Trek Fuel EX Gen 6 – Legendaarisen pyörän muodonmuutos

Trek julkaisi viime vuoden syyskuussa uudistetun version suositusta trailipyörästään Fuel  EX:stä. Muutokset eivät olleet tällä kertaa mitään pieniä viilauksia, vaan pyörää on uudistettu kauttaaltaan. Kuraläpän testiryhmä oli totta kai innoissaan tästä uutuudesta ja mahdollisuudesta päästä testaamaan pyörää.

Aiemmin vuonna 2022 julkaistu Trek Fuel EXe -kevytsähköpyörä antoi osviittaa luomu-fuelin tulevasta uudistuksesta. Freeride- ja DH-sankareiden Brandon Semenukin ja Kade Edwardsin tähdittämä tuotos Parallel II lisäsi vettä huhumyllyyn – nähtiinkö videolla uusi Fuel EX? Kyllä vain, huhut uudesta pyörästä pitivät paikkaansa! Fuel EX on ollut Trekin mallistossa vuodesta 2005 ja pyörä on viime vuosina ainakin allekirjoittaneelle edustanut kevyemmän puolen trailipyöriä. Fuel EX on kehittynyt markkinoiden muutosten myötä ajan saatossa jämäkämpään, pitkäjoustoisempaan suuntaan, mutta nyt vuoden 2023 malli on selkeästi tehty valloittamaan entistä vauhdikkaampia polkuja ja isompia hyppyjä. Tästä kielii myös Trekin markkinointimateriaali, jossa polkemista ei tämän pyörän kohdalla enää painoteta niin paljoa, vaan kuvat ja videot ovat ennemminkin vauhdikkaista alamäistä ja ilmaa renkaiden alle mahtuu niin että katsojaa alkaa jo hirvittämään – toisin sanoen, innostus ajamista kohtaan herää välittömästi!

Pyörää testattiin kesällä ja talvella, mikä antoi monipuolisen kuvan sen toimivuudesta erilaisissa olosuhteissa.

Trekin mukaan trailipyörien kategoria on heille yksi tärkeimmistä, sillä kyseessä on pyörämaailmassa eniten myyty pyörätyyppi. Trailipyörän tulee olla monipuolinen laite, jolla pystyy kiipeämään tehokkaasti ja laskemaan alamäet hyvällä itsevarmuudella. Trailipyörää voikin ajatella do it all –tyyppisenä pyöränä, joka voisi toimittaa ainoan pyörän roolia innokkaan harrastajan taloudessa. Kuinka Trek on siis lähestynyt tätä tehtävää markkinoiden monipuolisimmasta pyörästä, jolla hoituu ajot kuin ajot kaikenlaisissa olosuhteissa ja erilaisissa maastoissa ympäri maailman? Trekin mukaan pyörän tulee olla kyvykäs, mukautuva, muokattava ja tietenkin hauska polulla kuin polulla.

Pyörä on todella tehokas kiipeämään. Testikuski myöntää ajavansa useimmiten pitkäjoustoisemmilla pyörillä, joten Fuel EX:n antama tuki sai aikaan ilon kiljahduksia ja huutonaurua – myös ylämäessä.

