9.9.2025

Garmin julkaisi uudet Edge 850 ja Edge 550 -pyörätietokoneet sekä päivitetyt Rally-tehomittarit

Garmin tuo pyöräilijöille laajan paketin uutuuksia. Samalla kertaa julkaistiin kaksi uutta pyörätietokonetta, Edge 850 ja Edge 550, sekä päivitykset Rally-tehomittarimallistoon.

Garmin Edge 850 tuo kirkkaan näytön pienempään kokoon

Garmin Edge 850 tuo Edge 1050 -sarjan näytön ja suorituskyvyn kompaktimpaan runkoon. Laitteessa on 2,7” LCD -värinäyttö (420×600), jonka kirkkaus yltää jopa 1 000 nitiin. Käyttö onnistuu sekä kosketuksella että täydellä 7 painikkeen layoutilla, joten ohjaus toimii myös sateessa ja hanskat kädessä. Rungon mitat ovat 54,6 × 92,2 × 16,8 mm, vedenpitävyys IPX7.

Edge 850:een on lisätty kaiutin, joka mahdollistaa pyöräkellon sekä puheohjatut käännösopasteet. Ääniasetuksista voi säätää voimakkuutta ja valita, mille toiminnoille puhe on käytössä. Laitteessa on lisäksi Garmin Pay-lähimaksu.

Suorituskykyä on kasvatettu: prosessori on samaa tasoa kuin Edge 1050:ssä, karttojen renderöinti on nopeutunut ja sisäinen tallennustila on 64 Gt (Edge 550:ssä 32 Gt). Tehdasasennuksena mukana on kahden alueen kartat, ja globaaleja TopoActive-karttoja voi ladata lisää. 850 tukee osoitehakua suoraan laitteessa sekä kierrosreitityksen luontia. Trailforks on esiasennettuna maailmanlaajuisesti.

Sääpuolella Edge 850 tarjoaa uuden sääkartan: karttanäkymän päälle saa tuulen, sateen, pilvien ja lämpötilan kerrokset animaatioineen. GroupRide-ominaisuuksiin on lisätty koontitietoja, kuten viimeisten 5 minuutin keskiarvot (sinä vs. ryhmä: syke/teho/kadenssi/nopeus/W/kg). Elektronisten vaihteiden käyttäjille on Gear Ratio Analysis -jälkianalyysi.

Uusi säänäkymä tarjoaa tietoja kartan päälle.

Harjoitteluun tulee useita päivityksiä. Älytankkaushälytykset ehdottaa hiilihydraatti- ja nestemääriä profiilisi, reitin ja sään perusteella. Power Guide huomioi nyt korkeuden ja sopeutumisen. Garmin (Cycle) Coach osaa suhteuttaa ohjelmat tavoitereitin vaatimuksiin (esim. nousumetrit). Maastoajossa käytössä ovat Enduro-, DH- ja eEnduro-profiilit, 5 Hz GPS/GNSS -tallennus, Timing Gates -ajanottoportit, parannettu Forksight sekä trailikooste ajon jälkeen. Oletusasetuksista on poistettu Smart Recording; tallennus on oletuksena tiheämpi.

Navigoinnissa Edge 850 tukee POI-hakuja ja osoitehakua laitteen omasta tietokannasta. Reitit ja harjoitukset synkronoituvat langattomasti, ja karttojen panerointi ja laskenta ovat aiempaa nopeampia. ClimbPro toimii sekä reitillä että vapaassa ajossa.

Akun kesto on 12 tuntia vaativassa käytössä ja enintään 36 tuntia virransäästötilassa. Kirkas näyttö tuo luettavuuden parannukset, mutta samalla akunkesto on lyhyempi kuin vanhemman x40-sukupolven malleissa. Suositushinta 576 € (vain laite).

Mitoiltaan Edge 850 ja Edge 550 ovat identtiset.

Garmin Edge 550 lupaa varmuutta ja selkeyttä painikkeilla

Edge 550 tarjoaa samat ydinominaisuudet kuin 850, mutta ilman kosketusohjausta. Käyttö perustuu kokonaan 7-painikkeen layoutiin, mikä helpottaa operointia hanskat kädessä ja sateessa. Näyttö on samaa uutta sarjaa: 2,7” LCD, 420×600 px, kirkkaus jopa 1 000 nitiä. Kuori on 54,6 × 92,2 × 16,8 mm ja IPX7-luokiteltu.

Mallien välinen raja vedetään käytännössä varustetasossa. Edge 550:ssä on äänimerkki, mutta ei sisäänrakennettua kaiutinta – joten pyöräkelloa eikä puheopasteita ole. Lisäksi 550:ssä ei ole Garmin Pay -lähimaksua, osoitehakua suoraan laitteessa eikä kierrosreitin luontia. Tallennustila on 32 Gt (850:ssä 64 Gt) ja esiladattuna on yhden alueen kartat; kaikki TopoActive-alueet ovat ladattavissa maksutta Wi-Fin tai Garmin Expressin kautta. Trailforks on esiasennettuna.

