3.4.2024

Vertailussa Canyon Spectral:ON ja Neuron:ON

Verkkokauppansa kautta pyöriään myyvä ja meillä Suomessakin suosittu saksalaismerkki Canyon lähetti meille testiin kaksi kiinnostavaa sähköpyörää, jotka ovat Spectral:ON ja Neuron:ON. Pyörät loistavat omissa segmenteissään, mutta mitä nämä sitten ovat ja kuinka pyörät eroavat toisistaan? Otimme siitä selvää.

Hyvää hinta-laatusuhdetta Saksasta

Testiin saadut Neuron:ON ja Spectral:ON ovat molemmat tarkemmalta malliltaan CF8. Neuron:ON CF8:n myyntihinta tällä hetkellä on 4999€ (ovh. 5849€). Spectral:ON CF8 maksaa sen sijaan 6249€. Pyörät ovat hiilikuiturunkoisia ja osakokoonpanoiltaan mallisarjan kolmesta mallista keskimmäisiä. Vankkarakenteisen hiilikuituisen etukolmion lisäksi myös takahaarukka on molemmissa malleissa hiilikuitua. Neuron:ON on molemmista päistä 140mm joustava täystehoinen sähköpyörä. Spectral:ON:n joustomatka on aavistuksen pidempi, joustojen ollessa edessä 160mm ja takana 155mm. Pyörät muistuttavat ulkoisesti hyvin paljon toisiaan. Iskarit kiinnittyvät molemmissa pyörissä vaakaputken alle ja takahaarukoiden rakenne on toteutettu samalla Canyonille tyypillisellä kolmivaiheeseen kinematiikkaan perustuvalla toimintaperiaatteella. Iskarin alle etukolmion sisään jää hyvin tilaa pullotelineelle ja pullolle. Neuronin tapauksessa suosittelen oikealta kyljeltä ladattavaa pullotelinettä, sillä vasemmalta puolelta pulloa käsiteltäessä iskarin lukitusvipu kääntyi usein tahattomasti keskiasentoon tai kokonaan kiinni käden siihen osuessa. Kaapelien läpiviennit on molemmissa pyörissä toteutettu stemmin alta ylemmän ohjainlaakerin läpi.

Kaapelin läpiviennit on toteutettu molemmissa pyörissä Acroksen ylemmän ohjainlaakerin läpi.

Molemmat CF8-mallisarjan Canyonit on varusteltu pääosin Shimanon osasarjoilla. Spectral:ON voimansiirto on edullisempaa SLX-sarjaa, vaikkakaan käytössä tämä ei eronnut vaihtonopeuden tai tarkkuuden osalta yhtään Neuron:ON:n XT:stä. Oikeastaan ainoa käytännön ero oli vaihtajanvivussa, sillä Neuron:ON:n XT-vivun tuplarusautuksella eli Rapid Fire-ominaisuudella voit vaihtaa kaksi vaihdetta kerralla isompaan. Neuron:ON on varustettu kauttaaltaan Foxin Performance -alustalla, kun taas Spectral:ON:ssa on keulilla Fox Rhythm ja takana Fox Float X Performance.

Canyonien komponenttilistoilta löytyy paljon tuttua ja toimivaa osaa.

Molemmissa pyörissä ohjaamo on toteutettu Canyonin in-house-osilla. Neuron:ON:sta löytyy Schwalben Nobby Nicit edestä ja takaa. Nämä kevyet ja hyvin rullaavat renkaat ovat varmasti omiaan moneen trailipyörään, mutta sähköpyörän ollessa kyseessä vaihtaisin eteen jonkin pitävämmällä kuviolla varustetun renkaan. Spectral:ON:n alta löytyy Maxxiksen endurokategoriasta poimitut Assegai ja Minion DHR2 -renkaat. Tämä on pomminvarma yhdistelmä lämpimillä keleillä, mutta talvella renkaiden 3C-kumiseos tuppaa kovettumaan menettäen pito-ominaisuutensa. Näin ollen molemmissa testin pyörissä meillä oli nastarenkaat (Schwalbe Ice Spiker Pro) alla.

Olosuhteiden pakosta testipyörät varusteltiin Schwalben Ice Spiker Pro -nastarenkailla.

