Orbean uusi gravel-duo: Terra Race ja Terra – vauhtia ja vapautta sorateille

Gravel -maailmassa on ollut viimeaikoina valloillaan kaksi, ehkä hieman erilaista tyylisuuntaa. Nämä tyylisuunnat voitaisiin karkeasti jakaa seikkailu- ja kisagraveliin. Siinä missä kisagravelistin varustukseen kuuluu aerodynaaminen kypärä, sekä -kengänpäälliset ja ruokailutottumukset keskittyvät erilaisiin jauhe- ja geelivalmisteisiin, seikkailugravelointiin kuuluu vahvasti mukavuus, kiireettömyys, telttailu sekä pienpanimo-oluet. Kattaakseen kaikkien gravelsankareiden soraiset päiväunet, Orbea on pistänyt gravel-mallistonsa uusiksi ja julkaissut kaksi täysin uutta Terraa. Uutuudet, Terra Race ja pelkkä Terra, tarjoavat sorateiden kiitureille ja seikkailijoille omat vaihtoehtonsa – toinen on rakennettu podiumeja varten, toinen vie sinut sinne minne kartta loppuu. Tässä Kuraläpän yhteenveto siitä, mitä uutuuksilla on tarjota.

Terra Race – Kisakireyttä ja aerodynamiikkaa
Orbean uusi Terra Race on rakennettu niille, jotka tähtäävät gavelkilpailuihin tai haluavat ylläpitää porukkalenkkien vauhtiryhmän tahtia. Huippukevyt OMX-hiilikuiturunko (910 g) yhdistyy aerodynaamiseen muotoiluun ja tinkimättömään kisageometriaan. Terra Race on puhdasta suorituskykyä: se on nopea, reaktiivinen ja valmis podiumille – oli reitti kuinka tekninen tai armoton tahansa.
Rakennettu nopeutta silmälläpitäen
Terra Race alkaa Orbean kehittyneimmästä OMX-hiilikuituteknologiasta, jossa tarkasti sijoitetut, korkealaatuiset kuidut tuovat maksimaalisen jäykkyyden ja keveyden. Runkopaino on vain 910 grammaa, 300 grammaa kevyempi kuin edeltäjä, ja 425 gramman OMX-etuhaarukka takaa tarkan ohjattavuuden kovissakin vauhdeissa. Jokainen yksityiskohta – sisäinen kaapelointi, aero-ohjaustanko ja piilotettu satulaputken kiristin – on suunniteltu vähentämään ilmanvastusta ja parantamaan ajovakautta.
Terra Racen takahaarukka on muotoiltu vaimentamaan tehokkaasti pienet, korkean taajuuden tärinät, jotka tulevat kivikkoiselta ja epätasaiselta sorapinnalta. Tämä parantaa hallittavuutta ja ajomukavuutta ilman, että takapyörä menettää kontaktiaan maahan voimakkaissa kiihdytyksissä tai teknisissä mutkissa. Lopputuloksena on tarkka ja reagoiva ajotuntuma, joka auttaa siirtämään jokaisen polkaisun suoraan eteenpäin – myös haastavimmissa olosuhteissa.

