Trendikkäästi Downcountry – Koeajossa uusi Superior XF 9.6 DC

Suomen markkinoille on kovalla ryminällä tulossa täysin uusi valmistaja, Tsekkiläinen Superior. Nyt toimituksen käsittelyssä on valmistajan polkutykittelyyn suunnattu hiilikuituinen XF DC!

Alkutalvesta Kuraläpän sivuilla kuultiin ilouutisia Keski-Euroopasta. Suomen markkinoille on kovalla ryminällä tulossa täysin uusi valmistaja, Tsekkiläinen Superior. Superiorin mallistosta löytyy varsin kiinnostavia pyöriä Suomalaisiin olosuhteisiin. Mallistosta löytyy maastopyöriä laidasta laitaan, sähköllä ja ilman. Lisäksi tarjolla on myös gravel- ja maantiemallistoa, joten varsin mallikkaasta katalogista on siis kyse. Tarkempaa selostusta Superiorin tarjonnasta löytyy Bobin kirjoittamasta jutusta TÄÄLTÄ. Nyt jännityksellä saadaankin sitten odotella Superiorin tuoteperheen ilmaantumista paikallisen pyöräliikeen tarjontaan. Se Superiorista yleisesti, nyt toimituksen käsittelyssä on tarkemmin valmistajan polkutykittelyyn suunnattu hiilikuituinen XF DC!

Saimme testattavaksemme Superiorin monipuolisimpaan käyttöön soveltuvan täysjouston, joka jakaa saman rungon malliston kisakireän XC -kilpapyörän kanssa. Tämä steroideija nauttinut polkuohjus on varustettu pidemmällä 130mm joustomatkalla niin keulan, kuin takajousituksenkin osalta, sekä trail-ajoon paremmin soveltuvalla rengastuksella. Vaikkakin speksit paperilla poikkeavat valmistajan XC -kisapyörästä vain hieman, puhutaan kumminkin yllättävän kykenevästä trail pyörästä, joka todellakin yllätti testikuljettajan monipuolisuudellaan. Kyseessä on siis juuristaan huolimatta erittäin varteenotettava kilpailija lyhytjoustoisten trail-pyörien kategoriaan.

Jaa niin että mikä ihmeen downcountry?

Termi Downcountry (lyhennettynä DC) on lanseerattu, tai pikemminkin puoli vahingossa muodostunut käsitteeksi kuvailemaan pyöriä joissa cross country (XC) -pyörien polkemistehokkuus on yhdistetty hyviin alamäkiominaisuuksiin. Eri pyörävalmistajilla on tästä omia näkemyksiään, mutta yleisesti voidaan puhua pyöristä, jotka asettuvat joustomatkaltaan XC- ja Trail -pyöräkategorioiden väliin. Aika näyttää onko Downcountry tullut terminä jäädäkseen, mutta lyhytjoustoisille trail -pyörille tai pidempijostoisille XC -pyörille on varmasti tilausta jatkossakin.

Superior XF – DC ensivaikutelma

Pyörän siluetti, ohkaiset läpinäkyvällä käsittelyllä kruunatut hiilikuituputket ja minimalistinen design antavat antavat pyörälle kauniin, suorastaan elegantin ulkomuodon. Runkoa lähemmin tarkastellessa voi hyvin uskoa sen olevan peräisin XC World Cupissakin pärjänneestä kilpapyörästä. Jos pyörä näyttää keveältä niin siltä se myös tuntuu. Tämä kuitenkin johtunee pääosin hyvästä runkosuunnittelusta, sillä pyörä ei näillä komponenteilla ole oletettavastikaan downcountry -kategorian keveimmästä päästä. Kuraläpän virallinen punnitus antaa koko pyörän painoksi 13,1kg, josta on toki helppo halutessaan viilailla painoa pois valitsemalla pyörään keveämpiä osia. Toki mikäli verrataan trail-kategorian kilpakumppaneihin, ollaan jo näilläkin spekseillä keveimmässä päässä.

