Weldtite-pyöränhoitotuotteet: Bike Wash + Dry Lube ja Wet Lube

Brittiläinen Weldtite on valmistanut pyörän huolto- ja ylläpitotuotteita jo vuodesta 1940 ja testiin heiltä tuli Dirt Wash Bike Cleaner, Wet Lube ja Dry Lube. Näitä tuotteita testasin talven ajan ja nyt on aika koostaa mietteet koherentiksi tuotearvosteluksi.

Tapoihini kuuluu ketjujen silmämääräinen tarkistus silloin tällöin lenkin yhteydessä, pesupäivänä sitten katsotaan tarkemmin mitä sinne kuuluu jos aiemmin ei aihetta tule. Pyörän käyn yleisesti katseella läpi ja tarkistan rengaspaineet näppituntumalla ennen ajoon lähtöä.

Jos rutinaa alkaa voimansiirrosta odottamattomasti kuulumaan, tilanteeseen puututaan ja annetaan siivous ja uudet voitelut ketjulle. Pyörää pestään tarpeen mukaan satunnaisen säännöllisesti. Syytä tiuhemmalle pesutahdille antaa pyörän kuljetus auton peräkontissa.

Aloittakaamme kuitenkin ketjuöljyistä. Periaatteessahan ketjuöljyn toimintatavoitteen voi yksinkertaistaa vaikkapa seuraavasti; tehtävänä on pitää voimansiirto hiljaisena ja siten parantaa sen elinikää. Toki, ketjuöljyjen maailma onkin syvemmälle sukellukselle lähtevälle aika monisyinen ja jopa vakavakin. On öljyjä niin kuivalle kelille, märälle kelille, sähköpyörälle, keraamista, saati sitten vahat vielä tähän päälle. Ketju on pyörässä toisaalta komponentti, joka joutuu aina paiskimaan kovasti töitä pyörän etenemisen eteen, joten on aivan paikallaan pitää siitä huolta.

Tässä testissä jäämme pesujen ja ketjuhuoltojen osalta perusharrastajan tasolle, joka ongelmattoman lenkin jälkeen laittaa vain pyörän varastoon, jossa se on valmiina odottamaan seuraavaa ajokertaa. Ketjun venymistä ei esimerkiksi mitattu eikä wattimääriä, joilla ketjua on kiusattu. Tarkastelun kohteeksi päätyi käytettävyys, pysyvyys ja hinta-laatusuhde.
Don’t worry, be happy. And lube your chain.

Ketjuöljy valitaan ajo-olosuhteiden mukaan.

WELDTITE Wet Lube

Pakkauskoko: 100 ml

Weldtite Wet Lube on suunniteltu erityisesti kylmempiä kuukausia ajatellen maastoajoon, märkiin olosuhteisiin, luvaten luotettavaa suorituskykyä ja kestävää suojaa ketjulle. Tällä vuodenajalla viitataan kyllä uskoakseni saarivaltion talveen, joka onkin pääsääntöisesti märkää, mutaista ja koleaa (walesilainen muta on muuten todella tahmeaa ja haisevaa, koin sen omakohtaisesti aikoinaan!). No, tuotekuvauksessa on kylmyys mainittu, niin tätähän sitten tuli heti alkuun ketjuun sutkutettua, talvihan tässä edessä kun oli eikä pakkaskelit olleet vielä alkaneet.
Harmittavasti kovin monia märkiä kelejä ei ennen pakkasia ollut tarjolla, mutta kylmää kyllä oli. Loppusyksyn olosuhdetarjoilut eivät Wet Lubea hätkähdyttäneet, ja ketju pysyi ilahduttavan siistinä ja hiljaisena pitkään.

Lopulta Wet Lube pääsi kokemaan reilut parinkympin pakkaskelit, kun saimme kylmän ja lumisen talven lopulta syliimme. Tuohon aikaan ei kyllä ollut sotkevia elementtejä tarjolla ja kun äänikin pysyi voimansiirrosta poissa lähes koko talven, saatoin vain olla tyytyväinen kokemukseen. Helmikuun aikana tein kevyen lisäyksen, kun ajokilometrejä oli takana vajaa parisensataa. Lopulta sitä kurarapaakin saatiin haettua pintaan, voimansiirtoon sitä kertyi jonkun verran mutta aika ilahduttavan vähän. Paikoin oli tarjolla rehtiä mutarallia ja siihen pikantiksi mausteeksi päälle pöllyävää hiekkaa, joten elementit olivat jotakuinkin kohdallaan hurjempaankin lopputulokseen.

