25.4.2024

Canyon Neuron:ON Fly – Singletrackien supersankari

Canyon on julkaissut uuden ja ensimmäisen kevytsähköpyöränsä, Neuron:ON Flyn. Kävimme tutustumassa pyörään Canyonin kotimaisemissa Koblenzissa ennakkoon ja kerromme siitä nyt lisää.

Koblenz sijaitsee noin puolentoista tunnin ajomatkan päässä Frankfurtista länteen. Noin 110000 asukkaan kaupunki on tunnettu Rein- ja Moseljoen yhtymäkohdasta sekä viiniteollisuudestaan. Meille pyöräilijöille Koblenz on tutumpi Canyonin kotikaupunkina. Pääkonttorin lisäksi Koblenzista löytyy useita muitakin Canyonin toimipisteitä kokoonpanosta varastointiin. Tämän lisäksi tuotekehityksellä ja media-/markkinointitoiminnoilla on omat tilansa.

Kevät maaliskuisessa Koblenzissa on jo pitkällä: nurmi vihertää ja puiden oksat ovat hiirenkorvilla. Linnut laulaa, luonto on herännyt henkiin eikä kuluneen talven lumisesta viikosta ole merkkiäkään jäljellä. Idyllinen saksalainen majatalomme sijaitsee keskellä luontoa noin vartin ajomatkan päässä Koblenzin keskustasta ja Canyonin pääkonttorista. Majatalon pihassa on pieni eläinpuisto, missä asustaa lauma kuusipeuroja, saksanhirviä ja villisikoja. Pihasta lähtee myös iso polkujen verkosto (Stadtwald trails), missä tulisimme viettämään seuraavat puolitoista päivää. Olemme saapuneet Canyonin kutsumalle Press Campille.

Kolmas malli uudistuneeseen Neuron-perheeseen

Neuron:ON ja Neuron uudistettiin vuoden 2023 aikana. Runkogeometrialtaan molemmat Neuronit päivittyivät huomattavasti progressiivisempaan suuntaan. Pyörät on suunniteltu pitkiin ajopäiviin ajomukavuus vahvasti huomioiden. Myöhemmin Canyonilla huomattiin näiden kahden Neuron-mallin välissä oleva iso aukko. Aukko haluttiin täyttää pyörällä, mikä yhdistää Neuron:ON:n sähköavustuksen tarjoamat vahvuudet sekä Neuronin ketteryyden ja käsiteltävyyden. Näiden lisäksi pyörän tulisi olla hauska ja moneen erilaiseen ajotapaan ja -tilanteeseen sopiva. Näillä ainesosilla syntyi Canyonin uusi ja ensimmäinen kevytsähköpyörä Neuron:ON Fly. Neuron:ON Fly on luotu kykeneväksi kaveriksi työpäivän jälkeisiltä höyryjenpäästölenkeiltä aina pitkiin viikonloppuseikkailuihin.

Neuron-laivue kaikessa kauneudessaan.

Runkomateriaalina ainoastaan hiilikuitu

Uusi Neuron:ON Fly on saatavilla ainoastaan hiilikuiturunkoisena. Runko on kauttaaltaan hiilikuitua myös takahaarukka mukaanlukien. Canyonin mukaan keveyden lisäksi hiilikuitu mahdollistaa optimaalisen runkojäykkyyden löytämisen. Design-perspektiivi on myös Canyonille tärkeää: pyörän tulee olla tunnistettavissa Canyoniksi, sekä rungon tulee olla tasapainoisen linjakas. Sähköpyörämalliston runkojen etukolmion putkien tulee olla balanssissa keskenään niin, ettei mittasuhteet esimerkiksi akun sisältävän viistoputken ja vaakaputken välillä ole epätasapainossa. Neuron:ON Flyn emäputken kyljissä korostuu Canyonin tunnusomainen muotoilu.

Canyonin muotoilusuunnittelijan sketsi uudesta Neuronista.

Kaapelien läpivientien reiät rungossa kuitenkin loistavat poissaolollaan. Kaapelit on kyllä vedetty rungon sisältä viistoputken vasemmalla kyljellä ja ne kulkevat siellä omia kanaviaan pitkin aiheuttamatta ylimääräisiä kolinoita, mutta niiden sisäänviennit on toteutettu Acroksen ylemmän ohjainlaakerin läpi. Tämä kuskien piirissä mielipiteet jakava ratkaisu näyttää yleistyvän myös Canyonin leirissä.