Kaapeleiden vienti ohjainlaakerin lävitse on perusteltua ulkonäkösyistä

XF-DC:n väritys on pelkistetty, vain hieman emäputkesta vaaka- ja alaputkeen jatkuvalla hillityn hailakan vihreällä maustettu, muualta pelkästään lakattu, jolloin hiilikuidun näkyviin jäävä rakenne antaa pyörälle uniikin ilmeen. Ohjaamon kaapelit on tässäkin pyörässä viety runkoon trendien mukaisesti ohjainlaakerin lävitse, joka tässä tapauksessa palvelee pyörän linjavaa ulkomuotoa ollen ratkaisun huonoista puolista huolimatta varsin perusteltua. Kauneuden vuoksi on joskus tehtävä kompromisseja toiminnallisuuden kustannuksella.

Runko on siro ja tyylitelty.

Speksit

Testattavana ollut versio on tarkemmalta mallimerkinnältään XF 9.6 DC, joka on varusteltu niin sanotusti toimivilla perusosilla. Yksikään komponentti ei testijakson aikana tuntunut huonontavan kokonaisuutta, mutta jokaisessa komponentissa on kumminkin speksaamisesta pitävälle mahdollisuus päivittää parempaan. Kyseessä olevalla osalistalla saadaan kumminkin aikaan toimiva paketti, helpostilähestyttävään hintaan.

Runko itsessään kätkee sisäänsä paikan kahdelle juomapullolle, joka on mainio lisä pitkistä lenkistä nauttivalle. Alaputki on suojattu iskuilta hyvän näköisellä ja toimivan oloisella muovisuojuksella. Chainstayn ja etukolmion väliin on sijoitettu pieni kumiläppä, jolla estetään kivien joutuminen liikkuvien osien väliin ja vältytään vaurioilta. Chainstayn ketjusuoja on myös melko iso ja hyvin ketjun kolinaa vaimentava.

Jousituskomponentit ovat Rockshoxin käsialaa. Keulan virkaa toimittaa Pike Select ja takaiskarin tehtäviä hoitelee Deluxe Select+. Voimansiirosta huolehtii Shimanon SLX-sarjan komponentit muuten, paitsi rataspakka ja ketju edustavat edukkaampaa Deore-tuoteperhettä. Jarrut ovat niin ikään Shimanon Deorea, järeämmillä nelimäntäisillä satuloilla, joten pysäytysvoimaakin löytyy taatusti piisalle asti. Kiekot ovat myös perusvarmat ja laadukkaat DT Swiss M1900, Schwalbe Wicked Will -rengastuksella.

Geometria

Pyörä on saatavilla neljässä eri koossa; (S, M, L, XL) Kaikki koot tulevat 29″ kiekoilla molemmissa päissä. Geometriataulukon perusteella voidaan todeta, että XF-DC on hyvin linjassa muiden valmistajien trail ja downcountry -kategorian pyörien kanssa. Reach mitta on M -kokoisessa pyörässä 451mm ja keulakulma 65,6 astetta. Reach -mitta kasvaa kokojen välillä noin 20mm ja satulaputken pituus reilut 40mm, joten käyttäjän jalan pituus määrittää tässä tapauksessa sopivan koon, eikä Superior ole ainakaan vielä lähtenyt muodin mukaiseen reach -perusteiseen kokojaotteluun. Runko on sama kuin kisakireässä XF-R -pyörässä, mutta pidempi keula loiventaa kulmia, jolloin XC pyörän rungosta saadaan enemmän trail ominaisuuksia irti. Toki keulan pidentämisen sivuvaikutuksena on DC version reach hieman R -mallia lyhyempi.

XF-DC Geometriataulukko

Superior XF-DC tositoimissa

Pyörän päälle hypätessä pyörän xc-juuret ovat jälleen aistittavissa. Pyörä tuntuu kevyeltä, runko xc-pyörämäisen kiertojäykältä ja polkemistehokkaalta. Ajoasentoon on saatu trail -tyyppistä rentoutta maltillisella riser tangolla, sekä ohjainkannattimen alle asennetuilla spacereilla. Ajoasennossa on näin ollen myös runsaasti säätövaraa, mikäli haluaa korostaa pyörän xc-ominausuuksia. Jousituskomponenttien ilmatilavuus rauhoittaa pyörän olemusta ja oikeuttaa mallimerkinnässäkin viitattavaan ”Downcountry” (DC) -nimitykseen. Tämä yhdistelmä tuntuu toimivan tässä tapauksessa harvinaisen hyvin. Xc-pyörille ominainen polkemistehokkuus on saatu sulautumaan juuri oikealla suhteella trail-pyöristä tuttuun tukevuuteen ja järeämmän jousituksen luomaan pitoon sekä tietynlaiseen ajovarmuuteen. Ominaisuudet ovat toisin kuvailtuna hyvin tasapainossa.

