Uusi Trek Slash Gen 6 – pyörä isoon ajoon, mutta myös poluille

Maailmalla on huhuttu Trekin uudesta Slashistä jo hyvän aikaa, ja spyshotit, sekä yllättävän tarkat tiedot tämän enskapyörän julkaisupäivämäärästä ovat levinneet internettiin jo viikkoja ennen varsinaista julkaisua. Kun Trek Factory Racingin kuski Harriet Harnden ajoi Enduron maailmancupissa viime viikonloppuna Loudenviellessä uudella Slashillä, voisi sanoa, että tämä julkaisu ei ehkä yllätä enää ketään. Vaikka maailmanlaajuinen yllätysmomentti kadotettiin jo aikoja sitten, niin se ei vähennä tämän pyörän kiinnostavuutta – Trek on uudistanut perinteikkään enduropyöränsä nyt sen kuudennessa versiossa, ja tämän pitäisi olla taas SE pyörä alamäkeen, mutta myös poljettavuutta on Trekin väitteiden mukaan parannettu. Otetaan selvää, mitä tämä pyörä on syönyt, ja pääsipä Kuraläpän testikuski Antti Ukkonenkin ajamaan pyörällä ennen sen julkaisua. Antin mietteet löytyvät artikkelin loppuosasta.
Uusi Slash Keski-Suomen maisemissa. Linjat rungossa ovat suoristuneet, mutta ketjussa on useampi mutka. Kuva: Jouni Tsutsunen

Slash Gen 6 – pitkäjoustoinen enduromaastopyörä

Slash on Trekin pyörämallistossa se pitkäjoustoisin poljettava pyörä ennen alamäkipyörään siirtymistä. Trekin mukaan Slash on parhaimmillaan isoissa mäkipäivissä, antaen kuskilleen lisätujauksen luottamusta ajaa naksun verran rohkeammin epätasaisemmassakin maastossa. Asiakkaiden kohderyhmään kuuluvat siis kaikki jotka pitävät reippaasta ajosta – pyörä toimii all-mountain tyylisessä ajossa, endurokisoissa, parkkikuskien alla, ja se on loistava pyörä trail centereihin. Joustoa tässä pyörässä on 170mm molemmissa päissä, eli tässä uudistetussa versiossa on 10mm joustoa enemmän kuin edellisessä viidennen sukupolven Slashissa. Lisää joustoa, loivempaa keulakulmaa ja high-pivot jousitusratkaisulla, sekä mullet 27,5 takarenkaalla. Voiko tämä pyörä olla enää niin poljettava, kuin edeltäjänsä? Trekin insinöörien mukaan kyllä voi, ja sen pitäisi olla jopa parempi. Otetaan selvää mihin tämä väittämä perustuu.

Hieno maalaus yhdistää kimalletta ja maastonmuotoja muistuttavia käppyröitä. Kuva: Jouni Tsutsunen

Paljon muutoksia tutussa pyörässä

Viime vuosina on ollut tyypillistä, että pyörien koot kasvavat aina kun mallistoihin tulee uudistuksia. Trek ei kasvattanut Slashia verrattuna edelliseen malliin ja tuntuukin, että pyörämaailmassa on löydetty nyt jonkinlainen tasapaino pyörien pituuksien suhteen. Koko on nyt hyvä, joten muutokset tehdään muilla ominaisuuksilla.

Andrew Shandro näyttää kuinka kivikkoa ajetaan. Trek on pyrkinyt muutoksillaan tekemään pyörästä entistä paremman ajettavan.