Wet Luben koostumus on aika notkeaa, joten se kuuliaisesti ja sujuvasti katoaa ketjun sisälmyksiä kohden annostelupipetin kärjestä. Annostelureikä on suurehko, mutta pulloa ei tarvitse kummasti puristaa jotta aineen saat tulemaan ulos. Tämän vuoksi tuntuu siltä, että nestevirta on helppo pitää tasaisena levityksen ajan. Ylimääräisiä pois pyyhkiessä tuntuu helpolta saada ketju puhtaaksi, joten käytön puolesta olen vallan tyytyväinen. Sääoloista johtuen säästyin ankarimpien kurakelien kuluttavuudelta, eikä tuo talven kylmyys tuntunut kestävyyteen vaikuttavan. Litrahinta on myös kilpailukykyinen ja hinta-laatusuhdetta pidän hyvin kohdalleen osuvana.

Ketjuöljy tuli helposti ulos pullosta.


WELDTITE Dry Lube with Teflon

Pakkauskoko: 100 ml

Dry Lube lupaa kitkaa vähentämällä lisätä tehokkuutta, sopien kuiviin ja lämpimiin olosuhteisiin pitkäkestoisena suojana.
Kelien kuivuttua siivosin ketjun aloittaen degreaserilla ja lopuksi pesten ketjun ketjupesurilla ja päälle huuhtelut ja kuivaus. Tämän jälkeen areenalle astui kuivan kelin Dry Lube, jonka sisältämän teflonin myötä luvataan hyvää ja kestävää suojaa ketjuille kuiviin sääoloihin.

Kuivat ja kuumat säät saapuivatkin kuin tilauksesta, tomun pöllytessä poluilla ja kevätauringon suorastaan paahtaessa päin. Dry Lube, kuten Wet Lubekin, oli helppo annostella ja nyt kun tiesin nesteen tulevan helposti pullosta, osasin olla tursauttamatta sitä ketjulle. Vetäytymisen ja pyyhkimisen jälkeen ketju oli kyllä todella hyvännäköinen, ja vähemmän yllättäen toimi myös äänettömästi. Kilometrejä alkoi karttua ja tuntuma pysyi soljuvana ja rohinat ja kahinat poissa mukavasti. Tuumasin kuitenkin noin sadan kilometrin ajon jälkeen tehdä huuhtelupesun ja samalla putsasin ketjun hammasharjalla, huuhtelin laihalla pesuainevedellä ja lopuksi puhtaalla vedellä puhtaaksi ja kuivauksen jälkeen lisäsin uuden satsin Dry Lubea. Varsinaisesti polttavaa tarpeen tuntua toimenpiteelle ei vielä ollut, mutta tuntui että ajovimma alkoi viedä mennessään ja silloin saattaa tältä kuskilta aikaa vaativammat ylläpitotoimet jäädä vähän taka-alalle. Nyt on ajettu sen jälkeen kuivassa ja melko lämpimässä kelissä lähes toistasataa kilometriä, ja alkaa tuntua aiheelliselta tehdä kunnon voimansiirron siivous. Isolla vaihteella on vedetty rajoittimen vauhtia, kun siirtymältä on aina tietysti joko kiire polulle tai kotiin. Syvempiä lätäköitä on loiskittu läpi ja haettu Pukinvuoren kuusimetsistä mutaakin mukaan. Sinnikkäästi näistä sukellusharjoituksista huolimatta Dry Lube on matkassa pysynyt, en pidä tätä hoitoväliä lainkaan pahana, kun omien lenkkien keskimääräinen pituus pyörii n. 14 km paikkeilla. Omasta käytöstä ja sen tuomasta näkökulmasta en saa tästä moitittavaa, mutta muistetaan että harrastelijan näkökulmasta tätä kirjoitan.

