Vittoria Syerra Kuraläpän testissä

Saimme jo jonkin aikaa sitten Kuraläppään kestotestiin Vittorian kauden 2022 uutuusrenkaan Syerran. Renkaista on nyt ehditty kerätä hyvin käyttökokemuksia vaihtelevissa olosuhteissa, joten on tullut aika tiivistää fiilikset tekstiksi.

Down Country?

Kun Vittorian maahantuoja Shimano Nordic tarjosi meille mahdollisuutta testata uusia ”Down Country -renkaita” (tällä termillä Vittoria renkaita markkinoi), kiinnostuin heti. Olin juuri pohtinut tulevia rengashankintojani pidemmille lenkeille, joille haluaisin XC-renkaan rullaavuutta ja tuntumaa, mutta hieman perinteistä XC-rengasta parempaa kestävyyttä tuomaan lisäturvaa monille kivikkoisemmille osuuksille. Vittorian Down Country -rengas vaikutti ainakin paperilla olevan juuri tarpeisiini kehitetty rengas. Mutta minkälaisesta renkaasta käytännössä mahtaa olla kyse? Vastasin tietenkin tarjoukseen, että uusien renkaiden testaaminen kiinnostaa.

Järeämpi rengas lyhytjoustoisille pyörille

Kyseessä on siis lyhempijoustoisiin XC- ja trail-pyöriin suunniteltu rengas niihin tilanteisiin, kun perinteisen XC-renkaan kestävyys ei aivan riitä, mutta ei myöskään haluta jykevämmän trail-renkaan painoa eikä heikommin rullaavaa kumiseosta. Vittoria ei ole yleensä ollut erityisen hyvä kertomaan eri renkaissa käyttämiensä kumiseosten eroja, eikä Syerra ole tähän mikään poikkeus. Sen verran Vittoria paljastaa Syerrasta, että siinä käytetään neljää eri kumiseosta ja grafeenia, kuten lähes kaikissa heidän parhaissa renkaissa. Hieman vihjeitä käytettyjen kumiseosten eroavaisuuksista suhteessa muihin Vittorian XC-renkaisiin pystyy kuitenkin löytämään Vittorian renkaidenvertaustyökalulla. Syerran lievästi XC-rengas Barzoa paremmaksi ilmoitettu toimivuus märällä ja lievästi huonommaksi ilmoitettu toimivuus pakkaskeleillä kielii siitä, että Syerrassa olisi käytetty ainakin osittain hieman Barzoa pehmeämpää kumiseosta. Syerra näyttäisikin Vittorian antamien tietojen mukaan sijoittuvan lähes kaikilta ominaisuuksiltaan Barzon ja jykevämmän trail-renkaan Agarron väliin.

Kaipaako kukaan muu yhtä n:ää lisää renkaan kylkeen?

Vittoria ilmoittaa Syerran painoksi 850 g. Testiin saamani renkaat painoivat 865 g ja 866 g, mikä on täysin hyväksyttävän lähellä ilmoitettua painoa valmistustoleranssit huomioon ottaen. Syerraa on saatavilla tasan yhdessä koossa ja se on 29×2.40″ (ETRTO 60-622). Tämä ei kuitenkaan ole mielestäni huono asia, koska veikkaisin, että koko on yli 90 %:lle tämän tyyppistä rengasta tarvitsevista juuri sopiva. 30 mm leveällä vanteella mittasin renkaan leveydeksi 62 mm leveimmästä kohtaa kyljistä ja 59 mm leveimmästä kohtaa kuviota. 2.4″ on n. 61 mm joten myös leveyden suhteen ollaan hyvin lähellä luvattua. Syerran kuvio muistuttaa monia all-round-tyyppisiä tai kostean kelin XC-renkaita matalalla ja melko avonaisella keskikuviolla ja hieman korkeammilla reunanappuloilla. Renkaiden jokaisessa nappulassa on myös pienempiä uria, joiden pitäisi ainakin teoriassa tehdä nappuloista hieman pitävämpiä ja maastoa paremmin myötäileviä.

Entä miten Syerra käytännössä toimii poluilla?

