Koeajossa Canyon Spectral:ON Fly – keveyttä, joka muuttaa kaiken?

Spectral:ON Fly poikkeaa isoveljestään
Spectral:ON Fly on isoveljensä, Spectral:ON:n, tapaan edestä 160mm ja takaa 150mm joustava mullet-rengastuksella varusteltu sähköpyörä. Runkomateriaaliltaan Spectral:ON Flyta on saatavilla ainoastaan hiilikuituisena. Yhteisestä nimestä ja tyylikkäästä canyonmaisesta runkomuotoilusta huolimatta Spectral:ON Fly ei ole suunnittelupöydältä otettu copy/paste-versio Spectral:ONista.
Ensinnäkin se painaa vain vajaa 19kg (ilman polkimia). Tämän lisäksi runkogeometria on lähes poikkeuksetta erilainen. Yhdellä lauseella kuvattuna Spectral:ON Fly on pidempi, loivempi ja matalampi …ja tietenkin kevyempi. Sen reach on isoveljeään 10mm pidempi ja keulakulma on 1,5° loivempi. Nämä näkyvät myös akselinvälin pituudessa.
Vaikka Spectral:ON Flyn keskiön pudotus on 5mm vähemmän kuin Spectral:ON:ssa, on emäputken ja satulaputken korkeudet vastavuoroisesti madaltuneet. Tämä vaikuttaa myös ohjaamon korkeuteen, stackiin. Lyhyempi satulaputki noudattanee samaa filosofiaa kuin Neuron:ON Flyssä – se mahdollistaa pidemmän hissitolpan käytön. Chainstay, eli takahaarukan pituus, on säilynyt molemmissa malleissa samana. Omien kokemusteni mukaan 440mm tarjoaa varsin sopivan balanssin käsiteltävyyden ja vakauden välillä, joten mitäpä tuota muuttamaan.

Kuten mainittu, Spectral:ON Fly noudattaa Canyonin tunnusomaisia virtaviivaisia piirteitä rungon ulkonäössä. Takahaarukan toiminta on toteutettu muista Canyonin pyöristä tutulla kolmivaiheiseen kinematiikkaan perustuen. Tämän mukaan takahaarukan joustomatka on jaettu kolmeen eri vaiheeseen. Takahaarukan joustomatkan alku on herkkä ja keskialue lisää vakautta ja polkutehokkuutta. Joustomatkan loppualue muuttuu progressiivisemmaksi, millä on haluttu minimoida iskarin pohjaamista.
Iskarin yläpää kiinnittyy etukolmion viistoputken keskivälille. Tästä huolimatta pullotelineelle jää tilaa iskarin alapuolella. 600ml pullo mahtuu sivulta ladattavaan telineeseen ongelmitta. Canyonin verkkokaupasta on myös mahdollista tilata erikseen Fidlock-kiinnitteinen etukolmion tilan tarkoin hyödyntävä pullo, minkä juomakapasiteetti on 850ml. Pullotelineen paikalle on mahdollista kiinnittää myös TQ-moottorille tarkoitettu 160Wh lisäakku. Iskarin yläpuolelta vaakaputken alta löytyy vielä lisäkiinnitysmahdollisuus sisurille/kaasupatruunalle.
CF9 – Spectral:ON Fly -malliston järkivalinta
CF9-malli on kivasti tasapainossa hinnan ja laadukkaiden komponenttien osalta. Himospeksaaja löytää kaikista maailman kokoonpanoista aina jotain päivitettävää, mutta useimmille CF9 on ajovalmis sellaisenaan kuin se pahvilaatikossaan tulee. Spectral:ON Flyn jarruiksi on valittu Shimanon 4-mäntäiset XT:t. Jarrulevyt ovat niinikään XT-sarjaa. Halkaisijaltaan ne ovat molemmat 203mm.

Voimansiirtopuolelta löytyy kaikkea Deoren ja XT:n väliltä. Takavaihtaja on 12-vaihteinen XT ja sitä ohjaileva vaihdevipu on SLX. Olen ajanut aika paljon SLX-vivuilla (joissakin omissa pyörissäni) ja ainoana merkittävänä erona näiden välillä pidän XT:n tarjoamaa mahdollisuutta vaihtaa kaksi vaihdetta yhdellä painalluksella. Ketju ja rataspakka on Deore M6100-mallia enkä kokenut näissäkään käytettävyyden kannalta mitään moitittavaa. Kuluvina osina niitä voi sitten myöhemmin päivittää mikäli moisen kokee tarpeelliseksi.