Kuten Wet Luben kohdalla, hinta on tässäkin vallan edullinen ja kiitokset tulevat myös siitä, ettei Dry Lube pakene välittömästi ketjusta veden kohdatessaan.

Yhteisesti molempien ketjuöljyjen plussat ja miinukset tulevat tässä:

Plussat:
– hinta on kohtuullinen
– pullot tuntuvat riittoisilta
– maltillinen töhnän- ja roskankeräysinto
– tuntuu toimivan kuten lupaavat

Miinukset:
– levityksessä saa olla tarkkana isosuisen pipettikärjen kanssa

 

 

WELDTITE Dirt Wash Bike Cleaner

Pakkauskoko: 1 l


Aloitin pyörän pesun suihkuttamalla pesuaineen pyörän takaosan päälle. Pitkä liipasimen liike tarjoaa anteliaasti pesuainetta yhdellä vedolla, jossain väljää kun käsikin sai pesuainekuorrutteen. Tuleeko ainetta jopa vähän liikaa kerrallaan, mietin kun suihkin menemään. Innostun kuitenkin nähdessäni kuivuneen kuran peittyvän vaahtoon ja annan kursailematta kelvollisen vaahtokylvyn ensimmäiselle puoliskolle, koitetaan etupäähän sitten kevyemmällä annostuksella. Pesuaineessa on tuoksua jonkin verran, havaintona sellaiselle henkilölle joka on hajuherkkä ja sisätiloissa tekee pesuja. Itse mieluusti valitsen korkeintaan miedosti tuoksuvia tuotteita, eikä tämä Dirt Wash ei ole omaan nenään mitenkään voimakastuoksuinen – vaikkei ehkä nyt erityisen hyväntuoksuista ole.

Vaikutusajaksi annetaan pakkauksen kyljessä puoli minuuttia. Odotuksen jälkeen märällä pesuharjalla pestessä kyllä huomaa, miten helposti kura antautuu ja tässä suhteessa ei kyllä kalpene lainkaan aiemmalle käyttämälleni pesuaineelle (se pinkki brittiläinen).
Voimansiirtokin putsautui kiltisti ja mielestäni sopivassa määrin aika kevyellä harjauksella.

Tällaisen reippaamman vaahdottamisen jälkeen, kun pyörä kuivui auringonpaisteisessa säässä, että jos ei kunnolla huuhtele niin mattapintaan kuivuu piskoja. Myös suurpiirteinen harjanpyyhkäisy ei välttämättä putsaa riittävästi, jos pedantti pesijä on puikoissa.
Etupään järkevämpi pesuaineen määrä mutta tarkempi huuhtelu oli kuitenkin parempi taktiikka, ja etupäätä ei tarvinut enää toistamiseen puhdistaa.

Harjaa ja/tai sientä pesun avuksi tulen ainakin itse käyttämään, pelkkä suihkutus + huuhtelu ei ihan riitä näin kuivuneen mutakerroksen taltuttajaksi. Tuoreemmalti pestynä tehoaa paremmin mutaan ja mönjään, joka ei ole ehtinyt kuivua kiinni.
Hintakaan ei kirpaise lompakkoa syvältä, noin 12-14 €/litra oli verkossa hinnat. Jopa kympin pintaan on näkynyt Bike Cleaneria olleen myynnissä, joten ei lainkaan pidä pahana hintana.

 

Plussat:
– vaahtoaa miellyttävästi
– hyvä pesuteho
– biohajoava
– sopii kaikille pinnoille

Miinukset:
– helposti käyttää liikaa
– suutin kasteli myös kädet

Tulee puhdasta!
Kuvissa esiintyvistä muista pyöränhuoltotuotteista tulossa vielä toista juttua – pysykää kuulolla.

Kirjoittanut:

Sari Jokinen

Sari on raikas tuulahdus iloa ja väriä maastolenkeillä ja kaikkialla, missä hänet kohtaatkaan! Sarilla on kokemusta pyöräilystä monen vuoden ajalta niin harrastajan, kuin kisaajan näkökulmasta. Työkokemus pyöräkaupalta antaa näkemystä tuotteiden testaamiseen.