27.7.2023

Vertailussa Leatt Enduro 2.0 & Leatt Enduro 4.0 kypärät

Kesän pyöräilykausi käy kuumimmillaan niin enduropoluilla kuin bikeparkeissa. Nopeuksien kasvaessa suojavarusteiden merkitys korostuu ja näin ollen onkin monesti perusteltua hankkia avokypärän rinnalle vauhdikkaampiin ajoihin leukasuojalla varustettu fullface-kypärä. Saimme ajankohtaan sopivasti Leattilta kaksi fullface-kypärää testiin. Huomion arvoista kypäristä tekee mm. se, että molemmat kypärät ovat muunneltavissa avokypäriksi irrotettavan leukasuojan ansiosta. Näin ollen testin kypärät tarjoavat mahdollisuuden räjäytellä bike parkkien bermejä sekä kurvailla neulaspoluilta jäätelölle yhden kypärän taktiikalla.

Fullface-kypärä enduroon

Leattin Enduro-mallisto on nimensä mukaisesti suunniteltu fullface-kypärien endurokategoriaan, missä kypärältä suojaavuuden lisäksi vaaditaan keveyttä ja hengittävyyttä. Nämä ominaisuudet nousevat esiin pitkien ajopäivien nousuosuuksilla paikoissa, missä hissiä ei ole tarjolla vaan siirtymät tehdään polkien. Keveyttä on tavoiteltu myös Leattin kypärissä. Molemmat kypärät ovat ulkokuoreltaan kevytrakenteista polymeeria ja niiden sisältä löytyy kaikille muillekin Leattin kypärille ominainen 360° Turbine Technologyyn perustuva suojaus (palataan tähän myöhemmin). Enduro 4.0 on testin kypäristä vankkarakenteisempi sekä DH-sertifioitu (AS/NZS 2063:2008, ASTM F1952–10, EN1078, CPSC 1203). Se on myös niskatukiyhteensopiva.  Enduro 2.0 on testissä olleista kypäristä kevyempi. Se oli kooltaan M ja kypärän kokonaispaino on 661g. Ilman leukasuojaa Enduro 2.0 painaa 409g. M-koon Enduro 4.0 painaa täydellisenä 847g ja ilman leukasuojaa 494g. Enduroon tarkoitetulle fullface-kypärälle kevyen painon lisäksi on ominaista hyvä ilmanvaihtokyky. Enduro 2.0-kypärässä ilmanottoaukkoja on yhteensä 20kpl kun Enduro 4.0-mallissa niitä on 18kpl. 4.0:n leukasuojassa on myös pieni irrotettava verkko, millä ilmanvaihtoa voidaan hieman tehostaa. Myyntihinta Enduro 2.0:lla on tällä hetkellä 199€. Testin kypäristä kalliimpi, Enduro 4.0, on hinnaltaan 339€. Testin kypärät ovat Leattin malliston mukaan väriltään valkoisia (white) ja eri värimalleja on tarjolla molemmista kypäristä neljää erilaista. Kuvat näistä löydät jutun lopusta.

Säädettävyys

Molemmissa kypärissä mukana tulee kahta eri paksuutta olevat leukasuojaan kiinnittyvät poskipehmusteet. Enduro 4.0:n pakkaukseen kuuluu myös vaihdettava päätä vasten tuleva sisäpehmuste. Molemmissa kypärissä on helppokäyttöinen Fidlockin magneettinen leukahihnan lukitusmekanismi.

Leukahihnan Fidlock-lukitus löytyy molemmista testissä olleista kypäristä.

Kypärien takaa löytyy vielä kiristyksensäätökiekko. Kiekkoa voidaan säätää myös pystysuunnassa, jotta sille löytyy optimaalinen paikka takaraivoa vasten. Säätökiekot ovat testin kypärissä hieman erinäköisiä, mutta niiden toimintaperiaate on sama: kiekolla kiristetään kypärän sisällä oleva pantamainen rakenne niin, että kypärä istuu käyttäjänsä päähän tukevasti.

Leatt Enduro 2.0

Kypärien visiirien kulmat ovat säädettävissä portaittain ja asentoja on tarjolla kolme. Tämän jutun kuvien visiirit ovat keskiasennossa. Molemmissa kypärissä visiirit ovat ns. breakaway-toimisia, eli ne napsahtavat irti törmäyksestä. Valmistajan mukaan tämä ominaisuus tarjoaa lisäsuojaa rotationaalisia voimia vastaan.