Lähes identtinen runkogeometria pienen poikkeuksin

Testin pyörien runkogeometriat on muutamia poikkeuksia lukuunottamatta lähes identtiset. Nämä pienet erot ovat kuitenkin omiaan luomaan pyöriin omat tunnusomaiset piirteet. Neuron:ON:n istuinputken kulmaksi on ilmoitettu 69,3°. Tämä on nykymittapuun mukaan erittäin loiva ja minulle herää epäilys, että kyseessä on satulaputken aktuaalinen kulma efektiivisen sijasta. Istuinputken kulma tosin tuntuu olevan Neuron:ON:ssa suurempi, koska tunnen ohjaamon olevan aavistuksen Spectral:ON:ia avarampi satulalta ajettaessa. Toinen ja ehkä suurin pyörien käytöstä jakava ero on takahaarukan (chainstay) pituus. Neuron:ON:n takahaarukka on 10mm pidempi kuin Spectral:ON:ssa ja tämän huomaa helposti ajon aikana. Pidempi takahaarukka vaikuttaa myös akseliväliin tehden Neuron:ON:sta vajaan 10mm pidemmän. Yhteisistä dimensioista mainittakoon keulakulma, mikä on trailipyörille tyypillinen 65,5°. Olen tottunut loivakeulaisiin pyöriin ja polkuajossa Canyonien keulakulma toimi molempien pyörien tapauksessa hienosti. Kokotaulukkosuosituksen mukaan minulle olisi kuulunut S-runkokoon pyörä, mutta omat ajotapani tuntien näen heti reach-mitan olevan minun tottumuksiini liian lyhyt. Niinpä M-koko 460mm reachillä olikin oma valintani testipyöriksi ja se olikin varsin onnistunut valinta. Myös reach oli molemmissa pyörissä sama.

Neuron:ON ja Spectral:ON geometrioissa on todella paljon yhteistä.
Neuron:ON:n chainstay on 450mm pitkä.

Neuron:ON – Lyhytjoustoinen polkuohjus

Ensimmäinen ajatus pyörästä oli: onpas tämä hyökkäävä. Neuron:ON etenee vakaasti ja moottorin avustuksen vaste turbolla ja emtb:llä on nopea. Tour+ reagoi hienosti kuskin jalalla antamiin käskyihin: rauhallisemmalla kadenssilla avustus on hillitympää ja kovemmissa kiihdyksissä moottorin tuottama avustus kasvaa. Avustuksen aikana Bosch CX:n tuottaman moottorin äänen kuulee selvästi, mutta siihen tottuu nopeasti enkä kokenut sen häiritsevän ajokokemusta.

Neuron:ON on pitkien ajopäivien luottokaveri.

Satulasta ajettaessa ajoasento ei ole ihan yhtä pystymäisen rento kuin Spectralissa. Painopiste Neuron:ON:ssa jakautuu paremmin keskelle pyörän napojen väliin. Käsille tulee aavistuksen enemmän painetta kuin Spectral:ON:ssa, muttei ongelmaksi asti. Tämä oikeastaan vain parantaa keulan tuntumaa. Putkelta ajettaessa oma hyvä ajoasento löytyi melko intuitiivisesti vain nousemalla ylös satulasta. Olen 172cm pitkä ja testissä olleiden M-kokoisten Canyonien geometria osuu täydellisesti omalle kohdalleni. Virrattomana ajettaessa Neuron:ON ei juurikaan eroa enduropyörästä poljettavuudeltaan. Olen kuitenkin havaitsevinani pientä keinuvaa liikettä (pedal bob) takahaarukssa. Liike tosin katoaa, kun pyörällä ajetaan tarkoituksenmukaisesti eli sähköavustus päällä. Tämä johtuu siitä, että moottorin tuoma avustus pitää ketjun jatkuvasti kireällä, eikä näin ollen takahaarukkaan kohdistu samanlaista epätasaista voimaa kuin luomupyörillä poljettaessa.

Neuron:ON tuntuu sähköpyöräksi melko kevyeltä. Painoa pyörällä on 22,4kg ilman polkimia. Kuten aluksi mainitsin, moottori on tehokas. Sen tuottama avustus pyrkii jopa puskemaan pyörää varautumattoman kuskin alta. Pitkä (450mm) takahaarukka luo miellyttävän tasapainoisen tunteen satulasta ajettaessa. Canyoneille tyypillinen kolmivaiheinen takahaarukan kinematiikka toimii hyvin niin Neuron:ON:ssa kuin Spectral:ON:ssa. Talvipoluilla vaimennuksen alkuherkkyys ei niin korostu, mutta keskialueen tuki on selvästi huomattavissa. Hypyissä ja dropeissa vaimennuksen progressiivinen loppualue ei päästä iskaria pohjaamaan liian helposti. Pitkä takahaarukka ja 29″ takakiekko vakauttavat Neuron:ON:ia, jolloin pyörä on helpompi pitää polulla kovemmissakin vauhdeissa ja tässä Neuron:ON loistaa. Mutka-ajossa Neuron:ON ei tunnu vaativan muuta kuin, että sitä käännetään ja pyörä menee sinne mihin haluat. Myös irtolumella huonosti toimivien Ice Spikerien kanssa pyörä toimii vakaasti, kun vain sitoudut pitämään vauhtia yllä ja renkaat polulla. Aktiivista otetta Neuron:ON:sta kaivataan silloin kun Boschin moottorista otetaan Turbo-modella kaikki tehot irti. Pyörä hoitaa mutkat tehokkaasti ja nopeasti, mutta aavistuksen totisemmalla otteella.

