Miten DT Swiss EXC 1501 Spline One -kiekot selviytyivät vuoden kestotestissä?

Aika tarkalleen vuosi sitten alkoi yhteinen taival EX 1501-kiekkojen kanssa. Millaisista kiekoista on kyse ja kuinka ruusuista taipaleesta oli kyse?

Millaisista kiekoista on kyse?

DT Swiss on pitkän linjan valmistaja, jonka tarina juontaa juurensa muutamien vuosisatojen taakse, mutta nykyisessä muodossaan sen tarinaa alettiin kirjoittaa vuonna 1994 päätuotteinaan polkupyörän navat ja pinnat. Erityisesti DT:n valmistamat navat ovat nousseet suosituiksi luotettavuutensa ja huollettavuutensa ansiosta. 

DT Swiss EXC 1501 -kiekot ovat valmistajan järein hiilikuituinen kiekkosetti, joka on suunnattu endurokäyttöön. Pitkään suosiota niittänyt alumiininen EX 1501-kiekkosetti poistui mallistosta jokin aika sitten, ja on sittemmin korvattu tällä hiilikuituisella seuraajalla. Tarjolla on myös hiilikuituiset XMC- ja XRC-versiot testatuista kiekoista, jotka soveltuvat hieman kevyempään trail- ja xc-ajoon.

Dream buildin olennaisena osana EXC 1501 -kiekot

Aika tarkalleen vuosi sitten tein itselleni Specialized Stumpjumper Evo dream biken, ja tähän projektiin kiekoiksi halusin juuri EXC 1501-kiekot. Koin että projektin pyörä ansaitsee alleen kuitukiekot ja omat kokemukset DT Swissin tuotteista tukivat sitä ajatusta, että kyseiset kiekot olivat paras vaihtoehto omiin tarpeisiini. Nyt vuoden jälkeen kokemuksia on kertynyt kiitettävän paljon, joten on hyvä käydä läpi omia ajatuksia.

 

DT Swiss EXC 1501 Spline One – speksit

Hiilikuitukiekot, 30mm sisäleveydellä

27.5” ja 29” (testattu) vaihtoehdot

28 pinnaa, 3-ristiin puolaus

DT Swiss 240 EXP straight pull navat

DT Competition race pinnat (keskeltä 1.6mm)

DT Pro Lock Squorx nippelit

Centerlock- ja 6-pultti (testattu) vaihtoehdot

Painot 802g (e) + 899g (t)

Takuu 24kk + Crash Replacement 10 vuotta

Hinta: 740€ (e) + 905€ (t)

Mitä tulee mukana?

Kiekot saapuivat sekä Microspline- että XD-vapaarattaan rungoilla, joten tarvitset erillisen rungon ainoastaan siinä tapauksessa, jos ajat esimerkiksi Shimanon 11-vaihteisella (HG) voimansiirrolla. Levyjarrukiinnitys kyseisessä kiekkosetissä on 6-pulttinen, mutta tarjolla on myös centerlock-versio, jonka yhteydessä toimitetaan adapterit 6-pulttisille levyille. Kiekot saapuivat valmiiksi tubeless-teipattuina ja lisäksi tubeless-venttiilit kuuluivat toimitukseen. Venttiilit poikkeavat hieman normista siten, että kiristykseen on oma muovinen kiristinmutteri, joka estää ylikiristämisen. Lisäksi venttiilinhattu on muotoiltu siten, että se toimii samalla työkaluna venttiilin sielulle. Olen tottunut ajamaan ilman venttiilihattuja, mutta kyseinen toteutus osoittautui niin toimivaksi, että olen palannut takaisin venttiilihattumieheksi.

Venttiinhatussa mukana kätevä sielutyökalu

Ominaisuudet

EXC 1501 edustaa siis merkin järeintä hiilikuituista kiekkosettiä. DT Swissin mukaan kehä on vahvin heidän valmistama hiilikuituinen kehä ja tehty kestämään vaativaakin enduro-ajoa. Yleisesti ottaen voi varmaan todeta, että heidän sanoihin voi luottaa, sillä muistatte varmaan Aaron Gwinin laskun Leogangin DH-kisoissa 2014, jolloin DT Swissin EX471-kehä kesti rikkoutumatta jopa ilman rengasta.

