Mondrakerilta uusi kevytsähköpyörä Neat

Espanjalainen modernin maastopyörägeometrian pioneeri Mondraker on juuri julkaissut ensimmäisen kevytsähköpyöränsä ja se kantaa nimeä Neat.

Niin sanottuja kevytsähköpyöriä on ollut markkinoilla jo pidemmän aikaa. Viimeisen parin vuoden aikana yhä useampi pyörävalmistaja on tuonut saataville oman näkemyksensä tähän yhä tiukemmin kilpailtuun pyöräkategoriaan. Mondrakerilla ei kuitenkaan ole ennen tätä pyöräjulkaisua ollut tarjolla omaa tuotetta kevytsähköpyörien kategoriassa. Mondraker kertoo tuotejulkaisun yhteydessä, että he ovat aiemmin kokeneet kevytsähköpyörien kompromissit liian suurina esimerkiksi avustustehon ja osien keventelyn suhteen eivätkä sen takia ole halunneet tuoda markkinoille tämän kategorian pyöriä. He kertovat, että teknologia on kehittynyt niin suurin harppauksin viimeisen muutaman vuoden aikana, että vihdoinkin hekin kehittivät oman kevytsähköpyöränsä. Mondraker kertoo halunneensa selkeästi tehdä pitkäjoustoisen ja kovaan ajoon kykenevän enduropyörän, joka samalla on selkeästi kevyempi, kuin niin sanotut täysitehoiset sähköpyörät. He myöntävät julkaisun yhteydessä, että eivät halunneet kiirehtiä tuotetta keskeneräisenä markkinoille, joten he eivät ole aivan ensimmäisten joukossa tämän kategorian pyörän kanssa. Uusi Neat on ollut tuotekehityksessä työn alla Mondrakerin mukaan viimeiset kolme vuotta.

Olennaisimmat speksit

Uusi Neat on 29 tuuman renkailla rullaava endurokategorian kevytsähköpyörä. Joustomatkaa pyörässä on edessä 160 mm ja takana 150 mm. Mondraker kuvailee pyörää sekoituksena heidän Foxy-enduropyöräänsä ja Crafty-täyssähköpyöräänsä. Sähköjärjestelmäksi pyörään on valikoitunut TQ:n HPR50. Pyörä on saatavilla ainoastaan hiilikuiturunkoisena ja rungon ilmoitettu paino on sähköpyöräksi hyvin kevyet 2300 grammaa. Kevyin RR SL -malli pyörästä painaa alle 18 kg. Pyörästä tulee saataville kolme eri varustelutasoa, jotka noudattavat Mondrakerille tuttua nimeämistyyliä: R, RR ja RR SL.

Geometria on tuttua Mondrakeria, eli pitkää reachia ja loivaa ohjauskulmaa. Neatissa on 64,5º keulakulma ja 76,5º staulaputken kulma. Runkokokoja on neljä, eli S, M, L ja XL ja näiden reach-mitat ovat 450, 470, 495 ja 515 mm. Chainstay on kaikissa sama 450 mm.

Voimansiirron puolella on tarjolla pelkkää Sramia ja iskunvaimennuspuolella pelkkää Foxia. R-malli on varustettu Sramin GX Eagle -osasarjalla ja Foxin Performance-tason iskunvaimennuksella. RR-mallissa on Foxin Kashimaa molemmissa päissä ja upouusi Sram GX Eagle AXS Transmission -osasarja. Kalleimmassa ja kevyimmässä RR SL -mallissa on myös Foxin Kashima-iskunvaimennus, mutta kalliimmat Mavicin kuitukiekot, AXS-hissitolppa ja Sram XX Eagle AXS Transmission -osasarja.

Neat R
Neat RR SL
Vaakaputken ja emäputken seutu on tuttua Mondrakerin muotoilua. Jarruletku, vaihdevaijeri ja kauko-ohjaimen sähköjohto viedään nykytrendin mukaisesti ylemmän ohjainlaakerin läpi. Vielä kun saisi TQ:n säätimen langattomaksi, niin olisi todella siisti ohjaamo.

