Uusi Orbea Laufey mukailee tuoreimpia trendejä

Orbea Laufey
Jäykkäperien kultainen vuodenaika on käsillä, ja näin talven alla uusien mallien julkaisut kiihtyvät. Tällä kertaa vuoron sai uusi Orbea Laufey.

Orbean mukaan uuden Laufeyn luvataan olevan hauskanpidon mestari ja siltä se kyllä vaikuttaakin. Heidän mukaan myös jäykkäperällä ajaminen on valinta eikä kompromissi. Valitessasi Laufeyn, valitset puristaa viimeisenkin pisaran hauskuutta irti jokaisesta ajokerrasta. Kuulostaa mielestäni suunnitelmalta. 

Tähän totuuteen on helppo tarttua ajettuani viime aikoina pääasiassa pitkäjoustoisella täyssähköpyörällä. On myönnettävä, että kyllä iso jousto ja pyörän paino vie helpoista poluista hauskuutta. Orbea Laufey on monelle tuttu pyörä, joka saa nyt päivityksen vuonna 2019 julkaistuun edeltäjäänsä.

Orbea Laufey H10

Runko ja geometria

Tätä pyörää suunniteltaessa tavoitteena on ollut matala ja loiva pyörä. Näitä tekijöitä on Orbean mukaan kehitetty ja tuloksena on pidon parantuminen ja vakauden lisääntyminen erityisesti kovemmissa nopeuksissa. Hyvä hallittavuus etenkin polun muuttuessa haastavammaksi luvataan takaavan hauskuuden. Lopputuloksena on 64,5° keulakulma – asteen loivempi kuin edellisen sukupolven Laufeyssä, 77° satulaputken kulma ja L koossa 475mm reach. Mielestäni siis tämä on hyvin tyypillinen ja hyväksi todettu sapluuna. Runkokokoa valitessasi on hyvä olla tuijottamatta pelkästään reachia, sillä jäykkiksen geometria muuttuu kuskin alla eri tyyliin kuin täysjoustossa. Jos omaat mahdollisuuden koeajoon, niin suosittelen sitä lämpimästi.

Tilaa leveille tassuille.

Pyörä on suunniteltu ajettavaksi 140 mm keulalla ja jopa 2,6” leveillä 29” renkailla. Leveät renkaat sopivat luonnollisesti juuri nyt tähän marraskuun keliin. Laufey on suunniteltu mahdollistamaan pitkän hissitolpan käyttö. Tällöin satula saadaan hyvin alas ja se mahdollistaa kuljettajalle huomattavan paljon tilaa liikkua pyörän päällä. Pyörä on toteutettu sisäisillä läpivienneillä ja siitä löytyy ISCG-standardin mukainen mahdollisuus kiinnittää ketjuohjuri.

Huomion arvoiseksi asiaksi on nostettava ja ehkä otettava myös lakki otettava pois päästä, sillä pyörään on saatu mahdutettua LOCKR -säilytysratkaisu rungon sisään. Hienoa nähdä, että ratkaisu yleistyy myös jäykkäperäisten pyörien yhteydessä.

Geometriataulukko löytyy täältä.

LOCKR johon voit livauttaa pari herkkua.

Speksit

Tarjolla on kolme kokoonpanoa hinnaltaan 1749€ – 2799€. Tällä hetkellä on tyydyttävä valmiisiin kokoonpanoihin, sillä Orbea MyO:sta ei löydy Laufeytä. Lisäksi Orbealle poikkeukselliseti yksittäisten komponenttien päivittämistä ei pysty tähän pyörään tekemään tilausvaiheessa.

Laufey H-LTD 2799€: Fox 34 Performance keulalla, Shimanon XT/SLX voimansiirrolla, Shimanon 6120 jarruilla sekä Race Facen AR 30 kiekoilla.
Laufey H10 2149€: Marzocchi Bomber Z2 -keulan, Shimano M6100/SLX voimansiirron sekä Shimanon 6100 -jarrut.
Laufey H30 1749€: RockShox Recon RL, Shimano Deorea ja SunRingleä yhdistelevä voimansiirto sekä Shimano MT201 jarrut.

Kokonaisuudessaan kiinnostava ja hyvän näköinen alumiinirunkoinen jäykkis. Itselläni menee ainakin listalle, koska alumiinista pyörää on mukavampi uittaa työmatkalla järjettömässä Helsingin pyöräteiden suolauksessa mieluummin kuin teräksisiä kilpailijoita. Katsotaan löydänkö ostohousut kaapista.

Lisätietoja: Orbea

Kirjoittanut:

Mikko Voutilainen

Mikko päästettiin Kuraläpän joukkoon omasta mielestään Suomen virallisen Trail Hunterin statuksella. Intohimoinen pyöräilyn harrastaja on suunnannut ajatuksensa aikuisuuden taakan keskellä harrastekilpailijan ajamisista pyöräilylle aukeavan ajan käyttämiseen itselleen uusien polkujen ajamiseen, edes joskus. Kiinnostuksen kohteena omien ja kylän miesten pyörien speksaamisen ohella on toimintakyky jonka tulisi säilyä aina eläkepäivien vuorilta paiskautumiseen asti.