27.8.2025

Kuraläpän valokeila: Mikko Voutilainen

Itse mestari. Kuva: Bob Jakovski
Itse mestari. Kuva: Bob Jakovski
Kuraläpän valokeila on juttusarja, jossa esitellään kiinnostavia pyöräilypersoonia vakiokysymysten kautta. Vuorollaan valokeilaan pääsevät niin kisakuskit kuin muutkin lajin eteen hyvää työtä tekevät vaikuttajat. Tutustu uusiin tyyppeihin, ota seurantaan ja moikkaa seuraavan kerran poluilla törmätessä.

1) Kuka olet ja mitä teet pyöräilyn parissa?

Olen Mikko Voutilainen, pian 44-vuotias intohimoinen maastopyöräilijä. Omasta mielestäni enduromies, vaikka kilvanajosta alkaakin olla aikaa. Mutta eihän enduro ole vain kilpailua, se on elämäntapa.

Toimin Kuraläpässä taustahahmona ja artikkeleiden kirjoittajana.

Pyrin auttamaan ihmisiä lajin pariin, keksimään miten sitä voisi tehdä enemmän ja millä pyörällä.

Tavoitteenani on miettiä ja jakaa ajatuksia siitä, että mistä voisi ajaa nähdäkseen enemmän. Pyöräilyssä on kuitenkin kyse luonnosta ja liikunnasta.

Haluan olla oman elämäni trail hunter joka löytää uusia polkuja ajettavaksi. Samalla voin harrastaa maastopyöräilyä tavallisimmillaan, ajaa upeita polkuja.

Kuva: Markus Lohi

2) Miten ja milloin päädyit maastopyöräilyn pariin?

Maastopyöräily on ollut vaihtelevasti harrastuksenani lapsuudesta ja pidän luonnossa liikkumisesta. Tarina menee tavallisista jäykkäperistä ja poluilla ajamisesta vuoden 2013 enduron löytämiseen ja sitä kautta nykypäivän sähköllä ajamiseen.

 

3) Millä pyörällä ajat mieluiten ja miksi?

Ehdottomasti ja varauksetta Specialized Turbo Levo (gen 4) on tämän hetken suosikkiratsuni.

Kalustoa varastosta olen pyrkinyt vähentämään ja tuon sähkön lisäksi ajatuksena on pitää vain monipuolinen ja eri juttuihin muokattava traili luomu, jolla selviää päivittäisestä työmatka-ajosta parkkiin asti. Tähän työhön valitsin Giant Trance X:n vuodelta 2021.

Cyclocross lähti Itä-Helsinkiläisen narkkarin matkaan ja sen eri rengastuksilla mahdollistama monipuolinen käyttö kiinnostaisi edelleen. Aika näyttää, että elänkö tulevaisuudessa jälleen trendien allon harjalla ja ajan droppitankoisella vielä uudelleenkin.

Kuva, joka tavoitti toimituksen saatesanoilla ”pikku soija”. Kuva: Markus Lohi

4) Mikä on hienoin kokemuksesi pyöräilyn parissa?

Flow-tila enduropyörän kanssa erikoiskokeella tai parkissa.

Lisäksi erilaiset reissut ja kotimaan mäkiä isommilla kukkuloilla ajamiset porukalla tai itsekseen. Finale Ligure sytyttää edelleen. Alpit ja Norja pyörii mielessä reissuja suunnitellessa.

Mikko perheineen ovat innokkaita reissaajia. Kuva: Kotialbumi

5) Mikä motivoi pyöräilemään?

Toimintakyky.

Palvelen Puolustusvoimissa upseerina. Toimintakyky, fyysinen suorituskyky sekä kurjankin olon sietäminen on tärkeä osa työtäni.

Lisäksi haluisin olla sellainen vanhus joka edelleen pystyy tekemään asioita eikä toimintakyky rajoita tekemistäni. Se on hyvä motivaattori maastopyöräilyyn kaikkien osa-alueidensa osalta. Watit ja kestävyyskunto on pyöräilylajeissa se joka siitä tekee yksiselitteisesti hauskempaa ja kilpailijoille se tuo isoimman edun, mutta lihaskunto ja sitä kautta kyky tehdä kehollaan mitä aikoo tehdä pyörää viedessä, jää monesti aiheesta puhuttaessa paitsioon. Tästä osa-alueesta haluan pitää huolta.

Mikko pitämässä huolta toimintakyvystään Nuuksio Bike Parkissa. Kuva: Markus Lohi

6) Mikä on tavoitteesi pyöräilyn suhteen kuluvalle kaudelle?

Ajoin viimeksi niin sanotusti täyden kauden kilpaa 2020 ja sen jälkeen harrastaminen on ollut selviytymistä pikkulapsiarjen keskellä. Keväisin haaveilen olevani taas viivalla ja kaikenlaisten selitysten jälkeen homma on viime vuosina kuivunut kokoon.

Tavoitteet siltä puolelta on siis auki ja kipuilen sen kanssa, että millä tavoitteella motivoin itseni tavoitteelliseen harrastamiseen – harrastekilpailemiseen, miten vain, mutta vakavaan suhtautumiseen harrastuksen suhteen. Muuten asialla ei olisi merkitystä, mutta tavoitteiden kautta on helpompi lähteä ajamaan myös silloin kun oma olo ei ole täydellinen tai sää on täydellistä kesäiltaa heikompi.