Kaapelien läpiviennit on vedetty Acroksen ylemmän ohjainlaakerin läpi.

Canyonin K.I.S-ohjauksenvakautusjärjestelmää Neuron:ON Flyssä ei ole, mutta aika näyttää otetaanko se käyttöön tulevaisuuden malleissa. Runkoa on saatavilla XS-XL koossa. Lyhyemmille kuskeille tämä on ilouutinen, sillä senttimetrien valossa Neuron:ON Flyn kokoja löytyy nyt 158-200cm pitkille kuskeille. Pyörän maksimikantavuus on 130kg. Lisäakut ja ajovarusteet huomioiden ei ole poikkeuksellista, että pyörän päälle pinottava kokonaismassa lähenee tuota painoa. Maksimipaino on huomioitu myös jarruvalinnassa, sillä kaikki versiot ovat varustettu nelimäntäisillä jarruilla sekä 200mm jarrulevyillä niin edestä kuin takaa.

Neuron:ON Fly CF9 on varustettu pysäytysvoimaisilla Sram Code Silver Stealth-jarruilla ja 200mm jarrulevyillä.

Runkogeometriassa on paljon tuttua

Neuron:ON Fly on suunniteltu hyvin pitkälti korkeavääntöisen Neuron:ON:n pohjalta. Muutokset geometriassa ovat maltilliset mutta toimivat. Neuron:ON Fly joustaa Neuron:ON:n tavoin molemmista päistä 140mm ja on saatavilla ainoastaan 29″ renkailla. XS-kokoisen Neuron:ON Flyn joustomatka on puolestaan 130mm/130mm. Suurin geometrinen muutos löytyy keulakulmasta, joka on nyt asteen loivempi (64,5°). Verrattuna Neuron:ON:iin loivempi keulakulma madaltaa hieman stackiä ja pidentää akseliväliä. Neuronin pääsuunnittelijan, Bastian Langlitzin, mukaan loivemmalla keulakulmalla on haluttu vakauttaa pyörää entisestään. Neuron:ON:n ollessa vielä tuoreessa muistissani aiemmilta testikuukausilta, huomasin loivemman keulakulman vaikutuksen erityisesti alamäessä. Neuron:ON Fly toimii todella vakaasti ja luottamusta herättävästi jyrkissäkin reitinosuuksissa.

Neuron:ON -testissä kirjoitin pyörän keulan pohjanneen helposti. Jostain syystä tätä samaa ongelmaa en havainnut Neuron:ON Flyssä. Voisiko asteen loivempi keulakulma, kaksi kiloa kevyempi pyörä ja eri merkin, mutta saman kaliiberin keula riittää tekemään muutoksen? Sain Neuron:ON Flyn pohjaamaan kunnolla vain kerran ja silloinkin kyseessä oli huck-to-flat-tyylinen leiskautus yli alastulon tasaiselle maalle. Noston arvoisena huomiona Neuron:ON Flyn geometriassa mainittakoon vielä merkittävästi lyhentynyt satulaputken pituus. Tämä mahdollistaa mm. pidemmän hissitolpan käytön. Palaan tähän vielä myöhemmin tässä jutussa.

Neuron:ON Fly on saatavilla useassa eri koossa.

Neuron:ON Flyn satulaputken kulma on maltillinen 76,5°. Bastianin mukaan se koettiin olevan riittävän jyrkkä takaamaan vakaa käyttäytyminen ylämäessä, mutta riittävän loiva lisäämään mukavuutta pitkiin ajopäiviin. Takahaarukan (chainstay) ollessa Neuron:ON:n tapaan 450mm pitkä, satulaputken ei ehkä tarvitsekaan olla ”enduromaisen” jyrkkä, vaan ohjaamoon voi hyvinkin jättää tilaa satulalta poljettaessa. Ajoasento satulasta tuntuikin Neuron:ON:n tavoin tasapainoiselta ja miellyttävältä.

Neuron:ON Fly toimii hyvin satulalta ajettaessa.