Neuron:ON on vakaa etenijä niin suoralla kuin mutkissa.

Neuron:ON on poluille erittäin nopea pyörä, mutta se ei ole ihan yhtä leikkisä kuin testin toinen osapuoli, Spectral:ON. Vaikka Neuron:ON on geometriansa puolesta paperilla varsin suorituskykyinen alamäessä, rajoittavaksi tekijäksi nousee alustan joustomatka. Vaikka 140mm jousto keulassa riittää vielä monellakin alamäkipainotteisella polulla varsin hyvin, huomaan Foxin 34 -keulan ominaisuuksien tulevan aika nopeasti vastaan. Keula lyö turhan herkästi läpi. On tietenkin syytä muistaa, että Neuron:ON on suunniteltu polkuajoon ja pitkille seikkailulenkeille, missä se hoitaakin hommansa ansiokkaasti sellaisena kuin se on. Jyrkemmätkin nousut onnistuu Neuron:ON:lla helposti pitkän takahaarukan ja kohtuullisen jyrkän satulaputken ansiosta. Pyörä ei pyri keulimaan kovinkaan herkästi vaan paino pysyy tasaisemmin renkaiden välissä niin, että pito takarenkaalla säilyy.

Spectral:ON – Leikkisä jokapaikanhöylä

Jos Neuron:ON tuntuu tasapainoiselta, Spectral:ON luo ensivaikutelman, minkä mukaan se asettaa kuskin aavistuksen taaemmas taka-akselin suuntaan kuin keskelle pyörää. Satulaputken kulma Spectral:ON:ssa on toki jyrkempi, mutta huomaan sen vain lyhentävän ohjaamoa nostaen kuskia pystympään ajoasentoon. Tämän seurauksena ajoasento satulasta on Neuron:ON:ia rennompi.

Spectral:ON mullet-setupilla.

Spectral:ON:n ohjaamo ja etupää tuntuvat korkeammalta kuin Neuron:ON:n. Spectral:ON:n pidemmän keulan lisäksi poikkeavuus koostuu pienistä asioista, vaikka molempien pyörien stack ja keskiön droppi (36mm) ovat lähes identtisiä. Ensinnäkin, Spectral:ON:ssa on pienempi takakiekko. Tämä asettaa keskiön pudotuksen mittauspisteen nollakohdan lähtökohtaisesti Neuron:ON:n nollakohtaa alemmas. Näin ollen, vaikka keskiön pudotus on molemmissa pyörissä paperilla sama, asettuu keskiö Spectral:ON:ssa Neuron:ON:n keskiötä hieman alemmas. Tämän ansiosta jalkojen alle asettuvat polkimet ovat myös alempana ja niiden päällä seistessä Spectral:ON:n ohjaamo tuntuu olevan korkeammalla. Spectral:ON:n ohjaustangon nousu on 10mm suurempi, mutta tämän eron poistin säätämällä pyörän stemmiä saman verran alemmas. Silmämääräisesti tarkasteltuna pyörien ollessa vierekkäin ohjaustangot näyttävät olevan lähes samalla korkeudella. Matalampi painopiste näyttelee suurta roolia siinä, kuinka pyörä käyttäytyy ajossa.

Spectral:ON tekee mutkista juhlaa.

Kuten Neuron:ON, myös Spectral:ON kääntyy mutkissa kuin unelma. Erona verrokkiinsa rohkenen väittää, että Spectral:ON taittuu paremmin vielä jyrkemmissä kurveissa. Kiitos siitä kuulunee suurilta osin pienemmälle takakiekolle ja lyhyemmälle chainstaylle. On myös syytä huomioida, että Spectral:ON:n painopiste, kuten edellä mainittiin, on alempana. Kun pyörää taitetaan kuskin alle mutkiin, on painopisteen haku helpompaa, kun se on lähtökohtaisesti alempana. Kääntöpuolena matalammassa ”maavarassa” on luonnollisesti suurempi riski kampi-/poljinkontakteihin maapallon kanssa. Kovaksi tamppaantuneet talvipolkujen pinnat ovat kesäpolkuja korkeammalla, joten talvella ei ole niin suurta pelkoa kampien kontakteista maahan tai vastaantuleviin esteisiin. Näin ollen tämä teoria jäi minulta vahvistamatta. Tosin Mikon taannoin kirjoittama juttu Spectral:ON:n riskistä isoveljestä, Torque:ON:sta, voi antaa viitteitä siitä, että olen oikeilla jäljillä.