Superiorin jousitusratkaisut toimivat mainiosti

Perän kinematiikka on juuri sopivalla tavalla progressiivinen, jolloin joustoalueen keskialue kantaa hyvin polkemisliikkeen alla ja antaa mukavasti kimmoisuuden tunnetta mutka-ajossa. Isommissa kompressioissa perässä tuntuu kuitenkin olevan joustoa enemmän kuin speksit antavat ymmärtää. Tämä kaikki voidaan summata jotakuinkin siten, että pyörä vastaa hyvin käskytykseen, eikä sen ominaisuudet lopu aivan heti kesken. Pyörä on perusluonteeltaan eläväinen ja kimmoisa, mutta sen kyydissä ei myöskään ala jännittämään vaikka tulisi pahempi juurakko tai kivikko vastaan.

Lumi oli harmillisesti ehtinyt peittää maan koko testijakson ajaksi, eikä pyörää päässyt kunnolla testaamaan alamäkipainoitteisessa ajossa. Pyörän ajotuntumasta kertonee jotain myös se, että olisin halunnut lähteä testaamaan sitä rakennetuille traileille. Olen melko varma että Superior XF-DC olisi mainio laite suomen trailcenttereiden bermipätkien hurvitteluihin sen lisäksi että se on mainio yleispyörä juuri niille lähipoluille, joilla maastopyöräilyä ehkä yleisimmin harrastetaan.

Kenelle?

Superior XF-DC:tä voisi suositella kaikille, jotka haluavat laadukkaan ja polkemistehokkaan pyörän, josta ei kuitenkaan lopu ominaisuudet heti kesken. Tämä on täydellinen pyörä niille, jotka ajavat pääosin polkulenkkejä ja osallistuvat ehkä TahkoMTB ja SyöteMTB tyylisiin maastopyöräilytapahtumiin. Pyörä on varmasti oivallinen ja hauska ajettava myös Suomen trail centtereissä ja miksei myös bike parkeissa.

Jos haluat omistaa vain yhden maastopyörän, jolla pystyt ajamaan mielekkäästi työmatkaa, osallistumaan maastopyörätapahtumiin tai lähteä vaikka kavereiden kanssa viikonlopuksi bike park reissulle, on Superior XF-DC siihen erittäin hyvä vaihtoehto.

Yhteenveto

Superior on itselleni ennalta tuntematon valmistaja, joten pyörästä ei ollut minkäänlaista ennakkokäsitystä. Xc-pyörästä varastettu runko pidemmällä jousituksella sai suhtautumaan pyörään aluksi ehkä hieman skeptisesti, mutta skeptisyys haihtui melko pian kun pyörää pääsi ajamaan. Xc-pyörän juuret ovat kyllä vahvasti läsnä, mutta hyvässä mielessä. Pyörän joustomatka (130/130) tuntuu olevan hyvä kompromissi polkemistehokkuuden ja kyvykkyyden kannalta. Hyvin toimiva runko tuntuu venyttävän pyörän rajoja molempiin suuntiin vielä entisestään, joten yhteenvetona voitaneen todeta pyörän ominaisuuksien pitävän sisällään xc ja trail -pyörien parhaat puolet.

Kirjoittanut:

Aki Pusa

Aki on, kuten arvata saattaa, intohimoinen pyöräilyn sekakäyttäjä. Pyöräilevä rumpali, perheenisä ja insinööri, joka on hakeutunut tavoitteellisen urheilun pariin saadakseen vastapainoa arjen pyörteisiin. Sen lisäksi, että Aki koluaa keski pohjanmaan neulaspolkuja, on hän tuttu näky Suomen bikeparkeissa ja pyöräilytapahtumien osallistujalistoilla.