Leatt Enduro 4.0

Leattin mukaan molemmista kypäristä löytyy visiirin alta säilytyspaikka aurinko-/ajolaseille. Tätä en kuitenkaan onnistunut Enduro 2.0:sta löytämään. Sen sijaan Enduro 4.0:ssa tällainen säilytyspaikka löytyy ja se on toimiva. Kypärään on kiinnitetty kaksi kumipalaa, mitä vasten aurinkolasien sangat asettuvat kun ne työnnetään visiirin alta otsalle. Kumipalat tarjoavat mukavan lisäkitkan laseille mikä pitää ne paremmin paikallaan.

Enduro 4.0:n kumiset palat aurinkolaseille.

360° Turbine Technology

360° Turbine Technology on Leattin suunnittelema teknologia, minkä tarkoitus on suojata päätä siihen kohdistuvilta rotationaalisilta ja lineaarisilta iskuilta. Tämä suojateknologia on nykyään käytössä kaikissa Leattin kypäröissä. Leattin mukaan 360° Turbine vaimentaa aivotärähdystason lineaarisia iskuja 30% sekä rotationaalisia iskuja jopa 40%. Tämä kuulostaa aika isolta kehitykseltä etenkin kun huomioidaan kuinka tärkeästä suojaimesta on kyse.

Leatt Enduro 2.0 – 360° Turbine.

Kyseessä on siis turbiinia muistuttava materiaaliltaan (non-Newtonian) polymeerinen pala, mikä kovettuu iskusta. Palat kiinnittyvät kypärän EPS-runkoon keskikohdistaan ja niiden pyöreä ulkoreuna asettuu päätä vasten. Keskellä olevan kiinnityskohdan ja ulkoreunan välillä on turbiinin siivistöä muistuttava elastinen rakenne, mikä mahdollistaa kypärälle pienen ”kelluvan” liikkeen suhteessa päähän. Tämän on tarkoitus suojata päätä rotationaalisilta voimilta törmäystilanteissa. Sen lisäksi palat yhdessä muun kypärän rakenteen kanssa vaimentavat suoraan päähän kohdistuvia edellä mainittuja lineaarisia iskuja.

Leukasuoja

Kuten aiemmin mainittiin, molempien kypärien leukasuojat on irrotettavissa. Tämä on kätevä lisä endurokisoissa, jos kaipaat tehostettua ilmanvaihtoa poljettavilla siirtymillä. Irroitat vain leukasuojan siirtymille ja napsautat sen takaisin ennen seuraavaa kisapätkää. Sama toimii myös kaikissa hissittömissä trail centereissä. Molempia kypäriä voi käyttää myös avokypäränä lenkeillä, joilla leukasuojalle ei ole tarvetta.

Enduro 2.0:ssa leukasuojan irrotus tapahtuu korvien alapuolella sijaitsevien painikkeiden (easy push-button system) avulla. Painikkeet ovat melko syvään painettavia ja vaativat hieman voimaa. Tämän ansiosta leukasuoja ei avaudu vahingossa. Kun painikkeet on pohjassa, leukasuojaa levitetään hieman sen reunoista sivuille, minkä jälkeen se irtoaa eteenpäin työnnettävällä liikkeellä. Leukasuojassa on painikkeiden lisäksi metalliset koukut ohimoiden kohdalla.

Leatt Enduro 2.0 leukasuojan avauspainikkeet

Koukkujen ja kypärässä sijaitsevien vastakappaleiden avulla leukasuoja asemoidaan oikeaan paikkaan, kun se kiinnitetään takaisin kypärään. Eli koukut asetetaan omiin koloihinsa ja leukasuojan avauspainikkeet viedään omille paikoilleen. Lopuksi leukasuoja painetaan sivuilta paikalleen. Leukasuojan irroitus Enduro 2.0:ssa onnistuu helposti kypärän ollessa päässä. Takaisinlaittokin onnistuu, mutta voi vaatia hieman harjoittelua peilin edessä. 

Leukasuojan kiinnityskoukut ohimoiden kohdalla. Toimintaperiaate on molemmissa kypärissä sama.