Neuron:ON Flyn takahaarukka on toteutettu Canyonille ja etenkin Neuron:ON:lle ominaiseen kolmivaiheeseen kinematiikkaan perustuen. Tämä tarkoittaa sitä, että iskarin joustomatkan alku on herkkä. Joustomatkan keskialue lisää vakautta ja polkutehokkuutta kun taas loppualue muuttuu progressiivisemmaksi. Neuron:ON:iin verrattuna suurin ero Neuron:ON Flyssa on suurempi antisquat. Syy on moottorien luonteessa ja palaan tähän vielä moottorin yhteydessä myöhemmin tässä jutussa.

Neuron:ON Flyn antisquat on suunniteltu poljettavuutta silmällä pitäen.

Neuron:ON Flyn sydän …ja aivot

Neuron:ON Fly saa avustustehonsa Boschin vuonna 2023 julkaisemasta kevytsähköpyörille tarkoitetusta Performance Line SX-moottorista. Boschin mukaan moottori tuottaa maksimissaan 55Nm vääntömomentin ja pystyy maksimissaan 600W hetkelliseen tehopiikkiin (jatkuva teho 250W). Punnitsimme moottorin Koblenzissa ja digitaalivaakamme pysähtyi 2,08kg lukemiin.

Bosch Performance Line SX-moottori tuottaa 600W hetkellisen huipputehon ja tarjoaa maksimissaan 55Nm vääntömomentin.

SX-moottori poikkeaa luonteeltaan merkittävästi isoveljestään 85Nm vääntävästä Bosch Performance Line CX:stä. On selvää, että sähköpyörien moottorit reagoivat kuskin tuottamaan kadenssiin eli kampien pyöritysnopeuteen. CX-moottorin huipputehot ja -väännöt saavutetaan noin 70rpm kadenssilla. Sitä ylittävä kadenssi ei pyydä moottorilta enempää avustusta ja näin ollen voit huomata ajautuneesi tilanteeseen, jossa yksinkertaisesti ei vaan huvita polkea kovempaa. Tämä taas voi johtaa siihen, että huomaat kruisailevasi matkustajana sen sijaan, että istuisit kuskin paikalla todella käskemässä pyörää. SX-moottorin maksimitehot saadaan irti suuremmalla, noin 105rpm, kadenssilla.

Bosch Performance Line SX sulautuu siististi Neuron:ON Flyn runkoon.

Eli jos haluat SX-moottorin todella avustavan Strava-kruunujen jahdissa, tulee sinun toimia kuskina ja kertoa moottorille nostamalla kadenssia, että nyt mennään kovaa. Moottori reagoi tähän kyllä. Kuskin jalalla suuremman kadenssin kautta tuottama voima halutaan välittyvän takarenkaalle sen sijaan, että se imeytyy iskariin ja ilmenee ärsyttävänä takahaarukan keinuvana liikkeenä, pedal bobina. Tästä syystä myös aiemmin mainitsemani antisquat on Neuron:ON Flyssä suurempi. SX-moottorin luonteen myötä huomaat myös nopeasti, että tilanteeseen sopivan vaihteen löytäminen näyttelee suurta roolia. Alati helpottuvassa ja automatisoituvassa maailmassa nämä ovat edelleen niitä perusasioita, mitkä tekevät pyöräilystä hauskaa. Täysin äänetön moottori Boschin SX ei valitettavasti ole. Veto päällä ajettaessa se on kyllä hiljainen eikä ei juuri poikkea CX-moottorin äänistä, mutta vapaalla SX-moottori kolisee Shimanon moottoreita muistuttavalla tavalla.

Kurkistus rungon sisään paljastaa mm. akun sijoituksen sekä kaapelien läpiviennit ja kulkukanavat.

Boschin SX-moottoria syöttää Neuron:ON Fly runkoon integroitu 400Wh akku. Painoa akulla on 2,1kg. Tämän lisäksi Canyonilta on saatavilla pullotelineen paikalle kiinnitettävä lisäakku-bundle. Pakettiin kuuluu Boschin Powermore 250Wh akku, runkoon kiinnittyvä akun kiinnitysteline sekä kiinnitystelineeseen sopiva pulloteline. Lisäakun paino on 1,45kg. Akun omalla kiinnitysmekanismilla on haluttu taata akun paikallaan pysyvyys rungossa sekä lisäakun muotoilussa ei ole tarvinnut huomoida pullotelineiden mittavaatimuksia.

