10.4.2024

Uutta Brittiläisen Kolumbian Kalliovuorilta – Rocky Mountain Altitude 2024

Takatalvi tuli ja meni. Nyt seuraillaan kovasti talven viimeisien lumien sulamista ja arvuutellaan, mikä bikepark avaa ensimmäisenä kauden 2024. Myös kisakausi lähenee kovaa vauhtia. Endurokuskien talven odotus alkaa olla ohi ja kirsikkana kakun päälle Rocky Mountain on nyt julkaissut uuden Altituden.

Ei pelkkä kasvojenkohotus

Uusi Altitude on edellisen mallin tavoin edestä 170mm ja takaa 160mm joustava puhdasverinen enduropyörä. Pyörää on saatavilla niin hiilikuituisena kuin alumiinisena. Tämän lisäksi uusi Altitude toimii edeltäjänsä tavoin 29″/29″-kiekoilla tai mullettina, eli 29″/27.5″ rengastuksella. Ensimmäinen pienempi muutos on pyörän geometrian muunneltavuuden mahdollistavassa flipchip-teknologiassa. Uudessa Altitudessa on käytetty neliasentoista RIDE-4-ratkaisua edellisen mallin RIDE-9 sijaan. Vähempi ei ole aina huonompi ja Rocky Mountainin tapauksessa neljä eri geometria-asetusta yhdeksän sijaan tekee näille asetuksille selkeämmin havaittavissa olevat erot. Pienenä, mutta hyödyllisenä lisänä kuiturunkoisista Altitudeista löytyy jatkossa Penalty Box, eli pullotelineen alle viistoputkeen sijoitettu säilytyslokero.

Rocky Mountainille tuttuja lainauksia Kanadan kansallislajista, jääkiekosta: Penalty Box.

Isoin muutos uudesta Altitudesta löytyy takahaarukasta ja sen kinematiikasta. Takahaarukan jousitusjärjestelmä on nimeltään LC2R eli Low Centre Counter Rotating. LC2R-teknologia ei ole sinänsä uusi: se esiteltiin ensimmäisen kerran vuonna 2006 silloisen Slayerin yhteydessä. Kaksi vuotta myöhemmin LC2R löytyi vielä Rocky Mountainin Flatlinesta kunnes sen käytöstä luovuttiin. Nyt 16 vuotta myöhemmin LC2R on tehnyt paluun.

LC2R-linkuston alempi nivelpiste on samassa pisteessä keskiön kanssa.

Rocky Mountainin mukaan LC2R tuo runkoon vakautta ja lisää kiertojäykkyyttä, mikä tekee pyörän käytöksestä rauhallisen ja ennakoitavissa olevan. Uudessa Altitudessa takahaarukan nivelpiste on samankeskinen keskiön kanssa. Tämä yhdessä satulaputken läpi alhaalle sijoitetun iskarin kanssa, tuo Altituden massakeskipistettä alas, mikä puolestaan lisää pyörän edellä mainittua vakautta. Lyhyet linkit yksiosaisen takahaarukan ja etukolmion välissä yhdessä suurien laakerien kanssa lisäävät puolestaan rungon kiertojäykkyyttä. Takahaarukan jouston alkumatka sag-alueelle on herkkä. Leverage ratio tällä alueella on 3:1. Joustomatkan keskialue toimii edellistä Altitudea lineaarisemmin. Iskarin jousto muuttuu loppua (viimeiset 25mm) kohti progressiivisemmaksi vähentäen iskarin pohjaamistilanteita. LC2R:n etuihin lukeutuu myös parantunut poljettavuus. Rocky Mountainin mukaan myös pedal kickback on onnistuttu minimoimaan LC2Rn avulla.

 

S-kokoisen Altituden tune on suunniteltu kevyemmälle kuskille.

 

Rocky Mountain pysyy perinteisellä linjalla kaapelinvetojen suhteen.

