SUPERIOR – uusi pyörämerkki Suomen markkinoille
Perinteikäs pyörämerkki
Superior on perinteikäs pyörämerkki yli 30 vuoden kokemuksellaan ja kuuluu nykyään tsekkiläisomisteisen BikeFun Internationalin portfolioon, johon lukeutuvat myös Suomessa hyvin tunnettu maastopyöriin keskittyvä Rock Machine sekä kaupunkipyöriin kallellaan oleva Frappé. BFI on alalla merkittävä toimija, sillä he toimittavat vuositasolla noin 200 000 pyörää maailmalle noin 30 eri maahan. Superiorin, Rock Machinen ja Frappén maahantuojana toimii Huntteri.
Superior-pyöriä on valmistettu aina vuodesta 1993 asti Beskidien vuoristojen reunamilla, mikä on tarjonnut loistavan luonnollisen ympäristön niin maastopyörien kuin maantiepyörien valmistamiselle ja testaamiselle. Ei liene yllättävää, että Superiorin henkilökunta koostuu intohimoisista pyöräilijöistä, joille pyöräily on enemmän elämäntapa kuin vain työ tai harrastus.
Ensimmäisenä Euroopassa 29″ maastopyöriä
Mielenkiintoinen yksityiskohta Superiorin historiasta liittyy vuosituhannen vaihteen tienoille, sillä Superior on ollut omien sanojensa mukaan ensimmäinen eurooppalainen pyörävalmistaja, joka on tarjonnut 29-tuumaista rengaskokoa mastopyörissä. Nyt yli 20 vuotta myöhemmin on todettava, että Superior oli aikaansa edellä, sillä 29” oli poikkeuksellinen uudistus yleistyen laajemmin vasta noin vuosikymmen myöhemmin. Tämä on kuitenkin osoitus brandin ennakkoluulottomuudesta uusia innovaatioita kohtaan.
Lähtökohtaisesti Superior on keskittynyt pyöriin, joiden ostajat ovat fokusoituneet suorituskykyyn. Superiorin mallisto on hieman normaalista poikkeava, sillä heillä on selkeä painotus lyhytjoustoisiin pyöriin. Tälle on helppo löytää perustelu, sillä BFI:n toinen merkki, Rock Machine, korostaa viestinnässää hauskanpitoa ja heidän pääpaino on vastaavasti pitkäjoustoisissa pyörissä. Lienee perusteltua sanoa, että Superior on konsernin kisaisempi brandi, joka keskittyy termien ”sport/race” ympärille.
Tehdastilat Tsekin Kopřivnicessa
BFI:n tiloissa Kopřivnicessa sijaitsee Superiorin yksikkö, jossa tapahtuu pyörien suunnittelu sekä kokoonpano. Superiorilla on täysin oma suunnittelutiimi, joka vastaa pyörien suunnittelusta ja kehittämisestä aina kinematiikasta, materiaaleista sekä designista lähtien. Kyseessä ei siis ole katalogipyörä, vaan Superior on uniikki tuote, jota ei muilta löydy. Panostaminen korkealuokkaiseen laatuun ja parhaisiin osiin järkevällä hinnalla on Superiorin yksi kantavista voimista.
Tehtaalta valmistuu todellakin yli 200 000 pyörää vuosittain ja vuosien saatossa pyöriä on tuotettu jo 2,5 miljoonaa kappaletta. Massiiviset tuotantotilat ovat jakautuneet siten, että Superiorin ja Rock Machinen linjastoilla hoidetaan ainoastaan kokoonpanot, kun taas Frappé-kaupunkipyörät tuotetaan maalauksesta lähtien itse. Itse tehdas on kaikkineen vaikuttava ilmestys. Tehtaalla työskentelee yli 500 työntekijää, joten tässäkin mielessä BFI on merkittävä toimija paikallisena työnantajana.