Keulakulma on tässä versiossa loivempi kuin ennen, ollen nyt 63,5 astetta. Keulakulmaa voi muokata asteen loivemmaksi tai jyrkemmäksi erikseen myytävän säätökupin avulla. Loivemman keulakulman lisäksi satulaputken kulma on uudessa versiossa silminnähden jyrkempi, kun vertaa Gen 5 ja Gen 6 Slashia vierekkäin. Satulaputki istuu nyt 77 asteessa, ja sen avulla polkemistehokkuus varmasti paranee. Chainstayn mitta vaihtuu myös koon mukaan, mikä on uutta verrattuna edeltäjäänsä. Trek on kuitenkin toteuttanut chainstayn mitan muutoksen fiksulla ratkaisulla sen kiinnityspisteen avulla, aivan kuten viimeisimmässä Sessioninkin versiossa – itse asiassa, chainstay on jokaisessa koossa saman mittainen, mutta perän mitta vaihtuu koon mukaan riippuen siitä, mille kohtaa chainstay on kiinnitetty. Näin Trekin ei myöskään tarvitse valmistaa varaosiksi monen erimittaista osaa, vaan sama osa käy kaikkiin kokoihin. Rungon muutoksista mainittakoon myös se, että uuteen Slashiin menee nyt noin 80mm pidempi hissitolppa, koosta hieman riippuen. Tämä on hyvä uudistus, sillä edellisen Slashin runko oli niin taivutettu, että lyhytjalkaisemmat kuskit saattoivat joutua vaihtamaan pyöräänsä lyhyemmän tolpan. Nyt tätä ongelmaa ei enää pitäisi olla. Ja hei, ilouutisia kaikille barspin –velhoille – knock blockia ei enää ole, joten barspinitkin onnistuvat, jos ohjaamosi setup sen muuten sallii! Ja kyllä, ainakin testissä olleeseen M-kokoiseen runkoon mahtuu vesipullo, vaikka ensivilkaisulla etukolmio näyttää hieman ahtaalle. Testasimme pullon mahtumisen 750ml pullolla ja hyvin istui.

Suorempaan satulaputkeen mahtuu pidempi hissitolppa. Slashissa tulee nyt mukana integroitu takalokari. Kuva: Jouni Tsutsunen

Kaksi isoa muutosta ovat myös jousitusratkaisu ja rengaskoko. Nyt Slash tulee tehtaalta mullettina, eli takana on 27,5 kokoinen kiekko, ja edessä 29. Malliston pienin, eli koon S pyörä on kuitenkin varustettu 27,5 kiekolla edessä ja takana, ja siinä on myös kaareva vaakaputki, joka mahdollistaa matalamman standoverin. Jos haluaisit ajaa Slashilläsi (M-koosta ylöspäin) myös takana 29 kiekolla, voit sen tehdä. Tämä vaatii sen, että vaihdat iskarin alaosan kiinnityspultin joka säätää keskiön korkeutta (myydään erikseen), ja irrotat integroidun takalokarin jotta isompi rengas mahtuu pyörimään. Pyörän keulakulman ja keskiön säätömahdollisuuksien vuoksi uudessa Slashissä ei myöskään ole enää Trekin vuosien ajan tunnetuksi tekemää Mino-Linkiä, sillä edellä mainitut geometrian säätötavat hoitavat nyt sen, mitä Mino-Link teki ennen. Trekin hyväksi havaitsema ABP eli Active Breaking Pivot löytyy kuitenkin myös tästä pyörästä, sillä miksi mennä muuttamaan jotain, mikä toimii. ABP:n tarkoituksena on pitää jousitus aktiivisena hankalammissakin paikoissa ja jarruttaessa.

High-pivot pyörissä ketju menee useamman rissan kautta. Trekiltä kerrotaan, että katkaisematon normipituinen 126 linkin ketju riittää muihin kokoihin, paitsi XL vaati 128 linkkiä. Kuva: Jouni Tsutsunen

No entäs sitten se high-pivot. Tämä vamasti jakaa mielipiteitä, ja myönnän itsekin olleeni epäileväinen speksit nähtyäni. Voiko pyörä olla enää niin toimiva poluilla, kun mielikuvani high-pivotista oli se, ettei se ole paras mahdollinen ratkaisu poljettavuudeltaan. Tähän kun lisätään pienempi rengaskoko taakse, niin arvelin pyörän polkuominaisuuksien menevän alamäkeen – sinne, minne pyörä on suunniteltukin. Trekin suunnittelijat ovat tehneet paljon töitä asian kanssa, ja vakuuttavat, että pyörä on nykyään parempi poljettava kuin edeltäjänsä.

Trek käyttää tässä Slashissä kahta idleria, josta ylemmän tehtävä on vähentää pedal kick-backia kun ketju pitenee. High-pivot ratkaisussa tämä täytyy ottaa huomioon, koska perä on suunniteltu liikkumaan taaksepäin kun rengas kohtaa esteen. Ajatus high-pivotissa siis on, että pyörä kulkee jouhevammin kivikoissa ja juurakoissa. Idlerin koko ja sijoittelu parantaa polkemistehokkuutta. Alempi idler sen sijaan helpottaa vaihtajan toimintaa, kun se vähentää ketjun kasvua chainstayn alapuolella, ja näin myös vähentää sen vaikutusta jousituksen toimintaan. Ketjua näyttäisi menevän tähän systeemiin paljon, mutta itse asiassa tähän riittää katkaisematon normaali 126 linkin ketju. Vain XL vaati hieman pidemmän ketjun, eli 128 linkkiä. Trekin tiedotteen mukaan systeemi ei hankaloita mitään, vaan parantaa tätä pitkän historian omaavaa pyörää entisestään.