Maksimoitu tehokkuus
Terra Race hyödyntää Orbean maanitemalliston puolelta lainattuja geometrisia elementtejä ja sovittaa ne gravel-ajon vaatimuksiin. Gravel Racing -geometria yhdistää matalan ajoasennon, pitkän reachin ja optimoidun keskiökorkeuden vakaaseen ja ennakoitavaan käsiteltävyyteen myös nopeilla ja teknisillä sorateillä. Rungon jäykkyys on suunniteltu koon mukaan: suuremmissa kooissa lisätuki varmistaa vakauden ja hallittavuuden, kun taas pienemmät rungot pysyvät kevyinä ja ketterinä. Tämä koko spektrin mukautus takaa tasaisen ja tehokkaan poljintuntuman kaikille kuskeille. Tuloksena on pyörä, joka muuntaa jokaisen polkaisun välittömästi liikkeeksi, oli kyseessä sitten terävä spurttaus tai pitkä gravel-nousu.
Terra – Valmiina seikkailuun
Reilu viikkoa aikaisemmin päivänvalon nähneen Orbea Terran erottaa kisakireämmästä Terra Racesta varusteltavuus, sekä hieman enemmän mukavuuteen kalleellaan oleva geometria ja rengastila. Uusi Orbea Terra on rakennettu niille, jotka kaipaavat vapautta ja seikkailua – olitpa sitten kisaamassa pitkää gravel-kisaa tai tutkimassa tuntemattomia polkuja. OMR-hiilikuiturunko vaimentaa tehokkaasti tärinää, ja jopa 50 mm renkaat mahdollistava rengastila sekä runsaat kiinnityspisteet tekevät siitä monipuolisen ja kestävän kumppanin vaativillekin gravel-matkoille. Pitkä akseliväli, pidempi reach ja lyhyempi stemmi takaavat vakauden ja varman hallinnan vaihtelevissa maastoissa.
Geometria ja runko
Terra on suunniteltu tarjoamaan hallintaa ja mukavuutta kaikilla alustoilla. Pidempi reach ja lyhyempi stemmi tuovat ohjaukseen varmuutta, ja pidempi akseliväli lisää vakautta, kun soratie käy röykkyiseksi tai polku katoaa näkyvistä. Koon mukaan optimoitu trail mitta varmistaa tasapainoisen ja intuitiivisen ohjattavuuden kaikille kuskeille.
OMR-hiilikuiturungon ja haarukan kuitulaminaatti on suunniteltu vaimentamaan reittien tärinää tehokkaasti, jotta matkanteko pysyy tasaisena ja ajaja jaksaa pidemmälle. Ohut yläputki, kompakti takahaarukka ja etu- sekä takahaarukan ohennukset joustavat yhdessä satulatolpan kanssa – tärinöitä vaimentaen mutta ajotuntumaa menettämättä. Runko on dropperi yhteensopiva, joten pyörän päällä liikkumistilaa on niin halutessaan myös teknisiä alamäkiä silmälläpitäen.
Terra on varustettu runsailla kiinnityspisteillä, sekä rungon sisäisellä säilytystilalla, johon pääsee käsiksi juomapullokiinnikkeen alla olevasta luukusta. Lisäksi rungosta löytyy kiinnityspisteet täysikokoisille lokasuojille.
Kantokyky ja varustelu
Terra on suunniteltu vastaamaan gravel-pyöräilyn vaihteleviin vaatimuksiin, joissa varusteiden kuljettaminen on usein olennainen osa matkaa. Runkoon ja haarukkaan on sijoitettu kiinnityspisteitä esimerkiksi juomapulloille, runkolaukuille ja muille varustetelineille. Lisäksi pyörään on mahdollista asentaa etu- ja takalokasuojat, mikä lisää käyttömahdollisuuksia eri sääolosuhteissa ja vuodenaikoina.
Rungon sisään integroitu LOCKR XXL (savolais-keskisuomalaisittain; patonkilaatikko) -säilytystila tarjoaa paikan pienille varusteille, kuten työkaluille, varavaatteille tai lisäenergialle. Tilaa on aiempaa enemmän, ja se on helppo ottaa käyttöön ilman erillisiä lisävarusteita. Yhdessä kiinnityspisteiden kanssa säilytysratkaisu tekee Terrasta monipuolisen vaihtoehdon pitkille matkoille ja retkille, joissa varustautuminen ja varusteiden mukana kulkeminen on tärkeää.
MyO: Kustomointia molempiin malleihin
Sekä Terra että Terra Race tarjoavat mahdollisuuden kustomointiin Orbean MyO-alustan kautta. MyO antaa kuluttajalle tilaisuuden vaikuttaa pyörän ulkonäköön ja osavalintoihin jo tilausvaiheessa. Värityksen voi valita useista vaihtoehdoista tai rakentaa yksilöllisemmän kokonaisuuden MyO-väripaletin avulla. MyO ei tuo lisähintaa pyörän perushintaan, mikä tekee siitä kiinnostavan vaihtoehdon monelle ostajalle.
Osapuolella MyO-kustomointi mahdollistaa esimerkiksi ohjaustangon tyypin valinnan. Tarjolla on niin aerodynaamisia, integroidulla ohjainkannattimella varustettuja vaihtoehtoja kuin leveämpiä, flarattuja gravel-tankoja, jotka sopivat paremmin teknisempään maastoon ja seikkailupainotteiseen ajamiseen. Lisäksi saatavilla on eri stemmipituuksia, kampisarjakokoja sekä useita vannevaihtoehtoja – hiilikuituisista syväprofiilivanteista matalampiprofiilisiin ja mukavuutta painottaviin malleihin.
MyO mahdollistaa myös sen, että pyörän ajoasento voidaan säätää valmiiksi mahdollisimman lähelle ajajan tarpeita jo tehtaalta tullessaan. Kustomoinnin kautta pyörän voi siis suunnata vahvemmin joko kisakäyttöön tai retkeilyyn sopivaksi – vaikka runko olisi sama, varustelu voi painottua hyvin eri tavalla.
Mallisto & hinnat
Orbean uusi Terra Race on tarjolla useana huippuvarusteltuna versiona, jotka eroavat voimansiirron ja komponenttien osalta. Kaikissa malleissa on sama OMX hiilikuiturunko. Mallisto alkaa 5299 € hintaluokasta, ja kalleimmat mallit, kuten M11eLTD (SRAM Red XPLR AXS ja OQUO RP50 LTD ‑vanteet), kohoavat yli 10 000 € hintaan. Terra Race sijoittuu selvästi premium-luokan gravel-pyörien kategoriaan varustelun lisäksi myös hintojen osalta. Runkosetin suositushinta on

Seikkailupainotteinen Terra on niin ikään, ainakin toistaiseksi saatavilla vain hiilikuiturungolla (OMR). Hinnat alkavat noin 3399 € tasolta esimerkiksi SRAM Apex- tai Shimano GRX -varusteisilla malleilla. Malliston huipulla hinnat nousevat noin 6399 € tuntumaan riippuen voimansiirrosta ja vannevalinnoista. Näissä pyörissä yhdistyvät monipuolinen varusteltavuus ja pidempiin matkoihin suunnattu ajomukavuus.

Molemmat mallistot ovat tilattavissa heti julkaisun yhteydessä, ja hinnat vaihtelevat varustetason ja valittujen komponenttien mukaan. Kaikki malliston pyörät ovat MyO kustomoitavissa. MyO-kustomointimahdollisuudet eivät vaikuta hintaan perusvalinnoilla, mutta tietyt osapäivitykset ja lisävarusteet voivat muuttaa kokonaishintaa.
Kirjoittanut:

Aki on, kuten arvata saattaa, intohimoinen pyöräilyn sekakäyttäjä. Pyöräilevä rumpali, perheenisä ja insinööri, joka on hakeutunut tavoitteellisen urheilun pariin saadakseen vastapainoa arjen pyörteisiin. Sen lisäksi, että Aki koluaa keski pohjanmaan neulaspolkuja, on hän tuttu näky Suomen bikeparkeissa ja pyöräilytapahtumien osallistujalistoilla.