Freeride ei kuole koskaan – uusi Rocky Mountain Slayer!
Rocky Mountain, Kanadan ylpeys, uudisti legendaarisen Slayerin, joka pitää paikkaansa Rocky Mountainin malliston pitkäjoustoisena freeride-pyöränä. Slayer ei tietenkaan ole tullut takaisin ilman uudistuksia ja niistä tyypillisimmät varmaan arvaattekin. Juuri näin, eli Slayer on yhä pidempi ja aggressiivisempi tarjoten nyt 180mm joustoa niin edestä kuin takaa, mutta lisäksi pyörää on saatavilla 200mm tuplakruunukeulan kanssa (Park-versiot). Kiekkokoon suhteen ei ole tehty kompromisseja, sillä pienimmät koot (SM-MD) tulevat mullettina ja isommat koot (LG-XL) 29” -rengastuksella.
Uuden Slayerin ominaisuudet
Nopealla vilkaisulla Slayer näyttää hyvin tutulta, sillä edellisen version myötä tavaramerkiksi noussut vaakaputken ja viistoputken yhdistävä silta löytyy rungosta edelleen. Kaikesta huolimatta pyörässä on nyt useita uudistuksia liittyen geometriaan, jousitukseen, kiekkojen yhteensopivuuksiin ja yksityiskohtiin.
Jotta valinnanvaraa olisi riittävästi, niin Slayer julkaistaan heti hiilikuituisena sekä aluminiisena versiona. Hiilikuituisten runkojen suhteen Rocky Mountain on hypännyt trendien aallonharjalle, sillä rungosta löytyy sisäinen PenaltyBox, eli suomeksi sanottuna patonkilaatikko, joka tarjoaa säilytystilaa työkaluille ja eväille. Kuvien perusteella säilytystilan ”lastausaukosta” on saatu mukavan avara, joka auttaa isompien eväiden kanssa. Kansi kiinnittyy runkoon magneettien avustuksella, joten avaaminen ja sulkeminen on tehty mahdollisimman vaivattomaksi. Pyörän mukana toimitetaan kaksi erikokoista pussukkaa työkaluja varten.
Vaikka mullet-rengastus on saatavilla tehdasversiona vain pienempiin runkokokoihin ja taas vastaavasti täysi 29” isompiin, niin kaikki rungot ovat yhteensopivia molempien rengastuksien kanssa vaihdettavan linkun ansiosta.
Rungon kuorienviennit ovat toteutettu sisällä kulkevilla putkilla, jotka helpottavat mahdollisia tarvittavia huoltotoimenpiteitä. Helpotus on useimmille myös se, että kuoret tulevat ulos ”vanhaan hyvään tapaan” emäputken vierestä. Ohjainlaakerin lävitse kulkevat kuoret eivät siis ole vielä lyöneet läpi Rocky Mountainin suunnittelijoiden keskuudessa.
Rocky Mountain on pitkään tunnettu siitä, että pyörät sisältävät usein geometrian ja kinematiikan pikasäätöjä, joiden avulla kuski voi itse tehdä muutoksia pyörään jopa kesken lenkin. Tästä ei olla poikettu nytkään, sillä Slayeristä löytyy sekä RIDE-4 -säätö iskarin kiinnityspisteestä kuin myös takahaarukan pituuden säätö taka-akselin yhteydestä.
Geometria
Kuten jo todettua, Slayer kulkee sujuvasti valtavirran mukana ollen nyt pidempi ja loivempi kuin edeltäjänsä. Slayerin lukemat alkavat olla jo freeride-pyörällekin kunnioitettavat, sillä loivimmassa asennossa keulakulma asettuu 62.5° tienoille. Taka-akselissa sijaitseva flip chip antaa mahdollisuuden muokata takahaarukan pituutta jopa 10mm, joka mahdollistaa hyvin erilaisen ajotuntuman. Hieman RIDE-4 -säädöstä riippuen takahaarukan pituus on noin 440-450mm välillä. Reach-mitta on kasvanut sekin, ja se on ilmoitettu olevan nyt noin 480mm LG-koossa. Kasvua on tullut sen suhteen noin 10mm edeltäjään. LG-koossa akseliväli on mukavan rento 1280mm ja satulaputken kulma noin 77.5°.
Mallit ja hinnat
Slayerista tarjoillaan heti kättelyssä 7 eri mallia, johon on laskettu yhteen niin hiilikuituiset kuin alumiiniset versiot. Malliversioiden kukkulan kuninkaana patsastelee Carbon 90 -malli Foxin kashima -alustalla, Shimano XTR-osasarjalla ja Race Facen komponenteilla. Malliston edullisempaan päähän asettuu Alloy 30 ja Alloy 30 Park tuplakruunukeulalla.
Kirjoittanut:
Mies, jonka aina liikkeessä pysyvät aivot ovat alkujaan Kuraläpän idean takana. Ilman Bobia ei olisi Kuraläppää. Bob on monitaituri ja perheenisä, jolla on sana hallussa ja kamera pysyy kädessä. Kova kestävyysurheilutausta rakensi Bobista sen kovaa ajavan koneen, joka nykyään viihtyy enemmän enskaisammilla poluilla. Rakastaa pyöräspeksaamista, jopa melkein enemmän kuin pyöräilyä itseään.