Esittelyssä uusi trailien kunkku, Specialized Stumpjumper 15
Rungossa paljon tuttua, mutta myös uutta
Edellisestä Stumpjumperista ja sen Evo-mallista poiketen, uuden Stumpin joustomatka asettuu näiden kahden väliin. Pyörä joustaa edestä 150mm ja takaa 145mm. Kuten muutoksesta saattaa arvata, uutta Stumppi Evoa ei taida olla näköpiirissä, vaan jatkossa Stumpjumper 15 edustaa yksin Stumppeja. Ainakin toistaiseksi Stumpjumper 15 on saatavilla ainoastaan hiilikuiturunkoisena. Pyörän etukolmio sekä takahaarukka ovat FACT 11M -hiilikuitua. Takahaarukan ja etukolmion välinen linkki, mihin iskari kiinnittyy, on M5 (alloy) metalliseosta. S-Works-mallissa tämä linkki on myös hiilikuitua. Kuten reilu vuosi sitten julkaistussa Levo SL:ssä, myös Stumpin tapauksessa edellisille malleille tunnusomaisesta etukolmion sivutuesta iskarin oikealla puolella on luovuttu. Vahvistamalla iskariin kiinnittyvän linkuston mekanismia rungon rakenne on saatu pysymään riittävän jäykkänä, jotta kyseinen tuki on voitu jättää pois. Specializedin mukaan ratkaisulla on saatu myös hieman kevennettyä rungon kokonaispainoa.
Uusi Stumpjumper on perinyt muunneltavuutensa edelliseltä Stumpjumper Evolta. Takahaarukasta löytyy kaksiasentoinen (Hi-Lo) flip chip -pala, minkä ansiosta keskiön korkeutta voidaan muuttaa 7mm verran. Tämän lisäksi pyörän keulakulmaa voidaan säätää ohjainlaakerin kuppia vaihtamalla. Keulakulmalle asentoja löytyy kolme (63°, 64,5° & 65,5°). Nämä samat geometrian muunneltavuusmahdollisuudet ovat tuttuja muutamalle muullekin Specializedin pyörälle, kuten mm. Kenevo SL, Levo SL, Turbo Levo ja jo mainittu aiempi Stumpjumper Evo.
Stumpjumperiin on saatavilla erikseen myös linkki, mikä mahdollistaa 27.5″ takakiekon käytön. Osa myydään siis erikseen, mutta jos himoitset lisätä pyörän leikkisyyskerrointa entisestään, voi linkin hankkiminen yhdessä pienemmän takakiekon kanssa olla mielenkiintoinen lisä.
Stumpin viistoputkesta löytyy aiemmissa malleissa hyväksi todettu SWAT-boksi. Edelliseen malliin verrattuna kannen lukitusmekanismi on hieman uudistunut. Luukun koko sivun mittainen haka on nyt korvattu kanteen sulautuvalla helppokäyttöisellä vivulla. Kannen kruunaa Spessun oma sivusta ladattava Zee Cage -pulloteline.
Stumpjumper 15 on saatavilla kuudessa eri runkokoossa (S1-S6). Koot noudattaa edelleen S-kokoluokitustaulukkoa, millä on ikäänkuin haluttu luopua ajatuksesta, minkä mukaan pyörän koko määritellään puhtaasti kuskin pituuden ja/tai jalan sisämitan mukaan. S-taulukko rohkaisee valitsemaan runkokoon ajotottumusten ja tapojen kautta. Ymmärrän, että tämä voi olla kokemattomalle hieman haastavaa, mutta asiantuntevat myyjät varmasti osaavat auttaa oikean koon valinnassa. Asetun omien ajotapojeni kanssa S3-kokoon (172cm), mutta testiin saamani pyörä oli isompi S4. Palaan kokoasiaan vielä myöhemmin tässä jutussa.
Uusi Genie-iskari
Uuden Stumpjumperin ehdoton erikoisuus on uusi Specializedin patentoima Genie -iskariteknologia. Kyseessä on siis Foxin ilmaiskari, minkä positiivipuolen ilmakammio koostuu kahdesta erillisestä, mutta yhdistetystä kammiosta (Inner ja Outer air chamber, ks. kuva). Yhdessä nämä kaksi ilmakammiota tekevät positiivipuolen tilavuudesta isomman, minkä ansiosta jousivakion muutos on tasaisempi ensimmäisen 70% iskarin joustomatkasta. Tämän ansiosta Genie saa kierrejousi-iskarimaisia piirteitä eli iskari reagoi kiviin, juuriin ja muihin pienempiin maaston epätasaisuuksiin herkemmin. Kun iskari saavuttaa yli 70% joustomatkastaan, tukkii kuvan ”Genie band” toisen edellä mainitun kammion (Outer air chamber) ilmaporteista ja iskarin positiivisen puolen tilavuus pienenee.
