Uusi Specialized Epic World Cup – jäykkäperän ja täysjouston parhaat puolet?
Specializedin kisakireiden XC-pyörien perhe on juuri saanut uuden jäsenen, kun Specialized on julkaissut uuden Epic World Cupin. Aiemmin merkillä on ollut XC-kisapyörien valikoimassa jäykkäperä Epic HT ja täysjousto Epic, joiden välimaastoon uusi Epic World Cup sijoittuu. Specialized markkinoi uutta pyörää tehokkaana ja kevyenä jäykkäperän korvaajana. Tämän uutuuden myötä kalliimmat Epic HT:n mallit poistuvat valikoimasta ja korvautuvat uudella Epic World Cupilla. Vastaisuudessa jäykkäperä Epic HT on saatavilla vain edullisemmalla Comp-varustetasolla, kun taas kalliimmat ja paremmin varustellut Pro ja S-Works ovat Epic World Cup -malleja.
Speksit lyhyesti
- Joustomatka 110/75 mm
- Runkosetin paino iskarin, korvakkeen, taka-akselin ja pulttien kanssa 1765 g
- Koot: XS (vain runkosetti), S, M, L, XL
- Suurin suositeltu rengasleveys 2,35″
- Suurin sallittu eturatas 36t
- Tilaa ja kiinnikkeet kahdelle vesipullolle etukolmion sisällä, myös XS-koossa
- Saatavilla varustelutasot S-Works ja Pro sekä S-Works-runkosetti, johon sisältyy myös iskari, keula ja satulatolppa
Uusi takaiskari
Epic World Cupin ehkä suurin uutinen on integroitu takaiskari, joka varmasti monelle tuo mieleen Trekin Supercaliberin. Nopealla vilkaisulla toteutukset vaikuttavatkin tietyiltä osin samankaltaisilta. Specializedin ratkaisu on ehkä kuitenkin hieman huoltoystävällisempi, kun iskarin saa vielä perinteiseen tyyliin irti molemmissa päissä olevista kuusiokolopulteista, vaikka kyseessä ei olekaan standardikiinnitykset. Specialized on kiinnostavaa kyllä luopunut uudessa takaiskarissa Brain-brändäyksestä. Keula on uutuudessa kuitenkin edelleen Brain-versio RockShox Sidistä. Uusi takaiskari on yhteistyössä RockShoxin kanssa kehitetty ja se kantaa nimeä Sid WCID (World Cup Integrated Design).
Specialized väittää uuden iskarin mahdollistavan Epic World Cupille jäykkäperäisen pyörän napakan poljinvasteen, mutta että pyörä silti käsittelee töyssyjen iskuvoimat auliisti. He kertovat tämän auttavan maksimoimaan vauhdin säilymisen ja vähentämään kuljettajan väsymystä. Uudella iskarilla on painaumaa säädöistä ja kuskin painosta riippuen vain luokkaa 0-4 mm, joten Epic World Cupin 75 mm:n jousto käyttäytyy, kuin sitä olisi paljon enemmän. Firm-asetuksella, missä painauma on minimissään, iskari tarjoaa käytännössä saman käytettävissä olevan joustomatkan, kuin 100 mm:n joustolla varustettu pyörä 25 %:n painaumalla.
Iskarin säätäminen
Uuden RockShox Sid WCID -iskarin säätäminen on hieman monimutkaisempaa, kuin perinteinen yksinkertainen ilmanpaine + paluuvaimennus. Kiinnostava uusi ratkaisu vaikuttaa kuitenkin sellaiselta, että se hoituu nopeasti, kun siihen tottuu. Specialized tarjoaa markkinointimateriaalissaan kolme perusasetusta plush, balanced ja firm, vaikka uudella säätömenetelmällä on lähes rajattomasti eri yhdistelmiä. Kolmen perussäädön erona on eri paine iskarin negatiivisessa ilmakammiossa. Negatiivisen kammion paineen säätö on hieman totutusta poikkeava, sillä sitä säädetään ensin pumppaamalla ilmaa positiiviselle puolelle. Tämän jälkeen painetaan takajousitusta sisään haluttu määrä ja painetaan negatiivisen kammion venttiilin avaavaa nappia, jolloin ilmaa pääsee virtaamaan positiiviselta puolelta negatiiviselle. Lopuksi säädetään uudestaan positiiviselle puolelle haluttu lopullinen ilmanpaine. Erilaisten positiivisen ja negatiivisen ilmanpaineen säätömahdollisuuksien lisäksi iskarissa on portaaton paluuvaimennuksen ja kompression säätö. Säätöprosessi on sen verran monivaiheinen, että suosittelen katsomaan Specialized Universityn videon YouTubessa, jos aihe kiinnostaa enemmän: youtube.com/@SpecializedUniversity
Specialized kuvailee firm-asetuksen olevan erittäin napakka ja soveltuvan parhaiten tasaiselle alustalle ja teknisesti helpoille radoille. Tässä säädössä ei käytetä lainkaan negatiivista ilmakammiota, jolloin joustomatkan aktivointiin vaadittava voima on suurimmillaan. Tämä asetus antaa pyörälle 100 mm:n joustomatkan tuntuman, koska käytännössä pyörällä ei ole painaumaa. Medium- tai balanced-asetusta Specialized kuvailee tasapainoiseksi valinnaksi jäykkäperän ja täysjouston välimaastossa. Painaumaa tällä asetuksella tulee n. 2,5 mm, eli 5 %. Active- tai plush-asetusta Specialized kuvailee hyvin teknisille ja haastaville radoille soveltuvaksi, sillä tässä takajousitus on aktiivisimmillaan. Tämä asetus on luonnollisesti myös näistä kolmesta mukavin. Pehmeimmässäkin asetuksessa painaumaa on vain n. 4 mm, eli 10 %.