Mallit

Slashia on saatavilla hiilikuituisena ja alumiinisena versiona, yhteensä seitsemässä eri kokoonpanossa. Lisäksi myyntiin tuli runkosetit, niin ikään molemmissa runkomateriaaleissa. Patonkilaatikon faneille tiedoksi, että molemmissa runkomateriaaleissa on tämä näppärä runkolokero tavaran kuljettamista varten, ja tuota lokeroakin on paranneltu entisestään. Gen 5 pyörän patonkilaatikon suuaukko on mielestäni hieman turhan pieni, mutta Gen 6 pyörissä suuaukon kokoa on kasvatettu. Vertailin pyöriä mittanauhan kanssa, ja M-kokoisen rungon patonkilaatikon luukku on nyt 5mm avarampi.

Rungon sisään mahtuu entistä enemmän snäksiä ja tavaraa. Kuva: Jouni Tsutsunen

Halvin malli tästä pyörästä on Slash 8, joka on speksattu Shimanon XT osasarjalla. Hieman hintavampi versio alumiinista on Slash 9, jonka mukana tulee Sramin GX AXS T-Type voimansiirto. Mielestäni mukavaa, että myös alumiinisen pyörän ostaja voi valita mekaanisen ja sähköisen vaihteiston välillä mieltymyksensä mukaan. Hiilikuituisia kokoonpanoja on hieman laajemmalla skaalalla, edullisemmasta hurjan hintaiseen täys AXS – Ultimate kokoonpanoon. Nyt on, mistä valita.

 

 

Testikuskimme mietteitä

Slashin testaamiseen saimme avuksemme Antti Ukkosen, joka testasi pyörää poluilla ja alamäessä. Antti on omistanut Gen 5 Slashin, ja muistin virkistämiseksi ja vertailun vuoksi annoin vielä oman Slashin Antille mukaan. Tässä Antin ajatuksia uudistetusta Slashistä, olkaapa hyvät.

Polkeminen

Testilenkki sijoittui Tikkakosken sateiseen maastoon ja mutajuurakkoon, ja Aittovuoren trail centeriin. Antin mukaan pyörä on kuitenkin yllättävän hyvän tuntuinen polkea. Satulaputken jyrkemmän kulman ansiosta kuskin asento poljettaessa on tasapainoisempi ja keskemmällä pyörää, jolloin polkemisesta tulee rennompaa. Pyörä ei pyri keulimaan jyrkässäkään ylämäessä, vaan renkaan tuntuvat vallan liimautuvan alustaan kiinni, ja myös pito on kiivettäessä hyvä. Peruspolulla pyörä tasoittaa menoa, sillä pienemmät juuret ikään kuin häviävät pyörän alla – Gen 5 Slashissa nuo juuret tuntuvat selkeämmin. Isommassa juurakossa perä tuntui hieman jäykemmältä, mutta pyörä ei lyö jaloille kun pitää vetoa päällä. Maan muodot ja esteet pyörä imee todella hyvin kun on polkematta ja pumppaa vauhtia lisää. Perä ei kuitenkaan ole laiska, ja pienet hypyt ja poppailut onnistuvat vaivattomasti vaikka akseliväli kasvaakin ponnistaessa. Parhaan tuntuman saavuttamiseksi iskari on syytä säätää hieman normaalia nopeammalle.

Antilla on normiajossa 29 Pole, jossa keskiö on hyvin korkea, eikä kammet käy lähelläkään alustaa. Slashissa kammet tuntuvat menevän lähempänä maata ja sitä piti alkuun hieman huomioida, mutta tämä ei kuitenkaan häiritse mutka-ajossakaan. Tämä voi olla yksi niistä haittapuolista, mitä 27,5 kiekko aiheuttaa. Polkemiseen se ei kuitenkaan vaikuttanut negatiivisesti, vaan pyörä etenee polulla kevyemmin ja vaivattomammin kuin Gen 5 Slash jossa takana on 29 kiekko. Trekin markkinoinnin puheet paremmasta poljettavuudesta eivät siis ole pelkkiä mainoslauseita, vaan pyörä todella toimii. Pienempi takarengas tekee poluilla pikkukikkailusta myös helpompaa.