Ilmatilavuuden pieneneminen muuttaa iskarin toimintaa progressiivisemmaksi, eli jousivakio muuttuukin loppua kohti jyrkemmäksi. Tämä ominaisuus vähentää merkittävästi iskarin pohjaamista. Specializedin mukaan Genie yhdistää näin ilma- ja kierrejousi-iskarin parhaat puolet. Alla olevassa kaaviossa on otettu vertailuun Stumppi Evon ja Enduron joustomatka suhteessa voimaan. Kaaviosta voi havaita, että Enduron ja Stumpjumper 15:n iskari vaatii saman 1080 Newtonin voiman, jotta takahaarukka painuu 100mm. Tämän jälkeen Stumpjumperin Genien jousivakio muuttuu jyrkäksi ja saavuttaa maksimijoustonsa (145mm) n.2600 Newtonin voimalla. Enduron iskarin pohjaaminen (170mm) vaatii kaavion mukaan n.3000 Newtonia. Ero näiden kesken on vielä olemassa, mutta lineaarisemman jousivakion kanssa Stumpjumper 15 voisi pohjata huomattavasti herkemmin – ainakin teoriassa. 145 millin joustomatkaan on siis saatu aika paljon kyvykkyyttä vastustaa pohjaamistilanteita.
Genien mukana tulee pussillinen erilaisia volume spacereita, joilla voit säätää iskarin positiivi- ja negatiivipuolen ilmatilaa maanmuotoja nielevän ja helposti hyppäävän pyörän väliltä. Toisin sanoen iskaria muokkaamalla voit säätää uuden Stumpjumper 15 joko edellisen Stumpin suuntaan poppaavaksi polkuohjukseksi tai Stumppi Evon luonnetta myötäileväksi endurokoneeksi.
Komponentit vihjailevat pyörän kyvyistä
Sram näyttää vahvistavansa voimakkaasti asemaansa komponenttivalmistajana myös Specializedin leirissä. Stumpjumper malliston kaikille pyörillä yhteistä on Sramin voimansiirto ja jarrut. Pienen poikkeuksen sääntöön tekee kuitenkin Stumpin Öhlins Coil-malli. Testiin saatu Stumpjumper 15 oli malliltaan Expert ja varusteltu voimakkailla Sramin Bronze-sarjan 4-mäntäisillä Maven-jarruilla. Mavenit on modulaariset, mutta Code RSC:hin tottuneena on sanottava, että Mavenit toimivat herkemmin. Ainakaan uutena Mavenit eivät vaadi yhtä paljon puristusvoimaa lukkojarrutukseen asti. Maveneista löytyy työkaluton jarrukahvan etäisyyden säätö. Maven-sarjan jarrut ovat muuten mineraaliöljykäyttöisiä, joten pyörän maalipinnoille haitalliset DOT-nesteet saa näiden kanssa unohtaa. Testipyörän takajarrun bite point vaelteli hieman, mutta uskoisin ongelman poistuvan järjestelmän ilmaamisella. Kaikki Stumpjumper 15 poislukien Öhlins Coil -malli on varustettu 200 millisillä jarrulevyillä.
Sramin komponentit löytyy myös voimansiirrosta. Expert-mallista löytyy sähköinen SRAM GX Eagle T-Type AXS. Olisi mielenkiintoista saada kyseinen vaihteisto kestotestiin, mutta ainakin uutena nämä toimivat todella hienosti.
Kaikki Stumpjumper 15:t on varusteltu Foxin Float 36-keulasarjalla Rhythmistä Factoryyn, mallista riippuen. Testipyörässämme Expertissä oli Float 36 Performance Elite -keula uudella Grip X2-vaimentimella. Grip X2-vaimentimesta löytyy niin hitaan kuin nopean puolen vaimennuksen ja paluuvaimennuksen säädöt.