Leukasuojan kiinnitys ja irrotus Enduro 4.0:ssa toimii samalla periaatteella kuin 2.0:ssa. Korvien seudulla olevien painikkeiden sijaan Enduro 4.0:ssa on lukitusvivut (easyfit attachment system), mitkä käännetään ylös auki-asentoon ennen kuin leukasuoja irtoaa. Vipujen ollessa auki leukasuojaa levitetään hieman sivuilta ja tämän jälkeen se irtoaa eteenpäin työnnettäessä. Leukasuojan kiinnitys tapahtuu samalla tavalla kuin Enduro 2.0:ssa. Ohimojen kohdalla kypärässä on pienet kolot mihin leukasuojan metalliset koukut asetetaan. Tämän jälkeen leukasuoja käännetään paikalleen niin, että lukitusvipujen mekanismit kohtaavat vastakappaleensa kypärässä. Lopuksi vivut käännetään takaisin kiinni-asentoon. Kuten Enduro 2.0:ssa, tässäkin kypärässä leukasuojan irrotus kypärän ollessa päässä onnistuu vaivattomasti. Leukasuojan irrotus ja kiinnitys onnistuu ehkä aavistuksen helpommin Enduro 4.0:ssa. Voin toki olla vähän jäävi tälle kannanotolle, koska olen ehtinyt opettelemaan tätä käytettyäni vastaavaa kypärää pari edellistä vuotta. Pitkäaikaisesta kokemuksesta myös tiedän, että leukasuojan lukitusvivut eivät aukea omia aikojaan, vaan pysyvät lukittuna kovassakin ryskytyksessä.

Leatt Enduro 4.0 leukasuojan avausmekanismi.

 

Lukot auki, levitys sivuille ja leukasuoja irtoaa kätevästi.

 

Enduro 4.0:n leukasuojasta löytyy irrotettava verkko mutaa ja paarmoja vastaan.

Kypärät käytössä

Kuten jutun alussa ohimennen mainitsin, Enduro 4.0 oli minulla henkilökohtaisena kypäränä parin kesän ajan. Ensinnäkin olen onnekas, ettei minulla ole testikokemuksia kypärästä siinä pahimmassa tilanteessa. Kaatumisia on ollut ja tulee jatkossakin, mutta näissä kypärä ei ole ainakaan toistaiseksi näytellyt merkittävää roolia suojainten osalta. Mitä kypärän istuvuuteen tulee, on syytä tiedostaa, että se mikä istuu minun päähän, ei välttämättä sovi sinulle ja toisin päin. Näin ollen kypärää ostettaessa on tärkeää päästä sovittamaan niitä ennen ostopäätöstä. Etsin kaksi vuotta sitten jykevän DH-kypäräni rinnalle kevyempää kypärää, mikä toimii enduro-ajossa ja on niin kevyt, että sitä on miellyttävää pitää päässä tuntikausia. Pääsin sovittamaan Enduro 4.0:aa paikallisessa kivijalkakaupassa ja se sopi päähäni hyvin. Pro tippinä mainittakoon vielä, että kun menet sovittamaan kypäriä, ota käyttämäsi ajolasit, aurinkolasit ja niskatuet jne. mukaan liikkeeseen. Näin voit varmistua siitä, että kypärä sopii päähäsi myös niillä varusteilla, mitä meinaat ajohommissa käyttää. Näin tein itsekin ja kävelin kypärän kanssa tyytyväisenä kaupasta. Olen käyttänyt Enduro 4.0-kypärää niin avo- kuin fullface-kypäränä. Avokypäränä Enduro 4.0 on ehkä aavistuksen kookas, mutta kyse on lähinnä esteettisyydestä eikä se ole minua haitannut. Tärkeämpää on ollut (suojauksen lisäksi) hyvä istuvuus, tehokas ilmanvaihto sekä yhteensopivuus ajolasien kanssa. Talvella ajettaessa ohuen pipon kanssa Enduro 4.0 pysyy päässä aavistuksen löyhemmin kuin lämpimällä kelillä ilman pipoa.

Leatt Enduro 4.0 avokypäränä.

