Uutta jäykkäperämaailmaan: Transition TransAm!
Transition TransAm on 29″ kiekoilla varustettu modernin geometrian jäykkäperä ja sitä on saatavilla kahdella eri värillä: TR Blue ja Chrome, eli suomeksi sininen ja kiiltävä kromi. TransAmia on saatavilla ainoastaan yhdellä kokoonpanolla sekä sitä tullaan myymään myös runkosettinä. Pyörän Euroopan hinnoittelu on julkaisuhetkellä vielä epäselvä, mutta Pohjois-Amerikassa TransAmin hinta tulee olemaan 2599USD/3599CAD. Runkosetin hinta on 799USD/1099CAD. Kromin värisestä rungosta joutuu maksamaan satasen enemmän molemmissa tapauksissa. Runkomateriaaliksi on valittu mikäpä muukaan kuin 4130-teräs. Runko on toteutettu suorilla putkilla ja kaapelit on vedetty huoltoystävällisesti rungon ulkopuolella viisto- ja vaakaputkia pitkin.
TransAmin chainstayn pituutta voidaan muuttaa portaattomasti säädettävien dropouttien ansiosta. Transitionin mukaan TransAm toimii hyvin mullettina, mikäli haluat vaihtaa taakse pienemmän takakiekon. Säädettävät dropoutit mahdollistavat muuten TransAmin käytön myös singlespeedinä. Pyörän etukolmio on jäykkäperille tyypillisen tilava. Viistoputkesta löytyy neljä kierrereikää pullotelineelle ja työkalu- tai muulle lisävarustekiinnitykselle.
Runkogeometria
TransAm on varustettu 150mm joustavalla Marzocchin Z2-keulalla, mikä vihjailee, että kyseessä on kovaankin ajoon kykenevä jäykkäperä. M-kokoisen TransAmin reach on 460mm, eli ohjaamossa on tilaa liikkua. Keulakulma on maltillinen, mutta edelleen loiva 64°. Satulaputken ollessa 76,6° vaakaputken efektiivinen pituus asettuu 614mm:iin. Kuten jo yllä mainittiin, pyörässä on säädettävät dropoutit, eli chainstayn pituutta voidaan säätää portaattomasti. Säätöalue on 425-437mm välillä. TransAmia on saatavissa neljässä eri runkokoossa ja tarkemmat mitat näet alta.
Speksit
TransAm on kasattu pääosin Sramin Eagle-sarjan edullisemman pään osilla. Voimansiirtona toimii 12-vaihteinen NX Eagle. Pyörästä löytyy myös nykyaikainen UDH-vaihtajankorvake. Varakorvakkeen hankinta siis helpottuu huomattavasti UDH-korvakkeen ollessa saatavilla lähes kaikissa pyöräilyalan liikkeissä. UDH tarjoaa myös mahdollisuuden uuteen Sramin T-typen sähköiseen voimansiirtoon, mikäli moisen pyörään haluat päivittää. Jarruiksi on valittu nelimäntäiset Sram DB8-jarrut ja ne pureskelevat Sramin Centerlinen jarrulevyjä. Ohjaamosta löytyy RaceFacen alumiinitanko pyörän koon mukaan vaihtelevalla nousulla. Tanko kiinnittyy RaceFacen 40mm stemmiin. Kosketuspinnoiksi on Transition on valinnut ODI Elite Flow -lukkogripit. Vielä yhtenä huomion arvoisena nostona mainittakoon helppohuoltoinen OneUpin hissitolppa. Kyseistä dropperia on saatavilla kolmella eri pituudella ja ne vaihtelevat pyörän runkokoon mukaan 150-210mm. Muut tiedot TransAmin komponenteistä löydät alta.
Mihin tarkoitukseen?
Transition TransAmilla voit ajaa lähes kaikki ajosi. Kyseessä on jäykkäperä, minkä runkogeometria mahdollistaa kovaa ajamisen riemun, mutta palkitsee erityisesti oikeista ajolinjavalinnoista. Pyörä ei ole ehkä se nopein enduro- tai xc-tykki täysjoustoisten pyörien rinnalla eikä TransAm siihen pyrikään. Tarkoituksena on herättää ne nostalgiset tunteet, jotka muistuttavat sinua niistä aidoista pyöräilyn iloista, mitä koimme lapsena. Transition TransAm sopii kovaa pommittavista enduro- tai freeride kuskeista aina uusia polkuja etsiville seikkailijoille, niille vapaasieluille, joille ulkoilma ja elämänkokemukset ovat tärkeintä.
Kirjoittanut:
Juha kuuluu parhaaseen A-ryhmään, nimittäin Seinäjoen Opel-ryhmään! Vivaron lisäksi Juha ajaa pyörällä paljon ja mitään säästelemättä, eikä epäile ottaa osaa tyhmiinkään haasteisiin. Pyöräilystä on tullut Juhalle osa kurinalaista tekemistä motivaatiosta riippumatta. Kun tarpeeksi syvältä kaivaa se on myös hyvä tapa oppia itsestään aina jotain uutta. Toisessa elämässä Juha on tekninen insinöörismies, joten suhtautuminen välineisiin on sen mukaista.