Runkogeometriassa löytyy pieniä, mutta hyviä uudistuksia

Kuten aiemmin sanottu, RIDE-4 tarjoaa muunneltavuutta runkogeometriaan. Vaikka vaihtoehtoja yhtä runkokokoa kohden on useampia, on data Rocky Mountainin sivuilla ilmaistu hyvinkin selkokielisenä. En tässä lähde sen tarkemmin vertailemaan vanhaa ja uutta, mutta nopeasti katsottuna numeroiden valossa näyttäisi siltä, että uusi Altitude on keulakulmaltaan loivempi (jopa yli yhden asteen) ja satulaputken kulma on jyrkempi. Reach näyttää kasvaneen muutamilla milleillä, muttei merkittävästi. Altituden ohjainlaakereilla on anglesettiä muistuttavat kupit, joiden asentoa vaihtelemalla voit muuttaa reachin pituutta neutraalista nollapisteestä +/-5mm. Tämä voi olla monelle kahden runkokoon välissä painivalle kuskille merkittävä apu sopivan koon valinnassa. Myös akseliväli on vähän suurempi. Mielenkiintoinen huomio löytyy takahaarukan (RC Rear Centre, puhekielessä chainstay) pituudesta. Takahaarukoita on kolmea eri mittaista ja ne määräytyvät runkokoon mukaan. S-koon Altituden takahaarukka on 427mm pitkä, kun taas L- ja XL-kokoisten pyörien takahaarukka on 450mm. M-koon takahaarukka asettuu edellisten väliin maltillisella 440mm mitalla.

Altituden runkogeometria eri säädöillä. MX:llä viitataan mullettiin.

 

Geometrian hienosäädön mahdollistava RIDE-4 löytyy iskarin yläpään kiinnityksestä.

 

Tarjolla usealla eri kokoonpanolla

Altitudea on saatavilla viidellä eri kuiturunkoisella kokoonpanolla (C99, C90, C70, C70 COIL & C50) sekä kuiturunkoisena (vihreänä) runkosettinä. Näiden lisäksi alumiinisella runkokokoonpanolla löytyy kolme eri mallia (A70 COIL, A50 & A30). Väreinä löytyy lähes kaikista malleista vihreä sekä musta. Suurempi numero kirjaimen perässä kertoo laadukkaammasta osakokoonpanosta. Pois lukien High End -malli C99, kaikki Altitudet on varusteltu Shimanon voimansiirrolla ja jarruilla. C99:stä lyötyy Sramin T-type sähkötoiminen voimansiirto sekä Sram Code RSC-jarrut. Alusta on useimmissa malleissa Foxia. Poikkeuksena C99, C70 ja A30 -malleihin on valittu Rockshoxin alusta. C99:n alustassa menoa tasoittelee rokkarin sähköinen Flight Attendant -järjestelmä. Huomaa myös, että molempia 70-sarjan malleja on tarjolla myös kierrejousi-iskarilla. Suomen maahantuonnissa on kaikki mallit lukuunottamatta C99 ja C90 -malleja.

Altitude C90 Rally
Altitude A30 Green 3990€
Altitude C99 Black/Purple/Silver

Lisätietoja: Rocky Mountain

Sportsource 

Kirjoittanut:

Juha Mielonen

Juha kuuluu parhaaseen A-ryhmään, nimittäin Seinäjoen Opel-ryhmään! Vivaron lisäksi Juha ajaa pyörällä paljon ja mitään säästelemättä, eikä epäile ottaa osaa tyhmiinkään haasteisiin. Pyöräilystä on tullut Juhalle osa kurinalaista tekemistä motivaatiosta riippumatta. Kun tarpeeksi syvältä kaivaa se on myös hyvä tapa oppia itsestään aina jotain uutta. Toisessa elämässä Juha on tekninen insinöörismies, joten suhtautuminen välineisiin on sen mukaista.