Testipyörämme iskari oli ns. pre-production-malli, eli sen ulkoasu teippausten osalta tulee muuttumaan hieman. Dokumenttien mukaan iskari on viralliselta nimeltään Fox Float Performance Elite with Specialized GENIE Shock Tech. Genietä esiteltiinkin tarkemmin jo edellisessä kappaleessa. Iskari on varustettu lukitusvivulla sekä sen auki-asennolle löytyy 3-asentoinen säätökiekko. Tämän lisäksi Fox Float Performance Elitessä on hitaan paluuvaimennuksen (LSR) eli reboundin säätö.
Yhtenä mielenkiintoisena mainintana haluan nostaa Expert-mallista löytyvän PNW Loam OE -hissitolpan. Dropperin iskun pituus vaihtuu eri runkokokojen välillä (125-200mm), ja se on muunneltavissa helposti ilman työkaluja. Hissitolppa jätetään ensin noin puoliväliin, jonka jälkeen kaulus ruuvataan käsin auki. Kauluksen alta paljastuu muovinen säätöholkki, mistä löytyy pykälät 5mm välein. Säätämällä tämän asentoa hisstolpan rungossa olevan asteikon mukaisesti voidaan iskun pituutta tarvittaessa muuttaa.
Takahaarukan kinematiikka
Takahaarukan anti-Squat on kuvaajansa valossa tarkasteltuna kompromissi edellisen Stumpin ja Stumppi Evon kuvaajista. Alla oleva taulukko ei ota kantaa millä välityksellä (gear ratio) kuvaajat on piirretty, mutta Specializedin mukaan kuvaajat ovat vertailukelpoisia. Käytännön ajossa huomasin takahaarukan toimivan todella miellyttävästi pyörää polkiessa. Pedal bobia en kasetin keskialueen jälkeisillä isommilla vaihteilla havainnut ja poljinvoima tuntui välittyvän tehokkaasti takarenkaalle.
Hillittyjä muutoksia runkogeometriassa
Stumpjumperin runkogeometriassa ei ole tapahtunut radikaaleja muutoksia. Reach on säilynyt ennallaan ja keulakulma on aavistuksen loivempi. Satulaputki on hieman edellisiä versioita jyrkempi. Tämä tekee ajoasennosta rennomman ja siirtää painopistettä keskemmälle. Vaikka S4-koon testipyörässä oli minulle pitkä reach, en sitä satulasta polkiessani huomannut. Huomion arvoista geometriataulukossa on myös runkokoon mukaan muuttuva takahaarukan, eli chainstayn, pituus. Tämän seurauksena pienimmät koot S1 ja S2 ovat ainoastaan saatavilla mullet-kokoonpanolla eli 27.5″ takakiekolla.
Stumpjumperin ja Stumpjumper Evon parhaat puolet yhdessä pyörässä
Ensivaikutelmaltaan Stumpjumper 15 tuntuu hyvin poljettavalta, eli voima välittyy takarenkaalle ja pyörä tuntuu kevyeltä. Painoa pyörällä oli sisureiden kanssa 15,5kg. Kallioisilla osuuksilla Stumpin alusta on reagoiva ja huomaan kuinka hyvin se pehmentää kivenreunojen epätasaisuuksia. Testipyörän molemmat renkaat ovat T7-kumiseosta, mutta niistä tuntuu löytyvän hyvin pitoa joka suuntaan. Ainakin kuivalla kelillä valittu rengastus yhdessä toimivan alustan kanssa liimaa uuden Stumpin maapalloon luottamusta herättävästi. Oli vähän jopa hämmentävää, kuinka kierrejousi-iskarimaisesti Genie toimii kun siltä halutaan pito-ominaisuuksia ja pienten esteiden ylitykseen vaadittavaa vaimennusta. Samainen iskari reagoi kuitenkin ilmaiskarin tavoin, kun pyörä halutaan lähettää ilmaan juuren tai kiven kyljestä. En tiedä jäikö minulta jotain antamatta vai enkö vaan löytänyt kotoa tarpeeksi mörkömäistä reittiä, mutta en tuntenut iskarin lyövän jaloille kertaakaan. Iskarin sägi-renkaan mukaan olin käynnyt rajoilla, mutta en sitä ajossa tuntenut.