Näihin tavoitteisiin on lähdetty vastaamaan ensinnäkin pyörän geometrian muutoksilla. Pyörä sai 10mm lisää joustoa molempiin päihin ja siitä löytyy nyt 140mm joustoa takaa ja 150mm edestä. Trekin mukaan pyörään voi turvallisesti asentaa 160mm keulan. Jo nämä luvut viittaavat siihen suuntaan, että pyörällä on mahdollista nauttia niin kutsutusta aggressiivisesta trailiajosta tai jopa bike parkeista. Jouston määrä itsessään ei tee pyörästä kyvykästä, vaan myös geometrialla on väliä. Pyörä on saanut longer, slacker, steeper –käsittelyn, eli pituutta lisää, loivemman keulakulman ja jyrkemmän satulaputken kulman. Koosta riippuen reach on kasvanut noin 20mm, keulakulma loiveni 66 asteesta 64,5 asteeseen kun taas satulaputki jyrkkeni koosta riippuen noin 2 astetta, nyt ollen 77,5 asteen tietämillä. Myös takahaarukan pituus vaihtelee koon mukaan. Renkaat ovat pyörässä nykyaikaisesti kokoa 29, paitsi pienimmässä koossa XS kiekkokoko on 27,5. Jos puhutaan pyörästä mitä on tarkoitus voida muokata kuskin mieltymysten mukaan, niin tietenkin Fuel EX tarjoaa myös mahdollisuuden 27,5 takarenkaalle, eli mullet vaihtoehdolle. Tässä luetellut mitat ja muutokset eivät varmastikaan tule suurena yllätyksenä kenellekään, vaan ne edustavat hyvin nykyistä trendiä trailipyörissä. Mukavia lisäjuttuja 2023 mallin Fuel EX:ssä ovat patonkilaatikko sekä sisäiset viennit niin hiilikuituisessa, kuin myös alumiinisessa rungossa.

Rungoissa on sisäinen säilytyslokero, lempinimeltään patonkilaatikko. Lokero löytyy niin hiilikuituisista, kuin myös alumiinisista rungoista.

Mikä tekee Fuel EX:stä sitten niin muokattavan, mistä Trek puhuu? Pyörän pystyy säätämään kuuteen eri geometria-asentoon, ja säädöt tapahtuvat helposti myös kotioloissa. Säätöjen tutkimista helpottamaan Trek on julkaissut sivuilleen Dynamic Geometry Chart –työkalun, jolla voi kokeilla mitä eri muutokset tekevät Fuel EX:n mitoille. Fuel EX:ssä on Trekille tuttu Mino Link, jonka avulla keulakulmaa ja keskiön korkeutta on mahdollista muuttaa hieman. Jos keulakulmaa haluaa muuttaa vielä enemmän, niin Trek tarjoaa pyörään erikseen ostettavan kupin, jolla voi säätää keulakulmaa yhden asteen loivemmaksi tai jyrkemmäksi. Jos pyörästä haluaa tehdä mulletin, Trek ehdottaa että pyörä laitetaan silloin Mino High –asentoon ja pyörään laitetaan 160mm keula. Näiden muutosten lisäksi Fuel EX:n iskarin alakiinnityksestä löytyy progression säätöön palikka, joka mahdollistaa myös jousi-iskarin käytön tässä pyörässä. Lisää viitteitä siis siitä, että pyörällä on tarkoitus nauttia myös alamäistä.

Mino Link mahdollistaa helpon säädettävyyden kotioloissa.
Dynaaminen geometriakaavio löytyy Trekin sivuilta Fuel Ex tiedoissa geometrien kohdasta. Työkalulla voi kokeilla kuinka geometrianumerot muuttuvat erilaisilla asetuksilla.

Käyttäjäkokemukset

Miltä pyörä sitten tuntui ajossa? Trekiltä tullut mediapaketti esittelyineen lupaili paljon, ja en malttanut odottaa että pääsisin ajamaan pyörällä. Harmillisesti en ole ajanut Fuel EX:n edellistä versiota, sillä mielestäni olisi ollut mielenkiintoista päästä vertaamaan tuntumaa näiden kahden mallin välillä. Nyt siis fiilikset pyörästä ovat aivan puhtaalta pöydältä.