Slash on loistopeli trail centereihinkin, sillä tämä pyörä hoitaa myös ylöspäin kiipeämisen.

Alamäki

Tämä pyörä on tehty alamäkeen, joten odotukset sitä kohtaan ovat kovat. Ja uusi Slash lunastaa nuo odotukset. Pyörä on rohkean tuntuinen ja yllyttää kuskia ajamaan kovempaa – mitä enemmän ajat, sen paremmin pyörä toimii. Se ei kuitenkaan muutu villisiaksi jos kuski käskee sitä hieman aggressiivisemmin, vaan esimerkiksi mutkissa pito on niin hyvä, että pidon rajoja tekee mieli oikein etsiä. Tähän lisättäköön, että alla olevat Bontragerin renkaat eivät ehkä ole ne pitävimmät märän kelin kumit, mutta Slashin alla pitoa löytyy riittämiin ilman että rengaspaineitakaan laskisi normaalista matalammaksi. Jos jotain mainitsee tästä pyörästä, niin uusi Slash saattaa olla hieman tarkempi siitä että kuskin paino on tarpeeksi edessä vauhdikkaissa g-out mutkissa. Jos olet hereillä ja ajat pyörää, se toimii kuin unelma. Jos kuski ei ole hereillä, niin kovassa mutkassa pyörä antaa siitä palautteen. Vanhan mallin Slash on tässä suhteessa anteeksiantavampi. Testipäiviä ei kuitenkaan ollut niin montaa, että tuota ominaisuutta olisi päässyt hirveästi testaamaan eri säädöillä ja asetuksilla. Uuden mallin käyttäytyminen g-out mutkissa oi siis jakaa mielipiteitä. Kyseessä on kuitenkin kaiken kaikkiaan tasapainoinen ja itseluottamusta kasvattava laite, joka on suunniteltu kovaan ajoon.

Voiko sitä lennättää? Kyllä voi.

Yleistä

Testissä meillä oli Slash –malliston halvin pyörä, eli alumiininen Slash 8. Antin kommentit ajamisen jälkeen olivat, että pyörässä on tasapainoiset ja toimivat speksit, toimivat vaihteet ja riittävän pitävät jarrut. Myös iskarit toimivat perusajossa todella hyvin. Emme päässeet testaamaan pyörää isompiin mäkiin Suomen ulkopuolelle, mutta näillä spekseillä varmasti pärjää Suomen mäissä ja poluilla.

 

Loppuun vielä tiivistelmä Antin havainnoista:

  • Pyörä kantaa hyvin eikä jojoile poljettaessa. Jos vanhaa Slashia ajaa penkistä monttuun, se niiaa. Tämä pyörä ei ole moksiskaan.
  • Polkemisvaste uskomaton hyvä. Tuntuu kevyemmältä, vaikka testattava pyörä oli grammoissa painavampi kuin hiilikuituinen 29-verrokkinsa. Myöskään 27,5 rengas takana ei hidasta matkantekoa, edes juurakossa.
  • Perä ei töki juurakossa vaan etenee hyvin.
  • Ajoasento tasapainoinen.
  • Kiipeää itsevarmasti ja säilyttää hyvin pidon.
  • Alamäkeen todella hyvä, ja paranee vaan mitä kovempaa ajaa.
  • Perä on mukavan jäykän tuntuinen, joka mahdollistaa nopeat käännökset ja linjan muutokset.
  • Voimansiirronkaan peseminen ei ole hankalaa, rullat toteutettu niin, etteivät ne kerää sen enempää moskaa.
  • Tulee välitön tarve hankkia tällainen, jos sitä pääsee testaamaan. Olkaa varovaisia.

 

Lisää tietoa Slashista ja eri malleista Trekin sivuilla.

Kirjoittanut:

Salla

Kuraläpän ehdottomasti hauskin sekä ylivoimaisesti äänekkäin edustaja, jonka seurassa ei ole koskaan tylsää. Et usko vai? Lähde Sallan kanssa lenkille, niin 5min jälkeen tiedät mistä puhumme. Jos jatkat pidempään kuin 5min, niin opit hiljalleen mitä millainenkin kiljahdus tarkoittaa. Sallahan ei ole mikään pelkkä kaunis hattuteline, vaan pitkän kokemuksen omaava maastopyöräilijä, jonka salainen (nyt julkinen) intohimo on Emmerdale.