Alustaksi CF9:iin on valikoitu Foxin Performance-sarjan osat. Edestä löytyy 160mm joustava Fox 36 Performance -keula ja takaa DPS Performance -iskari. Kiekot ovat DT Swissin H1900-sarjaa. Ohjaamo (stemmi, ohjaustanko, gripit) on varusteltu Canyonin omilla komponenteilla. Myös hissitolppa on Canyonin omaa G5-mallistoa. Hissitolpan isku on M-kokoisessa pyörässä 200mm ja tätä voidaan tarvittaessa lyhentää 25mm.

TQ-HPR50 järjestelmä
TQ:lla on vuosikymmenien kokemus sähkömoottorien kehitystyöstä. Heidän moottoreitaan on käytetty roboteissa, satelliiteissa ja jopa Mars-kulkijoissa. Samaa HPR-teknologiaa (Harmonic Pin Ring) on hyödynnetty nyt myös heidän sähköavusteisten polkupyörien moottorisovelluksessa.
HPR-vaihteiston avulla TQ on pystynyt jättämään moottoristaan pois tavanomaisille sähkömoottoreille ominaiset planeettavaihteiden ja hammasrattaiden yhdistelmät. Liikkuvia osia vähentämällä moottorista on saatu hiljaisempi ja kompaktimpi. TQ:n mukaan moottori on myös luotettavampi, koska siinä on vähemmän rikkoutumiselle alttiita osia.

TQ-HPR50 -moottori tuottaa maksimissaan 300W tehon ja sen maksimivääntömomentti on 50Nm. Avustus täystehoisiin sähköpyöriin nähden on tuntuvasti alhaisempi. Tosin täystehoisten ja kevytsähköpyörien välinen vastakkainasettelu on hieman epäreilu. Moottori on ajossa erittäin hiljainen ja sen tuottama avustus tasamaalla luo fiiliksen hyvään myötätuuleen ajosta. Painoa moottorilla on ainoastaan 1850g. Moottorin virtalähteenä toimii 1830g painava 360Wh akku.
TQ:n kaukosäätimestä löytyy kaksi painiketta, joiden tehtävä on vaihdella avustustasoja sekä aktivoida talutusavustinta. TQ:n minimalistinen näyttö on upotettu Spectral:ON Flyn vaakaputksen sisään. Moottorin virtapainike löytyy näytön alareunasta. Samaisella painikkeella voidaan selata näytön eri datanäkymiä, kuten range, akun %, nopeus, tehot, jne.
Avustustasoja TQ:ssa on kolme, Eco, Mid ja High. Avustustasojen indikointi näytöllä on toteutettu eri kokoisin ympyrä-/pallosymbolein. Yllä oikealla olevassa näytön kuvassa on valittu High-mode. Avustuksen saa myös pois päältä, mutta tällöin käyttäjän tulee painaa ohjaustangon kaukosäätimen miinus-painiketta hetken aikaa pohjassa. Normaalipainalluksin selattaessa TQ-moottorissa on siis tarjolla nuo kolme avustustasoa.