Bosch Powermore 250Wh Range Extender

Neuron:ON Fly on yhdistettävissä Boschin eBike Flow App-puhelinsovellukseen. Sovelluksen avulla voit pitää moottorin ohjausjärjestelmän päivitykset ajantasalla. Päivitysten lataaminen pyörään onnistuu Bluetoothilla langattomasti. eBike Flow App tarjoaa mahdollisuuden aktiivisuuden seurantaan sekä iPhone-käyttäjille sovellus voidaan liittää Apple Healthiin. Voit suunnitella lenkin Komootilla ja ladata sen eBike Flowhun. Lenkin jälkeen eBike Flow App:lla tallennettu urheilusuoritus/lenkki voidaan automaattisesti siirtää Stravaan luomalla pariliitos sovellusten välillä. Ajokilometrien kertyessä sovellus ilmoittaa huoltovälilaskurin avulla tulevista huoltotarpeista. eBike Flow App toimii myös näyttönä, mikäli haluat kiinnittää matkapuhelimesi ohjaustankoon. Maastopyöräilyssä ratkaisu ei välttämättä kaikissa tilanteissa toimi, mutta kaupunki- ja työmatkapyöräilyssä tästä voi ollakin hyötyä etenkin navigointinäkymää käytettäessä.

Suoritusten seurannan lisäksi eBike Flow Apista löytyy mahdollisuus hienosäätää moottorin ajo-modeja. Bosch eBike Flow Apissa on myös maksullinen varashälytin, eBike Alarm. Aktivoitu varashälytin tunnistaa pyörän liikkeen ja ilmoittaa siitä omistajalleen puhelinsovelluksen kautta. Varashälytin laukaisee myös äänimerkin pyörää siirrettäessä. Sijaintipalvelu toimii ilman akkua eli Boschin järjestelmässä on erillinen pienempi virtalähde paikannusta varten. Varkaustilanteessa sovellus luo käyttäjälleen raportin mistä löytyy kaikki olennaiset tiedot pyörästä rikosilmoitusta ja jälkitoimenpiteitä varten. Boschin järjestelmä on myös mahdollista lukita etänä. Lukitus sulkee moottorin ja kaikki siihen kytketyt sähköosat. Huomaa, että lukituspalvelu on maksuton. Lisätietoja Boschin eBike-järjestelmästä löydät Boschin sivuilta.

Stadtwaldin poluilla

Vietimme Koblenzissa kaksi päivää, joista ajopäiviä kertyi puolitoista. Ajoimme kolme noin 20km pituista lenkkiä ja nousumetrejä kertyi kokonaisuudessaan lähemmäs 2000. Ensimmäisellä lenkille lähdettäessä akut oli 100% täynnä. Kilometrejä tälle lenkille kertyi tasan 20 ja nousua 840m. Lenkin päätteeksi akkua oli jäljellä noin 30%. Ajoin lähes kaikki kilometrit EMTB-modella. Ajovarusteet päällä arvioisin kokonaispainoni olleen jossain siellä 80kg korvilla. Siirtymät ylös nousimme yhdessä nipussa keskustellen Canyonin R&D/suunnittelu-tiimin kanssa pyörästä ja eri havainnoista, mitä lenkkien aikana tehtiin. Näiden siirtymien nousuissa etenkin jyrkemmissä kohdissa aiemmin mainitsemani moottorin reagointi kadenssiin korostui selvästi. Pienemmän vaihteen kautta isompaa kadenssia peliin ja moottori herää henkiin.

Alamäkireitit ajettiin ilman keskusteluja omaan tahtiin, eli täysiä. Reitit olivat helpohkoja enduroreittejä. Sekaan mahtui myös haastavia kohtia jyrkkine rolleineen ja gap-hyppyineen. Tarjolla oli myös tiukkaa switchback-mutkaa, bermejä, pikkutuplia sekä mukavia kiviä ja kuivia juuria. Neuron:ON Fly oli erittäin kykenevä kaikkeen tähän. Alustan 140mm joustomatka riitti kaikkeen paitsi yhteen pitkäksi menneeseen hyppyyn. Pyörä toimi vakaasti ja sillä oli helppo hypätä ja kevennellä. Suorilla epätasaisilla osuuksilla pyörää vakauttava pitkä chainstay näytti varjopuolensa tiukissa mutkissa. Neuron:ON Flyn kääntösäde tuppaa olemaan aavistuksen suuri, mutta näistäkin selvittiin, kun vaan muisti hakea mutkiin ylempää ajolinjaa (ulkoa sisään, tiedät kyllä).

