Terrene Griswold nastarenkaat jatkavat gravelistin ajokautta talven yli
Terrene Griswold
700c x 38mm
Tubeless ready
Taittuva runko
60tpi
240kpl alumiinisia concave -nastoja
Paino: 745g (punnittu)
Hinta: 109€ / kpl
Mikä ihmeen Terrene Griswold?
Pyörien rengasmarkkinat ovat jakautuneet suurilta osin isojen toimijoiden pelikentäksi, mutta sen ulkopuolelta löytyy huomattava määrä laadukkaita pienempiä rengasvalmistajia. Pieni koko mahdollistaa yrityksen ketteryyden, joten heillä on kykyä reagoida nopeastikin alalla vallitseviin trendeihin. Yksi näistä valmistajista on Terrene, joka on pyöräilijöiden omistama ja operoima rengasmerkki. Terrenen pihvi on aina ollut maastossa, ja se on keskittynyt valikoimassaan nimenomaan maasto- ja gravel-renkaisiin, jättäen pois kaikki muut ylimääräiset hömpötykset. Terrene ei omien sanojensa mukaan keskity hölynpölyyn markkinoinnissaan, vaan haluaa tarjota järkevään hintaan huippulaadukkaita renkaita.
Griswold on Terrenen gravel-henkinen nastarengas, jossa on paikka kaikkiaan 240 nastalle. Renkaasta on olemassa versio 144 esiasennetulla nastalla, joka on itse nastoitettavissa 240-versioksi, mutta meille saapunut rengas tuli jo valmiiksi 240 nastalla. Itse renkaan kuvio on olemukseltaan aggressiivinen, joten pitoa ei ole unohdettu myöskään pehmeämmällä pinnalla. Terrenen mallisto sisältää vain tubeless-renkaita, joten Griswold ei tee poikkeusta ollen tubeless ready.
Renkaan säilytystä helpottaa sen taittuvuus, jolloin sen voi talvikauden päätteeksi pyöritellä nätiksi pieneksi paketiksi varaston hyllylle. Renkaan 60tpi runko takaa hyvän mukautuvuuden alustan epätasaisuuksiin ollen samalla kevyt. Griswoldia on saatavilla ainoastaan 700 x 38mm koossa, joten 650b-kuskit joutuvat etsimään nastarengasta toisaalta. Valmistaja ilmoittaa renkaiden painoksi 725g, joka ylittyi hieman omalla kohdallani. Meillä testissä olleet renkaat olivat keskimäärin 745g painavia, joten vaaka heilahti lähes luvatuille lukemille. Heijastinkylkeä ei näistä renkaista löytynyt, jota ehkä työmatkapyöräilijät voisi kaivata. Itse tykkään renkaan ulkonäöstä enemmän ilman heijastinnauhaa, joten tämän puutteen luen eduksi.
Asennus ja alkuvaikutelma
Asensin Griwoldit Roval Terra C -kiekoille, joissa on 25mm sisäleveys. Valmistajan suositus sisäleveydeksi on 17-25mm, joten testivanteet osuivat juuri ja juuri haarukan yläpäähän. Itse asennus oli vaivatonta ja mutkatonta renkaiden noustessa vanteelle pelkän jalkapumpun avulla. Renkaat eivät olleet tiukkuuden suhteen normaalista poikkeavat, eli ne sai väännettyä vanteiden päälle ilman väkivaltaa. Asensin renkaat tietenkin suoraan litkuilla, kuten itseään kunnioittavan gravelistin kuuluukin. Vaikka renkaat nousivatkin nopeasti vanteelle, niin tiivistymistä sai hetken odotella. Renkaiden todellinen leveys asennushetkellä oli 39mm, joka saattaa hieman vaihdella vanteen leveydestä riippuen.
Kokemukset tositoimissa
Ensimmäinen käyttökokemus toi esiin pienen vuodon tiivistymisessä, mikä voi olla huomioitavaa uusia renkaita otettaessa käyttöön. Tämä kuitenkin loppui muutaman lenkin jälkeen, eikä sitä ilmennyt merkittävässä määrin enää myöhemmässä vaiheessa.
Concave-nastat vaikuttavat todella purevilta ja ne tarjoavat huomattavan pidon lumen ja jään peittämillä pinnoilla. Rullaus tamppaantuneella lumella ja jäällä oli positiivinen yllätys, vaikkakin paljaalla asfaltilla ajaessa nastojen tuoma lisävastus oli selvästi havaittavissa. Sivunappuloihin yltävä nastarivistö lisäsi turvallisuudentunnetta kevyessä kanttauksessa tarjoten ajamiseen rentoutta liukkaalla pinnalla.