Takajousituksen toiminnassa on tosi paljon samaa kuin Neuron:ON:ssa. Sen vaimennus toimii varsin miellyttävästi. Jos Neuron:ON:n takajousitus on muulta luonteeltaan ”fast and strictly business”, on Spectral:ON tässä toista maata. Kun nyt kliseisillä sanonnoilla aloitettiin, niin jatkan samalla linjalla ja totean, että Spectral:ON:iin osuu vastaavasti sanonta ”business in the front and party in the back”.  Lyhyempi chainstay yhdistettynä pienempään 27.5” takakiekkoon suorastaan huutaa hauskanpitoa. Tämä mullet-rengastus tekee Spectral:ON:sta todella leikkisän ja isoksi sähköpyöräksi ketterän. Spectral:ON painaa 24,4kg, eli se on kaksi kiloa Neuron:ON:ia painavampi. Aavistuksen enemmän taka-akselin suuntaan jakautuneen painopisteen vuoksi Spectral:ON vaatii aktivisempaa ajotapaa kuin Neuron:ON, mutta sitä on helppo käsitellä, kun hommaan ryhdyt. Uusi Shimanon EP801 on hiljainen ja se tuntuu todella tehokkaalta. Lyhyt takahaarukka ja korkea ohjaamo pyrkii keventämään eturengasta jyrkissä nousuissa. Näissä tilanteissa Spectral:ON vaatii kuskiltaan enemmän tarkkaavaisuutta ja aktiivista painon siirtelyä etu- ja takarenkaan välillä.

Moottorit rinta rinnan

Kuten jo edellä mainitsin, Neuron:ON:n voimanlähteenä kuskin lisäksi toimii Boschin Performance Line CX-moottori. Boschin maksimivääntömomentti on 85Nm ja akkukapasiteetti on 750Wh. Neuronia on myös saatavilla pienemmällä, 625Wh, akulla. Canyonin arvioima toimintamatka 750Wh akulla on noin 82km ja 625Wh akulla noin 68km. Neuron:ON:n akku on integroitu runkoon eikä sen irrottaminen käy yhtä helposti kuin Spectral:ON:ssa.

Boschin moottorinohjausjärjestelmän kaukosäädin on kiinnitetty langattomasti ohjaustankoon. Näyttö on integroitu runkoon vaakaputken yläosaan. Näytöstä on luettavissa akun varaustason lisäksi valittu moottorin avustustaso. Avustustasoja Bosch CX:ssä on neljä (ECO, TOUR+, eMTB ja TURBO).

Neuron:ON:ssa on saatavilla sijaintipalvelu Boschin (eBike Flow app) puhelinsovelluksen avulla. eBike Flow -sovellus yhdistetään Boschin pyörässä olevaan Bosch Connect Moduleen, minkä avulla voit lukita pyörän etänä ja seurata sen sijaintia. Bosch Connect Module toimii, vaikka pyörän akku olisi kytketty irti pyörästä. Sovelluksesta löytyy myös lisämaksullinen (40€/vuosi tai 5€/kk) varashälytin. Aktivoiduttuaan se laukaisee hälytysäänen ja ilmoittaa sovelluksen kautta tapahtumasta omistajalleen. Varashälyttimen lisäksi sovelluksella voi muokata moottorin eri asetuksia tai navigoida sekä suunnitella Komoot-yhteensopivia reittejä.

Spectral:ON saa avustuksensa Shimanon uudesta EP801-moottorista mikä Boschin tapaan niinikään tarjoaa maksimissaan 85Nm väännön. Kuten edellä mainitsin, EP801-moottori on erittäin hiljainen. Se on jopa Boschia hiljaisempi. Yleisin käyttämäni avustustaso oli Trail mikä on kolmesta avustustasosta (ECO, TRAIL ja BOOST) keskimmäinen. Todella raivokkaassa kaahaamisessa käytin tehokkainta avustusta, Boostia. Eron näiden kahden avustustason välillä huomasi kyllä, mutta ero oli odottamaani pienempi. Shimanon kaukosäädin on Boschista poiketen langallinen. Piuha viedään ohjaustangon sisäkautta stemmin vierestä löytyvään näyttöön. Näytöstä lähtee oma piuhansa rungon sisään moottorinohjausyksikölle/moottorille. Shimanon näyttö on Boschia informatiivisempi. Siitä löytyy tietoja trippimittarista kellonaikaan sekä tietysti akunvaraukseen ja käytössä olevaan avustustasoon.

