Alamäkikunkku jo ennen kruunajaisia – esittelyssä uusi Orbea Rallon


Alamäkipyöräilystä kiinnostuneet ja skeneä seuranneet ovat jo pitkään osanneetkin odottaa, että Orbealta täytyy olla tulossa jotan uutta alamäkipyöräilyn saralla. Espanjalaisvalmistaja on antanut vihjeitä alamäkipyörän kehitteilläolosta jo muutaman vuoden ajan. Valmistajan riveistä tuttu tähtikuljettaja Martin Maes nähtiin nimittäin jo vuonna 2022 ajamassa DH maailmancupissa, Lourdesin osakilpailussa Rallon enduropyörällä, jota oli tuunattu alamäkipyörän suuntaan. Tämän jälkeen Orbea on jatkanut aktiivisesti alamäkipyörän kehittämistä yhteistyössä Maesin kanssa, ja kilparadoilla on muokatun Rallonin lisäksi nähty myös sähköpyörä Wild, ilman sähköä ja tuplakruunukeulalla. Siitä eteenpäin onkin alkanut linkuston seutu peittyä neopreenisukan taakse ja kehitys on jatkunut enemmän piilossa, kunnes viime viikonloppuna Tahnee Seagrave vei maailmancupin avausosakilpailun kirkkaimman pystin Puolan Biasko Bialassa ja repäisi kääreet pyörän päältä. Virallinen julkaisu venytettiin kumminkin vielä muutamalla päivällä ja nyt Orbea on julkaissut Rallon DH -pyörän julkaisun yhteydessä samaan runkoon pohjautuvan Rallon EN -enduropyörän.

Yksi runko, kaksi eri pyörää.
Kuten edellä mainittiin kattaa julkaisu kaksi eri pyörää; Rallon DH, sekä Rallon EN. Pyöriä yhdistää sama runko ja sitä kautta samat runkoon liittyvät ominaisuudet, kuten säädettävä keulakulma, ”hansikaslokero”, linkustoon piilotettu työkalu, sekä paikka juomapullolle. Molemmat versiot on valittavissa kahdella eri chainstay -mitalla. DH malli on saatavilla ainoastaan 27,5″ takakiekolla, mutta EN -malli on saatavilla joko mullettina tai täys 29″ rengastuksella. Tästä päästäänkin rungon mielenkiintoisimpaan osa-alueeseen. Takajousitus kiinnittyy Gravity link -nimellä esiteltyyn osaan, joka on vaihdettavissa. Tätä osaa vaihtamalla on sama runko muokattavissa 200mm joustavasta DH pyörästä 170mm joustavaksi enduropyöräksi. Gravitylinkin iskarin kiinityskohdassa on lisäksi flip chippi, jonka asentoa vaihtamalla voidaan muokata pyörän geometriaa, sekä jousituksen progressiota. Lisäksi GravityLinkiin on kiinnitettävissä lisäpainoja, joita varsinkin DH pyörissä käytetään pyörän käyttäytymistä rauhoittamaan. EN malleihin on saatavilla yksi 553g lisäpaino ja DH malliin 3 painoa: 93 g, 95 g, 395 g.
GravityLinkejä on ainakin nyt julkaisun yhteydessä saatavilla kolmea eri mallia; DH, jossa kaksivaiheinen flip chip progression säätöön, EN 29″ ja 27,5 linkit, joissa neli -asentoinen flip chip progression ja geometrian hienosäätöön. Kaikki eri gravitylinkit on ostettavissa pyörän kanssa, joten pyörän muokkaaminen näiden vaihtoehtojen välillä onnistuu ostopäätöksen jälkeenkin. Itselläni on myös hienoinen epäilys, että näitä linkkuvaihtoehtoja tulee vielä ajan mittaan enemmänkin.
Geometria
Molemmat pyörät jakavat saman rungon, joten geometria itsessään on melko identtinen. Keulakulma on säädettävissä offset headsetin avulla ±0,75º. Molemmat pyörät on valittavissa joko vakaammalla 450mm tai leikkisämmällä 442mm takahaarukalla. Näiden säätöjen lisäksi HD mallin iskarin progression on säädettävissä 25-30%. EN malliin on saatavilla GravityLinkiä vaihtamalla joko 27,5″ tai 29″ takakiekko. EN mallin Flip chipillä on mahdollista säätää iskarin progressiota välillä 22,5-27,5%, lisäksi flip chipissä on High/Low säätö, joka muuttaa BB.n korkeutta 7mm ja ohjainkulmaa 0,5º.


