Transition Spur – lyhytjoustoisten trail-pyörien uusi benchmark?
Transition on pyörävalmistaja, joka ei pelkää tehdä asioita omalla tavallaan. Kaikesta heidän tekemisestään huokuu rentous, aitous ja intohimo ajamiseen, ja se on välittynyt Transitionin videoissa sekä etenkin pyörissä. Pyörissä, jotka ovat suunniteltu hauskanpito edellä. Tältä pohjalta oli hitusen yllättävää, että bellinghamilainen pyörämerkki julkaisi jokin aika sitten 120mm joustolla höystetyn Spurin, joka erottauutuu selkeästi muusta Transitionin mallistosta etenkin sillä, että se on suunniteltu selkeästi keveyttä korostaen.
Spur hyppää kategoriaan, joka tuntuu olevan trendien aallonharjalla tällä hetkellä. He itse määrittävän Spurin All-Country -pyöräksi, mutta kutsuttakoon sitä vaikka lyhytjoustoisiksi trail-pyöriksi, jotka sopivat niin pitkiin päiviin mäkisissä maastoissa kuin myös polkukaahailuun paikallisessa trailcenterissä. XC-pyöräksi Spuria on vaikea mieltää, vaikka joustojen pituuden puolesta se olisikin validia. Tuotesegmentin kiinnostavuus on tuonut mukanaan useita kilpailijoita, joista esimerkkeinä mainittakoon Evil Following, Rocky Mountain Element, Santa Cruz Tallboy, YT Izzo ja Trek Top Fuel. Kaikki edellämainitut ovat hyvin kykeneviä trailiohjuksia lyhyistä joustoista huolimatta.
Runko, geometria ja osat
Ensinnäkin pakko todeta, että Transition naulaa Spurin ulkonäön täydellisesti. Ulkoinen olemus on eksynyt sopivan kauas siitä pyöreästä muotoilukielestä, joka oli heille ominaista vielä muutama vuosi takaperin. Nyt vallallaan oleva suoraviivainen ja tyylikäs muotoilu hivelee silmää tarjoten modernia vivahdetta.
Kuten varmaan arvasitkin, Spur on varustettu Transitionin GiddyUp -vaimennuksella, joka on suunniteltu toimimaan hyvin laajalla säätöalueella. Valmistajan mukaan voit kustomoida ajotuntuman itsellesi sopivaksi 25-35% sagin väliltä. Rungon progressio on lähes 30%, joten se on kategoriassaan yksi progressiivimmista. Kuten alla olevasta kuvaajasta näet, niin rungon Anti-squat pyörii 90%:n tuntumassa tarjoten hyvän polkemistehokkuuden.
Lyhytjoustoisten pyörien uusi musta näyttäisi olevan flex stay-tyylinen takahaarukka, eli yksi linkuston akseleista on korvattu hiilikuidun joustolla, jolloin rungon painoa saadaan karistettua yhä alemmaksi. Näin myös Spurin tapauksessa on toimittu. Joustoa siitä löytyy 120mm niin edestä kuin takaa. Se on toteutettu hyödyntäen 190mm x 45mm takaiskaria. Jos jostain syystä 120mm tuntuu liian paljolta, on pyörään myös mahdollista asentaa lyhyemmällä iskulla oleva (190mm x 37,5mm) takaiskari, jolloin rungon jousto lyhenee 100mm:iin.
Rungossa on paljon tarkkaan harkittuja yksityiskohtia. Takavaihtajan ja hissitolpan kuorien vienti on toteuttu sisäisesti, kun taas iloksemme takajarrun letku on ulkoisella vedolla. Halutessasi loiventaa keulakulmaa, se on mahdollista, sillä runko on angleset-yhteensopiva. Muita asiallisia yksityiskohtia ovat: ylimääräiset kiinnikkeet varaosille vaakaputken alapuolella, rengastila 2.4” kumeille, hyvä sopivuus pitkän dropperin kanssa, kierrekeskiö sekä asialliset suojaukset niin takahaarukan alaputkissa kuin myös rungon alapuolella. Mieltä keventäväksi ominaisuudeksi on varmasti luettavissa rungon elinikäinen takuu ja crash replacement -ohjelma pelikaanin osuttua turbiiniin.
