20.10.2025

Specializedin Traction 3DO polvisuojat vauhdikkaaseen menoon mukavuudesta tinkimättä

Specializedin Traction D3O-suojat ovat olleet syksyn mittaan menossa mukana Himos Epicin XC-kurjuutuksesta Ellivuoren Royal Enduro -kolisteluihin. Ajatukset suojien käyttökokemuksista on nyt koottu julkaisun muotoon ja tästä lisää seuraavassa.

D3O iskunsuojausmateriaali

Yhdessä D3O- ja Specializedin Body Geometry ‑tiimin kanssa suunniteltu Vanish-muoto mukailee polven luonnollista liikettä, minkä ansiosta suojat pysyvät pyöräillessä tiiviisti paikallaan ja tuntuvat mukavilta. Viileänä/kylmänä D3O-materiaali tuntuu hieman kovalta, mutta jalkojen lämpö pehmittää ne nopeasti pukemisen jälkeen. Neljään suuntaan joustava stretch-materiaali on hengittävää, siirtää kosteuden pois iholta ja pitää olon viileänä. Traction-polvisuojan D3O-pehmusteosa on noin 5 mm paksu ja rakenteeltaan se on kennomainen, minkä tarkoitus on parantaa suojan hengittävyyttä.

D3O:n materiaali on normaalioloissa joustavaa ja pehmeää, mutta se kovettuu välittömästi iskusta absorboiden ja jakaen iskuenergian laajemmalle alueelle. Iskun jälkeen D3O-materiaali palautuu takaisin alkuperäisiin ominaisuuksiinsa. Traction D3O suojilla on Spessun mukaan tason 1 EN1621-1-sertifiointi, eli ne täyttävät nopeilla moottoripyörillä ajamiselle asetetut vaatimukset iskuja vastaan. Hintaa Traction D3O-suojilla Specializedin verkkakaupassa on 139€.

Traction 3D0 pysyy tukevasti paikallaan

Joustavat suuaukot silikonisella reunalla lisää käyttömukavuutta ja auttaa polvisuojaa pysymään tukevasti paikallaan. Ensimmäisillä lenkeillä polvisuojien yläreuna tuntui valuvan hiukan, mutta jalkojen lämmittyä pienen hien saattelemana suojan yläreuna asettui tukevasti paikalleen. Polvisuojan pitkä varsi suojan yläpuolella poistaa mahdollisuuden maastopyöräilijän etikettirikkeistä pahimpaan: näkyvään ihoon polvisuojan ja shortsin lahkeen välissä. Suojat hengittää hyvin ja pidemmästä varresta huolimatta jalat eivät ylikuumene. Talven kylmemmillä keleillä suojien pitkät varret todennnäköisesti antavat vuorostaan suojaa lämmikkeen muodossa olosuhteissa, joissa pitkät ajohousut on liian vähän, mutta pitkät kalsarit liikaa.

Mihin tarkoitukseen?

Polvisuojan ulkomateriaalin pinta tuntuu sormissa melko liukkaalta. Shortsien kanssa tämä edesauttaa suojia pysymään paikallaan polven iskeytyessä maahan. Joissain kaatumistilanteissa pienempi kitka suojan ja maapallon välillä ”liu’uttaa” kuskia kaatumisen suuntaan sen sijaan, että suoja pyrkisi pysäyttämään liikkeen ja näin vastaanottamaan isomman osan siihen ja polveen kohdistuvasta iskusta. Tein tämän havainnon kuluneen vuoden Himos Epicissä. XC-renkaat irtosi erään laskun lopussa märillä kivillä ja pyörä lähti välittömästi alta. Osuin vasen polvi edellä maahan. Sen sijaan, että vauhti olisi pysähtynyt, otin pienen liu’un ja pääsin nopeasti takaisin jaloilleni. Vammat tilanteessa jäivät lähinnä henkiselle tasolle, sillä paikalla ollut katsoja näki tilanteen. Liukkaan pinnan ansiosta suojat pysyy myös paremmin iskun yhteydessä paikallaan. Useimmat aiemmat polvieni ruhjeet ovatkin useimmiten syntyneet tilanteissa, missä polvisuoja on ottanut ensimmäisen iskun vastaan, mutta valunut sen seurauksena nilkkaan jättäen polven avoimeksi seuraaville kolhuille.

Suorissa iskuissa, missä vauhti lähes pysähtyy, jäin tosin kaipaamaan lisää suojausta. Ellivuoressa Royal Enduro -kisassa vauhdin pysäyttänyt isku Loppuvastuksen kiveen jätti polveen pienen ruhjeen, sekä printin D3O-pehmusteesta. Tässä tilanteessa koin, että hieman paksumpi suojaus voisi olla paikallaan.

Polvivammaisena kuskina käytän polvisuojia lähes poikkeuksetta kaikilla maastopyörälenkeilläni ja suhtaudun niihin lähes yhtä tarkasti kuin kypärän käyttöön. Spessun suojista on testijakson aikana tullut polvisuoja, mitkä huomaan pukevani toistuvasti maastolenkeille. Kaikesta mukavuudesta huolimatta enduro- ja bikepark-käyttöön jäin kuitenkin kaipaamaan pientä lisäkerrosta suojauksessa.

Kirjoittanut:

Juha Mielonen

Juha kuuluu parhaaseen A-ryhmään, nimittäin Seinäjoen Opel-ryhmään! Vivaron lisäksi Juha ajaa pyörällä paljon ja mitään säästelemättä, eikä epäile ottaa osaa tyhmiinkään haasteisiin. Pyöräilystä on tullut Juhalle osa kurinalaista tekemistä motivaatiosta riippumatta. Kun tarpeeksi syvältä kaivaa se on myös hyvä tapa oppia itsestään aina jotain uutta. Toisessa elämässä Juha on tekninen insinöörismies, joten suhtautuminen välineisiin on sen mukaista.