30mm sisäleveys, 36mm ulkoleveys ja hookless-rakenne

Kehän ulkoleveys on 36mm ja sisäleveys 30mm, joten se sopi hyvin Specialized Butcher ja Eliminator 2.3-2.6” renkaille, joilla suoritin pääosan viime vuoden ajoista. Kiekoissa käytetyt DT Competition race pinnat ovat hieman totuttua keveämmät (keskeltä 1.6mm paksut), ja tällä on haettu kokonaisuudelle sopivaa mukavuutta ja joustavuutta, sillä itse kehä on aika jäykkä. 

Painoltaan kiekot ovat luokkaa 1700g, joka on kohtuullisen vähän ottaen huomioon kiekkojen käyttötarkoituksen. Jos kuitenkin halajat kevyempää settiä, niin vastaava kiekkosetti XMC-versiona painaa noin 150g vähemmän. Painoero tulee täysin kehien painosta, sillä navat ja pinnat ovat molemmissa seteissä samat.

 

Joissain piireissä kulttisuosiota nauttiva DT Swiss 240-napa löytyy myös EXC 1501-kiekoista. Viime vuosina kyseinen napa on kokenut muutoksen kytkennän osalta, sillä pitkään käytössä ollut Ratchet-ratkaisu vapaarattaassa muuttui Ratchet EXP-versioksi. Uusi versio on tehty entistä yksinkertaisemmaksi, jolloin ratkaisu ei ole pelkästään kevyempi, vaan myös helpommin huollettava ja kestävämpi laakereiden suhteen. 240-navat tulevat 36t hammastuksella, eli käytännössä se tarkoittaa 10 asteen vapaaliikettä.

 

Tosielämän kokemukset

Unelmien pyöräni tavoite oli olla ns. jokapaikanpyörä ja kiekot olivat myös valikoitu sen mukaan. Vuoden aikana ajoin suurimman osan ajoista juurikin tällä setillä säästelemättä ja surematta kiekkoja lainkaan. Ajot olivat luonteeltaan pääosin endurolaskuja ilman hissiä, mutta mukaan mahtui myös 400km bike packing reissu Ukkohallan endurokisoihin sekä muutamia xc-lenkkejä, eli kiekkosetin paino ei saanut olla liian suuri. 

Vuoden aikana vaihtelin renkaita aktiivisesti ja aina renkaan nouseminen vanteelle sujui ongelmitta pelkällä jalkapumpulla riippumatta siitä, että oliko sisällä insertti (Vittoria Airliner) vai ei. Itse asiassa renkaiden vaihtaminen osoittautui niin helpoksi, että se jopa kannusti kokeilemaan erilaisia rengascomboja vuoden aikana, jopa kesken ajosession. 30mm sisäleveys sopii hyvin aika laajalle skaalalle renkaita, ollen parhaimmillaan n. 2.3-2.6” leveiden renkaiden kanssa. Renkaiden paineet vaihtelivat aina hieman kelin ja renkaan mukaan, mutta pääosin paineet vaihtelivat välillä 1.4-1.9 bar. 

Mielestäni hyvän kiekkosetin yksi tärkeimmistä ominaisuuksista on huomaamattomuus, eli käytännössä et joudu miettimään ollenkaan kiekkoja ajaessa. EXC 1501 istuvat täydellisesti tuohon kuvaukseen, sillä vaikka olenkin tunnettu kaikenlaisesta kikkailusta ja säätämisestä kesken lenkin, niin kiekkojen vuoksi en tainnut pysähtyä kertaakaan vuoden aikana. Hiilikuitukiekoille ominaisesti EXC:t tarjoavat todella tarkan tuntuisen ohjautuvuuden, jonka huomaa selkeästi alumiinisiin verrokkeihin verrattuna. Kun käytössä on kohtuullisen tilavat (2.5-2.6”) renkaat matalilla paineilla sekä hyvin toimiva jousitus, niin järeän kehän tuoma jäykkyys ei välity käsille negatiivisessa mielessä. Suomen mäet ovat muutenkin niin lyhyitä, että käsien puutuminen ei ole kovin yleinen ongelma. Kiekkojen ohuet pinnat joustavat sen verran, että kiekot eivät tunnu jäykkyydeltään muita testaamiani kuitukiekkoja kovemmilta, vaan pitoa löytyy hyvin jopa haastavilla off camber -osuuksilla. Vuoden ajon jälkeen kehiä tutkimalla en oikein meinannut löytää mitään raportoitavaa. Kuidun pinta on käsitelty sellaiseksi, joka ei naarmuunnu helposti ja näin ollen ikävät skraadut loistavat poissaolollaan.