Geometria on moderni, etenkin 120mm joustavaksi pyöräksi. Itse huomaan monesti vertailevani geometrioita eri kategorioiden kesken, ja olen havainnut geometrioiden huomattavaa lähenemistä keskenään. Etenkin lyhytjoustoiset pyörät ovat kokeneet nyt oman renesanssinsa ja aiemmin 68-69° keulakulmalla varustetut pyörät ovat hilautuneet 66° paikkeille. Tämä ja muut muutokset geometriassa ovat tuoneet alamäkiin reilusti lisää vauhtia, ja se on vaatinut valmistajia panostamaan myös runkojen kestävyyteen. L-koon 480mm reach istui itselleni (181cm) oikein mainiosti ja 435mm mittaiset takahaarukan alaputket tekivät pyörästä ketterän, mutta silti tasapainoisen tuntuisen.
Meille saapui testiin pyörän X01-malli, joka edustaa Spurin herkullisinta versiota painaen vain 11.5kg. Pyörien alkuperäiset speksit ovat aina siinä mielessä mielenkiintoisia, että ne tarjoavat valmistajan näkemyksen siitä, että millaiseen käyttöön pyörä on suunniteltu. Spurin tapauksessa renkaina oleva Maxxis Dissector + Rekon -combo paljastaa pyörän rajun luonteen niin ylä- kuin alamäkiin. Voimansiirto on mallinimen mukaisesti tietenkin Sram X01 höystettyinä saman firman G2 RSC-jarruilla. Ohjaustanko ja hissitolppa ovat OneUpin tuotantoa, ja ne olivat mielestäni oivallinen valinta yleisimpien OEM-valmistajien sijasta.
Kuten aiemmin todettua, niin jousituspuolesta pitää huolen Rockshoxin SID Ultimate ja SIDLuxe, jotka ovat ehdottomasti yhdet kevyimmistä saatavilla olevista vaihtoehdoista. Jousituksesta on karsittu kaikki turhat painoa tuovat elementit pois ja ne sisältävät yksinkertaiset lukitukset sekä reboundin säädön. Painonsäästö on viety jopa sille tasolle, että reboundin säätö tapahtuu ainoastaan kuusiokolotyökalun avulla. Useasti huippumallit speksataan hiilikuitukiekoilla, mutta Transition on luottanut valinnassaan alumiinisiin DT Swiss XR1700 Spline 25-alumiinikiekkoihin.
Kokemukset maastossa
Kuten todettua, Transition suosittelee sagin arvoksi 25-35%, joten aloitin ajelut 30% sagilla. Ensimmäisistä hetkistä lähtien huomasin kuinka lähipolkujen jokainen kivi, juuri ja kumpu muuttuivat hypyiksi, tuplailuiksi ja pumppailuiksi kuin itsestään. Spur tuntui samantien pyörältä, jota oli helppo ajaa aktiivisesti. Leikkisistä alkufiiliksistä huolimatta pyörä tuntui myös imevän hyvin maaston epätasaisuuksia satulasta ajettaessa. Ehkä jopa liiankin hyvin, sillä 120mm joustavalta pyörältä voisi odottaa vieläkin sporttisempaa fiilistä. Pienen testailun jälkeen päädyin 27% sagiin, joka paransi polkemistehokkuutta entisestään perän pysytellessä silti sopivan pehmeänä. Lukituksille en kokenut tarvetta kertaakaan poluilla tai edes siirtymillä. SID:n ja SIDLuxe:n lukitukset ovat nimensä mukaisesti oikeat lukitukset, eli tällöin pyörä ei joustanut juuri nimeksikään kummastakaan päästä.
Kyseessä ei ole XC-pyörä, eikä etenkään XC-pyörän geometria. Kohtuullisen pitkä akseliväli asettaa kuskin tasapainoisesti pyörän päälle, jonka vuoksi joustomatkan millit unohtuvat tyystin ajettaessa. Kun nenä osoitti alamäkeen, alkoi pyörä suorastaan vaatimalla vaatia lisää vauhtia, pumppailua ja aggressiivista ajamista. Hämmennys oli läsnä ensimmäisen alamäen lopuksi, sillä pyörä tuntui alamäessä itseään pari painoluokkaa järeämmältä. Myönnän olleeni skeptinen etenkin kevyiden SID:n ja SIDLuxen suhteen, mutta joudun syömään lakkini tältä osin. Jousitus oli sopivan aktiivinen, tukeva ja progressiivinen, jotta sillä pystyi ajamaan paikalliset enduroreitit täysin ongelmitta. Spur toki vaatii osakseen hieman tarkempaa ohjaamista ja kropalla työskentelyä, mutta tasapainoinen geometria teki ajamisesta silti helpohkoa. SIDiä en ollut ajatellut sopivaksi tällaiseen ajoon, mutta nyt pidän sitä loistavana pakettina juuri Spuriin.