Moottorin säätöjä voi muokata puhelimeen ladattavalla ”TQ E-Bike”-sovelluksella. Sovellus yhdistyy pyörään helposti Bluetoothin avulla ja tarjoaa mahdollisuuden muokata kolmea edellä mainittua avustustasoa. Tämän lisäksi voit lisätä ja poistaa eri näkymiä pyörän vaakaputkeen sijoitetusta näytöstä. Moottorin/pyörän yhdistäminen kelloon (testattu Garmin Fenix 7 Pro:lla) onnistuu myös, jolloin saat tallennettua harjoituksen tehodatan sekä kadenssin.
Canyon lupailee TQ:n toimintamatkaksi 70km yhdellä latauksella. Nämä on aina vähän hankalia asioita todentaa, sillä muuttujia on monia. Kuskin paino, maasto, sää, vertikaalimetrit, käytössä olevat renkaat sekä käytetty avustustaso vaikuttavat merkittävästi siihen kuinka pitkälle pyörällä pääsee. Oikeissa olosuhteissa 70km lenkki yhdellä latauksella on hyvinkin mahdollista. Omalla kohdallani sekalaisessa polkuajossa arvioisin akun kestävän 40-50km matkan. Näihin kilometreihin mahtuu eri avustustasojen hyödyntämistä neulaspolkujen ja hitaiden juurakkojen välillä.
Tätä juttua kirjoittaessani TQ julkaisi TQ-HPR60-järjestelmän, mikä tuottaa mallimerkintänsä mukaiset 60Nm vääntömomentin ja 350W maksimitehon. Jää nähtäväksi päivittyykö TQ:n väkevämpi moottori myös Canyonin tulevaisuuden malleihin.
K.I.S – keep it stable
Canyon Spectral:ON Fly on varustettu Canyonin K.I.S-ohjauksenvakautusjärjestelmällä (Keep It Stable). Lyhyesti kuvailtuna järjestelmässä on kaksi rinnakkaista kierrejousta, mitkä voimallaan yrittävät pakottaa ohjaustangon pysymään suorassa. Se on sijoitettu vaakaputken sisään ja kiinnittyy toisesta päästä keulan kaulaputkeen.
Jos kirjainyhdistelmä K.I.S on sinulle vieras, suosittelen lukemaan Mikan aiemmin kirjoittaman julkaisun kyseisestä ratkaisusta. Säädettynä minimiasetukseen, K.I.S on useimmiten aika huomaamaton. Huomaan sen kuitenkin vääntävän ohjaustankoa vastaan pyrkien pitämään suoran ajolinjan, kun kallistan pyörää mutkaan. Ominaisuus oli sinänsä harmiton mutta ärsyttävä, sillä kallistamalla pyörää haluan sen kääntyvän kyseiseen suuntaan enkä halua ohjauksen vastustavan sitä. En kokenut saavani järjestelmästä omaan ajooni luvattua hyötyä, joten otin sen pois käytöstä.
Rungon emäputken vasemmalta kyljeltä kumitulpan alta löytyy pääsy K.I.S-järjestelmän keulan kaulaputkeen kiinnittyvään pantaan. Löysäämällä pannan ruuvia voi K.I.S-järjestelmän poistaa käytöstä nopeasti ”kenttäolosuhteissa”.

K.I.S on Canyonin mukaan mahdollista poistaa käytöstä myös pysyvämmin. Eli järjestelmä saadaan tarvittaessa kokonaan irti vaakaputkesta ja sen kireyden säätöön tarkoitettu liukusäädin on korvattavissa siistillä kannella. Kuten luvattu, K.I.S tuo varmasti kovissa, jopa ääriolosuhteissa, ohjaukseen vakautta. Näin ollen kuvittelisin tästä olevan eniten hyötyä Canyonin DH-pyörässä, Senderissä.
Mainittakoon vielä, että K.I.S vaatii emäputken sisältä oman tilansa, mikä poistaa mahdollisuuden tuoda kaapelit ylemmän ohjainlaakerin läpi. Spectral:ON Flyn tapauksessa kaapelit onkin viety rungon sisään perinteisesti emäputken kyljistä. Näin ollen ohjainlaakerien huoltotoimenpiteet onnistuvat vaivatta ja kaapelit eivät pääse hinkkaamaan itseään rikki emäputken sisässä keulan kaulaputkea vasten.
Spectral:ON Fly ajossa
Canyon Spectral:ON Fly on mainio leikkikaveri rakkaissa kotimäen spoteissa missä kiipeäminen on (valitettava) osa sessailua. Erittäin luonnolliselta tuntuva ja kevyt TQ:n moottori puhaltaa tarvittavan avustuksen, jotta kiipeäminen polkemalla on vaivattomampaa ja nopeampaa kuin tunkkaaminen. Toistojen määrä kasvaa näin huomattavasti. Huomaa kuitenkin, ettei TQ tarjoa ilmaisia nousumetrejä, vaan kuskin on edelleen tehtävä oma osansa kampien pyörityksessä.
Moottorin tuottama avustusteho ja vääntömomentti ei ole sama kuin isoissa sähköpyörissä, jolloin kuskille jää isompi työn osuus. Tämä kannustaa käyttämään rataspakan kaikkia vaihteita tilanteen vaatimalla tavalla. Alamäessä Spectral:ON Fly tuntuu niin kevyeltä, että se muistuttaa lähes kaikilta ominaisuuksiltaan luomupyörää. Nopeilla alamäkeen viettävillä flow-baanoilla pyörä on nopea ja erittäin leikkisä.
Mullet-rengastuksen ja lyhyen takahaarukan ansiosta pyörää on helppo käsitellä ja sitä on hauska kääntää mutkissa. Sillä on myös helppo hypätä. Erityisen vaativilla enduropätkillä kuten rock gardeneissa Spectral:ON Fly ei ole ehkä parhaimmillaan, mutta kuten joustomatkastaankin voi ehkä jo päätellä, ei sitä kyseiseen tehtävään varsinaisesti olekaan tehty. Enduropaiskomisiin Canyonin mallistossa on tarjolla varsin kyvykäs Strive:ON.
Rengasvalinnat ovat aina mielipideasioita, mutta olisi mielenkiintoista kokeilla Spectral:ON Flyta vaihtamalla Maxxiksen mallistosta Assegai eteen ja Aggressorin kaltainen rullaavampi rengas taakse. Näillä lääkkeillä pito-ominaisuudet edessä paranisivat ja taakse saataisiin lisää rullaavuutta ja satunnaista yliohjautuvuutta eli pieni lisämauste hauskanpitoon olisi taattu.