Matkan varrelle on sattunut useita kovia iskuja ja ”voi hitto”-tilanteita rock gardeneissa, joista jokaisesta on ajettu ulos käytännössä ilman jälkeäkään kiekoissa. Useat vastaantulleet tilanteet ovat olleet sellaisia, jotka olisivat normaalisti vaatineet rihtailua jälkikäteen, mutta näiden kanssa olen selvinnyt kuin koira veräjästä. Ainoan pienen rihtauksen tein kauden lopuksi, kun takakiekossa ilmeni pieni sivuttaisheitto.

Kiitos 240-napojen, kiekot ovat mukavan hiljaiset ajaa, eikä kiekot muutenkaan pitäneet minkäänlaisia ei-toivottuja ääniä testitaipaleen aikana. Myönnän jännittäneeni hieman uutta EXP-systeemiä kuultuani, että ensimmäinen tuotantoerä oli sisältänyt yksilöitä, joissa ilmeni ongelmia. Ilmeisesti tämä erä oli lopulta aika pieni, sillä negatiivisia kokemuksia ei ole kuulunut sitten aikoihin. Itselleni navat edustivat sitä, mitä 240-navoilta osasin odottaa. Olen käyttänyt viimeisen 10 vuoden aikana varmasti yli 20 erilaista DT:n kiekkosettiä 240- tai 350- navoilla ja ainoastaan yhdet laakerit olen joutunut vaihtamaan, vaikka käyttöä on joillakin seteillä runsaasti takana. EXC 1501 -kiekkosetin navat olivat täysin huolettomat ja laakerit ovat vielä vuodenkin jälkeen todella hyvässä kunnossa. Ehdoton plussa on napojen helppo ylläpitohuolto, jonka kuka tahansa osaa tehdä. Tarvittavat osat irtoavat nätisti vetämällä ilman työkaluja, joten toimenpide on tarvittaessa tehtävissä myös reissussa. Keskustelua herättää monissa piireissä DT:n ratchetin harva hammastus, joka oli näissä kiekoissa 36t, eli vastaa 10 asteen vapaaliikettä. Itse lukeudun siihen porukkaan, joka ei osaa arvostaa nopeaa kytkentää ihan niin paljon kuin joku toinen. Olen ajellut todella paljon myös 18t ja 54t ratcheteillä, ja ero käytännön ajamisessa on mielestäni hyvin pieni. Erot saattavat korostua hyvin hitaissa vauhdeissa, kuten esim tekninen ylämäki, joka vaatii jonkinsortin trial-taitoja, mutta omassa päivittäisessä ajamisessa eroa ei oikein huomaa. Huomaan ajattelevani asiaa toisin päin, eli mitä harvempi on ratchetissa hammastus, niin sitä kestävämpi systeemi on kyseessä.

