Esittelyssä uusi Specialized Kenevo SL2
Tuttua ja toimivaa
Ensimmäinen Kenevo SL tuli markkinoille kaudelle 2021. Tämän oli Specializedin ensimmäinen pitkäjoustoinen kevytsähköpyörä ja sen runkogeometria ja takahaarukan toteutus myötäili hyvin pitkälti vuotta aiemmin julkaistua pitkäjoustoista akustista Enduroa. Nyt julkaistu Kenevo SL2 on ikäänkuin facelift edellisestä mallista. Kenevo SL2 on edelleen 170mm molemmista päistä joustava enduroon ja alamäkipainotteiseen ajoon suunniteltu 29″ kevytsähköpyörä. Runkogeometria ei ole muuttunut edelliseen malliin nähden. Rungon jousitusjärjestelmänä toimii edelleen niin Demossa, Endurossa kuin ensimmäisessä Kenevo SL:ssä toimivaksi havaittu Six Bar -jousitusjärjestelmä.
Kenevo SL2:ssa on samat geometrian muunneltavuuteen tarkoitetut säätöpalat kuin edeltäjässään. Emäputkesta löytyy keulaputken kulmalle kolme eri asentoa sekä chainstayn pituutta ja keskiön korkeutta voidaan säätää takahaarukassa olevan flipchipin avulla. Kenevo SL2:sta on saatavilla ainoastaan hiilikuituisena.
Mitä sitten on muuttunut?
Uuden Levo SL:n tavoin Kenevo SL2:n moottori (SL1.2) saanut edelliseen nähden lisää vääntöä. Uudesta moottorista saadaan irti maksimissaan 50Nm, mikä on noin 15Nm enemmän edelliseen malliin nähden. Kenevo SL2:n akku ei ole kasvanut suuremmaksi vaan on edelleen sama 320Wh kuin edellisessäkin mallissa. Specializedin mukaan uusi SL1.2-moottori on taloudellisempi, minkä ansiosta toimintasäde samoilla avustuksilla olisi uudessa Kenevossa pidempi. Uuden moottorin ansiosta ajoaika ulottuu jopa viiteen tuntiin.
Uutta Kenevo SL:ää on saatavilla kolmessa eri buildissä sekä runkosettinä. Pyörien hinnat sijoittuvat runkosetin 6900 eurosta kompliittiin S-Worksiin 14400 euroon.
Kenevo SL S-Works Carbon 29 14 000€
Kenevo SL Expert Carbon 29 9500€
Kenevo SL Comp Carbon 29 7400€
Kenevo SL S-Works Carbon 29 Frameset 6900€
Kirjoittanut:
Juha kuuluu parhaaseen A-ryhmään, nimittäin Seinäjoen Opel-ryhmään! Vivaron lisäksi Juha ajaa pyörällä paljon ja mitään säästelemättä, eikä epäile ottaa osaa tyhmiinkään haasteisiin. Pyöräilystä on tullut Juhalle osa kurinalaista tekemistä motivaatiosta riippumatta. Kun tarpeeksi syvältä kaivaa se on myös hyvä tapa oppia itsestään aina jotain uutta. Toisessa elämässä Juha on tekninen insinöörismies, joten suhtautuminen välineisiin on sen mukaista.