Halusin ajaa pyörällä mahdollisimman monipuolisia polkuja ja ajopaikkoja, sillä pyörän monipuolisuus nimenomaan on sen myyntivaltti. Heti ensipolkaisusta lähtien pystyin toteamaan, että pyörä vastaa polkimille annettuun voimaan erinomaisesti. Polkutehokkuutta on Trekin mukaan parannettu tähän versioon, mutta koska en ole ajanut edellisellä mallilla, tyydyn vain toteamaan että polkeminen tällä pyörällä tuntuu innostavalta. Innostava tässä kohtaa tarkoittaa sitä, että pyörä ei notku turhia polkiessa vaan etenee sulavasti poluilla ja myös ylämäessä. Alamäissä ja teknisemmillä poluilla pyörä tuntui vakaalta ja varmalta, joka oli omiaan kasvattamaan kuskin itsevarmuutta. Tyypillisesti itse ajan pitkäjoustoisilla enduro ja DH-pyörillä, joten oli mielenkiintoista testata kevyempää pyörää. Alkuun huomasin miettiväni että meneeköhän pyörä jostain kohdasta tai joudunko vaikeuksiin jyrkissä teknisissä kohdissa, mutta pyörä osoitti nopeasti että tälle huolelle ei ole aihetta. Sen kun ajaa! Ja ilokseni huomasin, että pyörä heräsi eloon mitä kovempaa sillä ajaa, eli hyppyrit, dropit ja bermipätkät sujuivat naureskellen. Uskomaton laite! Pitkäjoustoiseen pyörään verrattuna tämä pyörä liikahtaa kuitenkin pienemmälläkin polkaisulla.

Pyörä kannustaa polkemaan ylämäkeen ihan tosissaan. Halutessaan kuski voi istua satulaan, mutta kuvaustilanteessa Salla oli intoa täynnä.

Pyörä oli minulla käytössä loppukesästä talveen asti, eli pyörää on testattu pölisevässä kesäkelissä, juurakoissa, trail centerin flowpätkillä ja hyppyreillä, sekä talven vauhdikkailla poluilla. Huomasin valkkaavani tämän pyörän käytössäni olevista pyöristä useimmiten kun kyseessä oli mikä vain muu ajo kuin bikeparkit. Syy bikeparkien kokematta jäämiseen oli myös siinä, että pyörän virallinen julkaisu oli vasta bikepark-kauden lopulla enkä ehtinyt hissimäessä pyörää testaamaan. Tiedän että pyörä loistaisi myös monipuolisilla parkkireiteillä, mutta varmasti itse valitsen jatkossakin parkkiajoon pitkäjoustoisemman pyörän jos niitä on käden ulottuvilla.

Monipuolinen pyörä monenlaiseen ajoon

Kenelle pyörä on sitten tarkoitettu? Mielestäni monipuoliselle maastopyöräilijälle, joka haluaa pärjätä ehkä yhdellä pyörällä. Hyvän poljettavuuden ansiosta voisin nähdä että tällä pyörällä voisi osallistua harrastuksen vuoksi pyöräilytapahtumiin ja kisoihin joissa ajetaan pitkiä matkoja kovalla tahdilla, mutta ei pyörä tietenkään mikään xc-tykki ole – eikä se siihen varsinaisesti pyrikään. Testissä minulla oli malli Fuel EX 9.9 XX1 AXS, eli parhainta hipoa. Painoa koolle M ilmoitetaan 14,11kg, eli ehkei pyörä kevyessä kokoonpanossa kuitenkaan mikään marapyörä ole. Vaikka pyörä hoiti testissä mallikkaasti kaiken mihin sen keksin vain osoittaa, niin siitä huolimatta on kuitenkin pidettävä mielessä että tämä ei ole täysverinen alamäkipyörä. Jos ajosi suuntautuvat pääsääntöisesti hissimäkiin, suosittelisin mieluummin valitsemaan Trekin valikoimasta esimerkiksi Slashin, jos pyörän tulee edelleen olla myös polkukelpoinen. Sen sijaan jos tarkoitus on ajaa enemmän polkuja ja joskus vierailla bike parkeissa ja trail centereissä, niin Fuel EX tuo sinulle varmasti iloa monipuolisena harrastuskumppanina. Monipuoliset säädöt tukevat sitä ajatusta, että yhdellä pyörällä voi hoitaa kaikki ajot.

 

The full package?