Hiilikuitukiekot ovat mielletty jopa ylellisyystuotteiksi maastopyöräilyn yhteydessä, mutta havaittavissa on ollut muutosta yleistymisessä, sillä niitä näkee poluilla yhä enemmän ja enemmän. Kuitukiekot antavat ajamiseen tarkkuudentuntoa, mutta varsinaisesti ero alumiinisiin ei missään nimessä ole skaalalla yö ja päivä. Pikemmin sellainen pikantti nautinnollinen lisä ohjaukseen. Kuitukiekkojen eduksi voidaan lukea se, mikä aiemmin luettiin heikkoudeksi eli kehien kestävyys. Nykyiset kuitukehät kestävät ”pommitusta” uskomattomat hyvin ja rihtauksen tarve on pienempi kuin alukehillä. Toisaalta kun pelikaani osuu turbiiniin ja kaikki menee pieleen, niin rikkoutumisilta ei tietenkään voi aina välttyä. Tällöin mahdollinen endurokisa jää siihen, kun taas alumiinisen kehän voi parhaimmillaan (tai pahimmillaan) muokata ajokelpoiseksi vaikka vieressä lojuvalla kivenlohkareella. Mahdollinen kehän uusiminen tulee selkeästi kalliimmaksi, mutta tässä kohtaa useiden valmistajien hyvät takuut ja crash replacement -ohjelmat tulevat avuksi. DT Swissillä kiekkojen takuu on 2 vuotta ja lisäksi tarjotaan 10 vuoden mittainen crash replacement, jolloin hajonneen kiekon saa korvattua uudella hintaan 249€.

Kahdessa päivässä 400km Ukkohallan endurokisoihin oli myös yksi kiekoilla suoritettu tempaus vuoden aikana

EXC 1501 -kiekot sijoittuvat likimäin täydelliseen välimaastoon, sillä ne eivät ole kevyimmät, mutta silti riittävän kevyet monipuoliseen ajoon. Kehät herättävät luottamusta ja tuntuvat käsissä jykeviltä, samoin kuin navat. Jos jotain lähtisin muuttamaan, niin olisin toivonut DT Swissin pysytelleen vanhassa tutussa ratchetissä. Tällä ei ole mitään tekemistä suorituskyvyn kanssa, vaan syy löytyy omasta varastostani, jossa on vanhemman mallisilla 240- ja 350-navoilla varustettuja kiekkoja tällä hetkellä 6 paria. Elämä on ollut helppoa, kun vapaarattaat ovat sopineet ristiin, mutta tämä EXP vaatii siis valitettavasti omansa, joka ei ole yhteensopiva aiempien kanssa. Toinen ”moite” kiekoista oli tosiaan se, että jouduin sen ainoankin rihtauksen tekemään. Tähän ehkä syy löytyy peilistä katsomalla, sillä ajo kiekoilla on ollut osin aika rajua, ja en ollut välissä juuri pinnankireyksiä tarkistellut.

Kilpailu kuitukiekkomarkkinoilla on kovaa ja vaihtoehtoja alkaa olla joka sormelle ja varpaalle. Oman kokemukseni ja lukemani perusteella DT Swissin kuitukiekot lukeutuvat sinne luotettavimpien listalle, joten niitä on helppo suositella sellaisia etsivälle. Jos edelleen havittelet vain ja ainoastaan alumiinisia kiekkoja, tarjoaa DT parhaimman vastineen EX 1700-mallillaan, jossa on  alumiininen EX511 -kehät, 350 -navat ja competition -pinnat.

Kiekot ovat nähneet nyt vuoden ajoa ja näin ollen niitä voi kutsua vasta sisäänajetuiksi. Kilometrimääriä en ole laskenut, mutta arviolta tunteja on kertynyt näille kiekoille n. 200h. Vaikka kiekot eivät ole kaikista kevyimmät, jäykimmät tai nopeimmalla kytkennällä varustetut, niin uskon niiden tarjoavan ajonautintoa tästä eteenpäin vielä pitkäksi aikaa. 

Lue lisää DT Swiss

 

Kiekot saatu testiin Cycle Service Nordicilta. Kiitos heille mahdollisuudesta!

Kirjoittanut:

Bob

Mies, jonka aina liikkeessä pysyvät aivot ovat alkujaan Kuraläpän idean takana. Ilman Bobia ei olisi Kuraläppää. Bob on monitaituri ja perheenisä, jolla on sana hallussa ja kamera pysyy kädessä. Kova kestävyysurheilutausta rakensi Bobista sen kovaa ajavan koneen, joka nykyään viihtyy enemmän enskaisammilla poluilla. Rakastaa pyöräspeksaamista, jopa melkein enemmän kuin pyöräilyä itseään.