Tiukat mutkat Stadtwaldissa oli suurta herkkua ja niitä oli paljon.

Ensimmäiseen ajopäivään mahtui myös leikkimielisiä kellotuksia. Pysähdyimme lisäksi muutamiin paikkoihin sessaamaan ylä- ja alamäkihaasteita. Nämä olivat myös otollisia hetkiä mukana olleelle Canyonin kuvaajalle, Karin Pastererille, ottaa hienoja kuvia. Kaiken kaikkiaan Neuron:ON Fly vaikuttaa erittäin kyvykkäältä single track -ohjukselta niin ylä- kuin alamäessä.

Lounas- ja lataustauot loivat hyviä tilaisuuksia keskustella pyöristä Canyonin suunnittelijoiden kanssa.

Kokoonpanot ja hinnat

Neuron:ON Fly tulee saataville neljässä eri kokoonpanossa: CF7, CF8, CF9 ja LTD. Kuten sanottu, kaikkia pyöriä yhdistää Boschin moottori. Keulaksi on valittu trailikategoriaan putoavat Fox 34:n ja Rock Shoxin Piken mallit. Iskarit ovat niin ikään Foxia ja Rokkaria. Hintaluokan yläpään malleissa voimansiirtona toimii Sramin sähköinen Transmission AXS -järjestelmä (XX ja GX). Edullisemmissa malleissa voimansiirrosta löytyy Shimanon Deore-sarjaa. Jarruissa dominoi Sramin Code-tuoteperheen jarrut, joista poikkeuksena CF8-mallista löytyy Shimanon XT:t. Yhteistä kaikille on kuitenkin 4-mäntäiset jarrusatulat ja suuret, vähintään 200mm jarrulevyt.

Neuron:ON Fly CF9:n sähköinen takavaihtaja saa virtansa suoraan pyörän akusta.

Mielenkiintoinen huomio osalistataulukossa kiinnittyy hissitolpan riville. In-house-brändin tolpassa ei sinänsä ole mitään uutta ja ihmeellistä, mutta hissitolpan iskun pituudessa on. Neuron:ON Flyn lyhyemmän satulaputken ansiossa XS-runkoisessa Neuron:ON Flyssä hissitolpan pituus on 150mm ja XL:ssä se on 230mm! Canyonin mukaan päätös pitkästä hissitolpasta on tehty asiakaspalautteiden perusteella. Toinen asia, missä asiakasta on kuunneltu on rengasvalinnat. Neuron:ON on saatavilla Schwalben Nobby Niceillä (edessä ja takana). Neuron:ON Flyn eturengas on sen sijaan päivitetty askelta pitävämpään, Hans Damphiin. Press Campin pyörissä, kuten kuvista voi tarkkasilmäinen huomata, oli Magic Mary/Hans Damph-kokoonpano, mutta tämä oli Canyonin päätös rengastaa testipyörät vallitsevien sääolosuhteiden mukaan. Punnitsimme L-kokoisen CF9-mallin ja tulokseksi saimme 20,8kg polkimien kanssa. Punnitustulos on aika hyvin linjassa Canyonin ilmoittamien painojen kanssa. Pyörien hinnat saatavilla olevien värien lisäksi löydät alla olevista kuvista.

Neuron:ON Fly osakokoonpanot malleittain.
Neuron:ON Fly CF LTD, Shining Magenta, 8349€.
Neuron:ON Fly CF9, Space Grey, 7299€.
Neuron:ON Fly CF8, Utopian Green, 5849€.
Neuron:ON Fly CF7, Digital Cherry, 5049€.

 

Lisätietoa:

www.canyon.com

Kirjoittanut:

Juha Mielonen

Juha kuuluu parhaaseen A-ryhmään, nimittäin Seinäjoen Opel-ryhmään! Vivaron lisäksi Juha ajaa pyörällä paljon ja mitään säästelemättä, eikä epäile ottaa osaa tyhmiinkään haasteisiin. Pyöräilystä on tullut Juhalle osa kurinalaista tekemistä motivaatiosta riippumatta. Kun tarpeeksi syvältä kaivaa se on myös hyvä tapa oppia itsestään aina jotain uutta. Toisessa elämässä Juha on tekninen insinöörismies, joten suhtautuminen välineisiin on sen mukaista.