Edge 850/550 sisältävät aiempaa kehittyneemmät harjoitusominaisuudet.

Uudet harjoittelu- ja ajotoiminnot vastaavat Edge 850:tä. Mukana ovat älytankkaus, Garmin Coach -ohjelmat, reaaliaikainen kestävyys ja päivitetty Power Guide, joka huomioi reitin korkeuden ja sopeutumisen. Maastoajoon tulee Enduro-, Downhill- ja eEnduro-profiilit, 5 Hz GPS/GNSS -tallennus vauhdikkaisiin laskuihin, Timing Gates -ajanottoportit, parannettu Forksight sekä ajon trailikooste. Karttanäkymä hyötyy nopeammasta renderöinnistä ja sääkarttakerroksista (tuuli, sade, pilvet, lämpötila). GroupRide-toiminnot sisältävät ryhmän ja oman datan vertailuja (esim. viimeisten minuuttien keskiarvot).

Akun kesto on 12 tuntia vaativassa käytössä ja jopa 36 tuntia virransäästötilassa. Suositushinta 471 € (vain laite).

Rallyt ovat saatavilla kolmena eri versiona.

Garmin Rally-tehomittarit päivittyivät

Garminin Rally-tehomittarit on uudistettu kauttaaltaan. Suurin muutos on siirtyminen sisäiseen ladattavaan akkuun, joka tarjoaa jopa 90 tuntia ajoaikaa yhdellä latauksella. Lisäksi polkimissa on pikalatausominaisuus: 15 minuutin latauksella saa virtaa jopa 12 tunnin lenkkiin. Akku latautuu magneettisella liittimellä, mikä parantaa myös säätiiviyttä – perinteiset paristoluukut ovat olleet monilla tehomittareilla ongelmakohta.

Polkimien akselikokonaisuus on suunniteltu uusiksi. Mukana on gyroskooppi, joka tekee mittauksesta herkemmän ja reagoi nopeammin lyhyisiin tehohuippuihin. Tämä tuo tarkkuutta intervalleihin ja tukee myös soikeita rattaita. Samalla Rallyt tuovat uuden Pedal IQ Smart Calibration -toiminnon: järjestelmä osaa itse ilmoittaa, milloin kalibrointi on tarpeen. Se ei ole pelkkä ajastettu muistutus, vaan ottaa huomioon olosuhteiden muutokset, kuten lämpötilan tai pyörän vaihdon.

Maastoversion kestävyys on parantunut ja samalla stack madaltunut.

Rakenneuudistukset näkyvät etenkin maastoversiossa. Rally XC210 -mallissa on nyt kokonaan metallinen runko ja madallettu stack height 11,5 mm – kaksi millimetriä edeltäjää matalampi ja käytännössä samaa tasoa Favero Assioma PRO MX -polkimien kanssa. Maantiekäyttöön suunnatut RS- ja RK-mallit hyödyntävät uutta hiilikuitupolymeeriä, mikä keventää rakennetta ja parantaa kestävyyttä. Esimerkiksi Rally RS210 (SPD-SL) painaa nyt 312 g, kun aiemmin paino oli 320 g. Myös laakerit on uusittu paremman pitkäikäisyyden takaamiseksi.

Rungon vaihto on tehty aiempaa helpommaksi. Akselin voi siirtää rungosta toiseen pelkällä 15 mm poljinavaimella ja 5 mm kuusiokoloavaimella, kun aiemmin tarvittiin pieniä ruuveja ja tarkkuustyökaluja. Tämä helpottaa siirtymistä maantieltä maastoon – Garmin myy myös paketteja, joissa toimitetaan sekä tie- että maastorungot samassa.

Mallistossa on edelleen tarjolla yhden anturin (RK110/RS110/XC110) ja kahden anturin (RK210/RS210/XC210) versiot. Kaksipuoliset mallit mittaavat tehon molemmista jaloista ja tarjoavat tarkempaa dataa, kuten tehon jakautumisen poljinkierroksen eri vaiheissa, vasemman ja oikean jalan tasapainon sekä ajan istuen ja seisten.

Suositushinnat vaihtelevat mallin mukaan: yhden anturin versiot maksavat noin 680–785 euroa, ja kahden anturin järjestelmät alkavat 1 151 eurosta. Kahden anturin maastoversioiden hinnat nousevat noin 1 255 euroon.

Kirjoittanut:

Bob

Mies, jonka aina liikkeessä pysyvät aivot ovat alkujaan Kuraläpän idean takana. Ilman Bobia ei olisi Kuraläppää. Bob on monitaituri ja perheenisä, jolla on sana hallussa ja kamera pysyy kädessä. Kova kestävyysurheilutausta rakensi Bobista sen kovaa ajavan koneen, joka nykyään viihtyy enemmän enskaisammilla poluilla. Rakastaa pyöräspeksaamista, jopa melkein enemmän kuin pyöräilyä itseään.