Ensinnäkin pitää muistaa, että kyseessä ei ole mikään endurorengas, vaan käytännössä hieman vahvemmin pistosuojattu XC-rengas. Rullaavuudessa Syerra ei häviä juuri lainkaan parhaille märän kelin XC-renkaille, joten teknisesti helpot polut ja tiesiirtymät rullaavat erittäin mukavasti. Painoa renkaalla on n. 100-150 g enemmän, kuin Vittorian hyvin suosituilla XC-renkailla Barzolla ja Mezcalilla. Runko on silti onnistuttu pitämään kohtalaisen pehmeänä ja maaston muotojen mukaan muotoutuvana, mikä osaltaan pitää rullaavuuden hyvänä. Painoa on kohtalaisen vähän enemmän, kuin perinteisessä kylkivahvikkeisessa XC-renkaassa, joten myös ketteryys ja kiihtyvyys on Syerrassa hyvällä tasolla. Muutaman kuukauden käytön aikana ei tullut ainuttakaan rengasrikkoa, joten hyvin subjektiivisesti katsottuna myös kestävyyttä voi sanoa hyväksi. Ajo testirenkailla on ollut enimmäkseen parituntisia lenkkejä juurakkopoluilla kauheimpia kivikkoja vältellen.

Rengas on aina kompromissi rullaavuuden, pidon, painon ja kestävyyden välillä eikä Vittoria pääse sitä tosiasiaa pakoon myöskään tällä renkaalla. Erinomainen rullaavuus tarkoittaa yleensä kovempien kumiseosten käyttämistä, mikä heikentää pitoa märällä suhteessa pehmeämpiin kumiseoksiin. Näin vaikuttaa käyneen myös Syerran kohdalla. Rengasta ei voi sanoa huonoksi märällä kelillä, mutta pito on aika tavanomaista hyvin rullaavan XC-renkaan tasoa. Märillä juurilla, kallioilla ja kivillä joutuu varomaan ajamistaan huomattavasti enemmän kuin hieman pehmeämmän kumiseoksen trail- tai enduro-renkailla. Kaikkea ei kuitenkaan voi saada samassa paketissa, joten sanoisin märkäpidon olevan selvästi hyväksyttävällä tasolla.

Hieman isommat sivunappulat tarjoavat käännöksissä jonkin verran lisäpitoa ja ovat kuitenkin sen verran pienikokoisia, että eivät juurikaan vaikuta haittaavan rullaavuutta. Ajettavuus tuntuu hyvin ennustettavalta, eikä rengas juurikaan yllätä äkkinäisillä pidon menetyksillä.

Yhteenveto

Kaiken kaikkiaan Vittoria Syerra on erinomainen kevyt lyhempijoustoisten pyörien rengas, joka sopii hyvin monipuoliseen ajoon. Rengasta ei kannata oikeastaan ajatella trail-renkaana, vaan hieman tavallista järeämpänä, mutta hyvin rullaavana XC-renkaana. XCO- ja XCM-kisoihin renkaassa on ehkä jonkin verran turhaa massaa, joten sen optimaalinen käyttöalue on muualla. Esimerkiksi kovempaan XC-tykittelyyn suomalaisilla röllipoluilla Syerra on loistava vaihtoehto. Kuvion ja kumiseoksen puolesta Syerra on myös todennäköisesti hyvin toimiva valinta lumisille talvipoluille.

Lisätietoja Vittoria Syerrasta sekä valmistajan renkaidenvertailutyökalun löydät Vittorian sivuilta täältä.

Kirjoittanut:

Mika

Kuraläpän viisain ja sydämellisin henkilö, toinen perustajajäsenistä. Mitä Mika ei tiedä, sitä ei kenenkään tarvitse tietää. Tekniikan parissa työtään tekevä Mika nauttii siitä, kun pääsee ajamaan pitkiä lenkkejä mieluiten musiikkia kuunnellen. Kalusto alla vaihtuu fiiliksen mukaan maasturista graveliin. Mika arvostaa myös hyviä oluita, ja onkin paljon mainetta niittäneen Kuraläppä NEIPAn luoja.