Griswold on nastarenkaana monipuolinen. 38mm leveys tarjoaa sopivan kompromissin tiellä ajavalle ja sillä selviää talven useimmista haasteista aina pääkallokeleistä lumisiin tienpintoihin. Kuten arvattua, rengaspaineet osoittautuivat ratkaiseviksi rullaavuuden ja ajettavuuden kannalta eri pinnoilla. Korkeampi paine tarjosi sulavamman rullaavuuden kovalla alustalla, kun taas matalampi paine paljasti Griswoldin kyvyt myös pehmeämmällä lumella. Etenkin pehmeässä ajaessa paineiden tiputtaminen oli merkittävässä roolissa etenemiseen.
Testitaipaleen alkupuolella ajoin noin 2.7-3.0 bar paineilla, mutta pian huomasin renkaan toimivan kokonaisuudessaan paremmin kohdallani, kun paineita uskalsi laskea sinne 2bar tuntumaan. Lukema sinänsä kuulostaa paperilla tosi matalalta, mutta tällöin pehmeässäkin lumessa ajaminen alkoi näyttää pyöräilyltä eikä lauantai-yön laitamyötäiseltä ”pyörämarssilta” yökerhosta kotiin. Pyörä toimi siis kuin ajatus, eli ei kyntänyt, ei sortanut, eikä vedellyt sivuille, vaan meni juuri sinne minne eturengas osoitti. Tämä kaikki tuli toki hieman rullaavuuden kustannuksella kovalla alustalla. Muutaman muun nastarenkaan osalta vastaavaa etenemiskykyä ei vaan löytynyt, joten Griswoldin mukautuvampi 60tpi -runko on mahdollinen osatekijä tässä tilanteessa. Toki on todettava, että parhaan etenemiskyvyn pehmeään lumeen löytää muista kuin nastarenkaista.
Yleisesti ottaen nastarenkaiden äänitaso kovalla alustalla on huomattava, eikä Griswoldit tehneet poikkeusta. Onneksi melulla ei ole tekemistä suorituskyvyn kanssa, ja tosiasiassa äänet ovat havaittavissa ”häiritsevästi” vain paljaalla asfaltilla ajettaessa. Testitaipaleen (250km) aikana renkaista irtosi vain yksi nasta, joka oli helposti korvattavissa varastosta löytyvillä geneerisillä varanastoilla. Silmämääräisesti tarkastellessa renkaista ei muuta kulumaa ollut nähtävissä, joten renkaiden käyttöiän oletan olevan useamman talven mittainen. Griswoldit ovat arvokkaat renkaat (109€), mutta useammalle vuodelle jyvitettynä hinta alkaa kuulostaa järkevältä.
Yhteenveto
Terrene Griswold nastarenkaat osoittautuivat päteväksi vaihtoehdoksi talvipyöräilyyn. Niiden aggressiivinen kuviointi ja alumiiniset nastat concave -nastat tarjoavat huomattavaa pitoa ja vakautta vaikeissakin olosuhteissa. Vaikka ne eivät ole nopeimmat asfaltilla, ne tarjoavat tasapainoisen suorituskyvyn, jolla voittaa talven haasteet.
Kaiken kaikkiaan Griswoldit tarjoavat ajamiseen juuri sitä miksi nastarenkaat ostetaan, eli ajamisen rentoutta. Tätä ihanuutta on tarjolla alustasta riippumatta, mutta parhaimmillaan renkaat ovat kovaksi tamppaantuneella lumella ja jäällä. Tubeless Ready -ominaisuus tekee renkaasta nykyaikaisen ja helpon asennettavan. Lisäksi se myös mahdollistaa riittävän alhaisten paineiden hyödyntämisen pehmeällä alustalla.
Tällaisessa testissä tuotteen kriittinen tarkastelu on tietenkin korkealla prioriteetillä. Niin mukavaa kun olisikin kaivaa tuotteista miinuksia esiin, niin tässä tapauksessa se osoittautui vaikeaksi. Tietenkin kritiikinomaisesti voi sanoa, että suoraan rullaavasta semislicksistä nastarenkaaseen siirtyminen oli shokki rullaavuuden suhteen, mutta sama tilanne on toki muidenkin nastarenkaiden suhteen. Täten rullaavuutta on mielessään verrattava muihin nastarenkaisiin, joihin Griswoldit kestävät vertailun. Renkaan tiivistyminen vanteelle voisi tapahtua hieman nopeammin, mutta tässäkin lienee variaatiota käytetyn litkun (Caffelatex) ja vanteen suhteen. Kehuminen on hieman tylsää, mutta on silti todettava, että Terrene Griswold on yksi taatusti parhaista gravel-nastarenkaista tällä hetkellä.
Kirjoittanut:
Mies, jonka aina liikkeessä pysyvät aivot ovat alkujaan Kuraläpän idean takana. Ilman Bobia ei olisi Kuraläppää. Bob on monitaituri ja perheenisä, jolla on sana hallussa ja kamera pysyy kädessä. Kova kestävyysurheilutausta rakensi Bobista sen kovaa ajavan koneen, joka nykyään viihtyy enemmän enskaisammilla poluilla. Rakastaa pyöräspeksaamista, jopa melkein enemmän kuin pyöräilyä itseään.