, Sram Eagle 90 Transmission -osasarjalla, Sram Motive Bronze -jarruilla sekä DT Swiss 370 -navoista ja WTB KOM i30 TCS -vannekehistä rakennetuilla kiekoilla. Runkosetin suositushinta on 2699 €.

Kona Hei Hei CR

Lisätietoja uudesta Kona Hei Heistä voit lukea esimerkiksi Konan sivuilta täältä.

Kirjoittanut:

Mika

Kuraläpän viisain ja sydämellisin henkilö, toinen perustajajäsenistä. Mitä Mika ei tiedä, sitä ei kenenkään tarvitse tietää. Tekniikan parissa työtään tekevä Mika nauttii siitä, kun pääsee ajamaan pitkiä lenkkejä mieluiten musiikkia kuunnellen. Kalusto alla vaihtuu fiiliksen mukaan maasturista graveliin. Mika arvostaa myös hyviä oluita, ja onkin paljon mainetta niittäneen Kuraläppä NEIPAn luoja.