Mainitsin aiemmin runkokokojen yhteydessä kuinka runko olisi hyvä valita omien ajotapojensa perusteella. S4-koon Stumpjumper toimii satulasta ajettuna mittojensa puolesta hienosti. Voisin ajaa pyörää satulasta tuntikausia ongelmitta ja nauttia joka hetkestä. Huomaan Stumpin pitkän reachin vasta, kun pudotan satulan alas ja käännän pyörän alamäkeen. Tilaa pyörän päällä on ruhtinaallisesti, ehkä 172-senttiselle kropalleni liikaakin. Pidän itseäni agressiivisena kuskina, joka tykkää nopeista mutkista sekä tykkään myös hyppyyttää ja kevennellä pyörää. Useimmiten pidemmät pyörät tukevat ajotapaani. Nyt kuitenkin 475mm reach tuntuu aavistuksen liian pitkältä. Pyörä kyllä tekee kaiken mitä käsken, mutta kropan liikkeillä annetut käskyt ovat laaja-alaisempia ja koen, että käskyihin menee enemmän aikaa. Mitä enemmän pyörällä ajan, sitä paremmin tähän totun, mutta huomaan kaikesta huolimatta oman ”sweetspottini” olevan vähän lyhyemmän reachin puolella. Tämä tukee Specliazedin näkemystä siitä, että runkokoko on hyvä valita kunkin ajotavan mukaan.
Ajettuani pyörää ja tutkittuani saatuja pyöräspeksejä, olen vakuuttunut, että uudessa Stumpjumperissa on yritetty yhdistää edellisen Stumpin ja Stumppi Evon parhaat puolet. Specialized on onnistunut tässä kiitettävin arvosanoin. Stumppi 15 on ketterä ja polkutehokas, mutta pystyy samalla pureskelemaan joustomatkaansa nähden helposti isompiakin sille syötettyjä esteitä. On vaikea keksiä mitä toivoisin uudessa Stumpissa olevan toisin. Ehkä sen viimeisen tönäisyn jopa liiallisen hauskanpidon puolelle voisi saada vaihtamalla takarenkaaksi semi-slicksin Spessun Slaughterin. Olipa renkaat sitten mitkä hyvänsä, uskon, että Stumpjumper 15 tulee olemaan todella suosittu pyörä omassa segmentissään.
Bike park -versio Öhlinsin alustalla
Vaikka tässä jutussa keskityimme Stumpjumper 15-mallin ns. perusversioihin, lienee Stumpin Öhlins Coil -malli oman mainintansa ansainnut. Eli kyseessä on bikepark-versio uudesta Stumpista. Pyörä on saatavilla eriparikiekoilla eli mullet-kokoonpanolla, mutta voidaan rengastaa 29″/29″-kokoonpanoon. Tätä varten on saatavilla erillinen linkki, mikä tulee Stumpin 29″/29″-malleissa vakiona. Öhlins Coilin alustasta löytyy 160mm joustava Öhlinsin RXF38 M.2 keula TTX Twin Tube vaimentimella. Kuten mallin nimi vihjailee, iskarina toimii niinikään Öhlinsin valikoimasta poimittu TTX 22 M kierrsjousi-iskari. Jarruiksi Öhlins Coiliin on valittu nelimäntäiset TRP DH-R Evot 220/203mm jarrulevyillä. Muuten komponenttivalikoima järeämpiä renkaita lukuunottamatta noudattaa muun Stumppimalliston linjaa. Edellä mainittu pidempi keula muuttaa hieman pyörän runkogeometriaa. Olennaisimpina mainittakoon S4-koon muutoksista keulakulma, mikä loivenee noin 0,5°. Tämän lisäksi keskiö nousee 3mm, reach lyhynee 5mm ja chainsay lyhenee 3mm.
Mallit ja hinnat
Stumpjumper 15 on saataville viidessä eri kokoonpanossa Compista S-Worksiin. Tämän lisäksi Stumppia on saatavilla runkosettinä. Ainakin toistaiseksi runkosettiä on saatavilla ainoastaan S-Worksinä. Mallien hinnat näet alla sekä tarkemmat osakokoonpanot löydät Specializedin sivuilta.
S-Works 13800€
Pro 10100€
Expert 8000€
Comp 6900€
Öhlins Coil 9000€
S-Works frame set 4800€
Kirjoittanut:
Juha kuuluu parhaaseen A-ryhmään, nimittäin Seinäjoen Opel-ryhmään! Vivaron lisäksi Juha ajaa pyörällä paljon ja mitään säästelemättä, eikä epäile ottaa osaa tyhmiinkään haasteisiin. Pyöräilystä on tullut Juhalle osa kurinalaista tekemistä motivaatiosta riippumatta. Kun tarpeeksi syvältä kaivaa se on myös hyvä tapa oppia itsestään aina jotain uutta. Toisessa elämässä Juha on tekninen insinöörismies, joten suhtautuminen välineisiin on sen mukaista.