Mallisto ja hinnat
Orbealle ominaiseen tapaan kaikki mallit ovat muokattavissa Orbean MyO -ohjelman mukaan. MyO Customoinnilla voi valikoida pyörään haluamansa värityksen ja komponentit. Tarjolla on kumminkin muutama valmiiksi valikoitu malli. Komponenttivalinnat ovat erinomaisia ja hinnat ovat hyvin linjassaan muiden valmistajien kanssa. Ilostuttavana huomiona sanottakoon, että rengastuksessa on vihdoin poikettu normeista ja valittu käyttötarkoitusta vastaavilla suojauksilla varustetut renkaat kuhunkin malliin. Tästä pisteet Orbean suuntaan!
Kaikki mallit ovat saatavilla neljässä runkokoossa S, M, L, sekä XL. Malliston hintahaitari on 5599 eurosta 10299 euroon.
Rallon DH pyörästä on valittavissa vain yksi malli: RALLON D-LTD, joka on varusteltu Foxin Factory alustalla, Shimanon Saint voimansiirrolla ja XTR jarruilla.

EN -versiossa on valinnan varaa kolmen vaihtoehdon verran. Kaikki mallit on varusteltu Fox 38 Float Factory 180, Grip X2 keulalla. Takaiskari on E10 mallissa Float X Factory, E Team mallissa Float X2 Factory ja E-LTD mallissa sähköisesti ohjautuva nimihirviö Fox Float X Live Valve Neo Factory. Muiden komponenttien taso vaihtelee pyörän hinnan mukaan.



Tekninen yhteenveto
RALLON DH – Täysverinen DH pyörä
-
Joustomatkat: 200 mm edessä ja takana
-
Rengastus: Mullet only (29” edessä / 27.5” takana)
-
Geometria (L):
-
Reach 473mm
- Stack 650,9mm
-
Ohjainkulma 63,8º
-
-
Säädettävyys:
-
Flip chip: iskarin progressio 25–30 %
-
Offset headset: ohjainkulma ±0,75º
-
Painotettava keskiö (3 painoa: 93 g, 95 g, 395 g)
-
Takahaarukka valittavissa 442 mm tai 450 mm
-
RALLON ENDURO – Sama runko, eri luonne
-
Joustomatkat: 180 mm edessä / 170 mm takana
-
Rengastus: Valittavissa mullet tai full 29” (vaihdettavalla GravityLinkillä)
-
Geometria:
-
Reach 478mm
- Stack 647,2mm
-
Ohjainkulma 64,25º
-
-
Säädettävyys:
-
Flip chip: iskarin progressio 22.5–27.5 %
-
High/Low-asento: muuttaa BB:tä 7 mm ja ohjainkulmaa 0.5º
-
Offset headset: ohjainkulma ±0,75º
-
Painotettava BB (yksi 553 g paino)
- Takahaarukka valittavissa 442 mm tai 450 mm
-
Summa Summaarum
Orbea toi markkinoille todistettavasti pystyvän DH mallin ja siinä siivellä myös erittäin jämäkältä vaikuttavan Enduropyörän. Onkin mielenkiintoista päästä seuraamaan, miten Enduropyörä pärjää maailmalla. Pyörää on lupailtu myös Kuraläpän testattavaksi, joten jääkäähän kuulolle!
Kirjoittanut:

Aki on, kuten arvata saattaa, intohimoinen pyöräilyn sekakäyttäjä. Pyöräilevä rumpali, perheenisä ja insinööri, joka on hakeutunut tavoitteellisen urheilun pariin saadakseen vastapainoa arjen pyörteisiin. Sen lisäksi, että Aki koluaa keski pohjanmaan neulaspolkuja, on hän tuttu näky Suomen bikeparkeissa ja pyöräilytapahtumien osallistujalistoilla.