Sramilta kolme täysin uutta sähköistä Eagle Transmission -osasarjaa

Sram julkaisi siis kerralla kolme uuden Eagle Transmission -sukupolven osasarjaa, mikä ei varmaankaan tullut täytenä yllätyksenä viime kuukausina aktiivisesti maastopyöräilysomea seuranneille. Osasarjoissa on erittäin paljon yhteistä, kuten aiemmistakin osasarjojen sukupolvista ollaan totuttu näkemään. Kaikki kolme osasarjaa ovat 12-vaihteisia ja sähköisellä AXS-takavaihtajalla varustettuja. XX SL on kolmikon kevyin osasarja ja se on suunniteltu lyhytjoustoisiin pyöriin tavoitteena viilata kaikki ylimääräiset grammat pois. XX on hieman XX SL:ää kestävämpi, mutta edelleen huippukevyt hiilikuitukammilla varustettu osasarja, joka soveltuu myös enduroon. Osasarjan kammista on jopa saatavilla bash guardilla varustettu versio. Uusi X0 on erityisesti enduroon suunniteltu kolmikon kestävin ja painavin osasarja. X0 on aiemmista sukupolvista poiketen saatavilla ainoastaan alumiinisilla kammilla.



Yhteensopivuus
Uudet Eagle Transmission -osasarjat eivät valitettavasti (tietenkään…) ole Sramin mukaan taaksepäin yhteensopivia aiempien Eagle-osasarjojen kanssa. Ainoa uusi mekaaninen osa, jonka Sram sanoo olevan yhteensopiva aiemman sukupolven Eagle-osasarjojen kanssa on uusi T-Type-eturatas. Sram kuitenkin huomauttaa, että edellisen sukupolven Eagle-eturatas ei ole yhteensopiva uuden Eagle Transmission -ketjun kanssa. Uusien osasarjojen ketjut näyttävät hyvin samankaltaisilta kuin Sramin 12-vaihteisten maantieosasarjojen flat top -ketjut, mutta teknologioissa on Sramin mukaan sen verran eroja, että maasto-osasarjassa ei voi käyttää maantieketjua eikä maantieosasarjassa maastoketjua. 12-vaihteisten AXS-maantieosasarjojen 1x-eturattaat ovat kuitenkin yhteensopiva uusien Eagle Transmission -ketjujen kanssa, joten ns. gravel-mulletti onnistuu maantiekammilla ja maasto-osasarjalla. Uudet osasarjat käyttävät monista aiemmista osasarjoista tuttua AXS-teknologiaa, joten tältä osin osasarjat ovat yhteensopivia esim. erilaisten aiempienkin vaihdevipujen ja blip shifterien kanssa. X0 ja XX ovat täysin yhteensopivia sähköpyörien kanssa ja mallistosta löytyy myös näihin osasarjoihin kampia Boschin ja Brosen moottoreille. Sram ei suosittele käyttämään XX SL -osasarjan osia sähköpyörissä.

