Entistä terävämpi, entistä kyvykkäämpi. Esittelyssä uudistunut Cannondale Scalpel

Cannondale julkaisi uudistetun Scalpelin, jolla se vastaa entistä kyvykkäämpien XC-pyörien kysyntään.

XC -pyörien kehittyminen järeämpään suuntaan ei ota pysähtyäkseen. Maastopyöräilyn eri alalajien kilparadat kehittyvät jatkuvasti haastavampaan suuntaan, eikä XC -kategoria ole tässä asiassa poikkeus. Kilpailijoiden lisäksi myös pyöriltä vaaditaan kausi kaudelta enemmän ja tähän kysyntään onkin alkanut eri valmistajilta putkahdella entistä järeämpiä ja kykenevämpiä XC -pyöriä. Vastatakseen tähän kehitykseen Cannondale on uudistanut pitkät perinteet omaavan Scalpel -täysjoustonsa.

Ensimmäinen Scalpel julkaistiin vuonna 2002 osoitukseksi siitä, että täysjoustopyörä voi olla jäykkäperäistä pyörää nopeampi. Siitä lähtien Scalpelit ovat olleet venyttämässä määritelmää siitä mitä XC-pyöräily on, tai pikemminkin tulee olemaan. Tämä Scalpelin uusin iteraatio on tullut jatkamaan tuota perintöä. Enemmän joustoa, kykenevämpi geometria sekä kyvykkäämpi varustelu kisakireän keveässä paketissa. Cannondalen pyrkimyksenä on häivyttää rajoja trailpyörien kyvykkyyden, sekä kilpapyörien nopeuden välillä. Sillä nykyään ne ovat yhtä ja samaa. Mainio mainoslausahdus lupaakin, että ”Nopea saattaa olla hauskaa, mutta nopeampi on hauskempaa. Tervetuloa nopeampaan.”

Enemmän joustoa, kykenevämpi geometria

Uudistukset ovat aika lailla odotettuja ja vastaavat hyvin siihen, mitä muilta valmistajilta on jo tähän mennessä tullut markkinoille. Joustomatkaa on kasvatettu 120 millimetriin edessä sekä takana aikaisemman 100mm sijaan. Scalpelista löytyy aiemmasta versiosta tuttu FlexPivot, sekä runkokoon mukaan mukautettu Propotional Response -jousituskinematiikka. Scalpelin 120mm jousitusmatkan luvataan toimivan joka tavalla aiempaa paremmin, tarjoten uskomattoman pidon tinkimättä kuitenkaan World Cup -tason polkemistehokkuudesta. Kiekkokoko on koosta riippumatta 29 tuumaa ja maksimi rengaskoko 2.4″.

Scalpel on saatavilla sekä Cannondalen omalla persoonallisella 120mm joustavalla Lefty Ocho -keulalla, -että perinteisemmillä Rockshoxin ja Foxin  keuloilla.

Cannondalen Lefty -keula on katseet kääntävä ilmestys. Huomaa myös persoonallinen SystemBar XC-One -ohjaamo

Uusi runko ja geometria

Runko on suunniteltu toiminnallisuus edellä, joten jokainen Scalpelin osa-alue on muotoiltu toiminnallisuuden ehdoilla. Kinematiikka, paino, jäykkyys ja kykenevyys ovat ominaisuuksia, jotka ovat ohjanneet muotoilua eikä päin vastoin. Kauneus on katsojan silmissä, mutta nopeus näyttää hyvältä. Runkoa on saatavilla vain hiilikuituisena.

Kaapelit on viety runkoon ohjainlaakerin kautta, ja kalleimmissa malleissa on Cannondalen ”SystemBar XC-One” yksiosainen ohjaamo, jossa kaapelit kulkevat sisään ohjaustangon keskiosan läpi.

Keulakulma on 66,6° ja muu geometria on runkokoon mukaan mukautuva, jolloin kuljettaja saadaan asettumaan paremmin oman runkokokonsa renkaiden väliin.  Tällöin pyörän ominaisuuksista saadaan kaikki irti rungon koosta riippumatta. Reach on L-kokoisessa pyörässä muodin mukaisesti muhkeat 475mm.

 

Scalpel geometria Lefty -keulalla
Scalpel geometria ”perinteisellä keulalla”

Mallisto ja hinnat

Uutta Scalpelia on tulossa saataville kuudessa eri hintaluokassa, joista kallein Scalpel LAB71 huippumalli kustantaa naukeat 13499€ ja edullisin versio Scalpel Carbon 4 maksaa 4499€. Kalleimmat LAB71 ja Carbon 1 -mallit on varustettu Lefty -keuloilla, sekä SystemBar XC-One ohjaamoilla. Carbon 2 mallista on valittavissa hieman kalliimpi Lefty -versio tai sitten Sid Select + -keulalla varustettu edullisempi vaihtoehto. Carbon 3 ja Carbon 4 versioihin ei ole saatavilla Lefty vaihtoehtoa.

Lisätietoa ja tarkemmat osaluettelot löytyy Cannondalen sivuilta TÄSTÄ

Kirjoittanut:

Aki Pusa

Aki on, kuten arvata saattaa, intohimoinen pyöräilyn sekakäyttäjä. Pyöräilevä rumpali, perheenisä ja insinööri, joka on hakeutunut tavoitteellisen urheilun pariin saadakseen vastapainoa arjen pyörteisiin. Sen lisäksi, että Aki koluaa keski pohjanmaan neulaspolkuja, on hän tuttu näky Suomen bikeparkeissa ja pyöräilytapahtumien osallistujalistoilla.