Talvipolkujen ollessa melko tasaisia en havainnut Shimanon moottoreille tyypillistä kolinaa, mutta tutkittuani asiaa tämä ”ominaisuus” löytyy vielä tästä uudestakin EP801-moottorista. Ääni ei kuitenkaan olisi enää yhtä voimakas kuin EP8:ssa. EP801 on kuitenkin edeltäjäänsä tehokkaampi enkä huomannut käytännön kokemuksin sen olleen yhtään Boschia laiskempi. Spectral:ON:ssa akkuvaihtoehtoja on kaksi, 720Wh ja 900Wh. Isommalle akulle Canyon lupailee jopa 100km toimintamatkaa. Akun sijoitus viistoputken alaosaan tuo pyörän massakeskipistettä alemmas, mikä parantaa pyörän käsiteltävyyttä ja lisää vakautta. Akku on irrotettavissa ja sen irrotus on esimerkkisuoritus saksalaisen insinöörityön taidonnäytteestä. Kumilenkillä irrottetavan suojakannen alta paljastuu kaksi ruuvia, joilla akku on kiinni pyörässä. Suojakannesta löytyy kaksi pientä magneettia, mitä vasten voit jemmata ruuvit talteen irrotettuasi akun. Kun ruuvit ja akun liitin on irti, akku irtoaa pyörän viistoputkesta vetämällä.

Uusi Spectral:ON on Canyonin ensimmäinen pyörä, mikä on varustettu Canyonin omilla turvatoiminnoilla. Palvelu on Canyon-puhelinsovelluksen kautta toimiva paikannuspalvelu, mistä löytyy Boschin tapaan myös varashälytintoiminnot. Tämän lisäksi voit lukita pyörän sähkötoiminnot puhelinsovelluksen avulla. Palvelu on ensimmäisen vuoden jälkeen maksullinen (5€/kk).

Yhteenveto

Oma valintani näiden kahden pyörän väliltä ei olisi niin yksinkertaista. Pohjanmaan lakeuksilla missä alamäet on vähissä, katseeni kohdistuu ensimmäisenä Neuron:ON:n suuntaan. Pyörä on lähes täydellinen polkuohjus, mikä on kuin luotu pitkille polkulenkeille. Sitä on helppo käsitellä ja tarvittaessa geometriansa puolesta Neuron:ON pystyy kyllä syömään melko monenkin trail centerin tarjoaman. Joustomatka tummemmilla värikoodeilla merkatuilla reiteillä voisi tosin rajoittaa menoa. Olisi mielenkiintoista kokeilla Neuronissa jäykempää keulaa, kuten esimerkiksi Rockshoxin Lyrikiä tai Foxin 36:ta. Ajotapani ja mieltymykseni tuntien päätyisin ehkä kuitenkin lopulta Spectral:ON:iin näistä kahdesta. Ajan myös muualla kuin Pohjanmaan tasamailla ja tällöin useimmiten kyseessä on alamäkireitit. Näissä ajoissa Spectral:ON loistaisi poistamatta mahdollisuutta ajaa myös polkulenkkejä. Kuluneen talven täydelliset ajopäivät ovat joko lumisateiden tai kovien pakkasten myötä olleet vähissä, mutta silloin kun luontoäiti on ajomahdollisuuksia hyvillä poluilla tarjonnut, on näillä kahdella pyörällä kaahaaminen ollut erittäin opettavaista ja ennen kaikkea älyttömän hauskaa.

Kirjoittanut:

Juha Mielonen

Juha kuuluu parhaaseen A-ryhmään, nimittäin Seinäjoen Opel-ryhmään! Vivaron lisäksi Juha ajaa pyörällä paljon ja mitään säästelemättä, eikä epäile ottaa osaa tyhmiinkään haasteisiin. Pyöräilystä on tullut Juhalle osa kurinalaista tekemistä motivaatiosta riippumatta. Kun tarpeeksi syvältä kaivaa se on myös hyvä tapa oppia itsestään aina jotain uutta. Toisessa elämässä Juha on tekninen insinöörismies, joten suhtautuminen välineisiin on sen mukaista.