Ei enää rajoitinruuveja!
Näkyvin ja ehkä merkittävin uudistus on, että uusissa osasarjoissa ei käytetä lainkaan takavaihtajan korvaketta. Takavaihtaja kiinnitetään suoraan takahaarukkaan kiinni ja vaihtaja on yhteensopiva kaikkien Sramin UDH-standardia korvakkeen kiinnitykseen hyödyntävien runkojen kanssa. Toisin sanoen osasarjat eivät ole yhteensopivia kaikkien maastopyörien kanssa (voit tarkistaa pyöräsi yhteensopivuuden osoitteesta bikefinder.sram.com). Sram kutsuu tätä kiinnitysmenetelmää nimellä full mount. Takavaihtajan kiinnittyminen suoraan takakiekon akseliin mahdollistaa sen, että takavaihtajan etäisyys rataspakkaan on vakio pyörämerkistä ja -mallista riippumatta. Tämä taas mahdollistaa sen, että b-ruuvia ei tarvita lainkaan. Takavaihtajista on b-ruuvin lisäksi jätetty pois myös rajoitinruuvit, sillä kaikki osasarjat ovat sähköisiä AXS-osasarjoja, joissa on lähes automaattinen takavaihtajan säätö. Ruuvien pois jättämistä voi pitää melko mullistavana uudistuksena pyörien voimansiirtojen maailmassa!
Aina eturatasta kohti osoittava häkki
Toinen mielenkiintoinen uusi ominaisuus Eagle Transmission -osasarjoissa on aina eturatasta kohti osoittava takavaihtajan häkki. Sram kutsuu tätä teknologiaa nimellä Inline Cage. Ensimmäisiä polkaisuja uudella osasarjalla tehdessä ei siis kannata heti huolestua, kun huomaa häkin sojottavan vinossa eri suuntiin valitusta vaihteesta riippuen. Sram toimitti mediapaketin mukana pienen eri asentoja havainnollistavan videon:
Muita kiinnostavia pienempiä uudistuksia ja havaintoja
Kaikissa Eagle Transmission -kammissa on kahdeksan pultin kiinnitys, mikä mahdollistaa yhteensopivuuden Quarkin/Sramin tehomittareiden kanssa. Maantiepuolella nähty Sramin siirtyminen pois kolmen pultin kiinnityksestä näyttäisi tulevan pysyvästi myös maastopuolelle ainakin arvokkaampiin osasarjoihin. Kaikkiin kolmeen Eagle Transmission -osasarjaan kuuluu myös tehomittariversio kammista: kalleimmassa XX SL -osasarjassa spiderissa olevalla mittauksella ja hieman edullisemmissa XX:ssä ja X0:ssa kampiakselissa olevalla mittauksella.
Osasarjojen XX SL ja XX takavaihtajat ovat varustettuja uudella alemmalla rissalla, jonka hampaat jatkavat pyörimistä, vaikka rissan väliin eksyisi esim. oksa. Rissan ulkokehällä olevat hampaat ovat erillinen osa, joka pääsee liukumaan vapaasti rissan ”spiderin” ympäri. Sram kertoo tämän tuovan pienen lisän takavaihtajan varmatoimisuuteen esimerkiksi kisatilanteissa, joissa ei ole välttämättä aikaa pysähtyä putsaamaan takavaihtajaa. Uudet takavaihtajat ovat varustettuja myös aiempaa AXS-sukupolvea jäykemmillä jousilla, minkä pitäisi jonkin verran parantaa vaihteiston toimivuutta erittäin haastavissa olosuhteissa ja silloin kun vaihtaa samalla kun polkee kovalla teholla. Jäykemmän jousen haittapuoli on hieman aiempaa lyhempi akunkesto, sillä vaihteiston moottorin täytyy tehdä jokaisen vaihteen siirron yhteydessä kovemmin töitä.
Sram on ottanut huollettavuuden huomioon uusia osasarjoja suunnitellessaan. Takavaihtajan korvakkeen puuttuminen tarkoittaa muun muassa sitä, että takavaihtajaan voi kohdistua aiempaa kovempia iskuja. Tämän takia varaosia on hyvin saatavilla uusiin takavaihtajiin.
Valitettavasti kaikkien osien painoja ei ole julkaisuhetkellä tiedossa, mutta joukosta erottuu erityisesti XX SL:n rataspakka, joka on Sramin kevyin 12-vaihteinen maastopyörien rataspakka ikinä. Ilmoitettu paino tällä pakalla on vaivaiset 345 grammaa. XX:n ja X0:n rataspakat painavat molemmat 380 grammaa.
Hinta ja saatavuus
Kaikkia kolmea osasarjaa on saatavilla jo nyt maaliskuussa jälleenmyyjiltä. Uusien osasarjojen hinnat ovat kuitenkin sitä luokkaa, että todennäköisesti aivan kaikki eivät heti ole ryntäämässä ostoksille. Edullisin X0-osasarja (kammet, rataspakka, ketju, vaihdevipu, takavaihtaja, akku ja laturi) kustantaa 1900 €, XX maksaa 2450 € ja XX SL hulppeat 2650 €. XX:stä ja XX SL:stä on myös saatavilla tehomittarilla varustetut osasarjat, joiden hintahaarukka on 2750-3250 €. Hinnastoja katsellessa erityisesti pistää silmään kuluvien osien, eli rataspakkojen ja ketjujen hinnat. X0-tason rataspakan suositushinta on 480 €, XX:n 660 € ja XX SL:n jopa 720 €. Ketjujen hintataso on 120-180 €. Puhutaan siis erittäin eksklusiivisesti hinnoitelluista tuotteista.
Uusissa Sram Eagle Transmission -osasarjoissa on monia kiinnostavia uusia ratkaisuja ja erityisesti rajoitinruuveista luopuminen kuulostaa melko merkittävältä uudistukselta. Nähtäväksi jää kuinka suuria parannukset ovat käytännön toimivuuden tasolla suhteessa edelliseen erittäin suosittuun ja toimivaan Eagle-voimansiirron sukupolveen. Hintatasot uusilla osasarjoilla ovat sen verran päätä huimaavat, että ainakin allekirjoittanut jää toistaiseksi odottamaan milloin vastaavaa teknologiaa saataisiin GX-tason tuotteisiin.
Voit lukea uutuuksista lisää osoitteesta https://www.sram.com/en/sram
Kirjoittanut:

Kuraläpän viisain ja sydämellisin henkilö, toinen perustajajäsenistä. Mitä Mika ei tiedä, sitä ei kenenkään tarvitse tietää. Tekniikan parissa työtään tekevä Mika nauttii siitä, kun pääsee ajamaan pitkiä lenkkejä mieluiten musiikkia kuunnellen. Kalusto alla vaihtuu fiiliksen mukaan maasturista graveliin. Mika arvostaa myös hyviä oluita, ja onkin paljon mainetta niittäneen Kuraläppä NEIPAn luoja.