Mainitsin jo halun löytää ja ajaa itselle uusia polkuja. Toistaiseksi tavoitteena olkoon ajaa mahdollisilman paljon ja uusilla poluilla erilaista ajoa. Enduromielellä.

 

7) Mikä on suosikkiajopaikkasi Suomessa ja/tai maailmalla?

Tiirismaa, Hollola.

Lähellä kotikulmia, ensimmäisen ja toistaiseksi viimeisenkin endurokisani kilpailupaikka, upea maasto sopivalla korkeuserolla, paikallisten hyvä meininki lajin parissa sekä sijainti kotoa Helsingistä käsin tai kotipuolesta Heinolasta ajamaan lähtiessä.

Talvikunkussa. Kuva: Tomi Tähti

8) Mikä suomalainen pyöräliike on suosikkikauppasi?

Mountain Bike Shop, Helsinki.

Ojalaisen kaupassa on hyvä meininki. Liike on aikuisen intohimoisesti lajiin suhtautuvan ammattilaisen käsissä ja pajan puolella tehdään myös hyvää työtä.

Todennäköisesti isossa osassa pyöräkaupoista on hyvä meininki, koska harrastuksesta on löytynyt työ ja on rakkaus lajiin. Kiire on kova ja eteen tulee mitä ihmeellisempiä ja asiakkaan huonosti kuvailemia vikoja, mutta asiakas tulee kauppaan rahan kanssa huollattamaan pyöräänsä saadakseen sen parempaan kuntoon kuin itse tekemällä. Peräänkuulutan ammattiylpeyttä erityisesti ”pajan puolella”, koska minä ainakin haluan maksusta huolletut jarrut ”täydellisinä” jos et ole itse saanut asiaa hoidettua. Olkaa liikkeissä ylpeitä tekemisestänne ja tehkää hyvin niin kuin minun suosikkikaupassani!

Pivot-kaupoille ei oma lompakko ole vielä kantanut, mutta samaa hyvin tekemisen henkeä olen käydessäni aistinut myös Ride Moressa. Hyvä, että haluatte tehdä työnne hyvin!

 

9) Pro tipsi muille – Millä asialla pyöräilystä tulee naksun verran parempaa?

Mieti mihin lähdet ajamaan ja mitä lenkiltä haluat.

Kaikki me tiedetään miltä tuntuu lähteä kokeilemaan polkua joka vaan häviää metsään. Hyvin valmisteltu reitti on kiva ajaa kun voi vaan ajaa ja nauttia.

Tavoitteelliselle lenkille on kiva lähteä kun tiedät mitä lenkiltä haluat ja muuten vaan ajellessa on mukava lähteä ajelemaan kun tiedät, ettei lenkillä ole muuta tarkoitusta kuin nauttia ajamisesta.

 

10) Jos sinulla olisi käytössä 150€, niin miten käyttäisit sen, jotta saisit parhaan mahdollisen hyödyn pyöräilyyn?

Huollata alusta kuntoon ja opettele säätämään se.

Hyvin toimiva alusta on loistavan tuntuinen ja opettele säätämään alusta, koska Kashiman määrällä ei ole väliä jos se ei ole sinulle, sinun ajoon säädöissä.

 

11) Mitä teet päivittäin/säännöllisesti kehittyäksesi pyöräilijänä?

Vaikka minulla ei ole tällä hetkellä kilpailullisia tavoitteita, olen Ville Huikurin Topmountainin valmennuksessa. Villen kanssa yritetään ottaa kiireisen arjen ja liian vähän ajamisen rajoitukset huomioiden mahdollisimman hyvin tehoja siitä irti mitä on otettavissa. Pyörällä ajaminen on hauskempaa, jos se sujuu helpommin.

Suunnittelen säännöllisesti, että milloin harjoittelen ja ajan. Asiat tapahtuu sillä tavalla todennäköisemmin kuin sattumaan perustuen ja niin saa ajaa enemmän.

Norjassa lasten kanssa. Kuva: Annika Lähde

12) Mistä somekanavasta voi seurata pyöräilyjäsi?

Instagramista löytyy @ammusmies1 – hyväksyn pyyntösi jos et ole trollitehtaan botti.

 

Kuraläppä haluaa kiittää Mikkoa upeasta työstä valokeilojen ja muun sisällön parissa, mitä hän on tuottanut Kuraläpän kanavoihin. Kiitos Mikko!

Nuuksio Bike Park. Kuva: Markus Lohi

Kirjoittanut:

Salla

Kuraläpän ehdottomasti hauskin sekä ylivoimaisesti äänekkäin edustaja, jonka seurassa ei ole koskaan tylsää. Et usko vai? Lähde Sallan kanssa lenkille, niin 5min jälkeen tiedät mistä puhumme. Jos jatkat pidempään kuin 5min, niin opit hiljalleen mitä millainenkin kiljahdus tarkoittaa. Sallahan ei ole mikään pelkkä kaunis hattuteline, vaan pitkän kokemuksen omaava maastopyöräilijä, jonka salainen (nyt julkinen) intohimo on Emmerdale.