Husqvarnalta uudistettu Hard Cross -endurosähköpyörä

Paremmin moottoripyörävalmistajana tunnettu Husqvarna on juuri julkaissut uudistetun version pitkäjoustoisesta endurosähköpyörästään.

Husqvarnalla on yli sata vuotta historiaa moottoripyörien valmistajana, mutta yritys on jo muutaman vuoden ajan panostanut kovasti myös sähköavusteisten maastopyörien kehitykseen. Uudistettu Hard Cross on valmistajan ratkaisu pitkäjoustoisten endurosähköpyörien kategoriaan.

Speksit tiivistetysti:

  • Joustomatka takana 170 mm ja edessä 180 mm
  • Mullet-rangaskoko, eli edessä 29″ ja takana 27,5″
  • Shimano EP8 -moottori 85 Nm:n väännöllä
  • Kaksi akkukokoa: 630 WH ja 720 Wh
  • Neljä runkokokoa 41- 49 cm, reach 430-505 mm
  • Keulakulma 64,5 astetta, satulaputken kulma 77 astetta, chain stay 445 mm
  • Viisi eri malliversiota
  • Saatavilla vain alumiinirunkoisena
Pitkän joustomatkan ansiosta pyörä sopii hyvin vauhdikkaaseen ja alamäkivoittoiseen ajoon.

Teknisiä yksityiskohtia

Viimeisen parin vuoden aikana lyhemmät kammet ovat merkittävästi yleistyneet sähköpyörissä. Uudet Hard Cross -mallit ovat kaikki varustettuja 160 mm:n pituisilla kammilla jokaisessa koossa. Tämä on varmasti hyvä valinta, sillä se helpottaa polkemista teknisessä maastossa kampia kolistelematta.

Husqvarnalla on uudessa Hard Crossissa muutama kiinnostava yksityiskohta, jotka kannattaa tässä nostaa esille. Emäputkessa oleva logo on huokoista materiaalia, joka päästää ilmavirtauksen läpi rungon sisään. Husqvarnan mukaan tämän pitäisi parantaa akun jäähdytystä ja lämmönhallintaa, kun ilma pääsee virtaamaan akun ympärillä rungon sisällä. Vaijerit ja letkut on viety ohjainlaakerin läpi, kuten hyvin monessa muussakin viimeisen vuoden aikana julkaistussa maastopyörässä.

Emäputken logokilpi on täynnä pieniä reikiä, jotka päästävät ilmavirran jäähdyttämään rungon sisällä olevaa akkua. Vaijerit ja letkut on viety ohjainlaakerin läpi.

Mainitsemisen arvoisia yksityiskohtia ovat myös Shimanon latausportin ja virtanapin tyylikäs integrointi. Harvemmin latausportit ovat sähköpyörissä näin tyylikkäästi toteutettuja.

Geometria

Husqvarna Hard Crossin geometria vaikuttaa melko tasapainoiselta ja nykyaikaiselta pitkäjoustoisen pyörän geometrialta. Loivempiakin keulakulmia on nähty, mutta 64,5 astetta toiminee 170/180 mm:n joustomatkalla oikein hyvin. Reach muuttuu tasaisesti jokaisen neljän koon välillä 25 mm, mutta kaikilla on sama takahaarukan alaputkien eli chain stayn pituus.

Hard Crossin geometriataulukko.

Mallit

Uudistettua Hard Crossia on saatavilla viisi eri mallia, jotka ovat HC1-HC5. Näistä hinnat alkaen -malli on HC1. Mallinumeron kasvaessa varustelu paranee ja hinta nousee, eli kallein, hienoin ja kykenevin malleista on HC5. HC1-HC3 ovat 630 Wh:n akulla varustettuja ja HC4-HC5 ovat 720 Wh:n akulla varustettuja. Ilmoitetut painot ovat viidellä eri mallilla hyvin lähellä toisiaan. Edullisin ja painavin HC1 painaa 25,4 kg ja kevyin ja hienoin HC5 24,6 kg. Tämä on pari kiloa enemmän, kuin monen kilpailijan vastaavan kategorian pyörille ilmoittamat painot, joten todennäköisesti grammanviilaus ei ole ollut ensisijaista Husqvarnalle.

Hard Cross HC5

Saatavuus, hinnat ja yhteenveto

Ensimmäiset uudet mallit tulevat Husqvarnan mukaan saataville jälleenmyyjille huhtikuun lopussa ja saatavuuden pitäisi parantua tästä eteenpäin seuraavien kuukausien aikana. Uutuuksien suositushinnat ovat edullisimmasta HC1:stä alkaen 5499 €, 5999 €, 6799 €, 7299 € ja 8199 €.

Husqvarna vaikuttaa nyt panostavan hieman aiempaa aktiivisemmin läsnäoloon Suomen markkinoilla. Uusi Hard Cross näyttää speksien perusteella varsin varteenotettavalta ja kohtuullisen hintaiselta vaihtoehdolta pitkäjoustoista täysitehoista sähköpyörää etsiville. Pitkä joustomatka ja kohtalaisen moderni geometria tarjoavat varmasti tasapainoisen ajokokemuksen rajummassakin ajossa, vaikka pyörillä vaikuttaakin olevan pari kiloa enemmän painoa, kuin monilla kilpailijoilla.

Lisätietoja uutuuksista löydät esimerkiksi valmistajan sivuilta täältä.

Kirjoittanut:

Mika

Kuraläpän viisain ja sydämellisin henkilö, toinen perustajajäsenistä. Mitä Mika ei tiedä, sitä ei kenenkään tarvitse tietää. Tekniikan parissa työtään tekevä Mika nauttii siitä, kun pääsee ajamaan pitkiä lenkkejä mieluiten musiikkia kuunnellen. Kalusto alla vaihtuu fiiliksen mukaan maasturista graveliin. Mika arvostaa myös hyviä oluita, ja onkin paljon mainetta niittäneen Kuraläppä NEIPAn luoja.