Spectral:ON Fly vai Neuron:ON Fly?
Tajusin tätä juttua kirjoittaessani, että olen päässyt ajamaan Canyonin molempia kevytsähköpyöriä, Spectral:ON Flyta ja Neuron:ON Flyta. Neuron:ON Flysta löydät myös jutun meidän sivuilta. Näiden kahden pyörän käyttötarkoitukset ovat todella lähellä toisiaan, joten valinta näiden väliltä voi olla hieman haastavaa.
Neuron:ON Fly ja Spectral:ON Fly ovat molemmat mielestäni aika hyvin trailcentermäisiin hyvän flown alamäkiratoihin soveltuvia. Spectral:ON Fly loistaa hypyissä ja on anteeksiantavampi pidemmän joustonsa ansiosta. Neuron:ON Fly on enemmän polkuhenkiseen ajoon soveltuvampi, mutta yllättävän kykenevä myös alamäkeen. 29-rengastuksen ansiosta Neuron:ON Fly syö helpommin juurakot ja muut epätasaiset maastonkohdat. Näissä Spectral:ON Fly ei ole parhaimmillaan, sillä sen mullet-rengastus tuntuu hidastavan menoa aavistuksen herkemmin juurakoissa. Sen sijaan mutkissa ja erityisesti tiukemmissa sellaisissa Spectral:ON Fly on kuin kotonaan.
Neuron:ON Flyn Bosch SX-moottori on ainakin paperilla hieman TQ:ta tehokkaampi ja sen akkukapasiteetti on hieman suurempi. Käytännössä en osaa oikein sanoa, onko näiden välinen ero kuinka suuri. Eron huomaisi varmasti parhaiten, jos näitä pääsisi testaamaan samalla kertaa. Se on kuitenkin selvää, että Spectral:ON Flyn TQ-moottori on merkittävästi hiljaisempi.
Kirjoittanut:

Juha kuuluu parhaaseen A-ryhmään, nimittäin Seinäjoen Opel-ryhmään! Vivaron lisäksi Juha ajaa pyörällä paljon ja mitään säästelemättä, eikä epäile ottaa osaa tyhmiinkään haasteisiin. Pyöräilystä on tullut Juhalle osa kurinalaista tekemistä motivaatiosta riippumatta. Kun tarpeeksi syvältä kaivaa se on myös hyvä tapa oppia itsestään aina jotain uutta. Toisessa elämässä Juha on tekninen insinöörismies, joten suhtautuminen välineisiin on sen mukaista.