Itseään kunnioittava aloitteleva pyöräesittelyiden kirjoittaja tietenkin haluaisi pystyä myös analysoimaan pyörää monipuolisesti, nostaen esiin myös parantamisen varat. Vaikea tehtävä, sillä myös maailmalla julkaistuja Fuel EX:n arvioita lukiessa testaajat tyytyvät sanomaan että pyörä on aika pitkälti the full package. Pinkbike jakoi pyörälle Vuoden Pyörä 2022 -palkinnon, kutsuen sitä käsittämättömän monipuoliseksi ja hyväksi ajettavaksi. Todettakoon kuitenkin myös, että testissä olleen pyörän ovh on 12 749€. Tällä rahalla voikin siis olettaa, että pyörän kokoonpano ei jätä yhtään toivomisen varaa. Eikä se sitä kyllä teekään! Mielipideasioita on sitten haluaako pyöräänsä sähkövaihteet ja AXS –hissitolpan. Minä kuulun siihen käyttäjäkuntaan, joka muistaa tarkistaa akkujen latauksen vasta lenkille lähtiessä, eli hieman stressiä olen joutunut kokemaan akkujen matalasta lataustasosta. Osien toimivuudesta sen sijaan ei ole mitään moitetta, päinvastoin! Kalleimmassa kokoonpanossa on myös integroitu tanko ja stemmi, joka jakaa mielipiteitä. Vaihdoin testipyörääntoisen tangon, sillä M-kokoisessa pyörässä tulee mukana 820mm leveä tanko. Mielenkiintoinen valinta keskikokoiseen pyörään, vaikka toki tankojen kaventaminen kuuluu uuden pyörän hankinnan rutiiniin. Bontragerin RSL Integrated hiilikuituinen tankostemmi on kyllä uskomattoman kevyt käteen! Valmistaja ilmoittaa painoksi 250 grammaa tangolle, jossa on 45mm stemmiä ja 820mm leveyttä. Kevyttä on, mutta integrointi tekee myös sen, ettei tangon asentoa tai stemmin pituutta voi muokata vaihtamatta koko pakettia.

Testiä varten pyörään vaihdettiin toinen stemmi ja tanko kuin millä pyörä on speksattu.
Langattomat vaihteet ja hissitolppa antavat ohjaamolle siistin ulkonäön.

Pyörää on saatavissa kahdeksassa eri koossa (XS-XXL, mukaan lukien ML), alumiinisena tai hiilikuituisena ja kymmenellä eri speksivaihtoehdolla, joskin Fuel EX 5 tulee olemaan viime vuoden malli. Hinnat sijoittuvat 4099-12 749€ väliin. Ja jos tässä ei ole tarpeeksi vaihtoehtoja, niin pyörä on saatavissa myös Project One kustomointiohjelmassa tai rakentelunhaluisille pelkkänä runkona.

 

 

Uudistukset pähkinänkuoressa:

-10mm lisää joustoa molempiin päihin, nyt edessä 150mm ja takana 140mm

-Reach kasvoi koosta riippuen 10-20mm

-Pidempi, loivempi, jyrkempi – loivempi keulakulma (64.5°, ennen 66°), jyrkempi satulaputken kulma (77.5°)

-Muuttuva chainstayn mitta koon mukaan

-34,9mm satulaputki

Trekin sivuilta lisää tietoa.

 

Loppuun mainittakoon vielä disclaimer – kirjoittaja tekee Trekin kanssa ambassador-yhteistyötä. Henkilökohtaisesta kytköksestä huolimatta pyörä on pyritty arvostelemaan turhia hehkuttamatta ja rehellisesti.

 

 

Kirjoittanut:

Salla

Kuraläpän ehdottomasti hauskin sekä ylivoimaisesti äänekkäin edustaja, jonka seurassa ei ole koskaan tylsää. Et usko vai? Lähde Sallan kanssa lenkille, niin 5min jälkeen tiedät mistä puhumme. Jos jatkat pidempään kuin 5min, niin opit hiljalleen mitä millainenkin kiljahdus tarkoittaa. Sallahan ei ole mikään pelkkä kaunis hattuteline, vaan pitkän kokemuksen omaava maastopyöräilijä, jonka salainen (nyt julkinen) intohimo on Emmerdale.