Menestystä korkeimmalta tasolta
Ollakseen kisapyörien varteenotettava valmistaja, on hyvä olla näkyvyyttä ja uskottavuutta myös siellä, missä pyörät joutuvat kaikista kovimpiin testeihin, eli kansainvälisillä kisakentillä. Superior on läsnä maastopyöräilyn maailmancupissa omalla kansainvälisellä UCI MTB -tiimillä (jb Brunex Superior Factory). Tiimin kirkkaimpana tähtenä loistaa kolminkertainen maailmanmestari sveitsiläinen Ramona Forchini, joka on niittänyt menestystä XCO-, XCM- ja XCE-lajeissa. jb Brunex Superior Factoryssä ajaa yhteensä 10 kuskia ja viidestä heistä koostuu Elite-joukkue, jonka tavoitteena on tämän vuoden Pariisin olympialaiset.
Superiorin mallisto pähkinänkuoressa
Superiorin panostus on vahvasti gravel-, xc- ja trail-puolelle sähköpyöriä unohtamatta. Tarjonta ulottuu itse asiassa myös lastenpyöriin sekä muutamiin kaupunkimalleihin. Tässä pieni maistiainen meidän mielestä kiinnostavimpiin malleihin. Näitä tullaan tarkastelemaan tarkemmin Kuraläpässä kuluvan vuoden aikana.
Superior XF Carbon xc-kisapyörä
Täysin uusittu XF on Superiorin vastaus XCO- ja XCM-kisoihin niin maailmalla kuin paikallisesti. XF on saanut päivityksen myötä 110mm joustoa molempiin päihin, ja siitä löytyy kevyt ja progressiivinen flex staylla höystetty single pivot -linkusto, joka mahdollista suoriutumisen XCO-ratojen rajuimmistakin dropeista.
Geometrian puolesta XF on hyvin kiinnostava ja noudattelee mukavan modernia kaavaa. Strategiset numerot menevät seuraavasti: keulakulma 66,5°, satulakulma 76,3°, reach 478mm (L) ja takahaarukka 430mm. Näiden pohjalta XF vaikuttaa hyvin kykenevältä pyörältä xc-ratojen lisäksi jopa trailiajeluun. Nykyisessä muodossaan runko on suorastaan höyhenenkevyt, sillä uudistusten myös sen painoksi ilmoitetaan 1550g ilman iskaria.
XF tuntui pienellä koeajolla hyvin kevyeltä ja nopealta pyörältä, joka reagoi salamanlailla sille annettuihin käskyihin. Testatussa pyörässä oli nopeaa ajotuntumaa korostamassa lukitukset molempiin päihin, mutta tehokkuus oli vahvasti läsnä myös ilman iskareiden lukituksia. Alamäessa progressiivinen jousitus oli selkeästi läsnä ja pyörällä oli ajettavissa vastaantulevat hypyt ja dropit ongelmitta. Pyörästä tullaan varmasti lukemaan myöhemmin tarkempi testi kun vaan lumet saadaan sulamaan kotimaastamme.
Superior XF DC on trendikkäästi downcountry
XF:n kanssa saman rungon jakava XF DC on pidennetty versio xc-pyörästä ja sitä on saatavilla sekä hiilikuituisena että alumiinisena. Hyvin kiinnostavaan kategoriaan asettuva XF DC on 130mm edestä ja takaa joustava pyörä, joka on parhaimmillaan nopeilla traileilla.
XF DC:n Pidempi keula ja iskarin isku asettavat pyörän geometrianumerot hieman erilaisiksi verrattuna XF:ään. Numerot kuten, Keulakulma 65,6°, satulakulma 75,3°, reach 469mm (L) ja chainstay 43mm, tekevät yhdessä pidemmän joustomatkan kanssa pyörästä yllättävänkin eri tyylisen kuin XF. Testasin niin hiilikuituista kuin alumiinistakin versiota muutamien tuntien ajan hakien ensituntumaa pyörästä. Ero xc-pyörään oli merkittävä pystymmän ajoasennon vuoksi. Jopa bike parkin punaiset pätkät oli pyörällä ajettavissa, mutta paremmin se heräsi henkiin parkin flow-baanoilla ja luonnontraileilla. Jousitus on aktiivisempi kuin xc-pyörässä, mutta sama progressio on läsnä. Nopeasta testiajeluista sain havainnon, että XF DC sopisi Suomen juurakkokivikkoon niin mainiosti, että sillä voisi kattaa ison osan omista maastopyörätarpeista xc:stä kevyt-enduroon.