Sähköjärjestelmä

Kuten aiemmin mainittu, on pyörässä saksalaisen TQ:n sähköjärjestelmä HPR50. Kyseinen järjestelmähän saatettiin pyörämaailman tietoisuuteen näyttävästi viime vuonna Trekin Fuel EXe:n julkaisun yhteydessä. Kannattaa muuten käydä lukemassa kyseisen pyörän testi täältä, jos haluaa tietää mitä mieltä meillä Kuraläpässä oltiin kyseisestä sähköjärjestelmästä. Kuraläppäläisten kokemusten perusteella TQ:n moottori on erittäin hiljainen ja avustaa hyvin luonnollisen tuntuisesti ilman yllätyksiä. Sähköjärjestelmässä on kolme eri puhelinsovelluksella muokattavaa ajotilaa, joiden välillä voi kesken ajon helposti vaihdella ohjaustangon napeista. Moottorissa on maksimissaan 50 Nm vääntöä ja hetkellinen maksimiteho on säädettävissä eri ajomoodeihin 30-300 W:n välillä. Avustuksen prosenttiosuus omasta tehosta on säädettävissä 25-200 %:n välillä. Lisäksi järjestelmässä voi säätää ns. pedal response -säätöä, joka vaikuttaa siihen, kuinka äkäisesti avustus aktivoituu polkemisen aloittaessa.

Runkoon integroidun akun kapasiteetti on 360 Wh ja painoa sillä on n. 1900 g. Lisäksi pyörään on saatavilla ns. range extender, jonka koko on 160 Wh ja 950 g.

160Wh:n range extender kasvattaa sähköavusteista toimintamatkaa.

Poimintoja pyörien osalistoista

Näyttäisi siltä, että uusi Neat RR SL on varustettu toistaiseksi julkaisemattomilla Mavicin uusilla E-Crossmax Carbon XL R -kiekoilla. Kiekoista ei ole tarkempia speksejä vielä saatavilla, mutta on sinänsä kiinnostava valinta Mondrakerilta speksata pyörä kevyemmillä XC-/trail-kategorian Crossmax-sarjan kiekoilla. R-mallissa ja RR SL -mallissa on kevyemmät Crossmax-sarjan kiekot ja RR-mallissa on järeämmät Deemax-sarjan kiekot. Mondraker kertoo kyseessä olevan endurosähköpyörä, joten olisi voinut olettaa heidän laittavan kaikkiin kolmeen pyörämalliin Deemax-sarjan kiekot tai vastaavat. Toinen kiinnostava asia osaluetteloissa on Sramin Level-sarjan jarrut, jotka on speksattu kahteen kalliimpaan malliversioon uudesta Neatista. Aiemmin XC-jarruina tunnettujen Level-jarrujen valikoima kasvoi hiljattain nelimäntäisillä jarrusatuloilla, mutta ehkä tämän kategorian pyörään olisi voinut olettaa speksattavan järeämmät Code-sarjan jarrut. Edullisimmassa R:ssä on Sramin G2 R -jarrut, joiden teho lienee samaa luokkaa nelimäntäisten Levelien kanssa. Muutamista osavalinnoista siis käy ilmi, että pyörät on haluttu varustella hieman kevyemmillä osilla enemmän ketteryyttä ja leikkisyyttä painottaen, kuin rajua sähköpyöräenduroa ajatellen.

E-Crossmax Carbon XL R näyttäisi olevan täysin uusi kiekkosetti Mavicilta.
Neat RR SL:n osaluettelo
Neat RR:n osaluettelo
Neat R:n osaluettelo

Yhteenveto

Kaiken kaikkiaan Mondrakerin uusi Neat vaikuttaa varsin asialliselta kevytsähköpyörältä trail- ja enduro-kategorioiden välimaastossa. TQ:n sähköjärjestelmä on osoittautunut varsin toimivaksi lukuisissa testeissä niin meillä kuin muilla medioilla, joten se on varmasti erinomainen valinta tähän pyörään. Tarkemmat hinnat ja saatavuus julkaistaan myöhemmin.

Lisätietoja uutuudesta löydät myös muun muassa Mondrakerin sivuilta täältä.

Kirjoittanut:

Mika

Kuraläpän viisain ja sydämellisin henkilö, toinen perustajajäsenistä. Mitä Mika ei tiedä, sitä ei kenenkään tarvitse tietää. Tekniikan parissa työtään tekevä Mika nauttii siitä, kun pääsee ajamaan pitkiä lenkkejä mieluiten musiikkia kuunnellen. Kalusto alla vaihtuu fiiliksen mukaan maasturista graveliin. Mika arvostaa myös hyviä oluita, ja onkin paljon mainetta niittäneen Kuraläppä NEIPAn luoja.