Viime vuosien endurohuumassa pyörien painot ovat karanneet jokseenkin painaviksi, joten Spurin keveys (11.5kg) miellytti kuin unohtunut karkkipussi hansikaslokerossa. Pyörän painon merkitys alaspäin ajettaessa on pienehkö, mutta trailikäytössä painon kyllä huomaa eri tavalla. Spurin näpäkkä ja ketterä olemus juontaa juurensa kevyen hiilikuiturungon Flex stay -ratkaisuun ja sitä hyvin tukeviin osavalintoihin, joiden avulla pyörästä on pystytty tekemään yhtäaikaa kevyt ja kykenevä. Liekö onnistuneen kokonaisuuden syytä, mutta lenkkien jälkeen kroppa oli kertaluokkaa freshimmän tuntuinen kuin yleensä. Edes mielestäni hieman liian pitkät 175mm kammet eivät päässeet pääni sisään vaikuttamaan fiilikseen negatiivisesti.
Yhteenveto
120mm pyörä ei ole enduropyörä, eikä sitä kuulu yhtälailla käskyttääkään. Et halua vain jyrätä päin kaikkea eteen osuvaa, vaan haluat valita ne luovimmat linjat läpi vaikeiden segmenttien. Usein se nopein linja voi olla ilmassa yli esteiden, ja siihen Spur kyllä kykenee. Tällöin on parasta muistaa, että virhemarginaali on enduropyörää pienempi.
Transition on selkeästi suunnitellut tästä XC-pyörän sijasta hauskanpitolaitteen, joka rohkaisee ajamaan luovemmin, aktiivisemmin ja pidemmästi. Jos minulta kysytään, niin Transition onnistuu tässä ja ansaitsee papukaijamerkin sekä sixpackin donitseja..
Toistaiseksi täydellistä pyörää ei ole vielä keksitty, eikä Spur tee siinä mielessä poikkeusta. Iskarin alempaa kiinnityspistettä ympäröi tasku, jonne metsästä tarttunut irtoaines jää seisomaan. Pyöränpesun yhteydessä on siis syytä olla huolellinen, jotta taskuun ei jää likavettä hautumaan. Spurista ei myöskään löydy rungon sisäistä säilytystilaa, mutta torjuntavoittona voidaan pitää vaakaputken alapuolisia kiinnityspisteitä työkaluille. Suomen maastot huomioiden rengaspuolella ei olisi ollut suuri vääryys, jos spekseistä olisi löytynyt vielä kertaluokkaa kevyemmät renkaat, sillä pyörivien massojen pienentyessä pyörä herää eloon vielä entistä rajummin. Spur tuskin tulee löytymään jokaisen lenkkikaverin tallista, sillä varsinaista budjettiversiota pyörästä ei löydy. Edullisin malli on hinnaltaan 5610€ ja testattavana ollut X01-versio keventää lompakkoa 6940€ verran. Kaiken kaikkiaan Transition on saanut luotua aggressiivisten lyhytjoustoisten trail-pyörien kategoriaan sellaisen benchmarkin, jonka tasapainoisuutta moni muu valmistaja kadehtii. Ehdottomasti yksi hauskimmista ajamistani pyöristä.
Hinnat (Manfred Bikes):
Spur X01 6950€
Spur GX 6670€
Spur NX 5570€
Spur Deore 5610€
Spur runko 3570€
Transition Spur
120mm joustoa edessä ja takana
29″ kiekot
190 x 45mm iskarinmitta (100mm jousto: 190 x 37.5mm)
Rengastilaa 2.4” renkaille
Sisäiset vaijerinviennit, jarrukuoret ulkopuolisilla vienneillä
Flex stay -takakolmio
Kierrekeskiö
Optio anglesetille
Lisävarusteiden kiinnityspisteet vaakaputken alla
Rungon paino noin 2500g (iskarin kanssa, M-koko)
11.5kg paino ilman polkimia
6950€
Elinikäinen takuu ja Crash Replacement
Kirjoittanut:
Mies, jonka aina liikkeessä pysyvät aivot ovat alkujaan Kuraläpän idean takana. Ilman Bobia ei olisi Kuraläppää. Bob on monitaituri ja perheenisä, jolla on sana hallussa ja kamera pysyy kädessä. Kova kestävyysurheilutausta rakensi Bobista sen kovaa ajavan koneen, joka nykyään viihtyy enemmän enskaisammilla poluilla. Rakastaa pyöräspeksaamista, jopa melkein enemmän kuin pyöräilyä itseään.