Suurimman osan käyttöajastaan Enduro 4.0 on kuitenkin toiminut minulla Fullface-käytössä. Hengittävyyden optimoimiseksi poistin leukasuojassa olevan irrotettavan muoviverkon enkä ole sitä kaivannut. Kypärän ilmanvaihto toimii kyllä hyvin verkonkin kanssa, mutta more is more. Pienen harjoittelun jälkeen juominen pullosta leukasuojan reiän läpi onnistuu eli kypärää ei tarvitse nostaa otsalle jokaisella tankkauskerralla. Enduro 4.0:n visiiri toimii myös hyvin tarkoituksessaan. Ala-asennossa sen saa näkökentän yläosaan, jolloin siitä saa pienen hyödyn aurinkoa vasten ajettaessa. Keskiasentoon käännettynä visiiri katoaa näkökentästä. Kahden käyttövuoden aikana visiiri on hieman löystynyt, mutta siitä ei ole aiheutunut kolinoita tai muita ylimääräisiä ääniä. Takaraivossa oleva kiristyksensäätökiekko altistuu helposti kuralle märillä keleillä. Tämä on varmasti haaste monessa muussakin kypärässä. Itselle on pari kertaa käynyt niin, että kiekko jumittuu mudan takia. Olen saanut sen kuitenkin elvytettyä puhtaalla juoksevalla vedellä ja varovaisella pyörittelyllä. Mitään purkutoimenpiteitä en mekanismille koskaan tarvinnut tehdä.

Leatt Enduro 4.0 Fullface.

Kuten jutun alussa mainitsin, Enduro 4.0 on kookkaampi kypärä kuin Enduro 2.0. Enduro 2.0 on ulkoisilta mitoiltaan pienempi ja päähän laitettaessa leukasuojan kanssa se tuntuu ahtaalta kunnes pää on kypärässä kokonaan. Enduro 2.0 tuntuu todella kevyeltä ja se istuu päähän lopulta yhtä hyvin kuin Enduro 4.0. Molempien kypärien mukana tulee kaksi leukasuojaan kiinnittyvää poskipehmustevaihtoehtoa: 15mm ja 20mm paksut. Vaihdoin molempiin kypäriin ohuemmat, 15mm, palat. 20mm palat painoivat liikaa poskiani.

Leatt Enduro 2.0.

Ilmanvaihto Enduro 2.0:ssa toimii hyvin leukasuojan kanssa ja ilman. Avokypäränä käytettäessä Enduro 2.0 jätti ensivaikutelman, minkä mukaan se ei painuisi yhtä syvälle päähän kuin Enduro 4.0. Se ei kuitenkaan ajon aikana koskaan ollut irtoamassa päästä vaan pysyi paikallaan moitteetta.

Leatt Enduro 2.0 Fullface.

Yhteenvetona Leatt Enduro 2.0 tarjoaa monta samaa hyvää ominaisuutta kuin Enduro 4.0 kuten 360° Turbine, visiirisäädöt, Fidlock, kireydensäätö, irrotettava leukasuoja, jne. Näistä kahdesta kypärästä erilaiset tekee kuitenkin niiden tarjoama suojaavuus. Enduro 4.0 on DH-sertifioitu ja selvästi kevyempirakenteinen Enduro 2.0 ei sitä ole. Molemmille kuitenkin löytyy paikkansa maastopyöräilymaailmassa. Jokaisen on kuitenkin syytä tunnistaa omat ajotapansa ja sen mukaiset tarpeet. Jos Leattin Endurot sopii oman pään muotoihin, on näistä varmasti tarjolla hyvää suojaa monenlaiseen ajoon.

Leattia maahan tuo Mintar Oy ja jälleenmyyjät löydät täältä: mintar.fi

Leatt Enduro 2.0 Stealth.
Leatt Enduro 2.0 Titanium.
Leatt Enduro 2.0 Suede.
Leatt Enduro 4.0 Stealth.
Leatt Enduro 4.0 Pine.
Leatt Enduro 4.0 Suede.

Kirjoittanut:

Juha Mielonen

Juha kuuluu parhaaseen A-ryhmään, nimittäin Seinäjoen Opel-ryhmään! Vivaron lisäksi Juha ajaa pyörällä paljon ja mitään säästelemättä, eikä epäile ottaa osaa tyhmiinkään haasteisiin. Pyöräilystä on tullut Juhalle osa kurinalaista tekemistä motivaatiosta riippumatta. Kun tarpeeksi syvältä kaivaa se on myös hyvä tapa oppia itsestään aina jotain uutta. Toisessa elämässä Juha on tekninen insinöörismies, joten suhtautuminen välineisiin on sen mukaista.