Tästäkin pyörästä tullaan todennäköisesti julkaisemaan tarkempi juttu myöhemmin tänä vuonna.
Superior iXF lyö kiilaa kevytsähköpyörien kategoriaan
Hiilikuituinen iXF on Superiorin ensimmäinen kosketus sähköpyörien kevytkategoriaan. iXF jakaa hyvin pitkälti XF-tyylistä siluettia, mutta se on flex stayn sijaan varustettu horst-tyyppisellä linkustolla. Joustomatkat ovat myös kasvaneet hieman, sillä rungossa on joustoa 140mm ja keulassa 150mm.
Pyörän sydämenä, eli moottorina, toimii 55Nm vääntävä Bosch SX höystettynä 400Wh sisäisellä akulla. Pidemmille retkille on saatavilla juomapullon paikalle kiinnitettävä 250Wh lisäakku. Geometrian puolesta iXF ei jätä kylmäksi, sillä se tarjoaa seuraavat strategiset mitat: keulakulma 64,5º, satulaputken kulma 78º, reach 490mm (L) ja chainstay 450mm. Tällä pyörällä koeajoa kertyi sen verran niukasti, että kokemuksia on parempi säästää erilliseen testiin. Pienenä pikanttina mainintana voi sanoa, että ensituntuma Bosch SX -moottorista oli positiivinen, sillä voimaa tuntui olevan tarjolla hieman enemmän kuin osasin odottaa.
iXF:n suhteen pätee sama kuin aiemmin mainittujen mallien kanssa, eli Kuraläppä tulee hyvin todennäköisesti testaamaan iXF:n tarkemmin vuoden ekalla vuosipuoliskolla.
Superior eXF lunastaa täydet tehot
Mallisto sisältää tietenkin myös täysitehoisen sähköpyörän ja sen paikkaa pitää eXF. Kyseinen pyörä on myös malliston pitkäjoustoisin, sillä se joustaa molemmista päistä 160mm.
eXF on geometrialtaan moderni ja aggressiivinen. Numeroiden valossa se ei pelästy rajuimpiakaan olosuhteita, sillä keulakulma on 64º, satulaputken kulma 77º, reach 485mm (L) ja chainstay 446mm. Superior on valinnut pyörään Boschin Performance Line CX -moottorin, joka antaa pyörälle 85Nm väännön. Pitkän kantaman takuuna on Boschin valmistama 750Wh akku. Hiilikuiturungon sijaan eXF on saatavilla ainoastaan aluminiisella rungolla.
Superior X-Road gravel- ja maantiepyörä
Superior lähestyy gravel-maailmaa hiilikuituisella X-Road -mallillaan, joka on mielenkiintoisesti asemoitu maantiepyörän ja gravel-pyörän välimaastoon. Tästä on vedettävissä johtopäätös, että X-Road on gravel-segmentin kisaisemmasta päästä, ja kyllähän se näin on.
Geometria tukee edellä mainittua 72º keulakulmalla, 73º satulaputken kulmalla, 406mm chainstaylla sekä 70mm bb dropilla (40mm renkailla). Teknisesti tarkastellessa rungosta löytyy sisäiset kuorien viennit, yhteensopivuus 1x & 2x -voimansiirrolle, flat mount jarrukiinnikkeet sekä aeromuotoillut runkoputket. Saman rungon ympärille nivoutuu gravel-version lisäksi myös Gran Fondo -versio, jolloin pyörä muuttuu täysiveriseksi maantiepyöräksi.
Myös gravel-pyörien testit pyörivät Kuraläpässä kuluvan vuoden aikana, joten X-Road tullaan varmasti ottamaan tarkempaan syyniin myöhemmässä vaiheessa.
Kirjoittanut:
Mies, jonka aina liikkeessä pysyvät aivot ovat alkujaan Kuraläpän idean takana. Ilman Bobia ei olisi Kuraläppää. Bob on monitaituri ja perheenisä, jolla on sana hallussa ja kamera pysyy kädessä. Kova kestävyysurheilutausta rakensi Bobista sen kovaa ajavan koneen, joka nykyään viihtyy enemmän enskaisammilla poluilla. Rakastaa pyöräspeksaamista, jopa melkein enemmän kuin pyöräilyä itseään.