Geometria
Geometrian puolella on melko normaaleja nykyaikaisen XC-kisapyörän lukemia. Chainstay on joka koossa sama 430 mm ja reach on esim. L-koossa melko normaali, tai jopa vähän konservatiivisen puoleinen 465 mm. Huomion arvoista on, että ohjauskulma on melko loiva 66,5 astetta, mutta tässä kannattaa ottaa huomioon, että takapäässä ei ole käytännössä lainkaan painaumaa. Käytännössä siis ohjauskulma on hieman tuota jyrkempi ajossa samaan tyyliin, kuin jäykkäperällä.
Muita huomioita
Specialized on lähtenyt monen muun pyörämerkin tavoin sille linjalle, että jarruletkut viedään ohjainlaakerin läpi. Kuten moneen kertaan aiemmin olemme todenneet, on tämä toteutus makuasia. Se mahdollistaa hieman kevyemmän rungon, kun rakennetta heikentäviä reikiä tarvitaan vähemmän, mutta hankaloittaa tiettyjä huoltotöitä.
Specialized on onnistunut kehittämään erittäin kevyen rungon uuteen Epic World Cupiin. He kertovatkin, että pyörän tuotekehityksessä hyödynnettiin paljon Aethos-maantierungon tuotekehitystyön tuloksia. Aethosin runkosetti on yksi markkinoiden kevyimpiä alle 600 gramman painollaan ja sen tuotekehityksessä panostettiin valtavasti resursseja kuitulaatujen ja kuitumattojen asettelun optimointiin. Huomion arvoista on kuitenkin, että nykyisen S-Works Epic EVO:n runkosetti painaa iskarin kanssa vain 1659 grammaa, eli 106 grammaa vähemmän, kuin uusi Epic World Cup.
Saatavuus, hinnat ja yhteenveto
Uusi Specialized Epic World Cup on saatavilla kahdella eri varustetasolla, jotka ovat Pro ja S-Works. Näiden hinnat ovat hulppeat 9500 € ja 13000 €. Lisäksi pyörästä on tarjolla S-Works-runkosetti hintaan 7000 €. Uutuutta on tilattavissa julkaisuhetkellä rajoitettu määrä Specializedin verkkokaupasta ja sitä on myös jo varastossa osalla jälleenmyyjistä.
Kaiken kaikkiaan voidaan todeta, että jälleen kerran Specializedin valtava tuotekehitysosasto on onnistunut innovoimaan maastopyörien maailmaan uutta ja varsin järkevältä vaikuttavaa teknologiaa. Kuten olemme monesti aiemminkin nähneet, näkyy se kuitenkin tälläkin kertaa lopputuotteen hinnassa. Maastopyöräilyssä, kuten monessa muussakin asiassa teknologian aallonharjalla kulkeminen on melko hintavaa.
Voit lukea lisää pyörästä osoitteessa www.specialized.com.
Kirjoittanut:
Kuraläpän viisain ja sydämellisin henkilö, toinen perustajajäsenistä. Mitä Mika ei tiedä, sitä ei kenenkään tarvitse tietää. Tekniikan parissa työtään tekevä Mika nauttii siitä, kun pääsee ajamaan pitkiä lenkkejä mieluiten musiikkia kuunnellen. Kalusto alla vaihtuu fiiliksen mukaan maasturista graveliin. Mika arvostaa myös hyviä oluita, ja onkin paljon mainetta niittäneen Kuraläppä NEIPAn luoja.